ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

قرارداد سوری کی‌روش لو رفت



اخبار,اخبارورزشی,قرارداد کی روش

 

 اخبار ورزشی - قرارداد سوری کی‌روش لو رفت

 اختلافات وزارت ورزش و فدراسیون همچنان ادامه دارد و گویا این اختلاف موجب امضا نشدن قرارداد کی روش شده است.

گفته می‌شود یکی از دلایل اختلاف دو طرف به خاطر رقم نادرستی بوده که کفاشیان به وزیر اعلام کرده است. کفاشیان برای اینکه وزیر راضی به امضای قرارداد کی روش شود، مبلغ واقعی را به او اعلام نمی کند و مانند برخی باشگاه ها که سقف بودجه را دور می‌زنند و مبلغ نادرستی اعلام می کنند، مبلغ کی‌روش را بسیار پایین‌تر از مبلغ واقعی‌اش گفته است.


وزیر در هفته های گذشته تنها یک سوال از کفاشیان داشته و به او گفته وقتی نمی تواند این مربی را کنترل کند و او در خصوص هم مسائل فدراسیون تصمیم گیری می کند، چرا می خواهد با او قرارداد امضا کند؟


می تواند حدس زد که کفاشیان جوابی برای این سوال وزیر ورزش نداشته باشد. 


 اخبار ورزشی - بانک ورزش


ویدیو مرتبط :
فیلم لو رفته از شكنجه ۳ زن سوری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قرارداد کی روش لو رفت


قرارداد کارلوس کی روش منتشر شد.

وب سایت نود: این قرارداد توسط روزنامه اعتماد منتشر شده است و روی سایت این روزنامه قرار گرفته شده است. بندهای جالب توجهی که خواندن آن را به شما توصیه می کنیم و ادعای روزنامه این است که قراردادی که منتشر شده دقیقا همان قراردادی است که فدراسیون با کارلوس کی روش بسته است. جستجوگری این روزنامه برای انتشار بندهای قرارداد کی روش قابل تقدیر است.

البته این روزنامه بحث اصلی راجع به قرارداد منتشره را نقد یك نگاه می داند. نگاه مدیریتی در فوتبال ایران كه می‌خواهد از دانش فنی یك مربی بزرگ بین‌المللی صاحب‌نام در كشور استفاده و آن را در فوتبال ایران نهادینه كند. اما برای انجام این كار، ساده‌ترین برنامه‌ریزی و امكانات مورد نیاز را در اختیار مربی بزرگ قرار نمی‌دهد.

 تا جایی كه از سوی منتقدان این بحث بارها و بارها مطرح می‌شود كه فدراسیون فوتبال، اشتباهات و ضعف‌های مدیریتی خود را با عقد قرارداد با كارلوس كی‌روش پنهان می‌كند. در همه جای دنیا بر اساس قوانین كشورها، مالیات را برای درآمد حاصله در نظر می‌گیرند. اما در قرارداد كارلوس كی‌روش با فدراسیون فوتبال، از همین موضوع ساده می‌توان به نتیجه‌ای كلی درباره نوع بستن قرارداد بین طرفین پی برد.

 بله! مالیات بر عهده فدراسیون فوتبال است. رقمی بیش از یك میلیارد تومان. آن هم سالانه! در شرایطی كه در آمد برای كی‌روش است؛ اما پرداخت مالیات قرارداد بر گردن فدراسیونی‌ است كه در این خصوص نباید تعهدی داشته باشد، چراكه پرداخت مالیات با كسی است كه پول را دریافت می‌كند نه مجموعه‌ای كه پول قرارداد را پرداخت می‌كند.

