ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

خیابانی: دلال نیستم، فقط یک SMS دادم!


همیشه همین طور بوده. تا خواسته اند برای تیم ملی تصمیمی بگیرند، جنجال به پا شده؛ از انتخاب سرمربی گرفته تا اینکه تیم کجا تمرین کند و چه بپوشد و ... کافی است یکی از یک مربی یا یک برند خوشش نیاید، ایراد گرفتن ها شروع می شود...

هفته نامه تماشاگران امروز - لیلی خرسند: همیشه همین طور بوده. تا خواسته اند برای تیم ملی تصمیمی بگیرند، جنجال به پا شده؛ از انتخاب سرمربی گرفته تا اینکه تیم کجا تمرین کند و چه بپوشد و ... کافی است یکی از یک مربی یا یک برند خوشش نیاید، ایراد گرفتن ها شروع می شود و تا زمانی که مربی برکنار نشود یا آن لباس را از تن بازیکنان درنیاورند، تمامی ندارد.

این بار دعوا سر این است که فدراسیون با چه شرکتی برای لباس های تیم ملی قرارداد می بندد. جیووا، برندی ایتالیایی است که با فدراسیون فوتبال قرارداد بسته. لباس ها به ایران نیامده، ایرادها شروع شده. یکی از کیفیت پایین می گوید و دیگری از نحوه انتخاب ایراد می گیرد. اسم جواد خیابانی که وسط آمده، اوضاع را بدتر کرده. می گویند فدراسیون به خاطر خیابانی با این شرکت و نمایندگی اش در ایران قرارداد بسته وگرنه پیشنهادهای بهتری هم بوده.

دی ماه بود که فدراسیون فوتبال خبر داد یک بار دیگر با آل اشپورت وارد مذاکره شده و قرارداد با این برند را برای سه سال دیگر تمدید کرده است اما قبل از رونمایی لباس جدید این شرکت، فراخوانی منتشر شد که خبر می داد فدراسیون از برندهای ورزشی برای تهیه لباس تیم ملی دعوت کرده است.

بعد از این فراخوان گفته شد وزارت ورزش و جوانان ایراد گرفته که چرا فدراسیون بدون برگزاری مزایده، با آل اشپورت قرارداد بسته است. نظر بعضی ها هم این بود که ایرادات اعضای تیم ملی فوتبال به کیفیت لباس ها، نهادهای نظارتی را مجبور کرده است به این موضوع ورود کنند و اجازه ندهند قراردادی با آل اشپورت بسته شود.

خیابانی: دلال نیستم، فقط یک SMS دادم!

آل اشپورت، هومل، آدیداس، جیووا و ... در مزایده شرکت کردند و فدراسیون، جیووا را انتخاب کرد. این انتخاب شروع انتقادات بود؛ به خصوص زمانی که مشخص شد خیابانی هم با شرکت پارس که نمایندگی جیووا را دارد، در ارتباط است. بعضی ها حتی انتخاب جیووا را به خیابانی ربط دادند و این قرارداد را به امتیاز دادن فدراسیون به گزارشگر تلویزیون تعبیر کردند.

خیابانی تاکید می کند این قرارداد ربطی به او ندارد: «من اصلا به این قرارداد وارد نشدم. فقط آن روزی که فراخوان دوباره دادند، یک اس ام اس به آقای کفاشیان زدم و گفتم یک شرکت به نام جیووا هست که حاضر است لباس های تیم ملی را تامین کند. کفاشیان هم از طریق ایمیل با شرکت اصلی، کار را پیش برد. حتی با ما هم وارد مذاکره نشد. همه مستنداتش هم هست.

ایمیل هایی را که به شرکت اصلی زده شده، داریم. هر کسی خواست، می توانیم در اختیارش بگذاریم. ما هم الان وظیفه داریم لباس ها را تامین کنیم. اگر اسم خودم را صادق بگذارم، ظلم است اما مطمئن باشید که راست می گویم؛ من دخل و تصرفی در این قضیه نداشته ام. فضا را می شناختم و می دانستم این مسائل پیش می آید. حالا هم که این حرف ها پیش آمده، همه تلاشم را می کنم که بهترین جنس را به تیم ملی بدهم. کی می تواند بگوید جواد خیابانی از تیم ملی کشورش بدش می آید؟»

قرارداد، فروردین بسته شده

انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال هجدهم اردیبهشت ماه برگزار می شود و قرار بود پانزدهم همین ماه از لباس تیم ملی رونمایی شود. یکی از بحث هایی که مطرح شده این است که چرا فدراسیون برای بستن قرارداد با این برند عجله کرده است.

