متفرقه
2 دقیقه پیش | با زخم های زندگی چه کنیم؟در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ... |
2 دقیقه پیش | نظر آیتالله محقق داماد درمورد سید حسنآیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ... |
چه وقت میتوان روزه را خورد؟!
اندازه مسافت شرعی و حد ترخص
«مسافت شرعی» و «حد ترخص» دو عنوان فقهی هستند که احکام خاص خود را دارند. مانند این که اگر روزه داری به قصد رسیدن یا عبور از مسافت شرعی از حد ترخص گذشت(1) حکم روزه از او برداشته شده و روزهاش باطل می شود و احکام مهم دیگری که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.
قبل از پرداختن به برخی مسائل که این دو عنوان دخالت مستقیم در آن دارند ابتدا باید روشن شود که مسافت شرعی چیست و میزان حد ترخص چقدر است.
«مسافت شرعی» چند کیلومتر است؟
«مسافت شرعی»، هشت فرسخ است که نظر مراجع معظم تقلید در تبدیل آن به کیلومتر، قدری با هم متفاوت است. برخی آن را حدود 45 کیلومتر(2) و برخی دیگر در حدود 43 کیلومتر(3) و عدهای آن را در حدود 40 کیلومتر (4) می دانند.(5)
نقطه آغاز این مسافت آخرین نقطه شهر یا روستایی است که فرد در آنجا زندگی می کند و قصد خروج از آنجا را دارد. نقطه پایانی آن هم محل توقف یا ابتدای شهر و روستایی است که فرد قصد مسافرت به آن را دارد؛ اگر این فاصله، حداقل چهار فرسخ شد(رفت و برگشت آن می شود هشت فرسخ) مسافت شرعی محقق شده است.
جایگاه کارخانه ها و شهرک های متصل به شهر در این محاسبه
ابتدای مسافت از آخرین محدوده عرفی شهر محاسبه می شود. بنابراین، اگر به نظر اهالی، کارخانه ها و شهرک های اطراف که متصل به شهر هستند جزو شهرند آخر آنها آخرین محدوده عرفی شهر به حساب میآید.(6)
نقطه آغاز این مسافت آخرین نقطه شهر یا روستایی است که فرد در آنجا زندگی می کند و قصد خروج از آنجا را دارد. نقطه پایانی آن هم محل توقف یا ابتدای شهر و روستایی است که فرد قصد مسافرت به آن را دارد؛ اگر این فاصله، حداقل چهار فرسخ شد(رفت و برگشت آن می شود هشت فرسخ) مسافت شرعی محقق شده است
«حد تَرَخُّص» چند کیلومتر است؟
محدوده ترخُّص محدوده ای است که از آخرین نقطه عرفی شهر یا روستا شروع می شود و حد نهایی آن محلی است که از آنجا دیوار شهر یا دیوار آخرین خانه های شهر دیده نمی شود و اذان شهر شنیده نمی شود؛ البته به شرطی که مانعی برای دیدن و شنیدن وجود نداشته باشد و اذان نیز بدون بلندگو گفته شود.(7)
برای تبدیل این فاصله به واحد کیلومتر باید عملا در چنین محلی قرار گرفت سپس فاصله ایجاد شده را بر اساس واحد کیلومتر اندازه گیری کرد. بر اساس تحقیق عملی انجام شده(8) این فاصله حدود سه، چهار کیلومتر است.
کسی که قصد سفر به مسافت شرعی را ندارد مثلا تصمیم دارد تا 19 کیلومتری شهر خود برود یا قصد دارد که مثلا به 35 کیلومتری شهر خود سفر کند اما هنوز در شهر است و یا به حد ترخص نرسیده است؛ حق ندارد و نباید نماز را شکسته بخواند یا کاری انجام دهد که روزه اش باطل شود
دو حکم مهم
1. در راه رفتن به سفر
کسی که قصد سفر به مسافت شرعی و یا بیش از آن را دارد(9) وقتی نمازش شکسته و حکم روزه از او برداشته می شود(10) که به حد ترخص برسد و از آن عبور کند. بنابراین:
کسی که قصد سفر به مسافت شرعی را ندارد مثلا تصمیم دارد تا 19 کیلومتری شهر خود برود یا قصد دارد که مثلا به 35 کیلومتری شهر خود سفر کند اما هنوز در شهر است و یا به حد ترخص نرسیده است؛ حق ندارد و نباید نماز را شکسته بخواند یا کاری انجام دهد که روزه اش باطل شود.
محدوده ترخُّص محدوده ای است که از آخرین نقطه عرفی شهر یا روستا شروع می شود و حد نهایی آن محلی است که از آنجا دیوار شهر یا دیوار آخرین خانه های شهر دیده نمی شود و اذان شهر شنیده نمی شود؛ البته به شرطی که مانعی برای دیدن و شنیدن وجود نداشته باشد و اذان نیز بدون بلندگو گفته شود
برخی بر اثر عدم اطلاع از این مسأله صبح روزی که قصد مسافرت به بیش از مسافت شرعی را دارند در خانه خود صبحانه مفصلی خورده و بعد راهی سفر می شوند که این با توجه به حکمی که بیان شد شرعا حرام و موجب کفاره می شود. این افراد تا زمانی که به حد ترخص نرسیده اند باید به مانند سایر روزه داران، هم نیت روزه کنند و هم به مانند آنها کاری نکنند که روزه شان باطل شود. این عده باید صبر کنند تا به حد ترخص برسند از آنجا به بعد است که آنها مجاز به خوردن و آشامیدن می شوند.
