اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تلاش لندن برای اخفاء نقشش در 28 مرداد


دیلی‌تلگراف نوشت که بر اساس اسنادی که به تازگی فاش شده دیپلمات‌های انگلیسی تلاش کرده‌اند تا همتایان آمریکایی خود را متقاعد کنند جزییات "آزار دهنده" نقش انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332 در ایران را فاش نکنند.

خبرگزاری ایسنا: دیلی‌تلگراف نوشت که بر اساس اسنادی که به تازگی فاش شده دیپلمات‌های انگلیسی تلاش کرده‌اند تا همتایان آمریکایی خود را متقاعد کنند جزییات "آزار دهنده" نقش انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332 در ایران را فاش نکنند.

 این روزنامه انگلیسی افزود که اسناد 35 سال قبل وزارت امور خارجه انگلیس نشان دهنده تلاش‌های سفارت انگلیس در واشنگتن برای محرمانه نگهداشتن نقش انگلیس در سرنگونی دولت دموکراتیک و منتخب محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران است.

مالکوم بایرن، معاون مدیر آرشیو امنیت ملی در دانشگاه جورج واشنگتن که در پس افشای اسناد مربوطه قرار دارد به دیلی تلگراف گفت که حتی امروز، 60 سال بعد از این کودتا، انگلیس هم‌چنان در پشت صحنه تلاش می‌کند تا جزییات این عملیات سری را که به "عملیات چکمه" معروف است پنهان نگهدارد.

وی افزود که معتقد است دیپلمات‌های انگلیسی هم‌چنان برای مخفی کردن فعالیت‌های ام.آی.6 که بیش از نیم قرن از آن می‌گذرد، تلاش می‌کند و «امروز با گذشت شصت سال از آن زمان ما هنوز نتوانسته‌ایم به تصویر کاملی از نقش سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا برسیم» و «به نظر می‌رسد که آن تاریخ و سیاست‌های فعلی با هم متقاطعند و انگلیسی‌ها هنوز از اذعان به نقش‌شان اکراه دارند.»

در یک یادداشت محرمانه مورخ اکتبر 1978 یک دیپلمات هشدار داد که «اگر (این اسناد) منتشر شود، چیزهای بسیار آزار دهنده‌ای درباره انگلیس فاش خواهد شد.»

دیپلمات دیگری در دسامبر در یادداشتی برای لندن نوشت که یک مقام دوست در وزارت امور خارجه آمریکا قول داده است که «این اسناد را مسکوت بگذارد». این اسناد نشان می‌دهد که این سفارت مستقیما با دفتر مورخین تماس داشته و تحقیق کرده که چطور می‌توان مانع علنی شدن این اسناد شد. به نظر می‌رسد تلاش‌های سفارت با موفقیت روبه‌رو شد زیرا این اسناد هرگز به طور رسمی منتشر نشد.


ویدیو مرتبط :
تلاش BBC برای پوشاندن رد پای انگلیس در کودتای 28 مرداد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ - 28 مرداد



330پیش ازمیلاد:اگر تاریخ طولانی میهن را مرور كنیم می بینیم كه زمان وقوع بیشتر رویدادهای شوم، ماه میلادی اوت (دهم مرداد تا نهم شهریور) بوده است كه سیاهترین آنها تصرف ایران به دست اسكندر در اوت 330 پیش از میلاد، امضاء قرارداد تقسیم ایران میان انگلستان و روسیه در 31 اوت 1907، امضای قرار داد وثوق الدوله با انگلستان معروف به قولنامه فروش ایران در 9 اوت 1919، ورود نیروهای خارجی به ایران در 25 اوت 1941 و سپس اشغال نظامی آن به مدت چهار سال و بالاخره براندازی حكومت منتخب مردم در 19 اوت 1953 (28 مرداد 1332، روزی چون امروز). براندازی 28 مرداد ضربه بزرگی به دمكراسی در تاریخ 26 قرنی آن نیز به حساب آمده است.

 

سرهنگ ممتاز مدافع خانه دكتر مصدق در جریان براندازی 28 مرداد


1357ش: 28امرداد 1357 (در آن سال مصادف با 19 اوت 1978)، در ساعات شب سینما ركس شهر آبادان آتش گرفت و بیش از نیمی از تماشاگران فیلم (طبق گزارشهای روز بعد مطبوعات تهران 400 تا 600تن) كشته شدند. در لحظه وقوع حریق که "عمدی" تشخیص داده شد و بعدا یک توطئه معرفی گردید، بیش از هفتصد تن در حال تماشای فیلم سینمایی بودند. علت سنگین بودند تلفات، قفل بودن درهای خروجی اعلام شده بود. هنوز جزئیات عمل و عامل یا عاملین این حریق كه باعث تسریع در تغییر مقامهای بالای دولتی، تشدید انقلاب و تضعیف هرچه بیشتر نظام وقت و قطع اجرای طرحهای تازه شاه برای حفظ نظام سلطنتی شد به درستی روشن و اعلام نشده است. یک هفته پس از این حادثه که ایرانیان را سخت متاثر ساخته بود نخست وزیر وقت تغییر کرد و ....

