متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

توبه در دو جا قبول نمی شود!



 

توبه در دو جا قبول نمی شود!

 

توبه حقیقی یعنی انصراف جدی و بازگشت واقعی از گناه به سوی صلاح و ارشاد؛ و بدیهی است که اگر انصراف، جدی و واقعی باشد و معلول مشاهده کیفر نقد و حاضر نباشد، البته خداوند متعال به رحمت واسعه خود آن را می پذیرد. توبه در دو موقف و دو موطن پذیرفته نمی شود: یکی در همین دنیا آنگاه که کیفر رسیده باشد، و در حقیقت حالتی که انسان در این وقت به خود می گیرد صورت توبه دارد ولی حقیقت توبه ندارد.



در سوره مبارکه مؤمن آیه 84 و 85 درباره بعضی از اقوام گذشته که دچار عقوبت الهی شدند می فرماید:

 

 

«فَلَمَّا رَأَوْا بَأْسَنَا قَالُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَحْدَهُ وَكَفَرْنَا بِمَا كُنَّا بِهِ مُشْرِكِینَ «84» فَلَمْ یَكُ یَنفَعُهُمْ إِیمَانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنَا سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ فِی عِبَادِهِ وَخَسِرَ هُنَالِكَ الْكَافِرُونَ «85»؛

 

 

همین که عقوبت سخت ما را دیدند اظهار داشتند که به خدای یگانه ایمان آورده ایم و تمام آن چیزهایی را که شریک خداوند ساخته بودیم به دور ریختیم. ولی این چنین توبه و ایمانی که بعد از مشاهده عقوبت سخت پیدا شود هرگز به حال آنها سود نخواهد بخشید. این سنتی است از خداوند که همیشه بوده است.

 

درباره فرعون نیز در قرآن کریم آمده است که فرعون دست از سر بنی اسرائیل بر نمی داشت. در زمانی هم که آنها به رهبری موسی از مصر خارج شدند باز آنها را تعقیب کرد تا آن وقت که در دریا آنها را تعقیب کرد و غرق شد.

 

در آن حال فریاد بر آورد: «به خدای یگانه که قوم موسی به آن ایمان آورده اند من هم ایمان آوردم و تسلیم او هستم.»

 

به او گفته شد: حالا و در این وقت؟! و حال آنکه تا لحظه ای پیش آدمی فسادگر بودی.

 

موقف دوم که توبه پذیرفته نمی شود جهان آخرت است. همین که آدمی بدان جهان رفت دیگر توبه و پشیمانی سودی ندارد، نه تنها بدان جهت که در آنجا آدمی کیفر را حاضر و مشهود می بیند بلکه بدان جهت که در آنجا دیگر عمل و تغییر تصمیم و حرکت و تکامل معنا ندارد، هر کس در آنجا به هر حالت و با هر درجه و هر مقام که رفت برای همیشه در همان حالت باقی است و نمی تواند در خودش تصمیماتی و تغییراتی ایجاد کند. در آنجا هم توبه و انصراف واقعی پیدا نمی شود، نه اینکه انصراف واقعی پیدا می شود و مورد قبول واقع نمی گردد.

 

 

همینکه عقوبت سخت ما را دیدند اظهار داشتند که به خدای یگانه ایمان آورده ایم و تمام آن چیزهایی را که شریک خداوند ساخته بودیم به دور ریختیم. ولی اینچنین توبه و ایمانی که بعد از مشاهده عقوبت سخت پیدا شود هرگز به حال آنها سود نخواهد بخشید.

 

 

آدمی میوه درخت طبیعت است. میوه تا در درخت است از طریق همان درخت و از راه ریشه و رگ های همان درخت تغذی می کند، مواد زمین را به خود می گیرد، آب می خورد، از نور و هوا و حرارت استفاده می کند، ولی همین که به علت رسیده شدن و گذشتن اجل و مدت معلوم و یا به علت کندن آن میوه رابطه اش با درخت قطع شد دیگر برای این میوه راه تکامل و ترقی و اصلاح و مبارزه با آفت و همه چیز بسته است، اگر کال و نارس از درخت جدا شده دیگر چاره پذیر نیست و اگر پژمردگی و افسردگی پیدا کرده دیگر از طریق آب دادن و نور و هوا به آن درخت نمی شود آن پژمردگی را اصلاح کرد.

