سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

آیا ماه تولد بر صفات اخلاقی و رفتاری تاثیر دارد؟



طالع بینی, فال و طالع بینی, فال ماه تولد

این روزها تقریبا همه نشریات و مجله ها به خصوص مجله های خانوادگی، همگی یک ستون را به فهرست کردن خصوصیات خلقی و رفتاری و عملکردی، متولدین ماه های مختلف سال اختصاص داده اند به طوری که طالع بینی ماه تولد یکی از قسمت های محبوب هر مجله است و حتی اگر شما به آن ها اعتقادی نداشته باشید اما به احتمال زیاد طالع ماه خود را می خوانید.

 

حتی ممکن است برای اثبات اینکه این مطالب خرافه هستند ممکن هست طالع همه ماه ها را بخوانید و دنبال مشترکات بین طالع ها بگردید و با این کار ثابت کنید که در هر ماه چیزهایی نوشته شده است که بین تمام افراد مشترک است.

 

یکی از دوستان که رشته روانشناسی می خواند می گفت که روزهای اول دانشگاه استاد روانشناسی به همه دانشجویان برگه ای داد و گفت این طالع شماست و می گفت تقریبا همه چیز درست بود. اما در ادامه استاد توضیح داد که در جوانان هم سن شما در این ویژگی ها مشترک هستند و هیچ ربطی به طالع شما ندارد.

 

اما آیا واقعا از نظر علمی دلیلی برای ایجاد تفاوت بین یک آدم متولد ماه مهر با یک متولد ماه بهمن وجود دارد؟
جالب است بدانید که دانشمندان روی این قضیه تحقیقاتی انجام داده‌اند.
مدت‌هاست که ما با بررسی آمار بیماران می‌دانیم که نوزادان متولد شده در فصل بهار، بیشتر احتمال دارد که دچار روانپریشی یا شیزوفرنی بشوند، در حالی که متولدین تابستان، آدم‌های حساس‌تری هستند.

 

ما چه دلیلی برای این تفاوت از نظر علمی می‌توانیم، بتراشیم؟!
یک توجیه می‌تواند این باشد که در فصل زمستان میزان مواجهه با ویروس‌ها در مادر و جنین او بیشتر هستند، طول مدت روز هم کمتر است و این دو می‌توانند در مراحل حساس تکامل نوزاد، میزان بروز صفات ژنتیکی را تحت‌تأثیر قرار بدهند.

 

اخیرا یک دانشمند علوم اعصاب که در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا کار می‌کند، روی این مسئله کار کرده است، پژوهش او دقیقا روی این موضوع بوده است که مشخص شود آیا فصل تولد باعث ایجاد تغییری در ساختارهای مغز می‌شود یا نه.

مطابق تحقیقات او، آن دسته از مردانی که در فصل پاییز و زمستان به دنیا می‌آیند، در قسمتی از مغز به نام شیار گیجگاهی فوقانی، میزان ماده خاکستری بیشتری نسبت به متولدین فصل‌ها بهار و تابستان دارند.

جالب است که بر اساس پژوهش‌های قبلی مشخص شده بود که میزان ماده خاکستری در همین قسمت، با شیزوفرنی ارتباط دارد و هر قدر میزان ماده خاکستری در این قسمت کمتر باشد، احتمال پیدایش شیزوفرنی بیشتر است.

 

طالع بینی, فال و طالع بینی, فال ماه تولد

 

به عبارت دیگر تئوری فعلی این است که میزان نوری که یک جنین در حوالی تولد به چشمانش می‌خورد، با تأثیر بر ژن‌هایی که تحت‌تأثیر ریتم شبانه‌روزی قرار می‌گیرند، باعث تغییر در بروز و تعامل ژن‌های مهم در تکامل می‌شوند.

 

جالب است که در مورد زنان، قضیه معکوس است، یعنی در زنان، آن دسته‌ای که در تابستان به دنیا می‌آیند، ماده خاکستری بیشتر در شیار گیجگاهی فوقانی دارند. این امر هم منطبق با تحقیقات آماری است که بر اساس آنها زنانی که در فصل زمستان به دنیا می‌آیند، کمتر عاطفی‌تر و حساس‌ترند.

 

در گام بعدی کار جالب‌تری کرد، این بار او تلاش کرد که ماه تولد یک شخص را با توجه به میزان ماده خاکستری در بخش‌های مختلف مغز حدس بزند. الگوریتم او در زنان می‌توانست در ۳۵ درصد موارد، فصل تولد یک زن را درست حدس بزند. این درصد، البته قابل توجه نیست، اما نسبت به یک حدس تصادفی، دقیق‌تر است.