2. در راه برگشت به وطن
کسی که مسافر است و در راه بازگشت به وطن خویش است؛ اگر کاری که روزه را باطل می کند از او سر نزده باشد و تا قبل از آنکه اذان ظهر بگویند به حد ترخص برسد لازم است همانجا نیت روزه کرده و روزه آن روز را بگیرد. ضمن آنکه نمازش هم به محض ورود به محدوده ترخص، کامل خواهد شد.
پی نوشت ها:
1) سایر شرطهای شکسته شدن نماز را هم دارا باشد؛ مثلا شغل او مسافرت نباشد.
2) آیات عظام خامنه ای(حفظه الله)، بهجت(ره) و فاضل(ره)
3) آیات عظام تبریزی(ره) و مکارم(حفظه الله)
4) آیت الله زنجانی(حفظه الله)
5) احکام مسافر ص23، پاورقی
6) آیات عظام خامنه ای(حفظه الله)، فاضل(ره) و مکارم(حفظه الله) در این نظر با حضرت امام (ره )موافقند؛ اما آیات عظام بهجت(ره) و تبریزی(ره) کارخانه های اطراف را جزو شهر نمی دانند. همان، ص26
7) آیات عظام تبریزی(ره)، زنجانی(حفظه الله) و مکارم(حفظه الله): علامت رسیدن به حد ترخص این است که اذان شهر را نشنود و اهل شهر او را نبینند(و نشانه آن این است که او آنها را نبیند). همان، ص175
8) توسط حضرت حجت الاسلام فلاح زاده مسئول ستاد ترویج احکام. (به نقل از خود ایشان در یک ملاقات حضوری)
9) سایر شرطهای شکسته شدن نماز را هم دارا باشد؛ مثلا شغل او مسافرت نباشد.
10) این در صورتی است که فرد قبل از ظهر سفر کند اما اگر بعد از اذان ظهر به مسافرت می رود حق ندارد روزه خود را افطار کند هر چند نماز شکسته می شود.
ویدیو مرتبط :
آیا کفاره روزه را می توان به اقوام و آشنایان داد؟
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
آیت الله جنتی: گوشت خوردن خیلی چیز خوبی نیست و میتوان یک وعده غذا در روز خورد
آیت الله جنتی، امام جمعه موقت تهران:
ترجیح میدهیم عزتمان حفظ شود اما شکم ما گرسنه بماند/ گوشت خوردن خیلی چیز خوبی نیست / برخی سادهاندیش به شیطان بزرگ امید دارند
خطیب موقت نمازجمعه تهران گفت: برخی ساده اندیش به شیطان بزرگ امید دارند که اگر ما با او توافق کردیم آمریکا از دشمنی با ما دست برمیدارد.
آیتالله احمد جنتی خطیب موقت نمازجمعه تهران در خطبههای نمازجمعه گفت: سوم خرداد بدر انقلاب اسلامی بود. سپاه شجره طیبهای است که دشمن چشم دیدن او را ندارد.
وی همچنین گفت: برخی سادهاندیش به شیطان بزرگ امید دارند که اگر ما با او توافق کردیم آمریکا از دشمنی با ما دست برمیدارد.
امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: برخی در رابطه با مسئله هستهای سادهاندیشند و بسیاری نمی دانند که این مسئله چه سرنوشتی را در آینده برای ما دارد. برخی نیز بی تفاوتند و خیال میکنند مسئله آنقدرها هم مهم نیست.
آیتالله جنتی افزود: امام از دنیا رفته اما امت مقاوم امام پایبند به انقلاب است. مساله فقط هسته ای نیست، آمریکا سی سال از اسلام سیلی خورده و کمر بسته که انتقام بگیرد. آمریکا به دنبال پیاده کردن ده برابری سلطه زمان شاه بر این مملکت است.
خطیب موقت نمازجمعه تهران همچنین اظهار داشت: آمریکا میخواهد از همه نیروهای انقلابی از رهبری گرفته تا یک بچه بسیجی انتقام بگیرد. آمریکا همان پدید آورنده داعش جایتکار است. در جلساتی میگویند که وضعیت اقتصادی ما خوب نیست و باید تسلیم شویم. اینها به خدا مردم و راه انقلاب اعتقاد ندارند.
وی همچنین گفت: تا آخر میایستیم، حاضریم کشته شویم تا اسلام زنده بماند. عربستان سعودی فرعون زمان است. خدا لعنتشان کند در حال تبدیل یمن به یک ویرانه هستند.
امام جمعه موقت تهران، در بخش دیگری از خطبههای دوم خود، به برخی از بیانات امام خمینی(ره) در رابطه با مقاومت و استقبال مردم از شهادت اشاره کرد و افزود: مردم راه امام(ره) را پذیرفتهاند که تا کنون تا اینجای راه آمدهاند.
وی با بیان اینکه «تحمل گرسنگی که از شهید دادن بدتر نیست»، خاطر نشان کرد: گوشت خوردن خیلی چیز خوبی نیست و میتوان یک وعده غذا در روز خورد و کافی است. چرا که ما ترجیح میدهیم؛ آبرو و عزتمان حفظ شود اما شکم ما گرسنه بماند.
جنتی، ادامه داد: اگر ما راه خودمان را میدانیم نباید از تهدیدات آمریکا بترسیم و البته تیم مذاکرهکننده باید خط قرمزها، نظرات مقام معظم رهبری و مصلحت نظام را در نظر بگیرد و آبروی انقلاب اسلام و مردم را حفظ کند و به هر قیمتی که تمام شود به راه درست میارزد. امام حسین(ع) و یارانش کشته شدند، اسلام زنده شد. بگذارید ما هم کشته شویم تا اسلام زنده بماند.
اخبار سیاسی - انتخاب