دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

بعد از مرگ چه اتفاقی برای بدن می افتد؟



مرگ, نحوه تجزیه بدن بعد از مرگ, مرگ انسان

تجزیه بدن تنها چند دقیقه بعد از مرگ شروع می شود

 

بعد از مرگ چه اتفاقی برای بدن می افتد؟
طبیعت بعد از مرگ با بدن انسان مهربان نیست. باید خوشحال باشیم که این روزها آیین های تدفین مدرن جای تجزیه طبیعی بدن را گرفته اند. ما می توانیم انتخاب کنیم که پروسه تجزیه شدن بدنمان را با مومیایی شدن به تاخیر بیندازیم، عمل مومیایی که درآن به جای مایعات بدن مواد نگهدارنده می گذارند. یا می توانیم تبدیل به خاکستر شویم، بدین شکل که جسدمان را در درجه حرارت ۲۰۰۰ فارنهایت می سوزانند تا موقعی که به خاکستر تبدیل شویم.


درحالیکه آیین های در دسترس مدرن ما ممکن است خوشایند به نظر نیایند، پروسه طبیعی بازگشت بدنمان به طبیعت حتی از آن هم پست تر است. حتی قدیمی ترین مردمان هم می دانستند چگونه بین خود و جسد در حال تجزیه فاصله بگذارند. در سال ۲۰۰۳ باستان شناسان انسان هایی باستانی مربوط به ۳۵۰۰۰۰ سال پیش در شمال اسپانیا یافتند که مردگانشان را دفن می کردند.


پس در طی تجزیه چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

دراینجا ۵ اتفاق عجیبی که بعد از مرگ برای بدن می افتد را بازگو کرده ایم.
سلول هایتان از هم باز می شوند. پروسه تجزیه بدن تنها چند دقیقه بعد از مرگ شروع می شود. وقتی که قلب از تپش باز می ایستد، ما سرمای مرگ را تجربه می کنیم. هنگامی که دمای بدن انسان ۱٫۵ درجه فارنهایت پایین می آید تا به دمای اتاق برسد. و فورا خون شروع به اسیدی شدن می کند و همان زمان دی اکسید کربن بالا می رود. به همین دلیل سلول ها شروع به باز شدن از همدیگر کرده و آنزیم ها را در بافت های بدن خالی می کند، درنتیجه خودشان را از درون هضم می کنند.


√ به رنگ سفید- و ارغوانی درمی آیید

سنگین شدن از علائم مشخصه بدن انسان بعد از مرگ است. درحالیکه باقیمانده بدن شما بعد از مرگ کمرنگ شده، سلول های خونی قرمز سنگین به قسمت هایی از بدن که نزدیک زمین است حرکت می کنند. و این بدین خاطر است که گردش خون متوقف شده است. درنتیجه این تغییرات لک های ارغوانی سراسر قسمت پایینی بدن را می پوشاند. درحقیقت پزشکی قانونی از روی این علائم می تواند زمان مرگ را تشخیص دهد.


کلسیم باعث انقباض ماهیچه ها می شود

همه ما در مورد لَخت شدن بدن بعد از مرگ شنیده ایم، زمانیکه بدن انسان سنگین شده و تکان دادنش سخت می شود. این سنگین شدن ۳ تا ۴ ساعت بعد از مرگ اتفاق می افتد، بعد از ۱۲ ساعت به حداکثر خود می رسد و بعد از ۴۸ ساعت از هم می پاشد. چرا چنین اتفاقی می افتد؟

پمپ هایی در غشاء سلول های ماهیچه ای وجود دارد که کلسیم را میزان می کند. وقتی که بعد از مرگ این پمپ ها از کار می افتند، کلیسم وارد سلول ها شده، سبب می شود ماهیچه ها منقبض و سفت شوند. بنابراین بدن سنگین می شود.

 

مومیایی کردن بدن, نحوه تجزیه بدن بعد از مرگ, مرگ انسان

 سنگین شدن از علائم مشخصه بدن انسان بعد از مرگ است

 

√  ارگانهای بدن خودشان را هضم می کنند

فساد و تعفن مثل آنچه که در فیلم های زامبی می بینیم بعد از سنگین شدن بدن اتفاق می افتد. این مرحله با کمک مومیایی کردن به تاخیر می افتد، اما بالاخره بدن تسلیم می شود. آنزیم های پانکراس کاری می کنند این اندام خودش را هضم کند. میکروب ها به این آنزیم ها حمله کرده و بدن در قسمت شکم به سمت اطرافش سبز رنگ می شود.

همان طوری که کارولین ویلیامز در NewScientist می نویسد: ذینفع های اصلی در میان ۱۰۰ تریلیون باکتری هستند که در روده ما زندگی خود را به صورت هماهنگ با ما می گذارندند. درحالیکه این باکتری ها بدن ما را در هم می شکنند، putrescine (ماده سمی در گوشت فاسد) و cadaverine آزاد می کنند، اینها ترکیباتی هستند که باعث می شوند بدن بوی مرگ بدهد.


بدن در یک موم پوشیده می شود

بعد از فاسد شدن پوسیدگی به سرعت بدن را تبدیل به اسکلت می کند. با این حال در این راه تغییرات جالبی دارند. اگر بدن در تماس با خاک سرد یا آب باشد، ماده مومی شکل چربی از میکروب هایی که بافت ها را هم می پاشد شکل می گیرد. این چربی مثل یک مخافظ برای اندام های داخلی بدن است. این رویداد محققان را به اشتباه انداخت که فکر کنند بدن خیلی زودتر از آنچه درواقع اتفاق می افتد می میرد، درحالیکه یک مورد چربی مرده ۳۰۰ ساله اخیرا در سوئیس یافت شد.


√  درپایان، همه ما به زمین بازمی گردیم

فقط چگونه بازگشتن ما مهم است. چه سوزانده شویم یا در زمین دفن شویم بالاخره به زمین بازمی گردیم و شاید در برخی از موارد هم مومیایی شویم.

منبع : galoos.ir


ویدیو مرتبط :
‫پس از مرگ چه اتفاقی برای بدن می افتد ؟‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پس از مرگ چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟


فقط مردگان می‌توانند خاطرات پس از مرگ را نقل کنند، اما نمی‌توان با آنها صحبت کرد. بنابراین دانشمندان اطلاعاتی در این زمینه ارایه می‌دهند که در ادامه می‌خوانیم. با زومیت همراه باشید.

zoomit.ir - وحید خامسی: فقط مردگان می‌توانند خاطرات پس از مرگ را نقل کنند، اما نمی‌توان با آنها صحبت کرد. بنابراین دانشمندان اطلاعاتی در این زمینه ارایه می‌دهند که در ادامه می‌خوانیم. با زومیت همراه باشید.

پس از مرگ چه اتفاقی برای بدن انسان می‌افتد

علم به ما می‌گوید که مرگ نیز مانند زندگی شامل مراحلی است.

۱. مرگ بالینی

اولین مرحله از مرگ به نام مرگ بالینی شناخته می‌شود. این مرحله بین ۴ تا ۶ دقیقه طول می‌کشد و هنگامی شروع می‌شود که تنفس انسان قطع شده و قلب از پمپاژ خون باز می‌ایستد. در این مدت  ممکن است قدری اکسیژن در مغز وجود داشته باشد که آسیب جدی نبیند، بنابراین باقی اندام‌ها مثل چشم‌ها و کلیه‌ها در طول مرگ بالینی زنده می‌مانند.

۲. مرگ بیولوژیکی

دومین مرحله از مرگ به نام مرگ بیولوژیکی شناخته می‌شود. در این مرحله سلول‌های بدن شروع به انحطاط کرده و اعضای بدن یکی پس از دیگری از کار می‌افتند. در این مورد، پزشکان مرگ را به کمک روش هیپوترمی به تاخیر می‌اندازند. آن‌ها با خنک کردن بدن به زیر دمای طبیعی خود انحطاط سلول‌ها را به تأخیر می‌اندازند تا زمان بیشتری برای احیای بیماران ایست قلبی داشته باشند.

تا اینجا مراحل مرگ به خوبی درک شده است اما پس این اسرار مرگ شروع می‌شود. دانشمندان به دنبال آن هستند که بفهمند پس از آنکه فردی دچار مرگ بالینی و بیولوژیکی شد چه اتفاقاتی را تجربه می‌کند و به همین منظور به مطالعه‌ی (NDE) یا تجربیات نزدیک به مرگ می‌پردازند. طبق گزارش مرکز تحقیقات تجربه‌ی خروج روح از بدن در لس‌آنجلس، بیشتر از هشت میلیون نفر از مردم آمریکا تجربه‌ی نزدیک به مرگ داشته‌اند. این تجربیات در زمانی اتفاق افتاده که فرد از نظر بالینی مرده یا در حال مرگ بوده یا در وضعیتی قرار گرفته که انتظار مرگ بسیار محتمل است. بسیاری از افرادی که تجربه‌ی نزدیک به مرگ داشته‌اند احساسات مشابهی را گزارش داده‌اند، احساساتی مانند شناور شدن در بیرون از بدن خود و یا حرکت سریع در تونلی از نور و برخی نیز عزیزان از دست رفته‌ی خود را ملاقات کرده‌اند.

پس از مرگ چه اتفاقی برای بدن انسان می‌افتد

محققان با مطالعه‌ی مستمر NDE تلاش می‌کنند فرآیندهای بیولوژیکی و یا عصبی که ممکن است باعث چنین تجربیاتی شود را درک کنند. برخی NDE ها را نوعی رؤیای شفاف می‌دانند در حالی که برخی دیگر علت رخ دادن آن‌ها را کمبود اکسیژن در مغز اعلام کرده‌اند. قسمتی در منطقه‌ی خلفی جانبی مغز به نام مرکز منطقی وجود دارد که معمولاً تنها در زمان بیداری فعال است، اما گاهی اوقات فعالیت این قسمت در مرحله‌ی REM خواب باعث می‌شود رویاهایی بسیار روشن به سراغ انسان بیاید که گویا در زندگی واقعی اتفاق افتاده است، در این زمان مغز در حالت انتقالی بین خواب و بیداری و در مرز آگاهی قرار می‌گیرد که به این تجربه، رؤیای شفاف گفته می‌شود. بررسی‌ها نشان داده‌ که در بسیاری از موارد NDE ها شبیه رؤیایی شفاف هستند اما از طرف دیگر برخی از محققان می‌گویند احساساتی از قبیل شادی و حرکت به طرف نور سفید در‌واقع عوارض پایین آمدن سطح اکسیژن در مغز و افزایش میزان دی‌اکسید کربن است، همانند آنچه در NDE گزارش شده است. با ایست قلب و عدم چرخش خون در بدن، مغز باقیمانده‌ی اکسیژن موجود در خون را می‌سوزاند و با این کار سطح دی‌اکسید کربن بالا می‌رود، همچنین برای مقابله با درد ناشی از ایست قلبی، آرامبخشی به نام اندروفین در بدن منتشر می‌شود که حالت توهم و سرخوشی ایجاد می‌کند.