گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

مرقد امامزاده پیرعمر در سنندج (+عکس)



امامزاده پیرعمر, مرقد امامزاده پیرعمر, امامزاده پیرعمر در سنندج

امامزاده پیرعمر  را پسر بلافصل حضرت علی (ع) می دانند

 

مرقد امامزاده پیرعمر در سنندج (+عکس)
مرقد امامزاده پیرعمر در سنندج واقع است، در باب شجره امامزاده پیرعمر، وی را پسر بلافصل حضرت علی (ع) می دانند.

 

مرقد امامزاده پیرعمر که در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی سنندج واقع است شامل مقبره ، مسجد ، فضاهای مجاور و آرامگاه خانواده‌های مشاهیر و بزرگان سنندجی است. بنایی که مرقد مطهر امامزاده را در خود جای داده است به شمارة 2615 در فهرست آثار تاریخی و ملّی کشورمان ثبت شده است. بنای اصلی مقبره امامزاده پیرعمر در زمان سلیمان خان اردلان در سال 1046 ه . ق ساخته شد و «محمد ابراهیم خان نظام الدوله» در تاریخ ۱۳۰۶ هجری وسط گنبد امامزاده پیرعمر را آینه کاری کرد.

 

در جوار گنبد و بارگاه امامزاده پیرعمر مدرسه کوچکی در گذشته بنا کرده بودند که شش حجره و حیاط کوچکی داشت و در تاریخ ۱۲۹۷ هجری ،میرزا صادق خان مستوفی باشی کردستان محوطه آن را بزرگ کرد و ده حجره عالی در آن بنا نهاد که امروزه نیز طلاب علوم دینی از آن بهره می برند.

 

مرقد امامزاده پیرعمر,امامزاده پیرعمر,امامزاده پیرعمر در سنندج

مرقد امامزاده پیرعمر در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی سنندج واقع است

 

بنای امامزاده پیرعمر دارای ساختمانی است كه از سه فضای گنبد دار تشكیل شده و دو قسمت آن به عنوان زیارتگاه و قسمت دیگر به عنوان مسجد استفاده می شود. از جمله عناصر تزئینی مرقد امامزاده پیر عمر سنندج می‌توان به تزیینات آجری ، گچ بری ، آیینه كاری واروسی های زیبا و نیز خط بنایی در حاشیه گنبد اشاره کرد.

 

امامزاده پیرعمر, مکانهای زیارتی سنندج, امامزاده پیرعمر در سنندج

ضریح امامزاده پیر عمر

 

حیاط برزگی در این مجموعه قرار دارد که در میان آن حوض آبی قرار گرفته و حجراتی که در آن تعبیه شده عمدتاً متعلّق به آرامگاه‌های اهالی سرشناس شهر سنندج است. ورودی بنا در قسمت جنوبی است و ضریح قدیمی بقعه، جای خود را به ضریح نقره‌ای داده و توسّط سنگ مرمر تزیین شده است کف و ازاره حرم، سنگ کاری شده و الباقی دارای گچ است. طاقچه‌ها و پنجره‌های متعدّد در حرم امامزاده پیرعمر و رواق آن به چشم می‌خورد که به همان سبک قدیمی نگهداری می‌شدند.

 

مکانهای زیارتی ایران, مرقد امامزاده پیرعمر, امامزاده پیرعمر در سنندج

بنای اصلی مقبره امامزاده پیرعمر در سال 1046 ه . ق ساخته شد

 

مردم متدین و عاشق اهل بیت استان کردستان هر هفته به ویژه روزهای پنجشنبه و جمعه در جوار مرقد امامزاده پیر عمر به اجرای برنامه های دینی از جمله ختم قرآن کریم، مولودی خوانی و پخش نذورات می کنند.
منبع : yjc.ir


ویدیو مرتبط :
همایش تکریم و بزرگداشت امامزاده پیر محمد(ع) سنندج

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امامزاده هاجر خاتون سنندج + عکس



امامزاده هاجر خاتون سنندج + عکس
امامزاده هاجر خاتون در خیابان صلاح‌الدین ایوبی در محله قدیمی سرتپوله شهر سنندج واقع شده است. این مجموعه شامل سه حیاط با فضاهای مقبره، مسجد و محل دفن مشایخ و بزرگان سنندج است که در آن از گچبری‌های زیبا و نقوش گل و گیاه استادان و هنرمندان استفاده شده است و از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.

از دیگر ویژگی‌های این بنا استفاده از معماری سبک کردستانی در ایجاد ایوان ستون‌دار در سمت جنوبی بنا می‌باشد.

 

امامزاده هاجر خاتون سنندج,مقبره امامزاده هاجر خاتون

 امامزاده هاجر خاتون سنندج

بر اساس روایت‌های موجود این امامزاده خواهر امام رضا (ع) می‌باشد که در سفر ایشان به خراسان، در بلوکات کردستان از دنیا رفته است و در این مکان دفن شده است.

 

امامزاده هاجر خاتون سنندج,مقبره امامزاده هاجر خاتون

 امامزاده هاجر خاتون سنندج

امامزاده هاجر خاتون سنندج,مقبره امامزاده هاجر خاتون

  امامزاده هاجر خاتون سنندج

گفته می‌شود شخصی به نام «الله یعقوب» به آبادانی و ایجاد فضاهای بیشتر مقبره هاجره خاتون همت گماشت و مسجدی به نام ایشان در کنار مقبره بنیاد نهاد و بعدها مرحوم عارف شیخ شکرالله شهبازی مشهور به شهباز سنه دژ به بازسازی، تعمیر و توسعه امامزاده اقدام نمود و موقوفاتی را برای این مجموعه در نظر گرفت.

منبع : armansafar.com