متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

فتنه‏های آینده



ترجمه فارسی نهج البلاغه
فتنه‏های آینده
ارزش شهادتین
خدای را می‏ستایم، و در راندن شیطان، و دور ساختن و نجات پیدا کردن از دامها و فریبهای آن، از خدا یاری می‏طلبم، و گواهی می‏دهم که جز خدای یگانه معبودی نیست، و شهادت می‏دهم، که حضرت محمد (ص) بنده و فرستاده برگزیده و انتخاب‏شده او است، که در فضل و برتری، همتایی ندارد و هرگز فقدان او جبران نگردد، شهرهایی به وجود او روشن گشت، پس از آنکه گمراهی وحشتناکی همه جا را فرا گرفته بود، و جهل و نادانی بر اندیشه‏ها غالب و قساوت و سنگدلی بر دلها مسلط بود، و مردم حرام را حلال می‏شمردند، و دانشمندان را تحقیر می‏کردند، و جدای از دین الهی زندگی کرده و در حال کفر و بی‏دینی جان می‏سپردند.
نکوهش مردم گمراه
شما ای عربها، هدف تیرهای بلا هستید که نزدیک است، از مستیهای نعمت بپرهیزید، و از سختیهای عذاب بترسید و بگریزید، و در فتنه‏های درهم پیچیده، به هنگام پیدایش نوزاد فتنه‏ها و آشکار شدن باطن آنها، و برقرار شدن قطب و مدار آسیای آن، با آگاهی قدم بردارید. فتنه‏هایی که به رهگذرهای ناپیدا درآید، و به زشتی و رسوایی گراید، آغازش چون دوران جوانی خوش و دلربا، و آثارش چون آثار باقیمانده بر سنگ خارا زشت و دیرپاست، که ستمکاران آن را با عهدی که با یکدیگر دارند، به ارث می‏برند، نخستین آنان پیشوای آخرین و آخرین گمراهان اقتداکننده به اولین می‏باشند، آنان در به دست آوردن دنیای پست بر هم سبقت می‏گیرند، و چونان سگهای گرسنه، این مردار را از دست یکدیگر می‏ربایند، طولی نمی‏کشد که پیرو از رهبر، و رهبر از پیرو، بیزاری می‏جویند، و با بغض و کینه از هم جدا می‏شوند، و به هنگام ملاقات، همدیگر را نفرین می‏کنند.
خبر از آینده خونین عرب
سپس فتنه‏ای سر برآورد که سخت لرزاننده، درهم کوبنده و نابودکننده است، و قلبهایی پس از استواری می‏لغزند، و مردانی پس از درستی و سلامت، گمراه می‏گردند، و افکار و اندیشه‏ها به هنگام هجوم این فتنه‏ها پراکنده و عقاید پس از آشکار شدنشان به شک و تردید دچار می‏گردد، آن کس که به مقابله با فتنه‏ها برخیزد کمرش را می‏شکند، و کسی که در فرو نشاندن آن تلاش می‏کند، او را درهم می‏کوبد، در این میان فتنه‏جویان چونان گورخران، یکدیگر را گاز می‏گیرند، و رشته‏های سعادت و آیین محکم شده‏شان لرزان می‏گردد، و حقیقت