گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

علمای مدفون در كاظمین



كاظمین,علمای مدفون در كاظمین,مکانهای زیارتی عراق

 علمای مدفون در كاظمین
در داخل حرم مطهر و خارج آن قبر تعدادی از عالمان و اندیشمندان اسلامی و نیز رجال و دولت مردان سیاسی وجود دارد:
- خواجه نصیر الدین طوسی(597 ق ـ 671 ق)
در رواق باب القریش، رواق غربی، خواجه نصیر الدین محمد بن محمد بن حسن طوسی، ازعالمان، متكلمان وریاضی دانان مشهورشیعه، به خاك سپرده شده است. خواجه نصیر الدین طوسی، وزیر ایرانی و شیعی هولاكوخان مغول، تألیفات فراوانی در كلام و عقاید و نیز علوم دقیقه مثل ریاضی و هندسه دارد كه مشهور ترین آن ها تجرید الاعتقاد و آداب المتعلمین است. این وزیر دانشمند شیعی، هنگام تهاجم هولاكوخان مغول به بغداد و سرنگونی خلافت عباسی، همراه خان مغول بود. بر بالای قبر او كتیبه ای با این عبارت دیده می شود: « هذامرقد سلطان الحكماء و المحققین محمد بن محمد بن حسن الطوسی، عمر فی عهد السلطان بن السلطان... الامجد معتمد الدوله ».


- ابوسبحه
موسی بن ابراهیم اصغر بن موسی الكاظم ملقب به المرتضی، كه به سبب ذكر و تسبیح گفتن زیاد او را ابوسبحه می گفتند، در بغداد از دنیا رفت و در مقابر قریش، در جوار پدر و جدش به خاك سپرده شد.


- الامیر سید
ابوالحسن علی بن المرتضی بن علی علوی حسنی، معروف به الامیر سید، از فقیهان حنفی و مدرس در جامع السلطان بود. او را در جوار امام موسی بن جعفر(علیه السلام) دفن كردند.


- ابن قولویه(ف 369 ق)
ابو القاسم جعفر بن محمد بن قولویه قمی، از فقیهان و محدثان شیعی در عصر آل بویه است كه در رواق شرقی حرم(پایین پا) به خاك سپرده شده است. ابن قولویه از سوی معز الدوله دیلمی دعوت شد تا از قم به كاظمین برود و به تأسیس حوزه علمیه آن بپردازد. شیخ مفید و ابو الفتح كراچكی از شاگردان او بودند و شیخ مفید را در كنار او به خاك سپردند. ابن قولویه صاحب تألیفاتی در فقه و حدیث است و كتاب كامل الزیارات او مشهور است.


- عون و عبدالله
قبر دو تن از فرزندان امام علی(علیه السلام) به نام عون و عبدالله در آن سوی باب البصره، سمت شرقی مقابر كاظمین، قرار دارد و دارای زیارت گاهی باشكوه است.


- ابو یوسف
قاضی ابو یوسف از فقیهان و عالمان مشهور اهل سنت است. او قاضی و فقیه عصر عباسی بود كه داخل صحن خاك شده است.
- قبور منسوب به سیّد رضی و سیّدمرتضی
سیّد رضی و سید مرتضی چنانكه در بخش كربلا گفته شد، در بغداد و در منزل مسكونی خود دفن شدند و پس از آنجا به كربلا منتقل و در حرم مطهر به خاك سپرده شدند. امروزه این دو قبر منسوب به سیّد رضی و سیّد مرتضی كه ظاهراً همان محل اولیه دفن آنان بوده دارای گنبد و بارگاهی است.

