دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

استفاده از سمی ترین گیاه



 

استفاده از سمی ترین گیاه

 

گیاه بسیار خطرناک "دیفن باخیا" که اکثر جا هادر منازل و دفاتر نگهداری می شود بسیار سمی بوده و می تواند به مرگ افراد بویژه کودکان منجر شود. در صورتی که قطعه ای از برگ آن خورده شود انسان را می کشد - دست زدن به برخی از انواع آن بعد از تماس با چشم انسان را کور می کند.

این گیاه مانند برگ انجیری بسیار سمی است و باید از دسترس نوزادان و کودکان نوپا که احتمال می دهید برگ های آن را به دهان بگذارند، دور نگهداشته شود در صورت بلعیده شدن، به دهان و زبان آسیب می رساند و شخص قادر به تکلم نیست.

نام فارسی اصیل این گل ، دیفن باخیا است که اشاره به سمی بودن برگ آن دارد. گیاهی است برگ زینتی. زادگاهش برزیل است. ساقه‌ها نرم و آبکی و نقش و رنگ برگها سبز رنگ بوده و آراسته به لکه‌های سفید کرمی و زرد کمرنگ است که از دو طرف برگ دیده می‌شوند. ساقه‌ها غالبا بدون انشعاب و برگهای انتهایی همیشه در حال رشد و فعالیت می‌باشند و برگهای پایینی به تدریج ریزند و ساقه حالت سخت به خود می‌گیرد. نسبت به عدم تهویه هوای اتاق و آبیاری بیش از اندازه حساس است.

دیفنباخیا به انگلیسی: Dieffenbachia) گیاهی از خانوادهٔ گل‌شیپوریان (آراسه) است. این گیاه بومی آمریکای استوایی است. ساقه‌های ساده آن سرتاسر پوشیده از برگ‌های غلافی رنگارنگ وخالدار است.

برگ‌های این گیاه سمی است و چنانچه خورده شوند باعث مسمومیت و گاه مرگ می‌گردند.

گیاهی است برگ زینتی. زادگاهش برزیل است. ساقه‌ها نرم و آبکی و نقش و رنگ برگها سبز رنگ بوده و آراسته به لکه‌های سفید کرمی و زرد کمرنگ است که از دو طرف برگ دیده می‌شوند. ساقه‌ها غالبا بدون انشعاب و برگهای انتهایی همیشه در حال رشد و فعالیت می‌باشند و برگهای پایینی به تدریج ریزند و ساقه حالت سخت به خود می‌گیرد. نسبت به عدم تهویه هوای اتاق و آبیاری بیش از اندازه حساس است.

 

استفاده از سمی ترین گیاه

 

عوارض و درمان دیفنباخیا

برگها زرد و تار عنکبوت زیر آنها مشاهده می‌گردد: عامل، کنه ریز قرمز است. هر دو هفته یکبار با سم کنه کش گیاه را سمپاشی نمایید تا علائم برطرف گردند.

برگها خشک شده و سقوط می‌نمایند: هوا خیلی گرم و خشک است. رطوبت خاک را بازدید و در صورت لزوم آبیاری نمایید. غبار پاشی را فراموش نکنید و گیاه را به محل خنک‌تری منتقل نمایید.

لکه‌های سوخته روی برگها است: در آفتاب غبارپاشی نموده‌اید، اگر چه گیاه به غبار پاشی نیاز دارد ولی بهترین موقع آن صبح و عصر در سایه‌است.

بعضی از برگها و ساقه‌ها می‌پوسند: عامل آن قارچ است. غبارپاشی را کمتر کنید. گیاه را در درجه حرارت ۱۶ درجه سانتیگراد نگه دارید و با سم قارچ کش سمپاشی کنید.

زخمهای سفید پنبه‌ای شکل روی برگها و قاعده آنها مشاهده می‌گردد: حشره آفت عامل آن است. گیاه را هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی سمپاشی نمایید.

برگها رنگ پریده و به سفیدی گرایش نموده‌اند: یا نور زیاد است و یا احتیاج به کود دهی دارد.