برداشت ها این است که فدراسیون علی کفاشیان در تلاش بوده تا قبل از آمدن رییس جدید، قرارداد بسته شود. حتی صحبت از این شد که نهادهای نظارتی به روند برگزاری مزایده ایراد گرفته اند و احتمال این هست که مزایده مسیر قانونی اش را طی نکرده باشد. در این انتقاد هم باز اسم خیابانی مطرح است. او می گوید قرارداد روزهای چهارم و پنجم فروردین ماه بسته شده و فقط مراسم رونمایی به نیمه اردیبهشت ماه موکول شده: «رانت نیست. اصلا شاید دوستانی که به دنبال اسپانسر بودند، حتی نمی دانستند که من اینجا هستم. نه به فدراسیون رفتم و نه کاری کردم. ما پاکت را فرستادیم. پیشنهادها را باز کردند و ما انتخاب شدیم. من درگیر انتخابات مجلس بودم. اصلا نمی دانستم چه خبر است. نهادهای نظارتی به ریز تمام موارد ورود کنند، نوع ورود، کیفیت جنس و ... را کنترل کنند، ما مشکلی نداریم.»

محمد علی بردبار، سرمایه گذار اصلی و مدیرعامل شرکت پارس هم تاکید می کند که شرکت او و جیووا همه موارد قانونی را رعایت کرده اند: «مزایده را فدراسیون برگزار کرد و دستگاه های نظارتی هم هستند. آنها تشخیص می دهند که حضور ما در این مزایده قانونی بوده یا نه. ما مسیر قانونی را که باید می رفتیم، رفته ایم. از طرف خودمان مطمئن هستیم. اینکه آیا فدراسیون هم قانون را رعایت کرده، تشخیص اش با ما نیست.»

24 تیم جیووا می پوشند

به گفته خیابانی، لباس های تیم ملی شاید برای بازی دوستانه با مقدونیه حاضر نشود ولی حتما به بازی با قطر در مقدماتی جام جهانی می رسد. تا قبل از اینکه تیم ملی فوتبال این لباس را بپوشد، اعضای تیم ملی فوتسال در تمرینات آن را به تن کرده اند. بعضی از بازیکنان معترض بودند که این لباس ها در حد اسم تیم ملی فوتسال که قهرمان آسیا و تیم پنجم جهان است، نیست.

دلیل آنها این بود که این برند را فقط تیم مالت می پوشد. بردبار در شرکت پارس تصاویری از تیم های معتبر دارد که از این برند استفاده می کنند: «کاروان ورزشی صربستان در بازی های المپیک لندن جیووا پوشیده بود. در سری آ ایتالیا، دو تیم، نایک، دو تیم، آدیداس و دو تیم هم جیووا می پوشند. این برند هشت سال است که تولیدش را شروع کرده و بیست و چهار، پنج تیم در دنیا از این برند استفاده می کنند. ما همیشه مقایسه می کنیم و می گوییم کشورهای پولدار عربی، شش تیم کویتی، چند تیم عربستان و عمان جیووا می پوشند. ما به هر قیمتی کاسبی نمی کنیم. برای ما و فدراسیون هم تیم ملی مهم است.

همه لباس های تیم بزرگسالان را هر سال مجانی می دهیم و برای لباس های تیم های پایه هم 90 درصد تخفیف داده شده. اینها همه قیمت های حقیقی شرکت ایتالیایی هستند و ما چیزی اضافه نکرده ایم. سر جمع قرارداد برای سه سال شش میلیون یورو می شود. جیووا قصدش حضور در خاورمیانه است و به همین دلیل این تخفیف ها را می دهد. ما نمایندگی خاورمیانه را داریم و به کشورهای عربی هم ما لباس می دهیم. جیووا اولین برند اروپایی است که کارش را در این منطقه از ایران شروع کرده.»

