ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

اهوازی ها با حنطه هم پیروز نشدند


تیم فوتبال پدیده در پرگل‌ترین دیدار هفته نهم لیگ برتر استقلال اهواز را شکست داد.

خبرگزاری فارس: تیم فوتبال پدیده در پرگل‌ترین دیدار هفته نهم لیگ برتر استقلال اهواز را شکست داد.

در آخرین دیدار هفته نهم لیگ برتر فوتبال تیم‌های استقلال اهواز و پدیده مشهد از ساعت 17 در ورزشگاه تختی اهواز به مصاف هم رفتند که این دیدار پر گل با نتیجه 3 بر 2 به سود پدیده به پایان رسید.

یونس شاکری در در دقیقه 38 و محسن یوسفی در دقایق 58 و 62 برای پدیده گلزنی کردند. سعید سالارزاده در دقیقه 39 و فرزاد آشوبی در دقیقه 64 از روی نقطه پنالتی گل‌های استقلال اهواز را به ثمر رساندند.

مسئولان استقلال اهواز قبل از هفته نهم سرمربی خود را تغییر دادند و به جای سیاوش بختیاری زاده، علی حنطه را انتخاب کردند اما این تیم با تعویض سرمربی هم دچار شوک مثبت نشد.


ویدیو مرتبط :
توصیه به طرف پیروز و غیر پیروز انتخابات...روشنگری فتنه-قسمت3

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا اسلام‌گرایان در لیبی پیروز نشدند؟


هنگام برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی پس از سقوط معمر قذافی در لیبی، هفته گذشته بیشتر تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند آنچه در مصر و تونس اتفاق افتاده است، در این کشور آفریقایی نیز تکرار شود: پیروزی اسلام‌گرایان. ایسنا: "به‌رغم پیروزی‌های انتخاباتی در مصر و تونس، اسلام‌گرایان به شكست در انتخابات پارلمانی لیبی اذعان كردند. احزاب اسلام‌گرا در لیبی به دلیل سركوب شدید از سوی رژیم معمر قذافی در كشور خودشان ناشناخته مانده‌اند، اما این بدان معنا نیست كه با روی كارآمدن سكولارها، قوانین اسلامی اجرا نشود."
 هفته‌نامه انگلیسی تایم در بررسی دلایل شکست اسلام‌گرایان لیبی در انتخابات پارلمانی می‌نویسد: «هنگام برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی پس از سقوط معمر قذافی در لیبی، هفته گذشته بیشتر تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند آنچه در مصر و تونس اتفاق افتاده است، در این کشور آفریقایی نیز تکرار شود: پیروزی اسلام‌گرایان.

موقعیت ویژه محمود جبریل

نتایج اولیه انتخابات اما نشانگر تحقق واقعیت دیگری است. حتی در بسیاری از مناطق تحت نفوذ اخوان‌المسلمین و سایر گروه‌های اسلام‌گرا نیز، احزاب لیبرال هوادار محمود جبریل، نخست‌ وزیر مستعفی منتخب شورای انتقالی لیبی، اکثریت آراء را از آن‌ خود کردند.

محمود جبریل یک لیبرال غرب‌گراست. وی تا سال ۲۰۰۷ در دانشگاه‌های آمریکا علوم سیاسی تدریس می‌کرد. در این سال به دعوت دولت لیبی برای شرکت در توسعه کشور به طرابلس بازگشت اما در جریان خیزش مخالفان علیه قذافی به آنها پیوست. وی شورای انتقالی را در بنغازی تشکیل داد و با نفوذی که در غرب داشت، توانست به‌ سرعت پشتیبانی فرانسه را برای انقلابیون جلب کند. اما اینكه چه شد که برخلاف انتظار کارشناسان و برخلاف آنچه در تونس و مصر اتفاق افتاد، اسلام‌گرایان نتوانستند در لیبی اکثریت را کسب کنند، افکار عمومی منطقه و جهان را به خود مشغول کرده است.

تفاوت‌های بهارعربی در سه کشور آفریقایی

تحلیلگر تایم در ابتدا تفاوت‌های روند جنبش بهار عربی را در مصر، تونس و لیبی بررسی می‌کند و به این واقعیت اشاره می‌کند که آنچه در لیبی اتفاق افتاد، از جهات مختلف شبیه مصر و تونس نبود: در شرایطی که مردم تونس و مصر سرگرم تظاهرات مسالمت‌آمیز بودند، مردم لیبی نبرد مسلحانه را علیه دیکتاتور ترجیح دادند. در دو کشور دیگر عربی، مردم تنها سقوط قدرتمندترین مرد را نشانه گرفتند، اما لیبیایی‌ها کل سیستم را زیرورو کردند. اکنون هم با روشن‌ شدن نتیجه انتخابات، لیبیایی‌ها چشم‌انداز کاملا متفاوتی از بهار عربی ارائه می‌دهند که در آن پیش‌روی اسلام‌گرایان متوقف می‌شود.

