گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته (4)


در این مطلب سریالی قرار است به ترتیب در مورد جاذبه های گردشگری، میراث جهانی یونسکو در ترکیه، شهرهای ترکیه و جاذبه های آنها، اعیاد ملی و مذهبی در ترکیه، تعطیلات رسمی، لباس های ترکیه، آداب و رسوم و فرهنگ ترکیه، هنر، سینما، برترین فیلم های ترکیه و انواع غذاها و نوشیدنی های این کشور برایتان صحبت کنیم.

 
 
 

صبح بخیر: در این مطلب سریالی قرار است به ترتیب در مورد جاذبه های گردشگری، میراث جهانی یونسکو در ترکیه، شهرهای ترکیه و جاذبه های آنها، اعیاد ملی و مذهبی در ترکیه، تعطیلات رسمی، لباس های ترکیه، آداب و رسوم و فرهنگ ترکیه، هنر، سینما، برترین فیلم های ترکیه و انواع غذاها و نوشیدنی های این کشور برایتان صحبت کنیم. 

آشپزی ترکیه

آشپزی ترکیه به طور عمده میراث آشپزی عثمانی همراه با ترکیبی از آشپزی آسیای میانه، خاورمیانه و بالکان است. آشپزی ترکیه نیز بر آشپزی این مناطق و مناطق همجوار و حتی آشپزی اروپای غربی تاثیرگذار بوده‌است. عثمانی‌ها رسوم و آشپزی مناطق تحت سلطه خود در خاورمیانه را با عناصر محلی آسیای میانه درآمیختند و در واقع آشپزی سرشار از سلیقه و فن بوجود آوردند. از همین جهت مناطق مختلف تحت تسلط امپراطوری عثمانی گلچینی از غذاهای دوران عثمانی را در آشپزی امروزی خود دارند.

مطلب مرتبط:

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته (3)

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته (2)

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته(1)



غذاهای مخصوص و مرسوم در منطقه از ترکیه متفاوت است، در آشپزی شمال ترکیه، حاشیه دریای سیاه، بیشتر شامل ماهی و غلات است. جنوب ترکیه (آدانا و غازی عینتاب و اورفا)، به دلیل کباب، مزه و غذاها و شیرینی هایی مانند باقلوا و کادایف که با خمیر درست می‌شوند، مشهور است. ویژگی آشپزی مناطق غربی ترکیه، جایی که درختان زیتون به وفور یافت می‌شود، استفاده فراوان از روغن زیتون است. آشپزی مردمان سواحل اژه، مدیترانه و مرمره متاثر از آشپزی مدیترانه‌ای است و سرشار از سبزی و ماهی می‌باشد. مناطق مرکزی آناطولی نیز با شیرینی کشکک، مانتی و گوزلمه در آشپزی معروفند.

غذاهای ترکیه


 غذاهای ترکی از نظر شهرت جهانی در رتبه سوم، بعد از غذاهای فرانسوی و چینی قراردارند. این غذاها اغلب با ذائقه ی ایرانی ها سازگار است. آشپزهای ترک از سبزیجات زیاد استفاده می کنند. سبزیجات پخته شده با روغن زیتون و همچنین ماست از عمده خوراکی های این کشور است. صبحانه در میان مردم ترکیه جایگاه ویژه ای دارد و بسیار به آن اهمیت داده می شود. صبحانه معمول در ترکیه شامل چای، نان، پنیر، کره، مربا، مارمالاد، عسل و شیر، گوجه فرنگی، خیار، زیتون و گاهی خوراکی به نام مِنمِن - مشابه املت ایرانی - است. انواع سوپ نیز قبل از غذاهای اصلی خورده می شود.



نان یکی از ارکان اصلی غذای مردم ترکیه است. از جمله نان های معروف ترکیه بازلما، پیتا، لواش، سیمیت، حلقه های نان با کنجد، یوفکا، بورک و پواغاچا هستند.

یکی از محبوب ترین نوشیدنی های مردم ترکیه «چای» است. چای در ترکیه در استکان های شیشه ای کمر باریک و نعلبکی همراه با حبه های قند سرو می شود.

دوغ یا آیران و قهوه نیز از نوشیدنی های رایج در ترکیه هستند.

شیرینی جات سنتی ترکیه شامل انواع حلوا و باقلوا، راحت الحلقوم یا لوکوم و کدایف (شبیه به باقلواست و در شیره پخته می شود) سوتلو، به معنی نوریه با شیر، نعی باقلوای سفید است که با شیر آماده می شود ؛ لوقما (خمیری که در روغن سرخ و سپس در شیره غلیظ انداخته می شود)، رِوانی (نوعی کیک که در شیره غوطه ور می شود)، قورابیه (نوعی شیرینی با مغزگردو) و تولومبا (شیرینی شبیه به بامیه ایرانی) هستند.

دسرهای ترکی

از انواع دسرهای ترکی باید به محلبی نوعی فرنی که با شیر و آرد برنج و در انواع شکلاتی، میوه ای و مغزدار تهیه می شوند، سوتلاچ (فرنی برنج)، کشکول (فرنی بادام)، زِرده (فرنی برنج با زعفران)، عاشور از دسرهای دیگر ترکیه است و پخت آن ریشه در اعتقادات مذهبی مردم دارد. گفته می شود که عاشور برای اولین بار در کشتی حضرت نوح پخته شد و در ترکیه اغلب به عنوان نذری مخصوصا در ماه های محرم پخته می شود. این دسر شامل انواع حبوبات، غلات و میوه های خشک است.



سوپ ها یا شوربا

انواع سوپ یا چوربا به عنوان پیش غذا در ترکیه طرفدار دارند و رایج ترین آنها نوعی سوپ عدس قرمز به نام مِرچیمک شورباسی و تارخانا شورباسی هستند. تارخانا یا به فارسی ترخینه، بلغور گندم یا جو است که در دوغ جوشانده شده و برای نگهداری در آفتاب خشک می شود.



انواع کباب های ترکی

کباب ها که جزو معروف ترین غذاهای ترکیه هستند و معمولا با گوشت بره درست می شوند. کباب یکی از مشخصه ترک ها در سراسر جهان است. آدانا کباب و کباب هایی که در اجاق های سفالی پخته می شوند ازمعروف‌ترین آنها هستند.

دونر کباب، نوعی کباب که با بریدن یا تراشیدن سطوح گوشتی که به مجاور آتش به حالت عمودی و گاهی افقی در حال گردش است، به دست می آید. دونر به ترکی به معنی چرخنده و چرخان است که در ایران به کباب ترکی معروف می باشد.



اسکندر کباب، مبتکر این کباب شخصی به نام اسکندر افندی بود که در اواخر قرن نوزدهم در شهر بورسا زندگی می کرده است. در واقع  اسکندر کباب نوعی دونر کباب است که همراه با سس گوجه فرنگی فراوان، کره، ماست و نان پیتا سرو می شود. به این کباب گاهی بورسا کباب نیز می گویند.


ویدیو مرتبط :
معنی مدرنیته؛ مدرنیته چیست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دور دنیا با برترین‌ها: ترکیه، تلفیق سنت و مدرنیته


در این مطلب سریالی قرار است به ترتیب در مورد جاذبه های گردشگری، میراث جهانی یونسکو در ترکیه، شهرهای ترکیه و جاذبه های آنها، اعیاد ملی و مذهبی در ترکیه، تعطیلات رسمی، لباس های ترکیه، آداب ورسوم و فرهنگ ترکیه، هنر، سینما، برترین فیلم های ترکیه و انواع غذاها و نوشیدنی های این کشور برایتان صحبت کنیم.