ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

رافا بنیتز و شرنگ واقعیت رئالی


خیلی ها اعتقاد دارند رافا بنیتز در سانتیاگو برنابئو پا در راهی گذاشته که کارلو آنچلوتی در فصل پیش گذاشته بود و کنار گذاشته خواهد شد، ولی چرا؟

طرفداری - حمیدرضا صدر: این که نتایج رئال مادرید در نیم فصل اول خوب بوده یا بد نیازمند مجادله است و تفسیر. جدول لالیگا نشان می دهد مردان برنابئو با 45 گل زده در 17 دیدار بهترین خط حمله را معرفی کرده اند و فقط 2 امتیاز  با آتلتیکو مادرید و بارسلونا فاصله دارند و در لیگ قهرمانان هم بدون شکست بالاتر از پاری سن ژرمن و شاختار و مالمو صدرنشین گروه شان شده اند و با زدن 19 گل کنار مونیخی ها بهترین خط حمله را هم به نمایش گذاشته اند. رئال در دو دیدار پیاپی آخرش در برنابئو 18 گل زده – بله 18 گل شامل 8 گل به مالمو و 10 گل به رایو وایکانو -  که رکوردی حیرت آور است. آنها هم می توانند به قهرمانی 33 لیگ بیندیشند و هم رویای " Undecima " - یازدهمین قهرمانی اروپا – را در سر بپرورانند. با این وصف طرفداران رئال، نتایج کسب شده را نومید کننده می خوانند.

ولی چرا؟ چرا رافا بنیتز در حال پیمودن همان مسیری است که کارلو آنچلوتی فصل پیش در برنابئو پیمود؟ چرا طرفداران رئال، رافا را همان جوری هو می کنند که طرفداران چلسی هو می کردند؟ آیا به قول رسانه های انگلیسی این همان " Real Reality / واقعیت رئالی" است؟ واقعیتی که اصولش را بر قربانی کردن بنا نهاده تا سازندگی، بر بی قراری تا شکیبایی.

اکنون که به نیمه دوم سال 2015 رئال، به آنچلوتی – به ارمغان آورنده دسیما - فکر می کنیم حذف از جام حذفی در همان اواسط ژانویه برابر آتلتیکو مادرید را به یاد می آوریم. همان دیداری که فرناندو تورس نمک بر زخم های کهنه پاشید و در برنابئو دو گل زد. سپس شکست دوباره از آتلتیکو در آغاز فوریه با نتیجه 0-4 در ویسنته کالدرون را. سپس شکست از آتلتیک بیلبائو و بارسلونا را و کمی بعدتر شکست از یوونتوس در لیگ قهرمانان را. رئال در آن دوران گرانادا را 1-9 خرد کرد و ختافه را 3-7. آمارها نشان می دادند سپید پوش ها تا دقیقه شصت بازی ها آهنگ خوبی دارند و سپس نزول می کنند. چیزی که در دو شکست 1-2 از بارسا و یووه عیان بود. ال کلاسیکو 1-1 جلو می رفت که لوییز سوارز در دقیقه 56 ضربه نهایی را درون دروازه کاسیاس جای داد و دیدار برگشت مقابل یوونتوس تا دقیقه 57 با نتیجه 1-1 جاری بود که کارلوس توز سنگر کاسیاس را گشود.

آن زمان خیلی ها رفتن ژابی آلونسو را مترادف با نزول خط میانی رئال خواندند. این که آنچلوتی نتوانست بدون او در میانه میدان به ترکیب موزونی دست پیدا کند. چنان که او در دیدار برابر بارسا ترکیب مودریچ – کروس – ایسکو در میدان بودند و او لوکاس سیلوا و خسه را جای مودریچ و ایسکو راهی میدان کرد و به جایی نرسید. کارلو برابر یووه به سیستم 2-4-4 روی آورد از چهار هافبک پشت سر رونالدو و گرت بیل استفاده کرد، از رودریگز، راموس، کروس و ایسکو و از دقیقه 64  با آوردن چیچاریتو جای ایسکو به سیستم 3-3-4 متوسل شد، ولی معمای خط میانی اش در نبردهای بزرگ حل نشد.

