سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

از فرهاد‌تراش چه می‌دانید؟ +عکس


«فرهادتراش» یکی از آثار تاریخی در استان کرمانشاه است که در مجموعه بی‌نظیر و ثبت‌جهانی شده بیستون قرار دارد. ایسنا: «فرهادتراش» یکی از آثار تاریخی در استان کرمانشاه است که در مجموعه بی‌نظیر و ثبت‌جهانی شده بیستون قرار دارد.

در دامنه کوه بیستون و در غرب نقش برجسته داریوش اول، دیواره‌ای عظیم حجاری شده که بین مردم به «فرهاد تراش»، «فراتاش»، «فرای تاش» و «تخت فرهاد» معروف است.

این دیواره عرضی در حدود ۲۰۰ متر و ارتفاعی حدود ۳۶ متر دارد که در دامنه آن یک سکوی خاکی قرار دارد.

از فرهاد‌تراش چه می‌دانید؟ + عکس

در جلوی این سکو دیواری به طول 150 متر و به ارتفاع 4.5 متر ایجاد شده است.

این دیوار با استفاده از بلوک‌های سنگی تراشیده و لاشه سنگ به همراه ملاط گچ ساخته شده است. در دو طرف این صفحه تراشیده، چند سکوی پله دار خشن در سنگ کنده شده که از آنها برای نشستن به هنگام تراشیدن دیواره استفاده می‌شد.

برخی از ایران‌شناسان همچون «هرتسفلد» فرهادتراش را از آثار داریوش اول هخامنشی می‌دانند و معتقدند که داریوش قصد داشته متن وصیتنامه‌اش را در اینجا نقر کند.

اما ‌باستان‌شناس برجسته «جکسون» آن را برای ثبت پیروزی‌های بعدی داریوش مناسب‌تر دانسته است.

برخی دیگر از باستان شناسان معتقدند که منظور از نقر این صفحه نوشتن و نمایاندن یک واقعه تاریخی مهم بوده که توسط خسرو پرویز پادشاه ساسانی ایجاد شده است.

اخیراً برخی از کارشناسان نیز بر این عقیده‌اند که فرهاد تراش معدن سنگ و کارگاه حجاری جهت استخراج سنگ و تراش بلوک‌های سنگی بکار رفته در دیواره بناهای ساسانی بیستون بوده است.

فرهاد تراش در نزد مردم و در ادبیات فارسی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در واقع مردم به استناد اشعار موجود به ویژه اشعار نظامی گنجوی این اثر را کار فرهاد کوهکن می‌دانند که به خاطر عشق شیرین – زن ارمنی خسروپرویز – به این کار سنگین تن داده است.

این اثر تاریخی استان کرمانشاه در روز 19 اسفند ماه سال 1380 و به شماره 4487 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

از فرهاد‌تراش چه می‌دانید؟ + عکس

از فرهاد‌تراش چه می‌دانید؟ + عکس

از فرهاد‌تراش چه می‌دانید؟ + عکس


ویدیو مرتبط :
خداحافظی فرهاد مجیدی +عکس+آهنگ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خطرناک ترین شغل جهان می دانید چه شغلی است؟ + عکس



 

 

خطرناک ترین شغل جهان

 

کشتی گرفتن با تمساح و کروکودیل به گفته اغلب کارشناسان خطرناک ترین شغل ممکن برای موجوددو پا است که هر ثانیه امکان مرگ و نابودی در آن وجود دارد.

 

خطرناک ترین شغل جهان

  

هر چند این شغل بسیار خطرناک است اما دستمزد آن به اندازه به خطر انداختن جان کشتی گیران و کارگران باغ وحش و مراکز تفریحی که در آنجا کار می کنند، نیست!

 

خطرناک ترین شغل جهان

 

آسیای جنوب شرقی و به خصوص تایلند مرکز آن است./خبر آنلاین