برگهای پایین زرد و لکه‌های قهوه‌ای در حاشیه آنها مشاهده می‌گردد: آبیاری بیش از اندازه‌است. اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود سپس با میزان کمتری آبیاری را انجام دهید.

برگهای پایین به طرف داخل می‌پیچند و خشک می‌شوند: کاملا طبیعی است با بالا رفتن سن گیاه برگهای پایین می‌ریزند. بهتر است گیاه را به محل خنک‌تری منتقل نمایید.

برگها رنگ پریده و سقوط می‌کنند: هوا خیلی سرد است. گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید.

 

استفاده از سمی ترین گیاه`

 

خویشاوندی

تاکسونمی : گیاه دیفن باخیا برحسب خویشاوندی با سایر گیاهان رده بندی می‌شود و جایگاه این گیاه از نظر رده بندی در سطح گونه مشخص می‌شود.

مورفولوژی : تنوع ریختی گیاه دیفن باخیا مطالعه می‌شود. به عبارتی مطالعه تنوع ریختی این گیاه باعث می‌شود تا بدانیم که با شرایط متفاوت در زیستگاهای مختلف سازگاری این گیاه چگونه صورت می‌گیرد.

آناتومی: ساختمان داخلی گیاه دیفن باخیامطالعه می‌شود.

مورفوژنز: از ابتدای تشکیل سلول تخم گیاه دیفن اخیاتا بوجود آمدن شکل این گیاه مطالعه می‌شود.

فیزیولوژی: نحوه کار و فعالیت گیاه یاس از سطح اندامکهای درون سلول تا بافتها – اندامها و خود گیاه دیفن باخیامطالعه می‌شود.

میتولوژی: به مطالعه درباره رشد – تولید مثل و رفتار سلول گیاه دیفن باخیامی پردازد.

اکولوژی: به مطالعه چگونگی سازش گیاه دیفن باخیابا محیط و ارتباط آنها با یکدیگر می‌پردازد.

ژنتیک: چگونگی انتقال صفات وراثتی و عوامل انتقال دهنده و ساختار شیمیایی این عوامل را در گیاه دیفن باخیابررسی می‌کند.

 

احتیاط

این گیاه مانند برگ انجیری بسیار سمی است و باید از دسترس نوزادان و کودکان نوپا که احتمال می‌دهید برگ‌های آن را به دهان بگذارند، دور نگهداشته شود (در صورت بلعیده شدن، به دهان و زبان آسیب می‌رساند و شخص قادر به تکلم نیست).


ویدیو مرتبط :
بمب سمی/استفاده وحوش آدمکش صهیونیستی از مواد سمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر تنش عصبی دارید،این گیاه را استفاده کنید!



سنل الطیب, خواص سنل الطیب,خواص داروئی سنبل الطیب

 

بیخوابید؟ یا تنش عصبی دارید؟ این گیاه را استفاده کنید!

 

سنبل الطیب Valeriana officinalis

(Valerian)

 

والرین و پیشگیری

انسان شهرنشین امروزی از هر طریقی بدنبال کاهش در میزان تنش های روزمره خود می باشد.سنل الطیب می تواند با کاهش تحریک پذیری سیستم عصبی در پیشگیری از بروز:

 

*    تنش های عصبی

*   بی خوابی با منشا اضطراب و افکار منفی

*    اختلالات فلبی مثل طپش قلب و دردهای گذرای قفسه سینه که منشا عصبی دارند

موثر باشد

 

خانواده سنبل الطیب :

Valerianaceae

 

مشخصات سنبل الطیب:

گیاهی علفی دارای ریزوم کوتاه و تعداد زیادی ریشه های دسته ای میان تهی است. ساقه غیر منشعب شیار دار و میان تهی که به ارتفاع یک  مترونیم میرسد.برگها متقابل و غالبا" بدون دمبرگ می باشند. گلها بصورت گل اذین در راس گیاه مجتمع شده وهر کدام جامی دو قسمتی به رنگ صورتی روشن دارند که درون کاسه ای با دندانه های بسیار قرار گرفته اند.

