ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

جزئیات جدید فساد در فیفا!


هر روز که می‌گذرد، درباره میزبانی‌های قطر و روسیه در جام‌های جهانی ادعاهای جدیدی مطرح می‌شود. ادعاهایی که بوی فساد می‌دهد.

وب سایت نود: هر روز که می‌گذرد، درباره میزبانی‌های قطر و روسیه در جام‌های جهانی ادعاهای جدیدی مطرح می‌شود. ادعاهایی که بوی فساد می‌دهد. فسادی که در جریان کسب میزبانی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ اتفاق افتاده است.روزنامه ساندی‌تایمز یکی دو روز پیش سراغ یک ماجرای مهم رفته است و مستنداتش را منتشر کرده است.البته اینکه چطور ساندی‌تایمز به این جزئیات رسیده است مطمئنا به ماجرای اتهاماتی برمی‌گردد که علیه انگلستان درباره میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ مطرح شده بود.در واقع انگلستانی‌ها به کسانی که این کشور را به دادن رشوه متهم کرده‌اند به نوعی پاتک زده‌اند و البته اطلاعات خوبی در این باره داشته است.درواقع این ماجرا به خوبی نشان می‌دهد که نمایندگان انگلستان در جریان گرفتن میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ یک بانک اطلاعاتی بسیار خوب از اطلاعات امنیتی رقبایشان را به کمک شرکت‌هایی خاص و به ویژه سفارتخانه‌های بریتانیا در کشورهای رقیب جمع کرده‌اند که بیشتر شبیه به یک کار امنیتی اطلاعاتی است.

ساندی‌تایمز افشا می‌کند

در هر حال روزنامه ساندی‌تایمز قاطعانه اعلام کرده که همه ادعاهایش درست است و حتی می‌داند که کدام آرا خریداری شده و کدام آرا به‌نفع چه کشوری به صندوق رفته است. ساندی‌تایمز از اطلاعاتی درباره میزبانی آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ و برزیل ۲۰۱۴ هم حرف زده و البته نشان داده که مقررات فیفا برای نامزد شدن و همچنین کسب میزبانی می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد.گزارش ساندی‌تایمز یک گزارش کامل است که مطمئنا سپ بلاتر رئیس فیفا و میشل پلاتینی رئیس یوفا و نایب‌رئیس بلاتر و عضو کمیته اجرایی فیفا، می‌توانند از این روزنامه شکایت کنند چراکه اتهامات سنگینی را متوجه آنها کرده است.

 تابلوی پیکاسو برای پلاتینی

روزنامه ساندی‌تایمز اعلام کرده که اگر فیفا بخواهد ادعاهای این روزنامه را درباره میزبانی‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ تکذیب کند، آن وقت است که این روزنامه تخلفات میزبانی‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ را رو خواهد کرد. آنها اعلام کرده‌اند که ولادیمیر پوتین نقشی مهم در گرفتن میزبانی روسیه داشته و پوتین حسابی دم سپ بلا‌تر، رئیس فیفا را دیده و حساب او را پر کرده است و از طرف دیگر برای اینکه پلاتینی را راضی کند که در کمیته اجرایی به میزبانی روسیه رای بدهد و خود پلاتینی افراد دیگر را راضی کند، یکی از رای دهندگان، یک تابلوی نقاشی منسوب به پابلو پیکاسو را ازطرف پوتین به او اهدا کرده‌ و میشل پلاتینی هم به راحتی این هدیه را قبول کرده است.البته از این هدایا در فوتبال زیاد رد و بدل می‌شود اما مهم‌تر از آن ماجرای رشوه به بلاتر است. اینکه قطری‌ها به بلاتر قول داده‌اند که درصدی از سود سهام مربوط به صنعت گاز قطر را از راه معاملات تجاری در اختیار سپ بلاتر می‌گذارند و این اوست که میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ را به قطری‌ها می‌دهد.

واکنش روسیه، قطر و فیفا

در گام اول روسیه که میزبان جام جهانی سال ۲۰۱۸ است و همچنین قطر میزبان جام ۲۰۲۲، همه چیز را تکذیب کرده‌اند. فیفا هم اعلام کرده است که در این‌باره تحقیق کرده و این دو کشور فسادی ندارند. حتی در این باره فیفا یک بیانیه داده و همه را تکذیب کرده است. اما هجمه‌ها فقط به ساندی‌تایمز خلاصه نمی‌شود.مجله معتبر ساکرنت هم وارد ماجرا شده است و علیه میزبانی قطر و روسیه افشاگری کرده است. این مجله، قطر را به خرید و رد و بدل رای در این فرآیند متهم کرده است و البته پای انگلستان و روسیه هم حسابی وسط است.ساکرنت نوشته است:«در حالی که کمیته پیشنهاد میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ انگلیس، قصد مهندسی آرا را با همتایان خود در کمیته پیشنهاد میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ داشته‌اند، اما اتفاقاتی افتاده که میزبانی به انگلستان نرسد. البته این سه کشور همواره اتهامات مذکور را رد کرده‌اند و گزارشی هم که اخیرا توسط هانس یوآخیم ایکرت رئیس بخش قضایی کمیته اخلاقی فیفا منتشر شد، روسیه و قطر را از هرگونه تخلفی تبرئه کرده است اما اطلاعاتی توسط سفارت انگلیس در کشورهای مختلف به دست روزنامه ساندی‌تایمز رسیده که نشان می‌دهد این اطلاعات از سوی کمیته پیشنهاد میزبانی انگلیس و حامیانش جمع‌آوری شده است. در واقع کشورهایی که از میزبانی انگلستان حمایت می‌کنند این اطلاعات را به روزنامه ساندی‌تایمز داده‌اند.ساکرنت اعلام کرده که هنوز هیچکدام از این ادعاها به اثبات نرسیده است اما انتشار آنها ابعاد جدیدی را در رابطه با فساد عمیق در دستگاه فیفا نشان می‌دهد.

