متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

درباره تقسیم بیت‏المال



ترجمه فارسی نهج البلاغه
درباره تقسیم بیت‏المال
عدالت اقتصادی امام (ع)
آیا به من دستور می‏دهید برای پیروزی خود، از جور و ستم درباره امت اسلامی که بر آنها ولایت دارم، استفاده کنم؟ به خدا سوگند! تا عمر دارم، و شب و روز برقرار است، و ستارگان از پی هم طلوع و غروب می‏کنند، هرگز چنین کاری نخواهم کرد! اگر این اموال از خودم بود به گونه‏ای مساوی در میان مردم تقسیم می‏کردم تا چه رسد که جزو اموال خداست، آگاه باشید! بخشیدن مال به آنها که استحقاق ندارند، زیاده‏روی و اسراف است، ممکن است در دنیا ارزش‏دهنده آن را بالا برد اما در آخرت پست خواهد کرد، در میان مردم ممکن است گرامیش بدارند اما در پیشگاه خدا خوار و ذلیل است. هیچ کس مالش در راهی که خدا اجازه نفرمود مصرف نکرد و به غیر اهل آن نپرداخت جز آنکه خدا او را از سپاس آنان محروم فرمود، و دوستی آنها را متوجه دیگری ساخت، پس اگر روزی بلغزد و محتاج کمک آنان گردد، بدترین رفیق و سرزنش کننده‏ترین دوست خواهند بود.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) لَمَّا عُوتِبَ عَلى التَّسْوِیَةَ فِى الْعَطاءِ ‏أَتَأمُرُونِّى‏ أَنْ أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ فِیمَنْ وُلِّیتُ عَلَیْهِ وَ اللَّهِ ‏‏لا‏ ‏‏أَطُورُ‏ ‏‏بِهِ‏‏ ‏‏ما‏ ‏‏سَمَرَ‏ ‏‏سَمِیرٌ‏، ‏وَ ‏ما ‏‏أَمّ‏‏ ‏نَجْمٌ‏ ‏فِى‏ ‏السَّماءِ ‏نَجْماً وَ لَوْ کانَ الْمالُ لِى لَسَّوَیْتُ بَیْنَهُمْ فَکَیْفَ وَ إِنَّمَا الْمالُ مالُ اللَّهِ، ثُمَّ قالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: أَلا وَ إِنَّ إِعْطاءَ الْمالِ فِى غَیْرِ حَقِّهِ تَبْذِیرٌ وَ إِسْرافٌ، وَ هُوَ یَرْفَعُ صاحِبَهُ فِى الدُّنْیا، وَ یَضَعُهُ فِى الاخِرَةِ، وَ یُکْرِمُهُ فِى النّاسِ، وَ یُهِینُهُ عِندَ اللَّهِ، وَ لَمْ یَضَعِ امْرُؤٌ مالَهُ فِى غَیْرِ حَقِّهِ ‏وَ ‏عِنْدَ ‏غَیْرِ ‏أَهْلِهِ‏ إِلّا حَرَمَهُ اللَّهُ شُکْرَهُمْ، وَ کانَ لِغَیْرِهِ وُدُّهُمْ، فَإِنْ زَلَّتْ بِهِ النَّعْلُ یَوْماً فَاحْتاجَ إِلى مَعُونَتِهِمْ ‏فَشَرُّ ‏‏خَدِینٍ‏‏ ‏و ‏أَلْأَمُ‏ ‏خَلِیلٍ‏.


ویدیو مرتبط :
بیت المال در حکومت اسلامی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آرزوی احمدی‌نژاد: تقسیم كردن بیت‌المال



آرزوی احمدی‌نژاد,تقسیم كردن بیت‌المال

آرزوی احمدی‌نژاد: تقسیم كردن بیت‌المال

رییس‌جمهور با بیان این‌که آرزوی من این است که در بیت‌المال هرچه هست، به طور مساوی میان همه ملت تقسیم شود، گفت: باید سنگر به سنگر کار را جلو ببریم و باید مرحله به مرحله و قدم به قدم جلو رویم. آرزوی احمدی‌نژاد: تقسیم كردن بیت‌المال

محمود احمدی‌نژاد در مراسم تجلیل از کارگران نمونه سراسر کشور اظهار کرد: امروز در همه جای دنیا در بازار انواع دلشمغولی‌ها رایج است، اما یک کشور با کار اصلی، تولید مفید و تلاش مستمر ساخته می‌شود. 

وی با بیان این‌که همه باید برای ساختن کشور دست به دست هم بدهند، افزود: بدترین حالت برای جامعه زمانی است که هرکس فقط برای خود کار کند که این جامعه به هیچ جا نمی‌رسد و بهترین شرایط برای ملت، این است که همه پیشرفت شخصی خود را در راستای پیشرفت کشور قرار دهند.

وی افزود: وقتی بیش از ۳۰ میلیون نیروی کار در جهت ساخت کشور گام بردارند، معجزه و حماسه اتفاق می‌افتد و من ایمان دارم هیچ قله‌ای از پیشرفت بشری نیست که دور از دسترس ملت ایران باشد.

احمدی‌نژاد با تشکر از کارگران، کارفرمایان، وزارت کار و عباسی سرپرست وزارت کار، از شیخ‌الاسلام تشکر ویژه کرد و گفت: آقای شیخ‌الاسلام از مدیران برجسته کشور و فردی دلسوز و پاک برای کشور هستند که ۲۷ سال است ایشان را می‌شناسم و خدا را شکر می‌کنم، توفیق آشنایی با ایشان را به من عنایت کرده است که در دوره مدیریتشان مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشتند. احمدی‌نژاد در ادامه به مزاح گفت: با من دعوا دارید،‌چرااین‌جوان‌(شیخ‌الاسلامی ) را وقتی زورتان نرسید، چرا؟

احمدی‌نژاد ادامه داد: دولت و وزارت کار، از تشکل‌های کارگری نیز حمایت خواهند کرد تا در راستای ساختن کشور از آنها بهره ببریم. رییس جمهور در پایان گفت: ایران زیر پرچم توحید، عدالت و امام زمان (عج) خواهد درخشید و مشکلات را حل می‌کند و ملت ایران پیشگام همه ملت‌ها برای پیشرفت و عدالت خواهد بود./بهارنیوز