منبع :
عتبات عالیات عراق

shamsa.ir


ویدیو مرتبط :
علمای مدفون در مقبره علامه مجلسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی نژاد علمای ادیان را برای بررسی مشكلات اساسی جامعه بشری فرا خواند



 

 

احمدی نژاد علمای ادیان را برای بررسی مشكلات اساسی جامعه بشری فرا خواند

 

همگام با رییس جمهور در لبنان

احمدی نژاد علمای ادیان را برای بررسی مشكلات اساسی جامعه بشری فرا خواند

بیروت - ریییس جمهوری اسامی ایران صبح پنج شنبه و در دومین روز از سفر خود به لبنان، علمای ادیان مختلف جامعه بشری را برای بررسی مشكلات اساسی جهان و یافتن راه حل های اساسی برای آن فراخواند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا محمود احمدی نژاد تاكید كرد: امروز همه علمای ادیان از وضع موجود جامعه بشری ناراضی بوده و اصلاح امور جاری و دردهای كنونی جامعه بشری می تواند به عنوان مهم ترین دستور كار جلسات مشترك آنان تلقی شود .

وی افزود : همانگونه كه همه ادیان الهی به ظهور منجی برای نجات جامعه بشری اعتقاد دارند ما نیز معتقدیم چنین منجی به همراه منجی دیگر ادیان روزی ظهور و برای برقراری عدالت و گسترش یگانه پرستی تلاش خواهد كرد.

رییس جمهوری حقیقت دین را پرستش خدای یگانه و تلاش برای برقراری محبت وعدالت ذكر كرد و گفت: وجه مشترك همه معتقدان به ادیان الهی چنین آرمان هایی است .

احمدی نژاد گفت : همه پیامبران الهی نیز در همین راستا مبعوث شده و تلاش كردند. ما معتقدیم مشكل اصلی جامعه بشری غفلت از این موضوعات بوده است. امروزه بسیاری بت های مدرن را در جامعه های سرمایه داری و نظام های كمونیستی می پرستنند و ماموریت اصلی علمای اسلامی و دیگر ادیان آگاهی بخشی به انسان ها در این زمینه است .

وی گفت: ادیان برای هدایت و كمال انسان ها از سوی خداوند تعیین شده اند و این ادیان مختص به یك قوم و یك جامعه نیست. حقیقت ادیان نمی توانند متناقض باشند همه آنها در یك راستا و برای هدایت و كمال انسان ها آمده اند و محدود كردن انسان ها به دین به لحاظ ویژگی هایی مانند زبان ، رنگ و قومیت ها دور از شان انسان و جایگاهی است كه خدا وند برای وی تعیین كرده است .

آقای احمدی نژاد اضافه كرد : اگر قرار باشد تلاشی برای وحدت بین انسان ها صورت گیرد باید حول محور همین موضوع یعنی یگانه پرستی و برقراری محبت و عدالت باشد .

وی افزود :‌ وحدت به معنای نفی قومیت و هویت ها ملت ها نیست بلكه وحدت به معنای احترام به همه آنهاست . اگر همه ملت ها و قومیت ها حول پرچم یگانه پرستی و برقراری ارزش های الهی و انسانی باشند

در واقع هر گونه مسابقه و رقابتی در چنین جامعه ای برای اجرای بهتر عدالت خواهد بود و به یقین در چنین جامعه ای اختلاف رخ نخواهد داد.

وی به ویژگی های ملت لبنان اشاره كرد و گفت : ملت لبنان ملتی شجاع ،بزرگ ،مقاوم ،پاك و زلال بوده و در برابر اشغالگران ظالم و فاسدان عصر كنونی با وحدت و همدلی ایستاده است . چنین جامعه ای می تواند به عنوان یكی از الگوهای وحدت تلقی شود.

رییس جمهوری گفت : در ایران اسلامی نیز تفاوت در مذاهب ،قومیت ها زبان و دیگر ویژگی های انسانی وجود دارد اما آنچه ایران اسلامی را واحد و یكپارچه كرده است توجه و تاكید بر ارزش های الهی - انسانی و همدلی و یگانه پرستی است .

احمدی نژاد تاكید كرد در هر دیاری كه عالمان خداجوی و همدل حضور دارند مردمان آن جامعه با وجود اختلافات زبان ، نژاد ، قوم و مذهب در فضای همدلی زندگی می كننند ...../منبع:ایرنا