متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

راه فراموش شده مدرس



اخبار,اخبار انتخابات , انتخابات مجلس

 
 روز مجلس به این دلیل در روز شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس نامگذاری شده است که شخصیت وی الگویی برای نمایندگان مجلس باشد.

 

آن چه از وی به عنوان نماینده‌ای شجاع، دغدغه‌مند و غیرسازشکار با قدرت و همراه مردم به یاد مانده است، در واقع انتظاری است که ملت از وکیل خود دارند. این در حالی است که آنچه مشاهده می‌شود، فقدان چنین ویژگی‌هایی در بسیاری از نمایندگان حاضر در بهارستان است. درگیری‌های ایجاد شده در صحن پیرامون مسائلی همچون برجام، درگیری نمایندگان با محمدجواد ظریف، حمله به علی مطهری هنگام سخنرانی از تریبون مجلس و برخورد اهانت‌آمیز با علی لاریجانی از رفتارهایی است که بر این ادعا صحه گذاشته و بیانگر این است که نمایندگان مجلس به جای رفتار شهید مدرس تعصب بیجا، غرور و خودخواهی را سرلوحه اقدامات خود قرار داده‌اند.

 

یک نماینده نباید فراموش کند که به عنوان یک قانون‌گذار و فردی که باید رسالت نظارت بر امور را داشته و با توجه به این جمله امام خمینی(ره) که «مجلس در راس امور است و نمایندگان عصاره فضایل مردم هستند»، خود را زیر ذره‌بین ملت ببیند و از تهدید و استفاده از الفاظ کوچه بازاری و بروز رفتارهای تنش‌زا در فضای قانونگذاری و یا توهین به مقام اول مجلس به طور جدی بپرهیزند چراکه آنها با این حرکات غیر منطقی بر حیثیت افرادی که به عنوان وکیل خود رای مثبت به حضور آنها در کرسی‌های بهارستان داده‌اند، خدشه وارد ساخته و موجی از ناامیدی را در حوزه انتخابیه خود ایجاد می ‌‌‌‌‌کنند.

 

مجلس نهم به انتهای راه خود نزدیک می‌شود و اکنون زمان آن رسیده که کاندیداهایی که به عنوان نماینده موفق به ورود به قوه مقننه می‌شوند از تجربیات 9 دوره قبل مجلس درس بگیرند و با اعمال اصلاحات ضروری بر بدنه کادر صحن بهارستان روند رو به بهبودی در فضای نهاد قانونگذاری کشور را رقم بزنند. در این جا قضاوت در مورد عملکرد نه دوره از مجلس را به خود وکلای ملت سپردیم.


مردم از عملکرد مجلس نهم ناراضی بودند
ابراهیم نکو نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک روز مجلس به همکاران خود و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مجلس به ویژه شهید مدرس در مورد اینکه عملکرد مجلس شورای اسلامی بعد از انقلاب اسلامی تا چه اندازه جمله امام خمینی(ره) که فرمودند«مجلس در راس امور است » را تحقق بخشیده به«ابتکار» گفت: اگر بخواهیم یک مثال ساده بزنیم مجلس همچون ساختمانی است که معمار آن با هدف منشاء خیر و برکات بودن آن را بنا کرده است اما اینکه تا چه اندازه این مهم تحقق یابد به عملکرد افرادی که در آن فعال خواهند بود، برمی‌گردد بنابراین در اینکه از نظر نوع خدماتی که از طریق ارائه طرح‌ها و لوایح مختلف ارائه می‌گردد در راس امور بودن مجلس شکی نیست.

 

وی افزود: این جمله زیبای امام خمینی(ره) که فرمودند مجلس در راس امور است مجلس عصاره فضایل ملت است از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و به طور قطع تاثیر مهمی در قانونگذاری و برنامه‌های کشور و سیاستگذاری‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ....داشته و نمایندگان مجلس را بر آن داشته که ضمن ارائه خدمات مطلوب با تبیین و تصویب طرح‌های مهم مانع از ایجاد چالش و بی‌نظمی در کشور شوند.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: آنچه مسلم است تجربه نشان می‌دهد که سایر نهادها نیز جایگاه مهم مجلس را به درستی تشخیص داده و به آن احترام می‌گذارند اما نکته قابل ذکر این است که آحاد ملت نیز باید با شناخت کافی از حوزه اختیارات نمایندگان تعریف درستی برای این جایگاه داشته و از ارائه مطالبات غیر مرتبط با وظایف نمایندگان بپرهیزند نباید این موضوع را نادیده گرفت که وعده‌های برخی کاندیداهای انتخاباتی بر ایجاد این نوع انتظارات مردمی دامن زده است تا جایی که عمده ملت تصور می‌کنند که رسیدگی به مشکلات جاده و راه‌ها یا شورای شهر و شهرداری‌ها از جمله وظایف نمایندگان است.