 

انسان هم در جهان طبیعت همین حال را دارد، هر اصلاح و تکمیلی که بایست بکند تا وقتی است که روی درخت طبیعت است و جدا نشده و اما همین که از این درخت با دست مرگ جدا شد دیگر راه اصلاح به روی او بسته است.

 


البته این نکته را هم باید در نظر داشت که هر چند آدمی در آن جهان دستش از اصلاح و تکمیل خود کوتاه است در عین حال گاهی به واسطه سببی از اسباب از این جهان رحمت هایی به او می رسد.

 

رسول خدا فرمود: همینکه آدمی می میرد دفتر عمل وی بسته می شود، ستونهای حسنات و همچنین ستونهای سیئات به کلی بسته می گردد مگر از ناحیه سه چیز: یکی اینکه آدمی یک مؤسسه خیر از او باقی گذاشته باشد که بندگان خدا بعد از او از آن مؤسسه منتفع گردند، مثل اینکه بیمارستان یا مدرسه یا مسجدی تأسیس کرده باشد، دیگر اینکه اثری علمی از خود به یادگار گذاشته باشد که بعدها طالبان علم و معرفت از آن اثر علمی بهره مند شوند، سوم اینکه فرزندانی صالح و درستکار و مؤمن باقی گذاشته باشد که بعد از مردن برای وی طلب مغفرت نمایند.


منبع: مطهری ،حکمتها و اندرزها



ویدیو مرتبط :
توبه چه کسی مورد قبول است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گفت وگو با دزدی که قرار بود اعدام شود و دادگاه توبه او را قبول کرد



 پذیرفته شدن توبه‌نامه یک اعدامی در شب اجرای حکم و در یک قدمی چوبه‌دار، اتفاق کم نظیری است که در دستگاه قضایی ایران رخ داد.

مهدی که قرار بود دوم دی ماه سال جاری در ملأعام اعدام شود با قبول توبه‌‌اش از سوی قاضی و مقام‌های قضایی هنوز آزادی‌‌اش را باور ندارد و می‌خواهد زندگی‌اش را از نو شروع کند.این مرد سه سال پیش با دو همدستش و با تهدید تفنگ و تیراندازی‌های بی‌هدف دو طلافروشی در میدان شوش و منیریه را غارت کرده و در بلوار کشاورز نیز از یک زن 116 سکه زورگیری کرده بود با حکم دادگاه انقلاب به عنوان عامل اصلی تیراندازی‌ها به اعدام در ملأعام محکوم شده بود. این حکم در آخرین ساعات شب پیش از اجرای حکم با توبه نامه این اعدامی متوقف شد و حالا این مرد پشیمان تا آزادی فاصله‌ای ندارد.

مصاحبه با مرد نجات‌یافته
مهدی هنوز صدایش هیجان دارد و مدام می‌گوید ای‌کاش هیچ‌کس جرمی مرتکب نشود.


 چند ساله‌ای؟ 40 ساله.
 چقدر درس خوانده‌ای؟ دیپلم دارم.


 ازدواج کردی؟

 بله.


 پدر شدی؟

بله دختری 8 ساله دارم.


 چند خواهر و برادر داری؟

خودم بچه اول هستم و یک خواهر و یک برادر دارم.


 کدام منطقه زندگی می‌کنی؟ شهرری.
 خانواده‌ات به ملاقاتت می‌آیند؟ بله، همیشه به ملاقاتم می‌آیند بدون دیدار آنها من زود می‌‌میرم.

انگار سابقه کیفری زیادی داشتی؟
بله، 3 بار تا حالا به جرم کیف‌قاپی و زورگیری و سرقت‌های خشن به زندان افتاده‌‌ام.


از چند سالگی دزد شدی؟
نخستین بار 20 ساله بودم.


وکیل داشتی؟
بله.


او گفت‌ توبه‌نامه بنویسی؟
خیر، فقط زحمت رساندن توبه نامه‌ام به دست مقام‌های قضایی را کشید. آدم خوبی است و خیلی تلاش کرد.