 

سالن سینما ركس پس از حریق مرگبار به این صورت درآمد

 

2003م:پروفسور جان هیگام استاد تاریخ دانشگاههای معروف جانزهاپكینز ، كالیفرنیا ، كلمبیا ، راتگرز و میشیگان و مولف دهها كتاب و صدها رساله و مقاله هفدهم اوت 2003 در 82 سالگی در گذشت. مورخان وی را «جنرالیست» یعنی مسلط بر انواع تواریخ می دانند ولی خودش نوشته است كه در تاریخ فرهنگها و مهاجرتها «مختصر اطلاعاتی!!» دارد. وی در طول 55 سال تدریس و تالیف تاریخ و سردبیری یك مجله در ارتباط با تاریخ و فرهنگ همواره تلاش كرده بود كه به تنش میان تاریخنگاری آكادمیك ( نگارش تاریخ با ذكر مآخذ و فوت نوت های فراوان و...) و تاریخنگاری «توده فهم» كه ناراتیو و عكس و مثال است و در آن به جالب بودن قضایا و روانی قلم توجه بیشتری می شود پایان دهد و میان دو دسته تاریخنگار سازش بر قرار سازد . برای این منظور وی یك كتاب روش تاریخنگاری تالیف كرده كه با كتب مشابه بكلی فرق دارد و در آن تاكید كرده است : از آنجا كه تدریس و تالیف تاریخ عامل روشنگری و تحكیم میهندوستی و مردمدوستی است ، هرچه كه تاریخنگاران غیر آكادمیك زیاد شوند رشد فكری و معلومات عمومی مردم بیشتر خواهد شد.

وی كه در دوران جنگ جهانی دوم مورخ ارتش آمریكا بود در كتاب « یگانگی و بیگانگی » خود به برخوردهای فرهنگی در جامعه آمریكا كه یك جامعه مهاجری است اشاره كرده و راههای سازش این فرهنگها را نشان داده است.این استاد در تالیف سال 1955 خود فرد و فرهنگش با هم مهاجرت می كنند نوشته است كه هنوز ( در آن سال ) انگلوساكسونهای متولد آمریكا مهاجران تازه ( غیر آنگلوساکسون ) را به آسانی تحمل نمی كنند.

او تاریخنگاری را یك حرفه جدا از حرفه های دیگر خوانده و نوشته است كه مورخ باید شرایط قاضی و روزنامه نگار ـ هر دو را ـ حائز باشد كه موارد عمده آن بیطرفی ، صداقت ، بی اعتنایی به پول بیش از نیاز و تطمیع نشدن است.

 

Dr.John Higham

 

