متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

مبارزه انتخاباتی دیوارهای آجری و مجازی



 اخبارانتخابات  ,خبرهای  انتخابات  , تبلیغات انتخاباتی


 بعد از آغاز زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی هر کدام از کاندیداها به شیوه‌های مختلف از جمله چسباندن عکس بر روی دیوارها، شیشه اتومبیل‌ها و ...، نصب بنر و یا با استفاده از بیلبوردها اقدام به تبلیغ در سطح شهر می‌کنند. این روش‌های سنتی تبلیغ، هرچند به چشم مردم آشنا هستند، اما ممکن است ضمن‌اینکه کاندیداها را متحمل هزینه زیادی کنند، با عواملی مثل بارش باران یا تخریب توسط رقبا، از بین بروند. این روزها با گسترش استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، بهره‌گیری از فضای مجازی به عنوان بستری برای روش‌های جدید تبلیغات انتخاباتی مطرح شده است.

 

این موضوع در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی بین کاندیداها رواج بیشتری یافته و می‌توان گفت که یکی از بهترین روش‌های تبلیغات در عصر توسعه ارتباطات توسط تکنولوژی‌های نوین است و می‌تواند بر روش تبلیغات سنتی شهری اثر بگذارد.با گسترش شبکه‌های اجتماعی، افراد به ویژه جوانان کمتر مجال این را می‌یابند که سر از فضای مجازی بیرون آورده و بر تصاویر منتشر شده در شهر نیز نظری بیفکنند. با این حال همچنان مردمی هستند که نگاهشان برای انتخابات به همان تبلیغات سنتی است. در این میان روش‌های عجیب و نوظهوری نیز همچون پختن نان، استفاده از بذر درختان، توزیع هدایای غیرمتعارف و .... نیز از سوی برخی کاندیداها مشاهده می‌شود که همه این‌ها اقداماتی برای جلب‌نظر عوام به حساب می‌آیند. سوال این جاست که کدام‌یک از شیوه‌های تبلیغ تاثیر بیشتری در میزان موفقیت کاندیداهای انتخاباتی دارد و مردم از کدام روش استقبال بیشتری می‌کنند؟


کاندیداهای اصلاح‌طلب هوشمندانه تبلیغ می‌کنند
امیدعلی مسعودی کارشناس رسانه در مورد تاثیر هر کدام از شیوه‌های تبلیغات اعم از شهری، فضای مجازی و ...به «ابتکار» گفت: هم‌اکنون شاهد پدیده عجیبی هستیم به این صورت که بیشتر تبلیغات سطح شهر با استفاده از پوستر یا بیلبوردها از ناحیه اصولگرایان است و برعکس آن اصلاح‌طلبان کمتر از این شیوه استفاده کرده‌اند. هر چند که بهتر است این گونه گفته شود که تبلیغات شهری اصلاح‌طلبان هم کم نبوده ولی تبلیغات اصولگرایان بیش از حد معمول صورت گرفته است. وی افزود: مشکلی که تبلیغات محیطی می‌تواند ایجاد کند این است که وقتی کاندیدایی در چسباندن پوستر و استفاده از بنر افراط کند، به نوعی به ضد تبلیغ برای آن کاندیدا تبدیل می‌شود.

 

روح و روان انسان‌ها همچون جسم آنهاست و همانطور که با مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک بدن واکنش منفی به درمان نشان می‌دهد، اگر میزان تبلیغات هم از میزان پذیرش مخاطب بیشتر شود، اثر عکس در موفقیت کاندیدا خواهد داشت و مردم به این می‌اندیشند که دلایل این همه تبلیغات چیست؟! البته اصلاح‌طلبان از این مهم به خوبی آگاه هستند و از روش تبلیغات شهری خیلی محدود استفاده می‌کنند و به جای بهره‌گیری از شیوه شهری بر روی تبلیغات از طریق فضای مجازی متمرکز شده‌اند و اگر هم از شیوه شهری استفاده کرده‌اند، تبلیغات آنها برعکس اصولگرایان از گرافیک هوشمندانه همراه با پیام‌های قوی و گویا برخوردار است. عضو هیات علمی دانشگاه در مورد استفاده از شیوه‌های جدید تبلیغات که در این دوره رایج شده تصریح‌کرد: مردم خیلی تمایل ندارند که به کاندیداهای مستقل که به صورت انفرادی تبلیغ می‌کنند رای بدهند و تجربه نشان می‌دهد که مردم بیشتر به لیست‌ها رای می‌دهند. طبیعی است که در هر دوره مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و یا ریاست جمهوری یا شوراهای شهر این لیست‌ها بوده که تعیین کننده هستند.