 

یک نقطه ضعف این مطالعه، عدم توجه به مکان تولد سوژه‌های آزمایش بود. بدیهی است که اگر کسی در نیمکره جنوبی متولد شده باشد، همه چیز در مورد او متفاوت است و این امر باعث مخدوش شدن نتایج مطالعه می‌شود.

 

همه اینها نشان می‌دهند که تأثیر فصل تولد روی صفات و خلق و خوی آدم‌ها، به کلی خرافی نیست، ولی مسلما نمی‌تواند به هیچ عنوان تأییدکننده انبوه صفات و خصوصیات محتومی باشد که طلع‌بین‌ها برای ما بر اساس ماه تولد ردیف می‌کنند!
منبع:wired.com


ویدیو مرتبط :
در برابر بد اخلاقی همسرمان چه رفتاری کنیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیر ماه تولد بر عملکرد مغز/ باهوش‌ها متولد چه ماهی هستند



اخبار ,اخبار علمی ,تاثیر ماه تولد بر عملکرد مغز

 

اخبار علمی - ادعای تازه محققان آمریکایی؛
تاثیر ماه تولد بر عملکرد مغز/ باهوش‌ها متولد چه ماهی هستند

ماه تولد می تواند بر عملکرد و همینطور ساختار سلول های مغزی و اعصاب تاثیر داشته باشد. اگر از خواندن این جمله شگفت زده شده اید، باید بدانید که مقاله ای با همین موضوع در مجله "نورو ایمیج" امریکا به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه کلمبیا و نیویورک در این تحقیق 536 نفر را با استفاده از تصویربرداری مغزی (ام.آر.آی) مورد بررسی قرار دادند.

محققان در تحقیقات خود به نتایج جالب توجه و تاحدودی عجیب دست یافتند؛ افرادی که در ماههای پاییز و زمستان به دنیا آمده اند به نسبت افرادی که در ماههای بهار و تابستان به دنیا آمده اند از هوش و حافظه بیشتری برخوردارند.

این استدلال در لوب تمپورال یا لوب گیجگاهی که نیمکره های مخ را تشکیل می دهد، توجیه می شود. لوب تمپورال در زیر شیار جانبی (شیار سیلویوس) قرار دارد. در جلوی شیار جانبی، لوب فرونتال (لوب پیشانی) واقع شده است. لوب تمپورال مرکز درک شنوایی است. این ناحیه از نیمکره مخ در ادراک کلمات و اصوات نقش دارد. لوب گیجگاهی نقش مهمی در هوش و حافظه دارد.

در بررسی ها مشخص شد لوب تمپورال افرادی که در دو فصل پایانی سال (پاییز و زمستان) به دنیا آمده اند به نسبت افرادی که در دو فصل اول سال ( بهار و تابستان)  متولد شده اند، فعالیت بیشتری دارد. فعالیت بیشتر لوب تمپورال با افزایش هوش اشخاص در ارتباط است.

آیا این مطالعه پایه علمی دارد ؟

شاید برخی در صحت این تحقیق دچار تردید و شک شوند اما باید گفت این تحقیق در عین جالب بودن، حقیقت دارد و نتایج آن با عنوان "پیش بینی هوش متولدان ماه های سال با ام.آر.آی " در مجله "نورو ایمیج" امریکا به چاپ رسیده است.

محققان دانشگاه امریکا در روند بررسی های خود بر نتایج تحقیقاتی که در سال های  2005 و 2006 میلادی انجام شده بود، تاکید ورزیدند. مطالعه دیگری در سال 2005 در مجله "روانپزشکی" امریکا به چاپ رسیده بود که از ارتباط بین بیماری اسکیزوفرنی و فعالیت تمپورال حکایت داشت.

بررسی های برگرفته از تست روانشناسی عصبی و تصویربرداری های مغزی نشان دهنده تفاوت هایی است که اغلب در لب قدامی مغز هیپوکامپ و لب گیجگاهی رخ می دهد.

اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی ، اختلال روانی است که مشخصه آن از کار افتادگی فرآیندهای فکری و پاسخگویی است.

اشخاص مبتلا به این بیماری معمولا با توهم شنیداری، تکلم و تفکر آشفته و .. دست و پنجه نرم می کنند. احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که در فصل های پاییز و زمستان به دنیا آمده اند، بیشتر است. اما محققان با وجود تمام تحقیقات و بررسی ها معتقدند که این مطالعه جدید نیاز به بررسی و آزمایشات بیشتری دارد.
اخبار علمی - مهر