1332ش:امروز زادروز محمد عطریانفر مدیر و سردبیر پیشین روزنامه همشهری، رئیس سابق شورای سردبیری روزنامه شرق و راه انداز روزنامه کارگزاران و سردبیرکل روزنامه «هم میهن» است كه 28 امرداد 1332 در اصفهان پا به عرصه وجود گذارده است. وی كه فعالیتهای انقلابی را از زمان دانشجویی در دوران نظام سابق آغاز كرده است یکی از فعالان بنام در انقلاب سال 1357 و وفاداران به آرمانهای این انقلاب بشمار می رود. عطریانفر با این كه از بهترین فارغ التحصیلان رشته مهندسی بود، پس از انقلاب وارد دنیای روزنامه نگاری شد كه از جوانی به آن كشش و علاقه زایدالوصف داشت. وی با كار كردن در كیهان بعد از انقلاب (دوران مدیریت خاتمی بر این روزنامه)، نشریات دیگر و سازمان رادیو تلویزیون مهارت ژورنالیستیک لازم را به دست آورد. همین علاقه، كشش و مهارت بود كه روزنامه همشهری را در صدر روزنامه های ایران قرار داد. وی از آغاز سال 1372 تا تابستان 1383 سردبیركل و مدتی نیز مدیر همشهری بود و از بامداد تا نیمه شب در آنجا كار كرد و همه علاقه و مهارت خود را بكار برد تا روزنامه ای را كه متعلق به شهرداری است به سطحی از تیراژ برساند كه در صدر همه قرار گیرد و از لحاظ مالی خودکفا باشد. او مشكل كار را می دانست، مشكلی كه مردم ذاتا دوست ندارند روزنامه متعلق به دولت و یا یك سازمان عمومی را بخرند، مخصوصا كه میانه مردم ـ صرف نظر از كدام كشور ـ به دلیل ارتباط زیاد، با شهرداری ها خوب نبوده است. ولی، عطریانفر موفق شد از این سد عبور كند. او ستونها، عناوین و مطالب تازه ای را وارد «همشهری» كرد كه قبلا در مطبوعات ایران سابقه نداشت و برای انجام كار، از مهارت چندین روزنامه نگار قدیمی (که بعد از انقلاب خانه نشین شده بودند) استفاده كرد. برای این كه همشهری از نظر حرفه روزنامه نگاری نقص نداشته باشد، دو روزنامه نگار بسیار ماهر و قدیمی را مامور بازبینی پس از چاپ و یافتن ایرادها با هدف اصلاح کار و جلوگیری از تکرار كرده بود. ایرادهای وارده كه بعدا با پی نوشت به دبیران و خبرنگاران ابلاغ می شد مطلقا نباید تكرار می شد و تكرار اشتباه قابل تحمل نبود. تلاش دفتر عطریانفر این بود كه تحریریه روزنامه، این دو روزنامه نگار را نشاسد. این ابتكار، قبلا در ایران سابقه نداشت. از ابتكارهای دیگر وی كه برای همشهری مخاطب فراوان به دست آورد؛ در آغاز كار، انتشار پاورقی در صفحه ششم بود، و دهها ابتكار دیگر. او بود كه طلسم طولانی را شكست و در امرداد 1372 اجازه داد كه در دو شماره (به مناسبت چهلمین سالگرد وقوع رویداد براندازی 28 امرداد) مطلب مربوط با عكس دكتر مصدق چاپ شود و از آن پس «مصدق نویسی» در مطبوعات ایران به صورت امری عادی درآمد. نیازمندی های همشهری که اینک (پس از عطریانفر) مانع پایین رفتن تیراژ این روزنامه دولتی شده است یکی دیگر از ابتکارهای عطریانفر است که به ضمیمه همشهری (به صورت پری پرینت) توزیع می شود. اندیشه و طرح خرید یک چاپخانه برای همشهری نیز مربوط به زمان عطریانفر بوده که تحقق یافته است.

 

محمد عطریانفر


14م:اكتاویان (گایوس اکتاویوس تورینوسGaius Octavius Thurinus) امپراتور روم كه در سالهای آخر حکومت خود ملقب به اوگوستوس شده بود و ارتش او در سال 36 پیش از میلاد از ایران شكستی سخت خورده بود 19 اوت سال 14 میلادی درگذشت. وی در جنگ اكتیوم در سال 30 پیش از میلاد بر رقیب خود ماركوس آنتونیوس پیروز شده بود كه در پی این پیروزی ماركوس و همسرش كلئوپاترا یكی پس از دیگری خودكشی كردند. اکتاویان با این که تشنه قدرت مطلق بود تلاش می کرد تا ظاهر جمهوریت را در روم حفظ کند و انتخابی باشد. او درسال 27 پیش از میلاد و در روز گشایش دوره تازه سنای روم کنار گیری خودرا از این سمت تسلیم کرده بود که سنا در همان جلسه با دادن رای اعتماد اورا در سمت امپراتور تثبیت کرد. اکتاویان در سال 20 پیش از میلاد به جای جنگی دیگر با دولت وقت ایران وارد مذاکره شد تا پرچمها، نشانهای نظامی و علائم ویژه ای را که رومیها در سه جنگ پیش از آن ازدست داده بودند پس بگیرد که به این هدف رسید. اکتاویان 82 سال عمر کرد. اصطلاح جنگ الفاظ (The War of Words) از زمان اوست که مدتها با رقیب خود مارکوس آنتونیوس دعوای شفاهی داشت و هریک دیگری را متهم می کرد و این اتهامات شامل گذشته و افشاء اشتباهات دوران جوانی هم شده بود.

 

Octavian

 

1812م:19 نوامبر سال1812 توپدار كانستیتوشن USS Constitution متعلق به دولت نوبنیاد ایالات متحده آمریکا در نزدیكی آبهای كانادا كشتی نظامی انگلیسی «گوری یر Guerriere» از نوع فری گیت را در هم كوبید و از صحنه نبرد خارج ساخت. این كشتی دوهزار و دویست تنی 71 متری مجهز به 44 توپ و 450 ملوان ساخت نوامبر سال 1797 سپس به تنهایی جمعا به شش كشتی دیگر انگلیسی آسیب رساند و دولت ایالات متحده را دلگرم به ساختن شش توپدار دیگر از این نوع كرد.

كانستیتوشن همان ناوی است كه در مدیترانه دزدان دریائی را شكست داد و پیمان دریایی با لیبی (ترابلس) در عرشه آن امضاء شد. این كشتی در منطقه كارائیب كشتی های فرانسوی را هم كه مزاحم بازرگانان آمریكایی بودند متواری ساخته بود. بنابراین کانستیتوشن نخستین ناو جنگی ایالات متحده است که درخارج از آبهای این کشور وارد عملیات نظامی شده است.