در لیبی آنچه بر انتخابات تاثیر گذاشت، به‌ جای پیوندهای ایدئولوژیک و سیاسی، رابطه‌های قبیله‌ای بود. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که هم اسلام‌گرایان و هم ائتلاف گسترده لیبرال‌های پیرامون محمود جبریل، از نبود تجربه مردم لیبی در امر انتخابات سود بردند.

نکته دیگری که بر نتیجه انتخابات تاثیر گذاشت این واقعیت بود که اخوان‌المسلمین مصر و همچنین شبه‌نظامیان اسلامگرای لیبی به رهبری "عبدالحکیم بلحاج" در میان مردم لیبی محبوبیت برادران دینی خود را در مصر نداشتند.

نقش عبدالحکیم بلحاج در لیبی

بلحاج کسی است که سال‌ها در افغانستان می‌جنگید بعد به‌‌ اتهام عضویت در القاعده دستگیر و تسلیم آمریکا شد. وی مدت‌ها در آمریکا زندانی بود و با آغاز شورش‌ها در لیبی به این کشور بازگشت و فرماندهی شبه‌نظامیان را به عهده گرفت. از همان آغاز بسیاری از لیبیایی‌ها نسبت به حضور وی در انقلاب لیبی تردید داشتند.

در مقایسه موقعیت اسلام‌گرایان در مصر و لیبی، تحلیلگر تایمز به این نکته اشاره می‌کند که اخوان‌المسلمین در مصر، از سوی حسنی مبارک، دیكتاتور مخلوع مصر دست‌کم به صورت گروهی که می‌توانست خدمات اجتماعی به مردم ارائه دهد و گهگاهی هم نمایندگانی به مجلس بفرستد، تحمل می‌شد، اما معمر قذافی مردان مذهبی را دائما تحت‌نظر داشت و به‌گونه‌ای تبلیغ کرده بود که بسیاری از لیبیایی‌ها گمان می‌كردند كه بیان اعتقادات و یا مذهبی بودن، جرم است.

در پایان سال ‌گذشته میلادی، الامین بلحاج، یکی از رهبران اصلی اخوان‌المسلمین در طرابلس به خبرنگاران خارجی گفت: اخوان‌المسلمین از سال ۱۹۵۱ در لیبی حضور داشت، اما بعد از به‌ قدرت رسیدن قذافی از صحنه محو شد.

نقش پول‌های عربستان و قطر

عامل دیگر شکست اسلام‌گرایان این بود که در جریان انقلاب لیبی شایعات گسترده‌ای در این مورد وجود داشت که آنها از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه قطر پول می‌گیرند.

ناظران امور لیبی بر این عقیده‌اند که مخالفان قذافی با اینکه برای غلبه بر دیکتاتور از ناتو کمک بگیرند مشکلی نداشتند، اما اکنون حاضر نیستند دست‌های بیگانه در تعیین سرنوشت سیاسی آنها پس از انقلاب دخالت داشته باشد. بسیاری از لیبیایی‌ها، اسلام‌گرایان این کشور را عوامل عربستان سعودی و قطر می‌دانند.

در بخش دیگری از تحلیل تایم، بر این نکته تاکید شده است که پیروزی اسلام‌گرایان در مصر و تونس، به‌جای آنکه جبهه اسلام‌گرایان را در لیبی تقویت کند، هشداری برای مردم لیبی بود که از آنها فاصله بگیرند. بسیاری از رهبران اخوان‌المسلمین در مصر و تونس پس از پیروزی‌های انتخاباتی از "وحدت منطقه‌ای" سخن می‌گفتند. همین موضوع سبب شد که مردم لیبی هشیار‌تر عمل کنند.

مواضع نرم لیبرال‌ها در برابر اسلام

البته مواضع محمود جبریل در برابر اسلام نیز در پیروزی نیروهای لیبرال طرفدار وی بی‌تاثیر نبود. وی و نزدیکانش در یک‌ سال گذشته هرگز روی سکولار بودن خود تاکید نکردند، بلکه همواره گفتند که اسلام مبنای قانو‌ن‌گذاری در لیبی خواهد بود. همین نکته سبب شد بسیاری از مردم سنی‌ مذهب لیبی، تقویت جبریل را به گزینش افراد مشکوکی مانند عبدالحکیم بلحاج ترجیح بدهند.»