پراکندگی:

 

بومی غرب اروپا بوده ودر حاشیه رودها درون گودال ها وبیشه های باتلاقی بصورت خودرو دیده می شود.

 

در ایران در مناطق مختلف کاشته می شود.

 

بخشهای مورد استفاده سنبل الطیب:

ریزوم و ریشه های کوچک

ترکیبات شیمیایی:

والترتسValtratesدیدرووالترتسDidrovaltratesو ایزووالترتسIso valtrates ازمهمترین مواد موثره ان میباشند

 

خواص سنبل الطیب:

ارامبخشی: مخصوصا"برای سیستم اعصاب مرکزی

شل کننده عضلانی: بیشتر در عضلات اسکلتی موثر است.

کاهش میزان فعالیت سیستم حرکتی بدن: در نتیجه ارامش عمومی بدن بیشتر میگردد.

کاهش تنش فکری: با منحرف کردن افکار Tranquilizer و تعدیل افکار از تنش عصبی می کاهد.

 

موارد مصرف سنبل الطیب:


تنش عصبی: با کاهش میزان اثر محرکهای محیطی بر روی سیستم اعصاب مرکزی منجر به کاهش پاسخ های عصبی شده ودر نتیجه از بروز تنشهای عصبی جلوگیری می شود.

 

اختلالات خواب: مخصوصا" اگر ریشه عصبی داشته باشد از بروزشان پیشگیری می کند.

 

اختلالات عصبی قلب: از بروز دردهای گذرا قفسه سینه و طپش قلب جلوگیری می کند.

 

درمان


افزایش تحریک پذیری: با کاهش میزان پاسخ های عصبی از میزان تحریک پذیری Agitation می کاهد.

 

بی خوابی: با کاهش پاسخ به محرکهای محیطی فرد راحتتر به خواب فرو می رودمخصوصا"اگر توام با رازک استفاده شود در حالیکه اثرات مشابه دارو دارد عوارض قطع دارو را ندارد.{(خوراکی) کمکی}

 

اختلالات عصبی قلبی: طپش قلب .دردهای گذرای قفسه سینه . احساس گرفتگی قفسه سینه که منشائ عصبی داشته باشند را بهبود می بخشد.{(خوراکی حمام )کمکی}

 

فشار خون بالا: با کاهش تنشهای عصبی باعث بهبود افزایش فشار خون با منشا عصبی شده و در بهبود سایر موارد نیز اثر کمکی داشته واز میزان داروی مورد نیاز می کاهد. {(خوراکی حمام) کمکی}

 

موارد منع مصرف و احتیاط :

-    در مواردی که اسکیزوفرنی یا افسردگی دو قطبی   BMDوجود دارد مصرف ان ممکن است باعث تشدید بیماری می گردد.

 

-   در مواردی که والرین بصورت حمام استفاده می شود باید حتما" خطر خواب رفتن داخل وان را در نظر گرفته شود.

 

تداخلات دارویی:

مصرف توام با پنتوباربیتال Panthobarbitalزمان خواب القا شده را افزایش می دهدو با تیوپنتال Thiopantalباعث طولانی شدن بیهوشی می گردد لذا توصیه میشود والرین با باربیتوراتها مصرف نگردد.

 

تمایل والرین به گیرنده های بنزودیازپین و گابا موجب می گردد درصورت مصرف توام

 

1) اثرات منفی قطع بنزودیازپین ها کمتر ظاهر گردد.

 

2) اثرات بنزودیازپین ها افزایش می یابد.

 

3) مصرف توام با اهن موجب کاهش جذب اهن می گردد.

 

4) در حین مصرف با مترونیدازول Metronidazoleحالت خواب الودگی را افزایش می دهد.

 

مصرف در دوران بارداری:

بدلیل نبود تحقیقات کافی با احتیاط مصرف گردد.

 

مصرف در دوران شیردهی:

در مقادیر غیر تغلیظ یافته ( چایی) مجاز می باشد.

 

منبع:seemorgh.com