فدراسیون انگلستان هم مقصر است

ساکرنت گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد فدراسیون فوتبال انگلیس نیز به نوعی در نقض قوانین نقش داشته است. بنابراین سوالاتی به وجود آمده است که باید پاسخ داده شوند. ساکرنت نوشته است زمانی که چند وقت پیش از مقامات فدراسیون فوتبال انگلستان پرسیده است که آیا مدارکی بر تخلف قطر و روسیه در دست دارد، پاسخ منفی داده است. این مساله نشان می‌دهد انگلیس مدارک بیشتری در دست دارد اما به دلیل نقش خود، تمایلی به افشای آنها ندارد. بنابراین گزارش، اتهامات اخیر بعد از بازجویی از سه عضو کنونی کمیته اجرایی فیفا و فرانس بکن باوئر عضو سابق این کمیته مطرح شده و می‌تواند فیفا را تکان بدهد. همان‌طور که گفته شد مایکل گارسیا، مأمور ویژه رسیدگی به پرونده اعطای میزبانی دو جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ به روسیه و قطر چندی پیش گزارش ۴۳۰ صفحه‌ای از نتایج تحقیقات خود ارائه داد اما این گزارش در بیانیه‌ای ۴۲ صفحه‌ای خلاصه شد و ایکرت، در ماه فوریه آن را منتشر کرد. ۳۸۸ صفحه گزارش فیفا هنوز به دست‌کمیته اخلاق فیفا نرسیده است و البته اگر رسانه‌ای شود مطمئنا سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. در آستانه انتخابات فیفا و کاندیداتوری سپ بلاتر این اتفاقات می‌تواند موقعیت او را به خطر بیندازد. خود بلاتر معتقد است که همه این کارها برای این است که در انتخابات رای نیاورد و این ادعاها پایه و اساس و مستند ندارد.


ویدیو مرتبط :
جزئیات پرونده فساد در فوتبال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان ابلاغ حکم متهمان فساد مالی/جزئیات بیشتر از مجازات 39 متهم پرونده



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

پایان ابلاغ حکم متهمان فساد مالی/جزئیات بیشتر از مجازات 39 متهم پرونده

قاضی سراج از ابلاغ 40 حکم پرونده فساد بزرگ مالی به 39 متهم و بانک صادرات به عنوان شاکی پرونده خبر داد.

قاضی ناصر سراج - رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب تهران- در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت : طی سه روز احکام 39 پرونده فساد مالی بزرگ به متهمان آن و بانک صادرات به عنوان شاکی ابلاغ شد. ابلاغ حکمی با این حجم در این مدت کوتاه کار بزرگی بود.

وی افزود : آخرین حکم این پرونده امروز ابلاغ شد که تاخیر آن به دلیل مسافرت خارج از کشور وکیل متهم بود. وکلا و متهمان 20 روز پس از ابلاغ حکم فرصت دارند به آن اعتراض کنند.پس از قطعی شدن حکم می توان به نام متهمان و میزان محکومیت آنها اشاره کرد.

این مقام قضائی با انتقاد از برخی رسانه ها اظهار داشت : انشاء ، تایپ و تصحیح 1660 برگ رای نیاز به زمان زیادی دارد که در این پرونده کار فوق العاده ای انجام شد. احکام در کوتاه زمان ممکن آماده ابلاغ شد اما برخی رسانه ها به طولانی شدن آن انتقاد کردند.

در این پرونده، مه آفرید خسروی ، آقای (ب.ب) مشاور حقوقی مه آفرید، آقای (الف.ش) مدیر مالی شرکت سرمایه گذاری امیر منصور آریا و آقای (س. ک) رئیس شعبه بانک صادرات گروه ملی فولاد در پرونده فساد مالی بزرگ به اعدام ، رد مال و جزای نقدی محکوم شدند.

همچنین مه آفرید متهم ردیف اول پرونده به پرداخت یک چهارم عواید حاصل از پولشویی به میزان 25 هزار و 729 میلیون و 800 هزار ریال و پرداخت 28 هزار میلیارد و 554 میلیون ریال به بانک ها - معادل کل ال سی های پرونده محکوم شده است.

رئیس دادگاه همچنین آقای (س. م) رئیس سابق بانک ملی کیش و آقای (د. م) از متهمان پرونده را به حبس ابد، رد مال و جزای نقدی محکوم کرده است.

آقایان (ط. ن) ، (ع. ر)   و ( م. م) نیز به 20 سال حبس، رد مال و جزای نقدی محکوم شدند.

همچنین آقای (ع. ر) به 15 سال حبس و رد مال وپنج تن دیگر از متهمان به 10 سال حبس و رد مال محکوم شدند. همچنین 26 تن از متهمان به مجازات رد مال و جزای نقدی، هفت سال زندان و کمتر از آن محکوم شده اند.

متهمان شاغل در ادارات دولتی نیز به انفصال موقت از کار در ادارات دولتی محکوم شدند./مهر