ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

10 نبرد تاریخی و کلاسیک پرسپولیس- سپاهان



10 نبرد تاریخی و کلاسیک پرسپولیس- سپاهان

آخرین باری که پرسپولیس موفق به شکست سپاهان شد به روز 5 آبان 87 بازمی گردد که در یک دیدار جذاب و تماشایی با نتیجه 3-2 پیروز شد

سایت گل- پرسپولیس و سپاهان تاکنون 55 بار در لیگ و جام حذفی به مصاف هم رفته اند و نبرد دو تیم در سال های اخیر در جام حذفی و لیگ برتر تعیین کننده و سرنوشت ساز در قهرمانی بوده است. از 55 بازی دو تیم برخی از بازی ها تاریخی و به یاد ماندنی شده اند. 

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

1

پرسپولیس 2- سپاهان 1( لیگ برتر فصل 86-87)

شاید هیجان انگیزترین و تاریخی ترین بازی دو تیم تا امروز نبرد سرنوشت ساز قهرمانی لیگ هفتم در 28 اردیبهشت 87 در ورزشگاه آزادی باشد. پرسپولیس باید حتماً با برد بازی را تمام می کرد تا قهرمان شود، اما سپاهان با یک تساوی هم قهرمان می شد. بازی در میان تشویق های هواداران پرشمار قرمز پوش آغاز شد و محسن خلیلی با یک ضربه تماشایی در دقیقه 17 پرسپولیس را پیش انداخت، اما احسان حاج صفی در دقیقه 30 با یک شوت از راه دور بازی را مساوی کرد. لحظات تلف شده نیمه دوم هم بدون رد و بدل شدن گلی در حال پایان بود که سپهر حیدری روی یک سانتر با ضربه سر دروازه سپاهان را فرو ریخت و 100 هزار تماشاگر را به هوا فرستاد!

2

پرسپولیس 1- سپاهان4 (نیمه نهایی جام حذفی 85-86)

سرخپوشان پایتخت با ضربه پنالتی دقیقه 60 فرزاد آشوبی فقط 4 دقیقه تا فینال فاصله داشتند، اما اشتباه آشکار محسن قهرمانی در اعلام پنالتی برای سپاهان باعث شد تا هادی عقیلی بازی را در دقیقه 86 مساوی کند. بازی به وقت اضافه کشید و در نیمه دوم وقت اضافی بود که محمود کریمی آتش بازی خود را شروع کرد و در فاصله 8 دقیقه یک هت تریک تاریخی را ثبت کرد تا پرسپولیس با شکست 4-1 از جام حذفی خداحافظی کند. این شکست باعث خداحافظی مصطفی دنیزلی و حتی محمدحسن انصاری فر از پرسپولیس نیز شد.

3

پرسپولیس 3- سپاهان 3( لیگ برتر فصل 82-83)

یکی از تماشایی ترین بازی های دو تیم و حتی لیگ برتر در 8 مهر 82 در ورزشگاه آزادی رقم خورد. پرسپولیس با مربیگری بگوویچ با ضربه سر رضا جباری پیش افتاد، اما اصغر طالب نسب بازی را مساوی کرد و دو دقیقه بعد خطای خان محمدی روی طالب نسب یک ضربه پنالتی برای سپاهان به ارمغان آورد که بزیک آن را تبدیل به گل کرد. بزیک در آغاز نیمه دوم نیز یک بار دیگر دروازه پرسپولیس را باز کرد تا پرسپولیس کهکشانی به شکست دیگری نزدیک شود. دقیقه 52 علی سلمانی روی سانتر ابراهیم اسدی نتیجه را 3-2 کرد و در نهایت شوت عیسی ترائوره در دقیقه 75 گل سرخپوشان را رقم زد تا این بازی تماشایی و هیجان انگیز با تساوی 3-3 به پایان برسد.

