متفرقه
2 دقیقه پیش | با زخم های زندگی چه کنیم؟در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ... |
2 دقیقه پیش | نظر آیتالله محقق داماد درمورد سید حسنآیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ... |
شأن علما، شأن خبرگان
هاشمی رفسنجانی و دیگر آیات از جمله موسوی بجنوردی و امجد نیز خودشان برای ثبتنام به وزارت كشور مراجعه كردند.
اما در مقابل، طیف دیگری قراردارند كه حضوری برای ثبتنام مجلس خبرگان رهبری اقدام نكردهاند. آیاتی همچون جنتی، یزدی، مصباح یزدی، علمالهدی و آملی لاریجانی از این دست افراد بودند. در همین حال دیدیم كه رئیسجمهور نیز باوجود جایگاهی كه به عنوان رئیس یك قوه از نظام داشت، برای ثبتنام به صورت حضوری به وزارت كشور مراجعه كرد.
حال سوال این است كه چرا برخی علما كه طیف خاصی را نیز شامل می شوند و میتوان آنها را قطب دیگر این انتخابات نامید، برای ثبتنام در انتخابات شخصا مراجعه نكردهاند؟ آیا شأن آنها اجل از این میشد كه شناسنامه به دست برای ثبتنام اقدام كنند؟ حالا تصور كنید به جای آیتا...هاشمی، سیدحسن خمینی و حسن روحانی، آیتا... مصباح یزدی، جنتی و آملی لاریجانی برای ثبت نام در انتخابات مجلس خبرگان در وزارت كشور حضور پیدا میكردند.
از آن طرف افرادی كه برای ثبتنام رفتند نماینده شان را برای این كار میفرستادند. لازم نیست زیاد فكر كنیم تا متوجه شویم كه رسانههایی خاص چگونه آنها را مورد هدف قرار میدادند كه: مگر شأن مجلس خبرگان پایین است كه آقایان هاشمی و روحانی و سیدحسن خودشان را برای ثبتنام به زحمت نمیاندازند؟مجلس خبرگان «یك نهاد» است كه هر كدام از این علما با همه شأن و منزلتشان، جزیی از آن كل به حساب میآیند.
با این حال چرا كسانی چون آیتا...جنتی، علم الهدی و مصباح یزدی برای ثبت نام حاضر نشدند و درست در نقطه مقابل آنها هاشمی، سیدحسن و حسن روحانی شخصا اقدام كردند؟ منصفانه این است كه برخی از این افراد را از دایره این قضاوت خارج كنیم و شرایط جسمانی برخی از جمله آیتا...یزدی را مدنظر قرارداده و توقعی برای حضور نداشته باشیم. اما سایر علما چطور؟ من معتقدم علت را باید در جای دیگری جستوجو كرد. نفس شركت در انتخابات یعنی خود را در معرض رای مردم قراردادن. مردم نیز برای دادن این رای نیازمند آگاهی هستند و مهمترین مسیر دستیابی به این آگاهی، رسانهها هستند.
حضور افراد یاد شده در وزارت كشور یعنی قرار گرفتن در مقابل رسانهها. رسانههایی كه به نمایندگی از افكار عمومی سوالات بسیاری دارند و به دنبال فرصتی برای طرح آن میگردند. شأن مجلس خبرگان رهبری به طور حتم بسیار بالاست. ای كاش علما نیز این شأن را حفظ كنند. به طور حتم میتوان حدس زد در صورتی كه آیتا... مصباح برای ثبتنام به وزارت كشور میرفت، هم ارزش و اهمیت این مجلس و انتخاباتش به رخ كشیده می شد و هم اینكه فرصتی در اختیار رسانهها قرار میگرفت تا با او و سایرین از جمله آیات عظام، جنتی، علم الهدی، احمدی خاتمی و آملی لاریجانی بیواسطه و به دور از فضای یك طرفهای كه آنها تنها سخنران باشند، به گفتوگو بنشینند.