خیابانی هم صحبت های بردبار را تکمیل می کند: «ما نمی گوییم آدیداس و نایک بد هستند اما چرا می گویند ما بدیم؟ ما که هنوز یک جوراب هم به تیم ملی نداده ایم. اجازه بدهید، صبر کنید. یک شرکت بدون یک ریال رانت فقط به خاطر صداقت و کیفیت محصولاتش قرارداد بسته. مربیان و بازیکنان که از من نمی ترسند. اگر کیفیت خوب نباشد خودم می گویم نپوشید. اینکه یک تیم جیووا بپوشد ننگ نیست. لباس تیم فوتبال را خودم از گمرک ترخیص کردم. لخت که نمی توانستند تمرین کنند. کیفیت لباس آنها خوب است اما لباس تیم ملی صددرصد بهتر است.»

قبل از فوتبال تیم های دیگری هم جیووا پوشیده اند؛ تیم ملی هندبال. آنها با تیم های ملی فدراسیون جانبازان و معلولان هم قرارداد دو ساله بسته اند. ایراد دیگر این است که چرا جیووا طرح یوز ایرانی را از روی لباس ها حذف می کند. خیابانی و بردبار مدعی اند که این خواسته فدراسیون بوده و آنها دخل و تصرفی در این موضوع نداشته اند.

دفاعیه جواد خیابانی

من دلال نیستم

مگر من آدم پولداری ام که بتوانم قراردادهایی در این حد را ساپورت کنم. من دلال نیستم و دلالی نمی کنم. خودم سهامدار شرکت پارس هستم. نه اینکه سرمایه میلیاردی داشته باشم. کمتر از 50 میلیون تومان پول گذاشته ام که کرایه دفترمان هم نیست. نزدیک به 80 درصد درآمد شرکت متعلق به باشگاه برق جدید شیراز است. 20 درصد بقیه درآمد، برای من و بردبار و کارمندان اینجاست. 80 درصد درآمد را واقعا برای تیم های فوتبال، بسکتبال زنان و ... هزینه کردیم. مربیان و ورزشکاران که هستند از خود آنها بپرسید. شرکت ما عام المنفعه است. بیشتر کارش خیریه است. ما که از فدراسیون فوتبال پولی نمی گیریم. یک پولی هم می دهیم. ریز قرارداد هست اما خب ما از تبلیغات تیم ملی استفاده می کنیم و از طریق فروش لباس به باشگاه ها،سازمان ها و ... به پول می رسیم ولی این پول هم به بچه های شیراز می رسد نه ما.»

سایپا و ملوان راضی اند

جیووا این فصل به تن بعضی از بازیکنان لیگ برتری بود. خیابانی می گوید لباس هایی را که بازیکنان ملوان و سایپا پوشیدند، آنها تامین کرده بودند و بقیه تیم ها که جیووا پوشیدند و شاید هم راضی نبودند، ارتباطی با آنها نداشته اند. به هر حال در بین لیگ برتری ها انتقاداتی از کیفیت لباس ها مطرح بوده. بردبار این انتقادات را تایید نمی کند: «به نظرم باید ببینی صحبت شده. ما از سایپا که حرفه ای تر از همه از برند ما استفاده کرد یک گلایه هم نداشتیم چه برسد به شکایت. ملوان هم همین طور  بود و خیلی راضی بودند.

حتی فدراسیون از سایپا و ملوان استعلام کرد. ضمن اینکه لباس تیم ملی از کیفیت سایپا و ملوان بهتر است اما این دلیل نمی شود که بگوییم کیفیت آنها خوب نبوده. برای ما احترام متقابل و مشتری مداری مهم است. با این حال کلاس کار تیم ملی فرق می کند. لباسی که تیم ملی خواهد پوشید از لحاظ کیفیت بهترین در دنیاست. من برندها را مطالعه کرده ام. تولید لباس تکنولوژی پیچیده ای نمی خواهد. چیزی که نایک و آدیداس را متمایز کرده، سطح حضورشان در دنیا و تبلیغات است وگرنه نخ و دستگاه و نیروی تولید همانی است که بقیه هم استفاده می کنند.»


ویدیو مرتبط :
ارسال پیامک sms دوره ای در سامانه پیامک ترز sms.trez.ir

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خیابانی: من مقصر نیستم. شما بخندید!


رنج نامه عجیب جواد خیابانی صبح روز گذشته به گروهی از خبرنگاران ورزشی ایمیل شد.