دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

نحوه صحیح استقرار تجهیزات کامپیوتری



 

نحوه صحیح استقرار تجهیزات کامپیوتری

 

امروزه استفاده از کامپیوتر بسیار همه گیر شده است تا آنجا که کمتر خانه یی را می توان یافت که در آن کامپیوتر موجود نباشد و این نشان دهنده رسوخ تکنولوژی به زندگی فردی کاربران است. اما آنچنان که کامپیوتر می تواند بسیاری از امور را امکان پذیر کند، باید به این نکته توجه داشت که استفاده نادرست از کامپیوتر می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد بنابراین برای استفاده از کامپیوتر باید سعی شود نحوه صحیح استقرار تجهیزات کامپیوتری را فراهم آورد. اگر شما نیز علاقه مند به دانستن این نکات هستید، با این مطلب همراه شوید.


اصل اول : میز
یکی از شاخص های استقرار تجهیزات، میز کار است. به همین دلیل می توان میز کار را به سه قسمت تقسیم کرد.

ناحیه اول یا قسمت اول که سطح انتهایی میز کار است و به ندرت از آن استفاده می شود، مکانی است که فقط جهت نمایش است. اشیایی همچون مانیتور، عکس، ساعت، گلدان، جای مداد و خودکار، بلندگو یا اسپیکر در این ناحیه قرار می گیرند. ناحیه یا قسمت دوم، سطح میانی میز کار است. در این ناحیه، اشیایی قرار می گیرند که گهگاه از آنها استفاده می شود. لوازمی همچون تلفن، ماشین حساب و... در این قسمت قرار می گیرد اما ناحیه یا قسمت سوم، سطح آغازین یا جلویی میز کار است و در این منطقه لوازمی قرار می گیرد که همواره کاربرد دارد. این لوازم می تواند کیبورد، موس، موس پد و... را شامل شود و البته در مورد میزکار ذکر این نکته ضروری است که میزهایی که صفحات جداگانه یی برای صفحه کلید و موس دارند، به هیچ عنوان مناسب کار کاربران نیستند.
1- ناحیه یی که به ندرت از آن استفاده می شود (قسمت عقب سطح میز کار) 2- ناحیه یی که گهگاه از آن استفاده می شود (قسمت وسط سطح میز کار ) 3- ناحیه یی که همواره از آن استفاده می شود (قسمت جلویی سطح میز کار)

 

اصل دوم : مانیتور
یکی دیگر از قسمت های مهم مانیتور یا نمایشگر است. مانیتور باید به صورتی استقرار یابد که اولاً در ناحیه اول باشد و درثانی دقیقاً روبه روی صورت باشد به گونه یی که هنگام کار با آن، بتوان بالاترین نقطه مانیتور را مشاهده کرد یا به عبارتی دیگر، چشم کاربر به موازات بالاترین قسمت مانیتور باشد و فاصله مانیتور از چشم کاربر نیز بین 40 و 70 سانتی متر باشد.

 

اصل سوم : کیبورد
کیبورد یا صفحه کلید، یکی از لوازم پرکار در کامپیوتر به حساب می آید و به جرات می توان گفت بیشترین تماس بین کاربر و کامپیوتر را کیبورد به خود اختصاص داده است. ذکر این نکته بسیار مهم است که صفحه کلید هرگز نباید در ارتفاعی بالاتر یا پایین تر از سطح میز کار باشد. به عبارت دیگر، صفحه کلید باید دقیقاً روی میز کار و در قسمت سوم و روبه روی مانیتور باشد. در این حالت زاویه بین بازو و ساعد هنگام کار نباید از 90 درجه تجاوز کند. نکته دیگر در مورد صفحه کلید، نحوه استقرار مچ دست ها روی آن است. خیلی مهم است که هر دو مچ کاملاً به موازات هم روی صفحه کلید به نحوی قرار بگیرند که هر یک سهمی از صفحه کلید را به گونه مساوی تقسیم کند. جمع شدن مچ دست به سمت داخل یا خارج، هرگز اصولی نیست. زاویه گرفتن کف دست از مچ نیز باعث آسیب خواهد شد. نکته بسیار مهم و قابل اشاره، این است که دیده شده بسیاری از کاربران، پایه های زیر صفحه کلید را باز می کنند تا به کیبورد زاویه بدهند. این کار بدترین حالت برای مچ دست است و بهترین حالت برای کیبورد آن است که صفحه کلید، کمترین زاویه را داشته باشد.

 

اصل چهارم : موس
بعد از کیبورد بیشترین کاربرد را دارد. محل استقرار آن برای کاربران چپ دست، سمت چپ و برای کاربران راست دست، سمت راست و در ناحیه سوم است. دیده شده بسیاری از کاربران، موس و موس پد را در ناحیه دوم میز قرار می دهند و این باعث می شود زاویه بین بازو و ساعد بیش از 90 درجه شود. در مورد مچ دست نیز باید به این نکته اشاره کرد که هنگام کار با موس، دست باید با موس در یک امتداد باشد یعنی خم شدن مچ به سمت چپ یا راست یا بالا و پایین صحیح نیست. محل استقرار انگشتان روی موس نیز به این قرار است که سه انگشت وسطی روی موس و انگشت های شست و کوچک در دو طرف موس قرار می گیرند.