نتایج آغازین این فصل هم پس از تساوی مقابل اسپورتینگ خیخون خوش بینانه بودند: پیروزی با 5 گل برابر رئال بتیس، با 6 گل برابر اسپانیول، با 4 گل برابر شاختار دونتسک... ولی آن صلابت تدریجا رنگ باخت و رافا با این پرسش روبرو شد چرا تیمت حریفان کوچک را له می کنند – مثل پیروزی 2-10 برابر رایو وایکانو – ولی مقابل تیم های بزرگ لنگ می زنند؟ چنان که رئال به تساوی 1-1 برابر آتلتیکو مادرید، شکست 3-2 از سویا و سقوط خفت بار 0-4 مقابل بارسلونا تن داد. خرده گیران اشاره می کردند ستاره های رئال در نبردهای تن به تن برابر بزرگان نزول می کنند و از نظر ذهنی – خصوصا وقتی گل نخست را دریافت می کنند – آشفته می شوند.

در حالی که بی تردید چند رئالی در این فصل بالاتر از انتظار بازی کرده اند. کیلور ناواس معرکه بوده و این تردید که شایسته پوشیدن پیراهن شماره یک کاسیاس نبوده را از بین برده است. دنیل کارواخال نیم فصل خوبی را سپری کرده و مارسلو به روزهای اوجش بازگشته و هم جانانه دفاع کرده و دو گل هم زده است. کاسمیرو یکی از نوظهورهای اروپا بوده و پس از کلود ماکه له له بهترین هافبک تخریبی رئال به شمار می رود. لوکاس واسکز هم هر بار بازی کرده قابلیت هایش را به رخ کشیده و جان دیگری به گوش راست رئال بخشیده است. ناچو فرناندز حدود هزار دقیقه بازی کرده و هم در قلب دفاع قابل قبول بوده و هم در دفاع کناری و آن گل کلیدی را هم به پاری سن ژرمن زد. کریم بنزما هم به رغم حواشی خارج میدان در 16 بازی 15 گل در همه رقابت ها زده و کریستیانو رونالدو هم به رغم آن که در هشت بازی لیگ دروازه ای را نگشوده در همه رقابت ها 25 گل در 23 دیدار زده است. گرت بیل به رغم قرار گرفتن زیر تازیانه مورد حمایت رافا قرار گرفت و حتی به عنوان مهاجم آزاد هم راهی میدان شد و عیان شده در کناره ها بهترین عملکرد را دارد. ایسکو نه فوق العاده بوده و نه نومید کننده و همان رویکرد تدافعی اش که از دوران آنچلوتی شروع به قوام گرفتن کرده بود را ادامه داده است. خسه نمایش متوسط الحالی داشته است. رودریگز هنوز از بند مصدومیت رهایی پیدا نکرده و مرد سرنوشت ساز نشده است. احتمالا بازیکن نومید کننده، تونی کروس بوده که فصل پیش یکی از بهترین ها به شمار می رفته و همین طور سرخیو راموس که در فصل کاپیتانی اش با آسیب دیدگی دست و پنجه نرم  کرده است. بازگشت این دو به روزهای خوب شان رئال را جان دیگری خواهد بخشید.

با این وصف همه بی تابی می کنند و از اخراج بنیتز حرف می زنند. این که بازی با والنسیا برای رافا حکم مرگ و زندگی گرفته است. این که فلورنتینو پرز گزینه هایش را برگزیده است. یادمان باشد سه مربی بزرگ از میان چهار مربی بزرگ جهان پیشترها روی نیمکت رئال آمده و رفته اند، هم مورینیو، هم پیگرینی، هم آنچلوتی... و پپ گواردیولا هم طبعا روی نیمکت رئال نخواهد نشست. بنابراین نام آنتونیو کونته، یواخیم لو و زین الدین زیدان به گوش می رسد و وارد آوردن شوک – واژه ای که معمولا در چنین برهه هایی در فوتبال بدان اشاره می کنند – به رئال. ولی می توان جو ضد بنیتزی و هو کردن ها را – حداقل برای لحظاتی - نادیده گرفت و به جداول و قرعه ها نگاه کرد. به این که رئال فقط 2 امتیاز با صدر جدول لالیگا فاصله دارد (با 1بازی بیشتر نسبت به بارسلونا) و هنوز یکی از تیم های مدعی قهرمانی اروپا است. به این که رافا قهرمان اروپا شده است.