 

نکو اظهار کرد: تا زمانی که 90 درصد مردم در شهرستان‌ها مشکلات مذکور را در حوزه اختیارات نمایندگان بدانند نه تنها جایگاه مجلس به درستی شناخته نمی‌شود بلکه یک نماینده باید بجای تمرکز بر تولید قانون و نظارت باید بیشتر وقت خودرا صرف رسیدگی به امور غیر مرتبط با مجلس کند که البته راهکار مناسب با حل این معضل نیز این است که هیات رئیسه مجلس دهم از صدا و سیما درخواست کنند که یک برنامه دائمی آموزشی را به معرفی حوزه اختیارات مجلس اختصاص داده و در این زمینه در جامعه فرهنگسازی کنند.

 

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس گفت: جلوگیری از ورود افراد ناآگاه نسبت به فضای قوه مقننه را دیگر راهکار موثر در جهت حفظ جایگاه مجلس شورای اسلامی دانست و یادآورشد: دستگاه‌های نظارتی باید به طور جدی مانع از ورود کاندیداهایی به مجلس شوند که به هر قیمتی سعی دارند وارد نهاد قانونگذاری کشور شوند و برای تحقق این مهم به وعده های کذایی و غیر قانونی متوسل شده و بعد از ورود به مجلس با عدم تحقق آنچه وعده داده بودند ضمن بدبین کردن مردم نسبت به نظام فضایی برای قانون گریزی افراد فراهم می‌کنند که این اقدامات نه تنها برای نماینده مجلس خوب نیست بلکه برای مجلس هم هزینه ایجاد می‌کند.

 

وی در اشاره به بهترین دوره مجلس بعد از انقلاب اسلامی تاکید کرد: قضاوت در مورد اینکه کدام مجلس می‌تواند بهترین دوره باشد ظلم به سایر دوره‌ها است البته برای مقایسه دوره‌های مختلف مجلس نباید این مهم را نادیده گرفت که شرایط سیاسی و اقتصادی هر دوره در عملکرد آن موثر بوده است اما اگر بخواهیم از مردم سوال کنیم به دلیل مشکلات معیشتی و بحث اشتغال ناشی از بحران اقتصادی از مجلس نهم ناراضی هستند و از این جهت نمایندگان را مقصر می‌دانند که در دسترس هستند ولی روی‌هم‌رفته با در نظر گرفتن شرایط متفاوت اجتماعی و اقتصادی و سیاسی هر دوره از مجلس باید یا مقایسه‌ای فنی و علمی داشت در غیر این صورت نمی‌توان در یک ارزیابی کلی نمره منصفانه‌ای داد.


رئیس مجلس توانمند می‌تواند نقش مهمی در بهبود عملکرد مجلس بعد داشته باشد
سالار مرادی نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد مجلس بعد از انقلاب اسلامی تاکنون به «ابتکار» گفت: مجلس از زمان تاسیس در سال 1285 به عنوان رکن قانونگذاری و نظارت عملکرد مشخصی داشته است اما بعد از انقلاب اسلامی رویکرد مجلس ارزش محور شده و در جهت تبدیل خواسته مردم به قانون تلاش می‌کند و در راستای آن نیز به وظیفه نظارتی خود می‌پردازد. وی افزود: نمایندگان این دوره از مجلس بیشتر از اینکه به وظایف خود در زمینه قانونگذاری بپردازند درگیر مسائل منطقه‌ای بودند که به طور قطع رفتار حزبی می‌توانست مانع از بروز این مشکل شود و مجلس را در کانال وظایف خود هدایت کند.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد تعیین بهترین دوره از مجلس از دیدگاه خود تاکید کرد: اظهارنظر در مورد اینکه کدام دوره از مجلس بهترین دوره بوده از طرف بنده به عنوان یک نماینده صحیح نیست اما در مورد مجلس نهم باید به این نکته اشاره کرد که می‌توانست بهتر از این عمل کند به ویژه با وجود ساختار مناسب حزبی می‌شد که عملکرد نمایندگان بهتر از این باشد با وجود اینکه در مجلس نهم نمایندگان نسبت به دوره‌های قبل تحصیلکرده‌تر و آگاه‌تر بودند اما همچنان می‌طلبد که تعیین صلاحیت‌ها برای کاندیداهای انتخابات مجلس دهم به گونه‌ای باشد که راه را برای ورود افراد نخبه سیاسی هموار سازد.