4

پرسپولیس 6- سپاهان صفر(لیگ ایران فصل 50-51)

در فاصله چند ساعت تا آغاز سال 1351 پرسپولیس در حضور اندک تماشاگرانش در امجدیه سپاهان نگون بخت را گلباران کرد و با 6 گل آنها را راهی اصفهان کرد. این بهترین برد تاریخ پرسپولیس مقابل سپاهان است. همایون بهزادی مرد اول آن بازی بود که دو گل تماشایی را به سپاهان زد و محمود خوردبین، اصغر ادیبی، علی پروین و رضا وطن خواه نیز 4 گل دیگر پرسپولیس را به سپاهان زدند.

5

سپاهان 2- پرسپولیس 1( لیگ برتر فصل 88-89)

در روزی که بارش برف زمین فولادشهر را سپیدپوش کرده بود، پرسپولیس و سپاهان یکی از بازی های زیبای فصل را به نمایش گذاشتند. این بازی که اوج بدشانسی پرسپولیس بود، در نهایت با پیروزی سپاهان همراه بود. ابراهیم توره در دقیقه 26 سپاهان را پیش انداخت و تا قبل از پایان نیمه اول شیث رضایی از پرسپولیس اخراج شد. پرسپولیس در دقیقه 56 با ضربه سر سپهر حیدری بازی را مساوی کرد و 4 دقیقه بعد عادل کلاه کج اولین ضربه پنالتی پرسپولیس را به دستان رحمتی زد. اما دو دقیقه پایانی بازی پر از اتفاقات مهم بود: ابتدا عقیلی در دقیقه 89 از روی نقطه پنالتی دروازه پرسپولیس را گشود و یک دقیقه بعد هادی نوروزی دومین پنالتی پرسپولیس را به دستان رحمتی زد تا مهدی رحمتی یک روز به یاد ماندنی را با مهار دو ضربه پنالتی پشت سر گذاشته باشد.

6

سپاهان 1- پرسپولیس صفر( لیگ آزادگان فصل 72-73)

از اولین رویارویی دو تیم تا روزی که سپاهان موفق به شکست پرسپولیس شد، 22 سال فاصله بود! سپاهان که بعد از نتایج ضعیف در این فصل فیروز کریمی را برکنار کرده بود، با مربی بومی و بازیکن سابق خود امیرحسین شاهزیدی به مصاف پرسپولیسی رفت که بعد از کناره گیری پروین در بدترین روزهای خود بسر می برد. سپاهان با ضربه پنالتی بازیکن 18 ساله خود یعنی حمید مطهری دروازه پرسپولیس را گشود و به اولین برد تاریخ خود مقابل پرسپولیس دست یافت. پرویز برومند در این بازی دروازه بان سپاهان بود.

7

سپاهان صفر- پرسپولیس 1( یک چهارم نهایی جام حذفی 77-78)

دیدار دو تیم در تهران با نتیجه 2-2 تمام شده بود و حالا سپاهان فرصت آن را داشت که با یک نتیجه تساوی دلخواه به نیمه نهایی برسد. اصفهانی ها با حضور بازیکنانی مثل مجید بصیرت ، عبدالله ویسی، احمد مومن زاده و آرمناک پطروسیان رویای صعود داشتند، اما ادموند بزیک با یک ضربه سر تماشایی دروازه سپاهان را در ورزشگاه 22 بهمن گشود تا پرسپولیس ضمن صعود به نیمه نهایی جام حذفی، پس از 25 سال سپاهان را در خانه اش شکست دهد.