نكته قابل توجه اینجاست كه همین مدیریت حاكم بر فوتبال ایران، در ابتدای فصل گذشته، با ابلاغ یك دستورالعمل تمامی باشگاه‌ها را از پرداخت مالیات بازیكنان و مربیان خود منع كرد. اما خود مالیات قرارداد كی روش را بر عهده گرفته است. آن هم در شرایطی كه هیات رییسه فدراسیون فوتبال به خاطر غیرقانونی بودن این كار، دو بار پیشنهاد كفاشیان برای تصویب پرداخت مالیات كی‌روش را رد كرده بود.

حالا سوال اصلی این است كه فدراسیونی كه قوانین وضع شده‌ خودش را به این شكل آشكار زیر سوال می‌برد و دور می‌زند، چگونه می‌تواند كنترل لازم برای استفاده بهینه از یك مربی بین‌المللی را داشته باشد؟این قرارداد بدون شك نمونه‌ای بارز از فدراسیونی‌ است كه نه برنامه استراتژیك حرفه‌ای و استاندارد برای خود دارد و نه ساختاری كه این مجموعه را به چنین برنامه‌ای برساند!نتیجه‌اش هم می‌شود عقد قرارداد با یك‌مربی بزرگ چون كارلوس كی‌روش و رفتن زیر بار تعهداتی كه در نوع خود عجیب و غریب است.

برای مثال، علی كفاشیان در حاشیه مذاكرات خود با كی‌روش برای تمدید قرارداد این مربی رسما اعلام كرده بود او به دلیل اینكه ایران را دوست دارد حاضر شده كه با رقم چهار سال اول قرارداد در ایران بماند. اما واقعیت به شكلی دیگر است. در واقع مهندسی تمدید قرارداد باعث شد كه واقعیت از چشم منتقدان دور بماند. داستان پرداخت مالیات از همان اول یكی از مباحث اختلافی طرفین بود. به این صورت كه اگر قرار می‌شد مالیات را خود كی‌روش پرداخت كند، مبلغ قرارداد او با افزایش قابل توجهی روبه‌رو می‌شد كه بدون تردید با اعتراض همگان مواجه می‌شد. اما در آن مقطع یك راه‌حل برای این اتفاق پیدا شد.

 فدراسیون فوتبال رقم قرارداد كی‌روش را از دلار به یورو تبدیل و اعلام كرد كه كی‌روش با رقم قبلی حاضر شده قراردادش را امضا كند و در ایران بماند. در شرایطی كه با همین تبدیل واحد پولی قرارداد از دلار به یورو، رقم قرارداد افزایش ١٥ تا ٢٠ درصدی پیدا كرد. از طرفی فدراسیون زیر بار تعهد پرداخت مالیات كی‌روش رفت كه طبق فرمول مالیاتی كشور سالانه چیزی حدود ٣٠ تا ٤٠ درصد یك میلیون و چهارصد هزار یورو را باید به اداره مالیات بپردازد.

شاید فدراسیون در آن روزها هیچ‌وقت فكرش را نمی‌كرد كه این مساله روزی برای همگان آشكار و داستان مالیات به بزرگ‌ترین بحران این قرارداد تبدیل شود. كی‌روش برای عقد‌ این قرارداد از دو مشاور حقوقی بین‌المللی استفاده كرد. اما از نحوه نگارش این قرارداد كاملا پیداست كه هیچ حقوقدانی فدراسیون را در تنظیم مفاد این قرارداد همراهی نكرده است كه اگر این اتفاق افتاده بود، وكیل حقوقی آشنا با قوانین مالیاتی كشور، رسما جلوی زیر بار رفتن این تعهد را می‌گرفت و اعلام می‌كرد كه پرداخت مالیات قرارداد توسط فدراسیون تخلف آشكار و خلاف قوانین مالیاتی كشور است.

قضاوت با مردم؛ امتیازدهی یا امتیاز‌گیری؟با مطالعه بخشی از تعهدات كی‌روش و فدراسیون نسبت به یكدیگر در قرارداد فی‌مابین شاید به جواب این سوال برسید.