اخبار انتخابات، انتخابات مجلس خبرگان - روزنامه قانون
ویدیو مرتبط :
شأن امام(عج)
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
چرا مجلس شأن «در رأس بودن» خود را رعایت نمی کند
چرا مجلس شأن «در رأس بودن» خود را رعایت نمی کند؟بنابراین، بدیهی است که این مجلس است که در این میان، دو شأن اساسی خود را از دست داده است؛ نخست شأن قانونگذاری خودو دوم، شأن نظارتی خود را. بدین ترتیب که مجلس نه توانسته است، گامی در راستای یکپارچگی قوانین و مقررات در کشور بردارد و نه حتی توانسته است، شأن نظارتی خود و برخورد با اجرا نشدن قانون مصوبه خود را بر دولت اعمال کند.
در حالی که در سال های اخیر، در ماه مبارک رمضان، ساعت کار ادارات دولتی برای رعایت حال کارمندان تغییر می کند، هم اکنون شاهد آن هستیم که برخی از ارگان های حکومتی - که خود را وابسته به دولت نمی دانند - از اجرای این مصوبه خودداری می کنند.
به گزارش خبرنگار «تابناک»، این مشکل از جایی آغاز شده که مجلس و دولت نمی توانند همدیگر را قانع کنند و هر کسی ساز خودش را می زند و همچون همیشه، این مردم هستند که باید تاوان لجاجت های دولت و مجلس را بپردازند.
بنا بر این گزارش، در قضیه کاهش ساعات کاری ادارات در ماه رمضان، مجلس بر این باور است که این کاهش، خلاف قانون است و دولت باید برای اجرای آن، از مجلس قانون بگیرد، ولی دولت بر پایه مصوبه خود رفتار می کند و بنا بر همین اختلاف است که مجلس، نهادهای وابسته به خودش را ملزم به قانون خود و دولت نهادهای وابسته به خود را ملزم به رعایت قانون خودش می داند.
این گزارش می افزاید: این دوگانگی در قانون در تاریخ ایران پس از انقلاب سابقه نداشته است، به گونه ای که بخشی از مردم با شرایط مشابه بر پایه دو قانون عمل کنند، بدین ترتیب که نهادهای دولتی، با کاهش ساعت کار کارمندان از ساعت 9 صبح تا حداکثر 3 بعد از ظهر به فعالیت مشغول هستند و نهادهای وابسته به مجلس با افزایش ساعت کاری از ساعت هفت و نیم تا چهار بعد از ظهر کار می کنند.
بنابراین، بدیهی است که این مجلس است که در این میان، دو شأن اساسی خود را از دست داده است؛ نخست شأن قانونگذاری خود و دوم، شأن نظارتی خود. بدین ترتیب که مجلس نه توانسته است گامی در راستای یکپارچگی قوانین و مقررات در کشور بردارد و نه حتی توانسته است، شأن نظارتی خود و برخورد با اجرا نشدن قانون مصوبه خود را بر دولت اعمال کند.
ذکر این مهم نیز لازم است که اصولا دولت ها، حتی در نظام های دمکراتیک به شیوه غربی هم میل به گسترش قدرت و اختیارات خویش را دارند و این پارلمان است که از گسترش قدرت دولت ها بیرون از حیطه اختیاراتشان جلوگیری می کنند؛ بنابراین، به نظر می رسد که یا مجلس باید دولت را ملزم به رعایت قانون کند که تا کنون نتوانسته و یا خودش را با مصوبه دولت هماهنگ کند، تا مردم بیش از این، از دوگانگی قانون آسیب نبینند.
به نظر می رسد، هرچند مورد اخیر به هیچ وجه شایسته مجلسی نیست که قرار است عصاره ملت، رکن رکین جمهوریت نظام و در رأس همه امور باشد، اما وقتی مجلس نتواند وظایف تصریح شده قانونی خود را انجام دهد، چرا باید توپ را به زمین مردم بیندازد و به مصایب گوناگون آنان بیفزاید؟.../تابناک