 

اصل پنجم : صندلی
یکی از ارکان مهم کار با کامپیوتر، صندلی است که بسیاری، از آن به سادگی می گذرند. یک صندلی خوب باید دارای این مشخصات باشد.
-تکیه گاه یا پشتی آن، قابل تنظیم باشد.
- ارتفاع آن قابل تنظیم باشد.
- محل نشستن آن قابل تنظیم به جلو و عقب باشد.
- محل نشستن آن از جنسی باشد که قابل سر خوردن نباشد.
حداقل دارای پنج پایه باشد البته هر چه تعداد پایه بیشتر باشد، بهتر است و قابلیت چرخش 360 درجه را نیز داشته باشد. نکته مهم آنکه صندلی هایی که دارای تکیه گاه برای دست ها هستند، مناسب نیستند. حال به چگونگی تنظیم صندلی می پردازیم.

در نظر داشته باشید اگر این سه مرحله تنظیم شود، به راحتی می توانید آن صندلی را برای نشستن انتخاب کنید.
1- درست روبه روی صندلی بایستید. در این حالت زانوها باید با محل نشستن در یک راستا باشند. به عبارتی، زانوها با محل نشستن تماس داشته باشد. در این حالت محل نشستن تنظیم شده است. 2- روی صندلی بنشینید. در این حالت قسمت داخلی زانو با لبه صندلی باید به اندازه یک مشت جمع شده کاربر فاصله داشته باشد. توجه داشته باشید که زانو باید زاویه یی حدوداً 90 درجه بین ساق و ران داشته باشد. 3- تکیه گاه یا پشتی باید به نحوی تنظیم شود که دقیقاً قسمت انحنا یا تورفتگی کمر را پر کند.


اصل ششم : نشستن
هنگام نشستن، کف پاها باید به طور کامل روی سطح زمین قرار بگیرد. در این حالت دست ها از دو طرف به سمت پایین نگه داشته شود، آرنج ها باید با سطح میز در یک امتداد باشد و حتی الامکان هیچ چیزی را زیر پاها نباید قرار داد اما اگر با توجه به موارد یادشده، اختلاف سطحی پیش آمد، می توان از یک کتاب عریض یا یک سطح مسطح عریض برای زیر پاها استفاده کرد که این سطح عریض حتماً باید از عرض هر دو پا بیشتر باشد (دو برابر سطح هر دو پا). لازم به توضیح است که سطح مسطح فوق، نباید هیچ زاویه یی داشته باشد.

 

اصل هفتم : روشنایی
هرگز محل استقرار تجهیزات رایانه نباید روبه رو یا پشت به پنجره باشد. بهتر است پنجره، سمت چپ یا راست تجهیزات باشد. منبع روشنایی نیز بهتر است بالای سر باشد. اگر از کپی هولدر استفاده می کند جا دارد از منابع روشنایی که روی میز کار نصب می شود، استفاده شود، به نحوی که نور به صورت مایل به کپی هولدر بتابد چرا که در این حالت، بازتاب نور در چشم کاربر وجود نخواهد داشت. در پایان ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از کاربران هنگام کار با کامپیوتر دچار سوزش چشم، کمردرد، پادرد، درد گردن، سندرم مچ دست و انگشتان و بسیاری موارد مضر دیگر می شوند که با رعایت اصول ذکر شده می توان از بسیاری از عوارض جلوگیری کرد البته در نظر داشته باشید که هیچ گاه به طور مدام روی صندلی نمانید و به مانیتور خیره نشوید و هرازگاهی چند قدم راه رفته و سعی کنید پلک بزنید و به دوردست خیره شوید. این کار بسیار در آرامش چشم ها و رفع خستگی کمر تاثیر دارد.

منبع:shomalclick.ir


ویدیو مرتبط :
آشنایی، نحوه استقرار و استفاده از اتومبیل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نحوه شست‌و‌شوی صحیح سبزیجات



 

 

 

نحوه شست‌و‌شوی صحیح سبزیجات چگونه است؟

 


سبزیجات علی رغم فواید بسیار دارای انگل ها و میکروب های خطرناک بیماری زا هستند و در صورت کوتاهی در شستن صحیح، آلودگی روی آنها عوارض جبران ناپذیری را به وجود می آورد.

 


دکتر مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه در گفت وگو با ایسنا گفت:

 

 

با توجه به این که پرورش سبزیجات بعضا با آب‌های آلوده و آب چاه انجام می‌شود و همچنین به علت تماس با خاک و گل و لای، دارای انواع میکروب‌ها و انگل‌های آلوده کننده از جمله سالمونلا هستند که برای انسان بسیار خطرناک هستند؛ البته سبزیجات منابع غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند؛ بنابراین آگاهی از روش صحیح شستن آنها اهمیت بسزایی در سلامتی دارد.

 


وی در ادامه افزود: بهترین روش شستن سبزیجات ابتدا قرار دادن آنها به مدت پنج دقیقه در محلولی حاوی یک یا دو قطره مایع ظرفشویی و یا مواد ضدعفونی کننده است تا تخم انگل‌های چسبیده به سبزیجات لغزنده شود و سپس با انجام چندین بار آبکشی، آلودگی سطح سبزی را پاک کرده و بعد مصرف شود.

 


وی تاکید کرد: باید توجه داشت که مرحله آبکشی سبزیجات به خوبی انجام شده و عاری از هر گونه مواد شوینده شوند.