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی علی كفاشیان

كارلوس مانوئل بریتو لیال كی‌روش شهروند پرتغال

  هر دو طرف قرارداد برای امضای موافقتنامه‌ای جهت سرپرستی كارلوس كی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی ایران تمایل دارند. توافق شده است كه:

بخش اول: موضوعات و استانداردها

  سرمربی تیم ملی وظیفه دارد تمامی تلاش حرفه‌ای و اخلاقی خود را با رعایت تمامی قوانین مربوط به فیفا در جهت پیشرفت قابلیت‌های تكنیكی و تاكتیكی فدراسیون به كار گیرد.

  سرمربی موظف است گزارشاتی منظم و جامع درباره شرح فعالیت‌ها و پیشرفت‌های تیم را به مقامات فدراسیون اعلام كند. وظایف خاص سرمربی شامل این موارد زیر می‌شود:

١- انتخاب اعضا، آماده‌سازی و هدایت تكنیكی تیم ملی بزرگسال جمهوری اسلامی ایران. هر دو طرف قرارداد باید آگاه باشند كه فدراسیون  فوتبال جمهوری اسلامی ایران، سرمربی تیم ملی را از اختیاراتی كه در این پاراگراف بیان شد، بركنار خواهد كرد، بركنار نخواهد كرد مگر در صورتی كه كل قرارداد به دلایلی فسخ شود.

٢- نظارت و هدایت تیم ملی طبق یك برنامه مدون تمرین و آماده‌‌سازی.

٣- ارایه گزارشاتی دوره‌ای به فدراسیون از وقایع، اخبار، كمبودها و كاستی‌هایی كه برای آماده‌سازی تیم ملی وجود دارد. همچنین شرحی تحلیلی در نقاط قوت و ضعفی كه آماده‌سازی و موفقیت تیم را تضمین می‌كند.

٤- ارایه برنامه‌ریزی‌های دقیق برای تمرین‌های تكنیكی و كارهای اجرایی كه شانس موفقیت‌ تیم ملی را بالا می‌برد.

٥- هدایت تمامی فعالیت‌ها و تمرین‌‌های تئوریك و تكنیكی پیش از مسابقات و رقابت‌های پیش رو و هر برنامه دیگری كه نیازمند آمادگی تیم ملی و بازیكنان است.

٦- نظارت بر آماده‌سازی تكنیكی تیم ملی المپیك و تیم ملی ١٩‌ساله‌ها طبق برنامه‌ریزی‌های فدراسیون فوتبال.

بخش دوم: مدت قرارداد

  این قرارداد اگر طبق مفاد آن پیش از موعد مقرر فسخ نشود تا آخرین روز جام جهانی ٢٠١٨ در روسیه اعتبار دارد. تاریخ معتبر شروع به كار سرمربی می‌تواند توسط طرفین تعیین شود اما باید پیش از اول آگوست سال ٢٠١٨ باشد.

   اگر تیم ملی جمهوری اسلامی ایران نتواند در جام جهانی ٢٠١٨ روسیه در تورنمنت‌نهایی، مقامی به دست بیاورد، فدراسیون فوتبال حق دارد این قرارداد را به استثنای بند بعدی فسخ كند و طرفین هیچ تعهدی نسبت به یكدیگر نخواهند داشت.

  اگر بدون هیچ دلیلی فدراسیون فوتبال قرارداد را فسخ كند، كارلوس كی‌روش تمامی مبالغ پیش از فسخ را دریافت خواهد كرد و فدراسیون موظف است حقوق مقرری سه ماه آینده كی‌روش را پس از فسخ قرارداد بر اساس جدول مقرری در بند پرداخت كند.