با این سوابق میهنی، مردم آمریكا در نیمه قرن نوزده مانع اوراق كردن آن شدند و این كشتی تا به امروز باقی مانده، پایگاهش در ماساچوست است و همانند اواخر قرن 18 قادر به بحر پیمایی است. كانستیتوشن در سال 1997 با پیمودن یك مسافت رفت و برگشت هزار مایلی از بزرگترین پایگاه دریایی امریكا در نورفك ویرجینیا بازدید كرد. كانستیتوشن تنها كشتی جنگی قابل استفاده جهان است كه در قرن 18 ساخته شده و آن همه جنگ و گریز داشته است.

 

كشتی جنگی ساخت قرن 18 كه هنوز دریاپیمایی می كند

 

1961م:جومو کنیاتا Jomo Kenyatta در این روز از ماه اوت سال 1961 از زندان انگلستان آزاد شد. وی 9 سال از عمر خود را در زندان دولت لندن سپری كرده بود. كنیاتا رهبری جنبش استقلال طلبان كنیائی معروف به «مائو ـ مائو» را بر عهده داشت كه بارها از سوی عوامل انگلستان سركوب شده بودند. دستگاههای تبلیغاتی انگلستان كه كنیا Kenya را در استعمار داشت به منظور خنثی كردن اعتراضهای جهانی به سركوب خشونت آمیز «مائو ـ مائو» ها، آنان را آدمخوار معرف می كردند، به همان گونه كه بلژیكی ها مردم كنگو - مستعمره خود را آدمخوار نشان می دادند، تا سایر ملل كه اطلاع درستی از آفریقا نداشتند قبول كنند كه آدمخواران وحشی هستند و سزاوار سركوب شدن. به علاوه، شایستكی استقلال و آزادی و مالکیت بر ثروت ملی خود را ندارند.

دولت انگلستان بعدا كنیاتا را متمایل به كمونیسم اعلام كرد كه این برگ هم برنده نبود و اوایل اوت 1961 كه هنوز كنیاتا در زندان بود، ناسیونالیستهای كنیا (Kenyans) او را به عنوان نخست وزیر كنیا ـ پس از كسب استقلال ـ انتخاب و معرفی كردند و دولت انگلستان، دیگر راهی جز آزاد كردن او نداشت. کنیاتا که درباره میهن خود و مبارزات ضد استعماری سیاهپوستان هشت کتاب تالیف کرده است در سال 1964 هنگامی که هنوز نخست وزیر بود به ریاست جمهوری کنیا انتخاب شد و این سمت را تا 22 اوت 19 78 که فوت شد برعهده داشت. پدر "باراک اوباما" نامزد حزب دمکرات آمریکا در انتخابات نوامبر 2008 این کشور یک کنیایی است.

 

Jomo Kenyatta

 

1099: صلیبیون در جنگ اشكلون ( فلسطین ) بر نیروهای اعزامی مصرپیروز شدند. این پیروزی یک ماه پس از افتادن بیت المقدس

( اورشلیم ) به دست صلیبیون صورت گرفت. نیروهای مصری برای بیرون راندن صلیبیون وارد فلسطین شده بودند که در اشکلون شکست خوردند.

1959: ساختمان تازه آرامگاه فردوسی در خراسان گشایش یافت.

1959: پیمان نظامی بغداد به پیمان مركزی (سنتو) تغییر نام داد.

1981: دو جت اف - 14 آمریكایی در یک زد و خورد هوایی دو جت سوخوی - 22 نیروی هوایی لیبی را سرنگون كردند .با این رویداد مقامات مربوط شوروی متوجه ضعف تكنولوژی هوایی خود شدند و دچار یاس گردیدند و ....

1991: کودتا بر ضد گورباچف كه با کارها و سیاستهای خود شوروی را در آستانه فروپاشی قرار داده بود وارد دومین روز خود شد ولی از همان نخستین روز پیدا بود که فاقد اصالت است و پس از چند روز هم پایان یافت و تنها نتیجه آن تسریع فروپاشی اتحاد شوروی بود. هنوز ماهیت این رویداد - بمانند سایر تحولات دهه های 1980 و 1990 شوروی و پس از آن روسیه - از پرده ابهام خارج نشده است و درباره آن تردیدهای بسیار وجود دارد.

2003: مهندس آلن لاتهام كه دستگاه گریز از مركز ویژه جدا سازی اجزا ء خون از قبیل گلبول قرمز ، گلبول سفید ، پلاسما و... را اختراع كرد كه خدمت بزرگی به خلق بود در 95 سالگی در گذشت.