ویدیو مرتبط :
رافا بنیتز سرمربی جدید رئال مادرید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تركیب ایده آل رافا بنیتز براى رئال مادرید


تابستانى بدون عنوان سبب ویرانى دوران فوتبال آنجلوتى شد تا وى بعد از دو سال مجبور به ترك مادرید شود، حال رافا بنیتز هدایت رئال مادرید را براى فصل بعد بر عهده گرفته و تصوراتى كاملا روشن در زمینه تركیب تیم خود براى رسیدن به موفقیت دارد.

طرفدارى: رافائل بنیتز بعد از دو سال حضور در ناپولى این تیم را ترك كرد تا هدایت یكى از بزرگترین باشگاه هاى فوتبال جهان در پایتخت اسپانیا را عهده دار شود. وظیفه این سرمربى اسپانیایى براى فصل بعد كاملا مشخص است و او باید تا تابستان 2016 عناوینى را به ویترین افتخارات رئال مادرید اضافه نماید. براى رسیدن به چنین هدفى بنیتز نیازمند جذب بازیكنان جدیدى است و در چهار تا پنج پست نیاز به تغییرات در تركیب رئال مادرید ضرورى به نظر مى رسد.

دروازه بان:

پیش از جدایى اجبارى آنجلوتى از رئال مادرید نیز این باشگاه به دنبال جذب سنگربانى با كیفیت براى جانشینى ایكر كاسیاس بوده است و به نظر در مادرید اعتمادى به كیلور ناواس براى محافظت از دروازه این تیم در فصل آتى وجود ندارد. سران رئال مادرید به همین دلیل از هفته ها پیش در پى جذب داوید دخیا براى این پست بوده اند كه تمامى تلاش هاى آنها در این زمینه با توجه به مخالفت باشگاه منچستریونایتد تا كنون با شكست مواجه شده است. اگر داوید دخیا قرارداد خود با شیاطین سرخ كه در سال 2016 به پایان مى رسد را تمدید ننماید، آن گاه سران منچسترى شاید مجبور شوند وى را به قیمتى مناسب به رئال مادرید در تابستان سال جارى واگذار نمایند.

خط دفاعى:

رئال مادرید براى سمت راست خط دفاعى خود پیش از این دانیلوى برزیلى از پورتو را جذب نموده و همانند فصل قبل فابیو كوئنترائو پرتغالى یكى از كاندیداهاى اصلى خروج از مادرید به حساب مى آید و این مدافع نیز خود مایل است براى برخوردارى از شانس بیشتر بازى،‌ به تیمى دیگر ملحق شود چون در مادرید با وجود مارسلوى برزیلى وى تنها انتخاب دوم در كادر مادریدى ها محسوب مى شود.

منچستر یونایتد براى جذب كوئنترائو اعلام آمادگى نموده اما سران مادریدى هنوز به این درخواست پاسخ واضحى نداده اند چون هنوز جانشینى مناسب براى این مدافع پرتغالى نیافته اند. خوزه گایا از والنسیا و داوید آلابا از بایرن مونیخ از بازیكنان مورد علاقه مادریدى ها براى بازى در پست دفاع سمت چپ بوده اند اما آنها در جذب این دو بازیكن تا كنون ناكام مانده اند، گایا به تازگى قرارداد خود با والنسیا را تمدید نموده و داوید آلابا نیز اعلام كرده كه آینده خود را تنها در مونیخ مى بیند. فلیپه لوئیز از چلسى نیز از دیگر بازیكنان بازیكنان مورد علاقه رئال مادرید بوده، اما وى اعلام كرده كه در صورت ترك لندن تنها مایل به پیوستن به اتلتیكومادرید، تیم سابق خود مى باشد. به نظر مى رسد كه رئال مادرید حال با تداوم چنین شرایطى تنها مجبور به حفظ كوئنترائو به عنوان ذخیره مارسلو باشد.