بخش سوم: وظایف و تعهدات سرمربی در جایگاه سرمربی تیم ملی

١- سرمربی بی‌قید و شرط تعهد می‌كند كه در جایگاه سرمربی تیم ملی در هیچ رویدادی شركت نكند و به هیچ عنوان حركتی نكند كه بتوان آن را به هر شكل به تبلیغ برای شخص خود یا نفع تبلیغاتی و سود‌آور هر شخص، شركت یا نهاد دیگری تفسیر كرد. مگر با موافقت كتبی رییس فدراسیون

٢- سرمربی همچنین می‌پذیرد كه در هیچ مصاحبه یا كنفرانس خبری درباره مسائل فدراسیون فوتبال بدون موافقت كتبی و هماهنگی با روابط عمومی صحبت نكند. به استثنای پرسش و پاسخ‌های مربوط به وضعیت تیم ملی در زمین فوتبال.

٣- به علاوه سرمربی تعهد می‌كند كه با هیچ سازمان یا نهاد دیگری به غیر از فدراسیون فوتبال در طول مدت این قرارداد كه در بند دو آمده است، قراردادی نبندد و مسوولیتی بر عهده نگیرد.

٤- سرمربی باید تمامی قواعد مربوط به اسپانسرهایی كه با فدراسیون قرارداد دارند را طبق توافقاتی كه با فدراسیون كرده‌اند بپذیرد. البته این موارد شامل كفش ورزشكاران نمی‌شود و سرمربی حق دارد به سلیقه خود كفش بازیكنان را از برند تجاری دیگری انتخاب كند.

٥- سرمربی موظف است یك برنامه مدون مشروح از وظایف خود برای تمرین‌ها و رقابت‌های پیش رو طی یك ماه پس از امضای قرارداد ارایه كند.

٦- برنامه‌ریزی مربوط به حضور و غیبت سرمربی باید به فدراسیون اعلام شود و توسط رییس فدراسیون به صورت كتبی مورد موافقت قرار گیرد و نباید بدون علت موجه به تاخیر بیفتد یا معلق نگه داشته شود.

٧- غیبت سرمربی در تمرینات تیم باید به پشتوانه موافقت كتبی رییس فدراسیون و همراه با كسر مبلغی از دستمزد تعیین شده برای سرمربی باشد.

الف) به هر روی غیبت غیرمجاز طولانی (بیش از پنج مرتبه) موجب فسخ قرارداد می‌شود

ب) بند ٧ و تبصره الف در صورت بیمار بودن سرمربی و تایید آن توسط گواهی پزشكی معتبر نخواهد بود.

٨- سرمربی موظف است قواعد فرهنگی اسلامی ایران را محترم شمارد. برای مثال خودداری از هرگونه ابراز نظر و عقیده توهین‌آمیز و تحقیرگونه و همچنین قوانین و مقررات ایران.

٩- سرمربی اذعان می‌دارد كه با هیچ باشگاه یا انجمن دیگری همزمان با این قرارداد قراردادی نبسته است.

١٠- سرمربی باید به تیم‌های ملی در سطوح دیگر به ویژه به عنوان مدیر تكنیكی برای تیم‌های المپیك و جوانان ١٩ ساله، مشاوره دهد و بر تمرینات‌شان نظارت داشته باشد. در عین حال ممكن است فدراسیون از او درخواست كند كه به عنوان مربی در بعضی از جلسات آموزش‌های تكنیكی‌ این تیم‌ها حضور داشته باشد. سرمربی موظف است در این جلسات با توافق طرفین حاضر شود.

١١- سرمربی تعهد می‌كند كه با كمیته‌های فنی و توسعه فدراسیون فوتبال همكاری و ارتباط موثری داشته باشد. سرمربی در جلسات این كمیته به ریاست رییس فدراسیون شركت خواهد كرد.

١٢- اگر سرمربی از تعهد و انجام هر كدام از موارد ذكر شده وظایفش سرباز زند، فدراسیون حق دارد جریمه‌ای معادل ٢٠ هزار دلار به ازای هر بند را اعمال كند.

بخش چهارم: وظایف و تعهدات فدراسیون و شرایط پرداخت دستمزد

١- فدراسیون موظف است سالانه یك میلیون و چهارصد هزار یورو تا روز پایان جام جهانی ٢٠١٨ روسیه به سرمربی پرداخت كند.