امر پنهان می‏ماند، حکمت و دانش کاهش می‏یابد، ستمگران به سخن می‏آیند، و بیابان‏نشینها را درهم می‏کوبند، و با سینه مرکبهای ستم، آنها را خرد می‏نمایند، تکروان در غبار آن فتنه‏ها نابود گردند، و سواران باقدرت در آن به هلاکت می‏رسند، فتنه‏ها با تلخی خواسته‏ها وارد می‏شود، و خونهای تازه را می‏دوشد، نشانه‏های دین را خراب، و یقین را از بین می‏برد، فتنه‏هایی که افراد زیرک از آن بگریزند، و افراد پلید در تدبیر آن بکوشند، آن فتنه‏ها پررعد و برق و پرزحمت است. در آن پیوندهای خویشاوندی قطع می‏گردد و از اسلام جدا می‏گردند، فتنه‏ها چنان ویرانگرند که تندرستها بیمار، و مسکن‏گزیدگان کوچ می‏کنند،
در آن میان کشته‏ای است که خونش به رایگان ریخته، و افراد ترسویی که طالب امانند، با سوگندها آنان را فریب می‏دهند، و با تظاهر به ایمان آنها را گمراه می‏کنند.
رهنمودها در مقابله با فتنه‏ها
پس سعی کنید شما پرچم فتنه‏ها و نشانه‏های بدعتها نباشید، و آنچه را که پیوند امت اسلامی بدان استوار است، و پایه‏های طاعت بر آن پایدار بر خود لازم شمارید، و بر خدا، ستمدیده وارد شوید نه ستمگر، از درافتادن درون دامهای شیطان، و قرار گرفتن در وادی دشمنیها بپرهیزید، و لقمه‏های حرام به شکم خود راه ندهید، شما در برابر دیدگان خداوندی قرار دارید که گناهان را حرام کرد و راه اطاعت و بندگی را آسان فرمود.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) وَ أَسْتَعِینُهُ عَلى ‏مَداحِرِ الشَّیْطانِ وَ مَزاجِرِهِ، وَ الْاِعْتِصامِ مِنْ حَبائِلِهِ وَ ‏مَخاتِلِهِ‏، وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ نَجِیبُهُ وَ صَفْوَتُهُ، لا یُؤازى فَضْلُهُ، وَ لا یُجْبَرُ فَقْدُهُ، أَضاءَتْ بِهِ الْبِلادُ بَعْدَ الضَّلالَةِ الْمُظْلِمَةِ، وَ الْجَهالَةِ الْغالِبَةِ، وَ الْجَفْوَةِ الْجافِیَةِ، وَ النّاسُ ‏یَسْتَحِلُّونَ‏ ‏الْحَرِیمَ‏، وَ یَسْتَذِلُّونَ الْحَکِیمَ، یَحْیَوْنَ ‏عَلى ‏فَتْرَةٍ، وَ یَمُوتُونَ عَلى کَفْرَةٍ.
ثُمَّ إِنَّکُمْ مَعْشَرَ الْعَرَبِ أَغْراضُ بَلایا قَدِ اقْتَرَبَتْ، فَاتَّقُوا سَکَراتِ النِّعْمَةِ، وَ احْذَرُوا ‏بَوائِقَ‏ النَّقِمَةِ، وَ تَثَبَّتُوْا فِى ‏قَتامِ‏ ‏الْعِشْوَةِ وَ اعْوِجاجِ الْفِتْنَةِ، عِنْدَ طُلُوعِ جَنِینِها، وَ ظُهُورِ کَمِینِها، وَ انتِصابِ قُطْبِها، وَ مَدارِ رَحاها تَبْدَوُ فِى مَدارِجَ خَفِیَّةٍ، وَ تَؤُولُ إِلى فَظاعَةٍ جَلِیَّةٍ، ‏شَبابُها کَشَبابِ الْغُلامِ، وَ اثارُها کَاثارِ ‏السِّلامِ‏. تَتَوارَثُهَا الظَّلَمَةُ بِالْعُهُودِ، أَوَّلُهُمْ قائِدٌ لِاخِرِهِمْ، وَ اخِرُهُم مُقْتَدٍ بِأَوَّلِهِمْ، یَتَنافَسُونَ فِى دُنْیا دَنِىّ‏ةٍ، وَ یَتَکالَبُونَ عَلى جِیفَةٍ ‏مُرِیحَةٍ وَ عَنْ قَلِیلٍ یَتَبَرَّأُ التّابِعُ مِنَ الْمَتْبُوع، وَ الْقائدُ مِنَ الْمَقُودِ، ‏فَیَتَزایَلُونَ‏ بِالْبَغْضاءِ، وَ یَتَلاعَنُونَ عِندَ اللِّقاءِ ثُمَّ یَأْتِى بَعْدَ ذلِکَ طالِعُ الْفِتْنَةِ ‏الرَّجُوفِ‏، ‏وَ ‏‏الْقاصِمَةِ‏ ‏‏الزَّحُوفِ‏‏. فَتَزِیغُ قُلُوبٌ بَعْدَ اسْتِقامَةٍ، وَ تَضِلُّ رِجالٌ بَعْدَ سَلامَةٍ، وَ تَخْتَلِفُ الْأَهْواءُ عِندَ هُجُومِها، وَ تَلْتَبِسُ الاراءُ عِنْدَ ‏نُجُومِها، مَنْ أَشْرَفَ لَها قَصَمَتْهُ، وَ مَنْ سَعى فِیها حَطَمَتْهُ، ‏یَتَکادَمُونَ‏ فِیها تَکادُمَ الْحُمُرِ فِى ‏الْعانَةِ، قَدِ اضْطَرَبَ مَعْقُودُ الْحَبْلِ، وَ عَمِىَ وَجْهُ الْأَمْرِ، ‏تَغِیضُ‏ فِیهَا الْحِکْمَةُ، وَ تَنْطِقُ فِیهَا الظَّلَمَةُ، وَ ‏تَدُقّ‏ أَهْلَ الْبَدْوِ ‏بِمِسْحَلِها، وَ ‏تَرُضُّهُمْ‏ ‏بِکَلْکَلِها، یَضِیعُ فِى غُبارِهَا ‏الْوُحْدانُ‏، وَ یَهْلِکُ فِى طَرِیقِهَا الرُّکْبانُ، تَرِدُ بِمُرِّ الْقَضاءِ، وَ تَحْلُبُ ‏عَبِیطَ ‏الدِّماء، وَ ‏تَثْلِمُ‏ ‏مَنارَ ‏الدِّینِ‏، وَ تَنقُضُ عَقْدَ الْیَقِینِ، یَهْرُبُ مِنْهَا ‏الْأَکْیاسُ‏، وَ یُدَبِّرُهَا ‏الْأَرْجاسُ‏، مِرْعادٌ مِبْراقٌ، کاشِفَةٌ عَنْ ساقٍ، تُقْطَعُ فِیهَا الْأَرْحامُ، وَ یُفارَقُ عَلَیْهَا الْإِسْلامُ، بَرِیُّها سَقِیمٌ، وَ ظاعِنُها مُقِیمٌ.
مِنْها: بَیْنَ قَتِیلٍ ‏مَطْلُولٍ‏، وَ خائِفٍ مُسْتَجِیرٍ، ‏یُخْتَلُونَ‏ ‏بِعَقْدِ ‏الْأَیْمانِ‏ وَ بِغُرُورِ الْإِیمانِ، فَلا تَکُونُوا ‏أَنْصابَ‏ الْفِتَنِ وَ أَعْلامَ الْبِدَعِ، وَ الْزَمُوا ما عُقِدَ عَلَیْهِ حَبْلُ الْجماعَةِ، وَ بُنِیَتْ عَلَیْهِ أَرْکانُ الطّاعَةِ، وَ اقْدَمُوا عَلَى اللَّهِ مَظْلُومِینَ، وَ ‏لا ‏تَقْدَمُوا ‏عَلَیْهِ‏ ظالِمِینَ، وَ اتَّقُوا مَدارِجَ الشَّیْطانِ، وَ مَهابِطَ الْعُدْوانِ، وَ لا تُدْخِلُوا بُطُونَکُمْ ‏لُعَقَ‏ الْحَرامِ، ‏فَإِنَّکُمْ‏ ‏بِعَیْنِ‏ مَنْ حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَعْصِیَةَ، ‏وَ ‏سَهَّلَ‏ ‏لَکُمْ‏ ‏سَبِیلَ‏ ‏الطّاعَةِ.