خط میانى:

پیوستن سامى خدیراى آلمانى به یوونتوس قطعى شده و لوكاس سیلوا دیگر هافبك تدافعى مادریدى ها كه در زمستان گذشته به كادر تیم اضافه شد نیز تا كنون نتوانسته انتظارات را از خود برآورده سازد. به همین دلیل جذب هافبكى با كیفیت و قابلیت بالا در تصاحب و تقسیم توپ از سوى رئال مادرید كاملا منطقى به نظر مى رسد، پل پوگبا از یوونتوس یكى از گزینه هاى اصلى مادریدى ها براى بازى در چنین پستى است، در زمینه جذب ماركو وراتى از پاریس سن ژرمن نیز گمانه زنى هاى فراوانى در هفته هاى اخیر وجود داشته و حتى برخى از مطبوعات اسپانیایى جذب این هافبك توانمند ایتالیایى را قطعى ارزیابى نموده اند.

بى تردید پاریسى ها به همین سادگى اجازه خروج وراتى را صادر نخواهد كرد، اما مطبوعات اسپانیایى ادعا نموده اند كه پاریس سن ژرمن براى جذب پوگبا با یوونتوس به توافق رسیده و به همین دلیل جدایى وراتى از پاریس براى آنها موضوعى حل شده است. این مطبوعات همچنین پیوستن سامى خدیرا به یوونتوس را قطعه تكمیلى پازل این مثلث نقل و انتقالات ارزیابى كرده اند.

البته رافا بنیتز در صورت ناكامى در جذب وراتى نیز از بازیكنان با كیفیتى براى بازى در خط میانى برخوردار است و با وجود بازیكنانى نظیر تونى كروس، لوكا مودریچ، رودریگوئز، ایسكو و بازگشت كازیمیرو از پورتو رافا بنیتز براى چیدمان خود در خط میانى با مشكلى مواجه مواجه نخواهد شد.

خط حمله:

در فاز تهاجمى نیز از نظر رافا بنیتز نیاز به تغییراتى در تیم ضرورى است. كریس رونالدو و گرت بیل در فصل آتى نیز در كناره هاى زمین حضور خواهند داشت، اما بنیتز به فكر اضافه نمودن مهاجم نوكى كارآمد به كادر رئال مادرید است. روزنامه اسپانیایى AS در این زمینه گزارش داده كه از نظر بنیتز، بنزماى فرانسوى در چیدمان 1-3-2-4 مورد نظر او كاربرى لازم را ندارد و به عقیده این سرمربى اسپانیایى مهاجمى نظیر آلوارو موراتا مى تواند به خوبى انتظارات وى را در خط حمله تیم برآورده سازد. این مهاجم 22 ساله كه تابستان گذشته از همین تیم رئال مادرید با مبلغ بیست و دو میلیون یورو به یوونتوس پیوسته بود، فصلى فوق العاده را در تورین سپرى نموده و مادریدى ها با پرداخت مبلغى در حدود سى میلیون یورو خواهند توانست مهاجم جوان خود را به پایتخت اسپانیا بازگردانند.

بر خلاف نظر بنیتز اما فلورنتینو پرز مایل به جذب سرخیو آگوئرو از منچسترسیتى به جاى موراتا براى خط حمله رئال مادرید است. این مهاجم آرژانتینى اما به نظر مایل به ترك منچستر نیست و حتى در صورت توافق وى، مادریدى ها مجبور خواهند بود مبالغى بسیار زیاد را براى جذب وى هزینه نمایند. همچنین به نظر مى رسد كه چیچاریتوى مكزیكى نیز كه به صورت بازیكنى قرضى به مادرید آمده بود، در تابستان برنابئو را ترك خواهد نمود، این بازیكن مكزیكى در این زمینه مى گوید:"رئال مادرید تمایلى به خرید من ندارد، اگر آنها من را مى خواهند باید در این زمینه با باشگاه هاى دیگر به رقابت بپردازند."

با این تفاسیر تركیب رویایى رافا بنیتز براى فصل بعد به این صورت به نظر مى رسد:

تركیب ایده آل رافا بنیتز براى رئال مادرید