 

بنابراین باید منتظر باشیم و ببینیم که نظرسنجی‌های اولیه در مورد لیست‌ها چگونه قضاوت می‌کند. این نظرسنجی‌ها مشخص می‌کند که کدام نوع از تبلیغات موفق‌تر عمل می‌کند. مسعودی تاکیدکرد: هم‌اکنون عصر توسعه تبلیغات بوده اما تبلیغات هم یک علم و هنر است متاسفانه برخی بدون داشتن آگاهی در این علم دخالت می‌کنند و به عنوان مشاور کاندیداهای انتخاباتی نظریه‌هایی می‌دهند که با این علم مغایر است و مرتکب تخلف می‌شوند؛ بنابراین افرادی که در فضای مجازی مخاطبان جوان را هدف قرار می‌دهند بر اساس آمار که نشان می‌دهد سی و شش میلیون نفر در این فضا فعال هستند، تبلیغات در این فضا می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان آراء آنها داشته باشد و شاید به همین دلیل اصلاح‌طلبان کمتر در فضاهای حقیقی دیده می‌شوند.


تبلیغات انتخاباتی همراه با توزیع هدایا توهین به مردم است
علی باقرزاده کارشناس رسانه نیز در بیان میزان تاثیر هر کدام از شیوه‌های تبلیغات اعم از شهری، فضای مجازی و ...به «ابتکار» گفت: امروزه تبلیغات در فضای مجازی تاثیر بیشتری در میزان موفقیت کاندیداها دارد؛ به دلیل اینکه بیشتر از 90 درصد جوانان حداقل به اپلیکیشن‌های موبایل و فضای مجازی دسترسی دارند.

 

ضمن‌اینکه بیشتر ارتباط بین افراد نیز به این صورت انجام می‌شود. وی در تشریح علل زیان ناشی از تبلیغات شهری برای نتیجه آراء کاندیداهای انتخاباتی تصریح‌کرد: تبلیغات شهری به این دلیل که وجهه خوبی در اذهان عمومی ندارد نمی‌تواند شیوه مناسبی برای تبلیغات انتخاباتی باشد و هر چه تبلیغات به این روش گسترده‌تر صورت بگیرد تاثیر منفی بر میزان آراء کاندیداها خواهد داشت. تبلیغ به این شیوه این سوال را ایجاد می‌کند که این همه درآمدی که صرف این اقدام شده از کجا آمده است آن هم در شرایطی که یک نماینده مجلس ماهانه تنها چند میلیون تومان درآمد دارد! باقرزاده در مورد میزان موفقیت شیوه‌های نوظهور تبلیغ برای کاندیداهای انتخاباتی اظهارکرد: اقدامات عوام‌فریبانه و پوپولیستی همچون توزیع رایگان نان، سیب‌زمینی و ... موفقیتی در جهت افزایش آراء کاندیدا به همراه نخواهد داشت چراکه مردم عوام هم به این مهم توجه دارند و به نوعی این اقدام توهین به شعور مردم است.


 اخبارانتخابات   -  ابتکار


ویدیو مرتبط :
آیا در اعمالمان اخلاص داریم؟ (ترک مبارزه در فضای مجازی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه می‌توان در فضای مجازی با داعش مبارزه کرد؟



فعالیت‌های گسترده گروه تروریستی داعش در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، موضوعی است که از مدت‌ها پیش مورد توجه ناظران و تحلیلگران قرار داشته است؛ اما طی روزهای اخیر، تبلیغات گسترده این گروه در پی کسب کنترل بر شهر تاریخی «پالمیرا» در سوریه، سبب شده این موضوع بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد.

 نشریه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» در مطلبی به بررسی موضوع فعالیت‌های داعش در فضای مجازی پرداخته و از ضرورت تدوین رویکردی برای مقابله با این گروه در عرصه مذکور، در کنار مبارزه با آن در عرصه میدانی نبرد سخن گفته است.

به عقیده تحلیلگر این نشریه، برای تروریست‌های داعش نبرد برای تفوق، هم ‌روی زمین و هم در فضای مجازی در جریان است. تسلط این گروه بر شهر باستانی پالمیرا در سوریه طی روزهای اخیر، با انتشار تصویری در سایت «توئیتر» همراه شد که پرچم این گروه را بر فراز قلعه این شهر نشان می‌داد.