٢ -  برنامه پرداخت كه شرح آن در جدول آمده است.

٣- فدراسیون موظف است مبالغ تشویقی زیر را با در نظر گرفتن شرایط این قرارداد به كارلوس كی‌روش پرداخت كند:

الف) سرمربی برای برد در مسابقات مقدماتی جام جهانی و آمادگی برای مسابقات دوستانه دو برابر بیشتر از مبلغی كه به بازیكنان تعلق می‌گیرد را دریافت كند. البته این مبلغ نباید كمتر از ٢٠٠٠ دلار امریكا برای هر بازی باشد.

ب) اگر فدراسیون فوتبال به جام جهانی ٢٠١٨ روسیه راه پیدا كند، ١٠ درصد از مبلغی كه فدراسیون از فیفا بابت ورود به جام جهانی دریافت می‌كند به تیم مربیگری تعلق می‌گیرد. سرمربی در ادامه موظف است پس از مذاكره با تیم مربیگری به بهترین شكل ممكن این مبلغ را تقسیم كند و فدراسیون در مقابل نتایج این تصمیم‌گیری وظیفه‌ای نخواهد داشت. فدراسیون موظف است نسبت به پرداخت این مبلغ طی پنج تا هفت روز پس از دریافت جایزه از فیفا اقدام نماید.

ج) در طول جام جهانی ٢٠١٨ روسیه تیم مربیگری ١٠ درصد از مبالغ تشویقی فیفا در طول این رقابت‌ها‌ را دریافت می‌كند كه قاعدتا تا زمان حضور تیم ملی در جام جهانی ادامه خواهد داشت. سرمربی موظف است پس از مذاكره با تیم مربیگری به بهترین شكل ممكن این مبلغ را تقسیم كند و فدراسیون در مقابل نتیجه این تصمیم‌گیری وظیفه‌ای نخواهد داشت. فدراسیون فوتبال موظف است نسبت به پرداخت این مبلغ طی پنج تا هفت روز پس از دریافت جایزه از فیفا اقدام نماید.

٤- فدراسیون فوتبال موظف است هزینه اقامت و ایاب و ذهاب كارلوس كی‌روش به عنوان یك سرمربی حرفه‌ای بین‌المللی را تقبل كند. برای نمونه وقتی كی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی در سفر است فدراسیون باید هزینه بلیت هواپیمایی درجه بیزینس، اقامت در هتل درجه یك، ترنسفر انحصاری درجه یك و وعده‌های غذایی را پرداخت كند. سرمربی به طور مستقیم با رییس فدراسیون در تماس است و گزارشش را به او ارایه می‌كند. علاوه بر این سرمربی تمامی نیاز‌ها و احتیاجات خود را به سرپرست تیم اعلام می‌كند و در بقیه مراحل دخالتی ندارد. سرپرست تیم به نمایندگی از او این موارد را به رییس فدراسیون اطلاع می‌دهد.

٥- كارلوس كی‌روش حق در اختیار داشتن یك تلفن همراه مدرن با قابلیت دریافت و ارسال ایمیل را علاوه بر كلیه‌ هزینه‌های مخابراتی دارا است.

٦- فدراسیون دسترسی به اینترنت DSL را بدون هیچ هزینه‌ای برای سرمربی فراهم می‌كند.

٧- فدراسیون هزینه خدمات پزشكی خصوصی

(از جمله دندانپزشكی) و همچنین خدمات دارویی مورد نیاز كارلوس‌كی‌روش و خانواده‌اش را در طول مدت این قرارداد تقبل می‌كند.

٨- كارلوس كی‌روش حق دارد به ازای هر سال از مدت قرارداد، شش هفته مرخصی داشته باشد. كه البته این مرخصی‌ها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود كه به تعهداتش در مقابل تیم ملی خدشه‌ای وارد نكند.