ویدیو مرتبط :
فتنه شناسی ؛ چگونه فتنه گران آینده را بشناسیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زاکانی: فتنه آینده بسیار پیچیده‌تر از فتنه سال گذشته است



 

 

زاکانی: فتنه آینده بسیار پیچیده‌تر از فتنه سال گذشته است

 

زاكانی ادامه داد: اگر به فتنه سال 78 توجه بیشتری می‌شد فتنه سال گذشته رقم نمی‌خورد و فتنه‌ای كه 4 تا 5 هزار نفر از مردم را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود.

 

فارس: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ‌‌گفت: فتنه آینده بسیار پیچیده‌تر از فتنه پس از انتخابات 88 است و باید آن را جدی گرفت.

 

علیرضا زاكانی در میزگردی كه به مناسبت گرامیداشت 9 دی در سالن سینا و صدرا در شیراز برگزار شد، اظهار داشت: فتنه سال گذشته را تمام مردم لمس كردند و اگر بخواهیم آسیب‌شناسی كنیم فتنه به 20 سال قبل باز می‌گردد و كاری به امروز یا دیروز ندارد.

 

وی اظهار داشت: اگر به فتنه سال گذشته نگاه نكنیم و آن را جدی نگیریم به فتنه بزرگ‌تری در آینده مبتلا می‌شویم و همان‌طور كه انقلاب اسلامی ‌پیچیده‌تر شده است به همان نسبت فتنه دشمنان خارجی و داخلی نیز عمیق‌تر و پیشرفته‌تر می‌شود.

 

زاكانی ادامه داد: اگر به فتنه سال 78 توجه بیشتری می‌شد فتنه سال گذشته رقم نمی‌خورد و فتنه‌ای كه 4 تا 5 هزار نفر از مردم را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود.

 

این نماینده مجلس تصریح كرد: در فتنه 88 مدت هشت ماه عناصر كفر و نفاق در كنار عناصر پیشیمان جبهه واحدی را تشكیل داده بودند و تمام ظرفیت‌ها را سوزاندند و از بین بردند.

 

زاكانی خاطرنشان كرد: در فتنه سال گذشته عده‌ای موفق شدند و برخی دیگر واماندند و برخی دیگر فتنه را محل آزمون قرار دادند و به هر صورت باید از فتنه درس گرفت.

 

وی، با بیان اینكه فتنه سال گذشته وی‍‍ژگی‌هایی داشت، گفت: نخستین ویژگی فتنه این است كه محصول جنگ نرم بود چراكه در 20 سال اخیر قصد برهم زدن باورهای دینی مردم را داشتند و فتنه آینده تمام ویژگی‌های فتنه سال گذشته را دارد.

 

نماینده مردم تهران با بیان اینكه اگر از مشكلات آینده درس نگیریم مقابله با فتنه نیز سخت‌تر می‌شود، اظهار داشت: فتنه سال گذشته جلوه اسلام ناب محمدی و اسلام آمریكایی بود و در فتنه آینده نسخه جدیدی از اسلام آمریكایی را عرضه می‌كنند كه نتیجه آن بی‌توجهی به مرجعیت و از بین بردن ریشه اسلام ناب محمدی است و باید توجه بیشتری كرد.

 

زاكانی افزود: ویژگی دیگر فتنه سال گذشته بسیج كردن جمهوریت نظام در مقابل اسلامیت بود و اگر در آینده دقت نشود آنان با زیركی خاص كار را برای ما مشكل‌تر می‌كنند.

 

این نماینده مجلس تصریح كرد: فتنه سال گذشته هنوز زنده و به نوعی آتش زیر خاكستر مانده كه براساس بصیرت عمومی ‌در حال حاضر فروكش كرده و هر لحظه ممكن است دوباره فوران كند.

 

وی ادامه داد: گسست بین مردم و نظام و اردوكشی خیابانی، تشكیل جبهه واحد و اعتبارات و امكانات بیشتر از فتنه سال گذشته از دیگر ویژگی‌های فتنه آینده است كه باید با دقت آن را رصد كرد.

 

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی‌ بیان داشت: رخنه كردن در شركت‌های بزرگ اقتصادی مانند شركت سایپا و ایران خودرو و بانك پارسیان می‌تواند منبع مالی بسیار خوبی برای فتنه آینده تأمین كند.

 

زاكانی خاطرنشان كرد: شرایط موجود كشور طوری است كه اگر هوشیاری لازم را نداشته باشیم ‌بر ما غلبه می‌كنند و برای مقابله با این شرایط، با همت، هوشیاری و تعمیق معرفت دینی و پیروی از ولایت فقیه می‌توان فتنه را در نطفه خفه كرد./عصرایران