دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چرا آب دریاها شور است؟



آب دریا,علت شور بودن آب دریا,نمکهای محلول در آب دریا

چرا آب دریاها شور است؟
بسیاری از مردم، شوری آب دریاها را، خوش ندارند و می پندارند که اگر آب دریاها شیرین بود، بهتر بود. چرا آب دریاها شور است؟ با آنکه همه رودخانه هائی که در روی زمین، به دریاها می ریزند، دارای آب شیرین هستند! چه کسی این نمک فراوان را در آب دریا ریخته و چرا ریخته، این نمک از کجا آمده؟ آیا تمام شدنی نیست؟


مقاومت آب شور، در برابر فساد، از آب شیرین، بیشتر است. اگر آبهای اقیانوسها شیرین، می بود، خطر فاسد شدن و گندیدن آنها، بسیار بود. اگر آبهای دریاها بگندند، زنده ای در کره زمین، باقی نخواهد ماند، بوی گند و تعفن آب، موجود زنده ای را باقی نخواهد گذارد. آبهای گندیده، بهترین جا، برای زندوزای حشرات، بویژه حشره های سمی می باشند. آن وقت است که حشرات، نه نباتی را باقی خواهند گذارد نه حیوانی، نه انسانی.

 

آب دریا,علت شور بودن آب دریا,نمکهای محلول در آب دریا

 

قسمتی از نمك موجود در آب دریا از طریق فعالیت‌های اتشفشانی زیر آبی وارد آن می‌شود اما قسمت اعظم این نمك مربوط به فرسایش پوسته زمین یا خاك است.املاح معدنی موجود در خاك در آب باران حل می‌شود و از طریق رودخانه‌ها به دریاها حمل می‌گردد. آنگاه زمانی كه بر اثر تابش نور خورشید قسمتی از آب دریا بخار می‌شود نمكی كه در آن وجود دارد بر جای باقی می‌ماند و این امر باعث می‌گردد كه تراكم نمك موجود در آب افزایش یابد. امروزه میزان املاح معدنی موجود در آب دریاهای آزاد جهان ۳.۵ درصد است كه بیشتر آن را سدیم كلراید یا همان نمك طعام #۶۴۸۳۱;CINa) تشكیل می‌دهد.

 

آب دریا,علت شور بودن آب دریا,نمکهای محلول در آب دریا


نمکهای محلول در آب دریا
آب دریا به قدری شور است که قابل خوردن و زراعت نیست. علت این شوری ، وجود نمکهای مختلف به خصوص نمک طعام می‌باشد. اقیانوس شاید تنها جایی باشد که بتوان تمام عناصر را در آنجا یکجا پیدا کرد. از عناصر ساده بیش از شصت نوع آن در آب اقیانوس شناخته شده و احتمال وجود بقیه چندان بعید به نظر نمی‌رسد. مقدار بعضی از عناصر در آب دریا ، به قدری ناچیز است که بطور مستقیم تشخیص داده نمی‌شود، ولی وجود آنها در اندام جانوران دریا ثابت شده است. وزن کل املاح موجود در آب اقیانوسها را حدود تن برآورد کرده‌اند. این املاح می‌تواند تمام سطح کره زمین را به ضخامت 45 متر بپوشاند و اگر فقط روی قاره‌ها قرار گیرد، ضخامت آن به 153 متر خواهد رسید.
منبع: shahrvand90.vcp.ir


ویدیو مرتبط :
تدریس علوم در پایه دوم (آلودگی آب دریاها)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علام وضعیت آب در 8 شهر/ آب شرب یزد شور شد، کرمان بحرانی



اخبار ,اخبار اقتصادی,وضعیت آب در کشور


اخبار اقتصادی - اعلام وضعیت آب در 8 شهر/ آب شرب یزد شور شد، کرمان بحرانی

مشاور وزیر نیرو با اعلام اینکه در نیمه اول امسال بیشترین کاهش مصرف آب در تهران و اهواز بوده است، از افزایش مصرف آب در کرج و قم خبر داد و گفت: اراک تابستان سختی در پیش دارد و در استان کرمان وضعیت آب بحرانی است.

به گزارش مهر، حمیدرضا جانباز با اعلام كاهش 10 درصدی مصرف آب كشور در 6 ماه نخست امسال گفت: با اطلاع رسانی هایی كه برای كاهش مصرف آب انجام شد، مردم همكاری خوبی را در این زمینه انجام داده اند.

مشاور وزیر نیرو با بیان اینكه در نیمه نخست سال 92 مصرف آب كشور حدود 10 درصد در مقایسه با شش ماهه نخست سال 91 كاهش یافته است اظهارداشت: بیشترین كاهش مصرف در شهرهای اهواز و تهران بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در قم و كرج بیشترین میزان افزایش مصرف در شش ماه نخست امسال رخ داده است كه مدیریت مصرف در این دو شهر باید مدنظر قرار گیرد. جانباز با بیان اینكه مشكل سامانه شرق تهران اندكی حل شده است گفت: اگر روند بارش های كنونی ادامه یابد موضوع كم آبی برطرف می شود و كماكان حفر چاه و بكارگیری چاه های مناطق نظامی و انتظامی ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور در خصوص وضعیت سامانه اصفهان بزرگ گفت: وضعیت كنونی زاینده رود مطلوب نیست و اكنون حجم ورودی و خروجی این سد یكسان است. وی ادامه داد: در هفته گذشته سهم استان یزد از آب انتقالی به زاینده رود كاهش یافت و برای تامین شهر آب یزد به منابع آب زیر زمینی متكی شدیم و اندكی افزایش شوری آب رخ داد.

جانباز افزود: اكنون در اصفهان چاه های فلمن را از دست داده ایم و كلا متكی به آب زاینده رود هستیم. وی با بیان اینكه اراک از مناطقی است كه احتمالا تابستان سختی را پیش رو خواهد داشت گفت: تنها با استفاده از سد كمال صالح، مشكل اراک حل نمی شود و باید با تدابیری این مشكل را حل كرد.

وی با بیان اینكه در استان كرمان وضعیت آب بحرانی است، افزود: در بیشتر شهرهای استان كرمان مشكل كمبود و كیفیت آب وجود دارد و متاسفانه خط انتقال آب از سد صفا به كرمان پیشرفت كمی داشته و بعید است ظرف دو سال آینده به بهره برداری برسد و این مشكل باید با حساسیت های لازم حل شود.

اخبار اقتصادی - مهر