8

سپاهان 1- پرسپولیس صفر(لیگ آزادگان فصل 77-78)

پرسپولیس بعد از بازگشت مجدد علی پروین به نیمکت این تیم راهی اصفهان شد تا دومین برد پیاپی خود را جشن بگیرد. علیرضا صادقی جو داور این بازی بود که یک پنالتی برای پرسپولیس گرفت، اما در کمال تعجب احمدرضا عابدزاده دروازه بان پرسپولیس پشت ضربه پنالتی قرار گرفت تا اولین دروازه بان گلزن تاریخ لیگ شود. ضربه پنالتی او از بالای دروازه پطروسیان راهی بیرون شد و در دقیقه 59 لئون استپانیان  با یک ضربه تماشایی دروازه عابدزاده را گشود تا پرسپولیس و علی پروین دست خالی راهی تهران شوند.

9

پرسپولیس 3- سپاهان 2( لیگ برتر فصل 87-88)

آخرین باری که پرسپولیس موفق به شکست سپاهان شد به روز 5 آبان 87 بازمی گردد که در یک دیدار جذاب و تماشایی با نتیجه 3-2 پیروز شد. کریم باقری در دقیقه 17 قفل دروازه سپاهان را شکست که این هزارمین گل پرسپولیس در تاریخ لیگ بود. اما عماد رضا در دقایق 28 و 34 دو گل به پرسپولیس زد تا در نیمه اول سپاهان برنده باشد. اما درخشش نیکبخت واحدی در نیمه دوم و دو گلی که زد باعث شد پرسپولیس بازی را 3-2 برنده شود. دوکارموی برزیلی که دو فرصت گل عالی را در اواخر بازی از دست داد بود، با چشمان گریان راهی رختکن شد.

10

سپاهان 2- پرسپولیس 1(لیگ برتر فصل 81-82)

بعد از شکست استقلال در هفته دوم، این بار و در هفته نهم سپاهانی ها آمده بودند ه ثابت کنند 7 برد پیاپی آنها اتفاقی نبوده و آنها قصد دارند در لیگ ایران سنت شکنی کنند. بازی در حضور تماشاگران پرشمار نقش جهان آغاز شد و ادموند بزیک برای اولین بار دروازه تیم سابقش را گشود. محرم نویدکیا کاپیتان جوان زردپوشان از روی نقطه پنالتی گل دوم را زد تا گل علی انصاریان بی اثر شود. بدین ترتیب هشتمین برد پیاپی سپاهان در لیگ برتر ثبت شد و آنها فرار خود به سوی قهرمانی را آغاز کردند که در نهایت نیز به آن دست یافتند./گل

 


ویدیو مرتبط :
پرسپولیس1 سپاهان 0 (انتقام پرسپولیس از سپاهان)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

10 اشتباه تاریخی پرسپولیس در نقل و انتقالات



اخبار,اخبارورزشی,باشگاه پرسپولیس

پرسپولیس در طول تاریخ 47 ساله خود تحت تاثیر سلیقه های مختلف مدیریتی و فنی، بازیکنان زیادی را از دست داده است.

به گزارش "ورزش سه"، بسیاری از این بازیکنان در همان سال برای تیم هایشان مفید فایده و برخی دیگر بعد از جدایی ستاره تیم های دیگر شدند. برخی از بازیکنانی که بی تدبیری پرسپولیس یا بی سلیقگی آنها مانع حضورشان در پرسپولیس شد را با هم مرور می کنیم. با این یادآوری که پرسپولیس امسال هم مردانی چون رضا حقیقی و نیلسون را کنار گذاشت و به خاطر پول یا سلیقه متفاوت از جلال حسینی، کریم انصاری فرد، امید عالیشاه و مهدی طارمی به آسانی می گذرد.