 

وی با تاکید بر اینکه رئیس مجلس می تواند نقش موثری در بهبود روند نمایندگان در دوره بعدی مجلس شورای اسلامی داشته باشد، یادآورشد: رئیس مجلس می‌تواند با ممانعت از ایجاد حواشی و درگیری‌هایی که در مجلس نهم شاهد بودیم نقش مهمی در حفظ جایگاه این قوه داشته باشد همچنین، اگر بخواهیم مجلس دهم به جایگاه واقعی خود دست یابد تلاش شود کاندیداهایی به مجلس راه یابند که خارج از چارچوب مجلس به مردم وعده نداده باشند چراکه با این اقدام مجلس را زیرسوال می‌برند. عضو فراکسیون رهروان ولایت اظهارکرد: ورود نمایندگان آگاه نسبت به نیاز جامعه و حوزه اختیارات قوه مقننه نه تنها با برآورده کردن انتظارات مردم باعث جلب اعتماد عمومی می‌شود بلکه دولت هم جایگاه مجلس را درنظر گرفته و بعد از این شاهد اتفاقاتی که در مجلس نهم بودیم، نخواهیم بود البته نباید فراموش کنیم که نمایندگان این دوره از مجلس توانستند با تلاش خوددر جهت تامین مصالح نظام و منافع ملی به طور نسبی عملکرد قابل قبولی داشته باشند.


مجلس دهم و امیدها به داشتن مجلسی در راس امور
به نظر می‌رسد در شرایطی که خود نمایندگان نیز بر عملکرد پر انتقاد مجلس نهم و عدم رساندن آن به جایگاهی که برای خانه ملت در نظام جمهوری اسلامی معین شده تاکید دارند، دقت در انتخاب نمایندگان دوره دهم مجلس، می‌تواند ملت را به داشتن مجلسی که واقعا در راس امور باشد، امیدوار سازد.

 اخبار انتخاب  -  ابتکار


ویدیو مرتبط :
مدرس زبان بدن مدرس فن بیان مدرس سخنوری درس20

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حکم سجده و تشهد فراموش شده



سجده

سجده و تشهدی را که انسان فراموش کرده و بعد از نماز، قضای آن را بجا می آورد باید تمام شرایط نماز؛ مانند پاک بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرطهای دیگر را داشته باشد.

اگر سجده ی تشهد را چند دفعه فراموش کند مثلا یک سجده از رکعت اول و یک سجده از رکعت دوم فراموش نماید باید بعد از نماز قضای هر دو را با سجده های سهوی که برای آنها لازم است بجا آورد و لازم نیست معین کند که قضای کدام یک از آنها است .


اگر یک سجده و تشهد را فراموش کند احتیاط واجب آن است که هر کدام را اول فراموش کرده، اول قضا نماید و اگر نداند کدام اول فراموش شده باید احتیاطاً یک سجده و تشهد و بعد یک سجده دیگر بجا آورد یا یک تشهد و یک سجده و بعد یک تشهد دیگر بجا آورد تا یقین کند سجده و تشهد را به ترتیبی که فراموش کرده قض نموده است .

اگر به خیال این که اول سجده را فراموش کرده اول قضای آن را بجا آورد و بعد از خواندن تشهد یادش بیاید که اول تشهد را فراموش کرده احتیاط واجب آن است که دوباره سجده را قضا نماید و نیز اگر به خیال این که اول تشهد را فراموش کرده اول قضای آن را بجا آورد و بعد از سجده یادش بیاید که اول سجده را فراموش کرده بنابر احتیاط واجب باید دوباره تشهد را بخواند.

اگر بین سلام نماز و قضای سجده یا تشهد کاری کند که اگر عمدا یا سهوا در نماز اتفاق بیافتد نماز باطل می شود مثلا پشت به قبله نماید ،باید قضای سجده و تشهد را بجا آورد و نمازش صحیح است .

اگر بعد از سلام نماز یادش بیاید که یک سجده از رکعت آخر را فراموش کرده باید قضای سجده ای را که فراموش کرده بجا آورد و بعد از آن دو سجده سهو بجا آورد چه کاری که نماز را باطل می کند کرده باشد یا نه و اگر تشهد رکعت آخر را فراموش کرده باشد باید قضای تشهد را بجا آورد و بعد از آن دو سجده سهو بجا آورد.

اگر بین سلام نماز و قضای سجده یا تشهد کاری کند که برای آن سجده سهو واجب می شود مثل آن که سهوا حرف بزند باید سجده یا تشهد را قضا کند.

اگر نداند که سجده را فراموش کرده یا تشهد را، به احتیاط واجب باید هر دو را قضا نماید و هر کدام را اول بجا آورد اشکال ندارد و باید یک بار سجده سهو نیز بجا آورد.

اگر شک دارد که سجده یا تشهد را فراموش کرده یا نه واجب نیست قضا نماید.

اگر بداند سجده یا تشهد را فراموش کرده و شک کند که پیش از رکوع رکعت بعد بجا آورده یا نه، احتیاط واجب آن است که آن را قضا نماید.

کسی که باید سجده ی تشهد را قضا نماید اگر برای کار دیگری هم سجده سهو بر او واجب شود باید بعد از نماز، سجده یا تشهد را قضا نماید بعد سجده سهو را بجا آورد.

اگر شک دارد که بعد از نماز قضای سجده یا تشهد فراموش شده را بجا آورده یا نه چنانچه وقت نماز نگذشته باید سجده یا تشهد را قضا نماید و اگر وقت نماز هم گذشته بنابر احتیاط واجب باید سجده یا تشهد را قضا نماید.