چه زمانی توبه‌نامه نوشتی؟
تقریباً 4 ماه پیش برای قاضی صلواتی در دادگاه انقلاب و اجرای احکام، توبه‌نامه نوشتم که به شکرخدا مرا مورد عفو قرار دادند.


چه کسی به تو گفت که توبه‌نامه بنویسی؟
مددکار زندان ورئیس زندان گفت که یک توبه‌نامه برای دستگاه قضایی بنویسم که به امید خدا قبول کنند چون فهمیده بودند که پشیمانم. بعد با خواندن کتاب قانون خودم توبه‌نامه را نوشتم و وکیلم به دادگاه ارائه داد.


چه حسی داری؟
حس خیلی خوبی دارم احساس می‌کنم دوباره متولد شده‌ام. به لطف خدا و مسئولان قضایی مسئول پرونده دوباره فرصت زندگی پیدا کردم.


آزاد شوی چه می‌کنی؟
هیچی حتی از چراغ‌قرمز هم رد نمی‌شوم، سرم را می‌اندازم پایین تا سایه‌ام بالای سر زن و بچه‌ام باشد. به سر زمین‌های کشاورزی که اطراف تهران (ورامین) دارم می‌روم و کشاورزی می‌کنم.


بعد از آزادی نیاز به حمایت داری؟
نه، نیاز به حمایت ندارم. فقط از مسئولان تقاضا دارم که مرا به آغوش خانواده‌ام بازگردانند که بالای سر دخترم باشم که وقتی در مدرسه همکلاسی‌هایش می‌پرسند پدرت کجاست؟ خجالت نکشد و مجبور نشود دروغ بگوید که سرکار رفته و زود برمی‌گردد.


آخرین ملاقاتت با خانواده‌ات کی بود؟
عصر یک روز پیش از اعدام با همه اعضای خانواده‌ام ملاقات کردم که وصیتنامه‌ام را هم نوشتم. سپس با دختر و همسرم که بی‌تابی می‌کردند ملاقات حضوری داشتم.


چه کسی به تو خبر داد توبه‌ات پذیرفته شده است؟
مسئولان آمدند و گفتند خدا کمکت کرده و توبه‌ات پذیرفته شده است.


عکس‌العمل خانواده‌ات بعد از شنیدن آن چه بود؟
همه اعضای خانواده‌ام از خوشحالی زیاد از هوش رفتند و سپس از همه تشکر کردند.


بعد از اینکه به زندان بازگشتی برخوردها با تو چگونه بود؟
همه زندانیان خوشحال بودند، مرتب صلوات می‌فرستادند.


تأثیر این اتفاق چه بود؟
احساس می‌کنم به خدا نزدیک‌تر شده‌ام و به فکر جبران همه اشتباهاتم هستم.


از ترس اعدام توبه کردی؟
نه از ترس اعدام توبه نکردم خواستم خدا من را ببخشد و اگر امکان دارد فرصت دیگری به من بدهد که برگردم و زن و بچه‌ام را شاد کنم.


از روزی که دستگیر شدی صورتت را جلوی همه دوربین‌ها می‌پوشاندی، دلیلش چه بود؟
از ترس آبرو، از ترس شناخته نشدن. چون کسی نمی‌دانست من خلافکارم . به خاطر دختر و همسرم که کسی نفهمد من بودم.


موتورسوار ماهری هستی؟
با وجود چاقی‌ام که ارثی است موتورسوار خوبی هستم تا جایی که در شهربازی هم موتورسواری می‌کردم.


توصیه‌ای برای جوانان داری؟
خلاف نکنند. من آخر خلاف‌ها بودم و دیدید که چه شد. باز هم خدا به زن و بچه‌ام رحم کرد و اجازه داد که برگردم به آغوش خانواده‌ام.


حرف آخر؟
از همه مسئولان که به من کمک کردند که این حکم اجرا نشود و من فرصت دوباره داشته باشم. به هر کسی که مرا می‌شناسد می‌گویم که خلاف نکند چون آخر و عاقبت ندارد فقط بدنامی و زندان است، کارگری کنند اما روزی حلال دربیاورند.

  اخبارحوادث -  ایران