گفتیم که برخی از این بازیکنان عبارتند از: غلامرضا فتح آبادی و حسین کاشی نژاد در سال 65، نادر میراحمدیان و مرتضی کرمانی در اواخر دهه 60 و بالاخره محمدحسن انصاری فرد، بهروز سلطانی، مجید سبزی، فرشاد پیوس، مجتبی محرمی، بهروز رهبری فر، هادی عقیلی، احمدرضا عابدزاده، ادموند بزیک، بهزاد داداش زاده، محمد نصرتی، شیث رضایی، علی دایی، علیرضا نیکبخت، افشین پیروانی، علی کریمی و ... 10 ستاره از این جمع را با هم مرور می کنیم:

1. غلامرضا فتح آبادی:
در سال های دهه شصت یکی از عادات علی پروین این بود که در کل تنها شانزده، هفده بازیکن داشته باشد و تنها از وجود آنها استفاده کند. او در اواخر سال 64 در حالی که ناصر محمدخانی در پرسپولیس بود و خودش هم توان بازی در خط حمله را داشت، با فرشاد پیوس به توافق رسید و او را به پرسپولیس آورد. در آن سال جوانانی مثل جمشید شاه محمدی و رضا عابدیان هم در پرسپولیس قابل استفاده بودند. بنابراین پروین غلامرضا فتح آبادی 28 ساله را کنار گذاشت. این بازیکن مازاد به استقلال رفت و در سال 1365 با پیراهن تیم ملی در بازی های آسیایی 1986 سئول با 4 گل به مقام آقای گلی رسید.

2. محمدحسن انصاری فرد:
انصاری فرد فوتبال را از 17 سالگی در تیم اصلی شاهین آغاز کرد، جایی که ناصر حجازی، ابراهیم قاسمپور، محمدرضا عادلخانی و برزگری هم بازیکنانش بودند. سپس به تیم برادر بزرگترش حاج عباس رفت. تیمی که همایون نام داشت و بعدها تکاور شد. او تا سال 64 با تکاور بود و در سال 64 به پرسپولیس آمد و فوتبال ایران در رده ملی او را دید.

 

انصاری فرد به عنوان یکی از ستارگان فوتبال پرسپولیس، دانشجویی صاحب فکر و عقیده مستقل در آن زمان بود و دیدگاه هایش با دیدگاه پروین بسیار متفاوت بود و بارها به اختلاف کشید و در سال 71 بالاخره او از پرسپولیس جدا شد اما علیرغم ارائه بهترین بازی های عمرش در کشاورز سال های 72ـ71 به تیم ملی که علی پروین مربی اش بود، دعوت نشد و پرسپولیس از ناکامی و ضعف در منطقه چپ میدان در شرایطی که محرمی هم محروم بود بسیار ضرر کرد و دو سال پیاپی قهرمانی را از دست داد.


3. ادموند بزیک:
ادموند بزیک در سال 75 به پرسپولیس آمد و در نوروز 1380 در لیست کذایی علی پروین جای گرفت. علی پروین در روز 8 فروردین 80 از سکوت نوروزی جامعه رسانه ای بهره برد و بزیک را در کنار ستارگانی دیگر به جرم حضور در مراسم عباس انصاری فرد که تازه مدیرعامل شده اما مورد تایید پروین نبود، کنار گذاشت. بازیکنی که پروین او را نیروی مازاد خواند دو سال بعد آقای گل لیگ شد و در دروان دوری اش از پرسپولیس با پیراهن سپاهان 5 گل به این تیم زد.

4. احمدرضا عابدزاده:
او هم مثل ادموند بزیک در فروردین 80 از پرسپولیس کنار گذاشته شد و این در حالی بود که در سال های 78 و 79 میانگین گل های دریافتی توسط عابدزاده از همه عمر فوتبال باشگاهی او بهتر بود. عابدزاده مثل برخی از بازیکنانی که مورد تفقد پروین قرار گرفته و برگشته اند، به پرسپولیس برنگشت و به سایپا رفت و در سایپا هم قربانی افکار خاص مایلی کهن شد و عمر فوتبال قهرمانانه اش با آنوریس مغزی به پایان رسید.