 

اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

 
تصمیم داعش برای علنی کردن این پیروزی خود از طریق شبکه‌های اجتماعی، امری معمول برای این گروه به شمار می‌رود که استراتژی خود را استفاده از اینترنت به منظور پیشبرد تبلیغات خود قرار داده است. از سوی دیگر، این امر در شرایطی اتفاق می‌افتد که دولت اوباما با انتقادات فزاینده‌ای درباره سیاست‌هایش در مبارزه با گروه‌های افراط گرا در هر دو جبهه (واقعی و مجازی) مواجه است.

پل شینکمن، خبرنگار آمریکایی حوزه امنیت ملی می‌نویسد: «در شرایطی که هر یک از دو طرف تلاش دارد جهان را متقاعد سازند که روند اوضاع به نفع اوست، جنگ لفظی میان آن‌ها ادامه دارد. برای گروه داعش، این امر یک پیروزی دیگر محسوب می‌شود».

در حقیقت، تروریست‌ها توانسند شهر پالمیرا (شهری تاریخی که یونسکو آن را یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی جهان باستان خوانده) را تنها چند روز پس از تصرف رمادی در عراق، تحت کنترل خود درآورند. این وقایع، به شدت ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه پس از چند ماه حملات هوایی اکنون داعش در موضع ضعف قرار دارد را زیر سؤال برد. دولت اوباما در پاسخ، این نبرد را نبردی طولانی و دشوار خواند و در عین حال، تلاش کرد لحن خوشبینانه خود را نیز حفظ کند.

اما جدا از عرصه میدانی، مرکز کمیسیون‌های استراتژیک مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا (CSCC) نیز به دلیل رویکرد ناکارآمد خود برای مبارزه با استراتژی آنلاین داعش مورد انتقاد قرار گرفت. در ویدئویی که این مرکز با نام «به سرزمین داعش خوش آمدید» تهیه کرده، هدف بی‌اعتبار کردن این گروه و جلوگیری از پیوستن اعضای جدید به آن دنبال می‌شود؛ اما منتقدان، استفاده این ویدئو از تصویرسازی‌های گرافیکی را به منزله استقبال از رویکرد طرف مقابل می‌دانند.

افزون بر این، وزارت خارجه آمریکا قادر نیست مشخص سازد که آیا این ویدئو هیچ گونه تأثیری بر جریان پیوستن اعضای جدید به داعش در عراق و سوریه داشته یا خیر. این در حالی است که داعش همچنان به تصویرسازی از خود به عنوان یک سازمان قدرتمند، پیروز و در حال رشد ادامه می‌دهد.

با ‌وجود این، کار‌شناسان می‌گویند راه‌های مؤثری برای مبارزه با داعش وجود دارد؛ از جمله مهم‌ترین این راه‌ها، توقف اغراق درباره «شکست ناپذیری» این گروه است. جسیکا استرن در این زمینه در نشریه تایم می‌نویسد: «داعش بر تصویرسازی از قدرت خود و همچنین ایجاد توهم آسودگی و رفاه در سرزمین‌های تحت کنترلش استوار است. وی یکی از راه‌های مقابله با داعش را افشای آسیب پذیری‌ها و نقاط ضعف این گروه می‌داند.

به نظر می‌رسد، چنین رویکردی در مرکز مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا وجود دارد. ریچارد استنجل، مدیرعامل سابق نشریه تایم که توسط جان کری، وزیر خارجه آمریکا به عنوان رئیس مرکز دیپلماسی عمومی این وزارتخانه استخدام شده، طرفدار نوعی از پیام رسانی در موضوع داعش است که بیشتر مبتنی بر حقایق و کمتر طعنه آمیز و تند و تیز باشد.

استنجل در این زمینه می‌گوید: «شما می‌گویید قلمرو خلافت (خلافت خودخوانده داعش) بهشت روی زمین است؟ ما به شما تصاویری از جاهایی را نشان می‌دهیم که در آن سیستم فاضلاب کار نمی‌کند. شما می‌گویید در حال پیروزی در میدان نبرد هستید؟ ما تصاویر ماهواره‌ای در اختیار داریم که افراد شما را در حال عقب نشینی نشان می‌دهد».

اینکه این تغییر رویکرد در عرصه تبلیغاتی تا چه حد نتیجه بخش باشد، چیزی است که باید منتظر ماند و در آینده درباره آن قضاوت کرد؛ اما استراتژی دولت آمریکا در فضای مجازی هر چه ‌باشد، نیازمند آن است که با یک استراتژی میدانی مناسب تکمیل شود.

اخبار بین الملل - تابناک