٩- كارلوس كی‌روش پنج بلیت هواپیمایی رفت و برگشت درجه بیزینس برای هر سال از تهران به مقصد محل اقامتش و بازگشت به تهران یا به مقصد مشابه را در اختیار دارد.

١٠- فدراسیون فوتبال بیمه عمر و سلامت كارلوس كی‌روش و خانواده او را در مدت قرارداد در ایران پرداخت می‌كند.

١١- فدراسیون فوتبال هزینه اقامت، امكانات رفاهی، خودرو و خوراك و خدمات خشكشویی برای سرمربی در مدت قراردادش را تامین می‌كند و همچنین هزینه حمل و نقل هوایی متعلقات كی‌روش را به ایران در ابتدای این قرارداد و در زمان فسخ آن به هر علتی به كشور محل اقامت كی‌روش پرداخت می‌كند. طرفیت قرارداد همچنین با این موارد موافق هستند:

الف) در ازای آپارتمان مبله لوكسی كه گفته شد فدراسیون باید به آقای كی‌روش ماهیانه ١٥٠٠ دلار پرداخت كند و این مبلغ حتما باید به صورت ماهیانه پرداخت شود.

ب) كارلوس كی‌روش می‌تواند این آپارتمان مبله با تمامی امكانات (برق، تلفن، گاز، خشكشویی و نظافت) را كه توسط فدراسیون تامین می‌شود و با توافق طرفین انتخاب می‌شود، بپذیرد. آقای كی‌روش موافقت می‌كند آن مبلغی را كه در مورد الف ذكر شد به محض تحویل آپارتمان به ایشان دیگر پرداخت نخواهد شد.

١٢- تمامی هزینه‌ها با در نظر گرفتن مالیات دولت جمهوری اسلامی ایران برای دستمزد و مبالغ تشویقی، بیمه درمانی، گواهی اشتغال به كار و روادید باید توسط فدراسیون پرداخت شود. فدراسیون در صورت نیاز مدارك مربوطه را به وزارتخانه مالیات كشور محل اقامت كی‌روش ارایه می‌كند تا كی‌روش را از پرداخت مجدد مالیات معاف كند.

١٣- كارلوس كی‌روش حق دارد دو مربی غیرایرانی را به عنوان دستیار با حقوق سالانه حداكثر ٥٠٠ هزار دلار امریكا استخدام كند. هر كدام از این مربیان برای دریافت خدمات با فدراسیون فوتبال جداگانه قرارداد امضا می‌كنند. از این گذشته دو مربی دیگر، ایرانی خواهند بود و توسط فدراسیون به سرمربی معرفی می‌شوند. سرمربی حق دارد این دو مربی را بپذیرد و در غیر این صورت می‌تواند مربیان ایرانی دیگری را به فدراسیون پیشنهاد كند و با بالعكس!

بخش پنجم: فسخ قرارداد

١- در صورتی كه فدراسیون قرارداد را پیش از موعد مقرر به صورت یك طرفه و بدون علت معتبر فسخ كند، كارلوس كی‌روش حق دارد تمامی مبالغی كه در صورت عدم فسخ قرارداد تا آخرین روز جام جهانی ٢٠١٨ وعده داده شده را دریافت كند.

٢- بند اول مجددا قابل اجراست در صورتی كه فدراسیون قرارداد فعلی را به گونه‌ای نقض كند كه كارلوس‌ كی‌روش بتواند به دلایل معتبری فسخ قرارداد را اعلام كند.

شرایط اضطراری

اگر فعالیت‌های سرمربی در اثر بر هم خوردن شرایط نرمال به علت یك وضعیت اضطراری (جنگ، انقلاب، فعالیت‌های تروریستی و...) برای هر بازه زمانی طی این قرارداد مختل شود، قرارداد با توافق طرفین فسخ می‌شود. فدراسیون هم موظف است تمامی مبالغ وعده داده شده تا روز فسخ قرارداد را تسویه كند.