5. علی دایی:
در حالی که می توانست در سال های 83 و 84 خداحافظی دلپذیر و پرشکوهی از پرسپولیس و فوتبال داشته باشد، به علت اظهارنظر علی پروین از پرسپولیس جدا شد و 3 سال بعد سایپا را قهرمان لیگ کرد حتی با وجود افت قابل ملاحظه اش قدرت فنی او در این سال ها برای پرسپولیس از جواد کاظمیان و مهرداد اولادی و سهراب انتظاری و سامبو چوجی و ... بالاتر بود.

6. هادی عقیلی:
او با کمترین رقم ممکنی قابلیت حضور در پرسپولیس را داشت. معلوم نیست که پروین از اخراج این جوان 20 ساله در نوروز سال 80 چه هدفی را تعقیب می کرد؟ هادی عقیلی بعدا تبدیل به یکی از بهترین فوتبالیست های فوتبال ملی ما شد و هنوز هم بعد از سپری شدن 14 سال جزو مدافعان گرانقیمت فوتبال ماست.


7. پژمان نوری:
پرسپولیس برای نگه داشتن او در سال 1388 هیچ تلاش قابل توجهی نکرد. آنها که در این سال برای خط میانی خود میثم بائو، مهدی شیری و یکی، دو نفر دیگر را هم گرفته بودند پژمان نوری را با بی سلیقگی کنار گذاشتند و غافل بودند از اینکه تا سال ها بعد افسوس رفتن او را خواهند خورد. او در استقلال و ملوان بازی های خوبی از خود به نمایش گذاشت.

8. علی کریمی:
بارها از پرسپولیس رفت و برگشت اما سرخپوشان همواره افسوس سالی را می خورند که حضورش می توانست پرسپولیس را قهرمان کند. علی کریمی با انگیزه های بسیار زیاد در لیگ 88 آماده بود که تیم متحول شده را که 17 بازیکن جدید دریافت کرده بود را در میانه میدان هدایت کند اما او را نپذیرفتند تا علی کریمی به استیل آذین برود و فصلی ماندگار از تاریخ فوتبالش را در 31 سالگی خلق کند. خیلی ها نمایش رویایی او با استیل آذین برابر پرسپولیس را همواره به یاد دارند که بعد از اخراج وقتی پیراهن استیل را درآورد، پیراهن پرسپولیس را به تماشاگران پرسپولیس نشان داد که از عشق او به پرسپولیس نشأت می گرفت.

9. کریم انصاری فرد:
چند ماه اولش در پرسپولیس خوب نبود اما وقتی هت تریک او برابر پیکان از دوره طلسم خارجش کرد، تبدیل به یک مهاجم بدرد بخور و دوست داشتنی شد. او در ابتدای لیگ 92 تنها به خاطر یک اظهارنظر معمولی مورد غضب علی دایی قرار گرفته از پرسپولیس جدا شد و مثل فتح آبادی و ادموند بزیک بعد از جدایی اخراج گونه اش از پرسپولیس آقای گلی را تجربه کرد.

10. یحیی گل محمدی:
پرسپولیس تابستان 78 مغرور از داشتن مدافعانی مثل پیروانی، نادر محمدخانی، هاشمی نسب، رهبری فر، علی انصاریان و ... گل محمدی را که دچار یک بیماری غریب شده بود، کنار گذاشت. او در تیم فولاد تحت هدایت وینکو بگوویچ احیا شد. توسط بلاژویچ و برانکو به تیم ملی برگشته در این تیم جایگاهی را یافت که در دوران ابتدایی فوتبالش که جوان تر و با انرژی تر بود نداشت. گل محمدی آنقدر خوب کار کرد که پرسپولیس 81 او را با سلام و صلوات به جمع خود برگرداند و تنها برای 20 روز از قراردادی که با فولاد داشت نزدیک 20 میلیون به باشگاه فولاد پرداخت. 20 میلیون برای 20 روز در 13 سال پیش مثل مبلغی اندازه 200 میلیون امروز بود و چه بسا بیشتر از آن است.


 اخبار  ورزشی  -  ورزش سه