آثاروجود حیات دریک شهاب ‌سنگ(+عکس)

شهاب سنگ

زیست‌اخترشناسان ناسا توانسته‌اند اسیدهای آمینه را که عنصر اصلی حیات محسوب می‌شوند را در شهاب‌سنگ‌هایی کشف کنند که تا پیش از این تصور می‌شد قادر به نگهداری از این مولکول پیچیده نیستند.

به گزارش ایسنا، این کشف غیرمنتظره باعث شده که ناسا در مورد فرضیات اولیه شکل‌گیری اسیدهای آمینه بازاندیشی کند.

اسیدهای آمینه مانند قطعات پازل حیات، عنصرهای اساسی برای پی‌ریزی هرگونه حیات در زمین هستند. در ساخت میلیون‌ها پروتئین مختلفی که حیات زمین بر اساس آنها پدید آمده است، 20 گونه مختلف اسید آمینه با تنظیمات متنوع نقش داشته و دارند.

شهاب سنگ

یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی به سرپرستی دکتر دانیل گلاوین از مرکز پرواز فضایی گدارد ناسا، ‌این اسیدآمینه را در شهاب‌سنگ 2008 TC3 که سال 2008 در صحرای حبشه در شمال سودان سقوط کرد، کشف کنند.

این شهاب‌سنگ از نوع اوریلیت است، گونه‌ای نادر از سنگ‌های آسمانی که در اثر برخورد دو شهاب‌سنگ به‌وجود می‌آید. در این برخورد، گرمای سنگ تا 1100 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد و هر مولکولی از جمله اسید آمینه به کربن گداخته تبدیل می‌شود. اما باقی‌ماندن اسید آمینه پس از داغ شدن این سنگ، بدان معنی است که مدل‌های موجود کامل نیستند.

گالوین معتقد است که اسیدهای آمینه پس از تاثیر اولیه با وجود نبود آب برای تشکیل این نوع اسید به‌وجود آمده‌اند. او و همکارانش در حال انجام آزمایش واکنش‌های شیمیایی گازی هستند تا دریابند آیا این مواد نیز قادر به تولید اسیدهای آمینه بدون وجود آب هستند یا خیر.

منبع : pcparsi

شهاب سنگ

جزئیات سقوط شهاب سنگ بر بام خانه‌ای در همدان +(عکس)

اخبار,اخبار اجتماعی ,شهاب سنگ

صبح روز شنبه حادثه عجیبی در شهرستان فامنین در استان همدان رخ داد.

به گزارش همشهری، سقوط یک شهاب سنگ کوچک روی بام خانه‌ای در این شهر ساکنان خانه را شوکه کرد و خیلی زود خبر آن در همه جا پیچید.

رضا سلیمی، صاحب همان خانه‌ای است كه شهاب سنگ روی بام آن سقوط كرده است. او می‌گوید: حدود ساعت 8صبح بود كه صدای مهیبی شنیدم و افتادن یك شیء روی پشت‌بام باعث ریزش مقدار كمی از گچ سقف شد. با عجله خودم را به پشت‌بام رساندم و دیدم كه سنگی به ابعاد تقریبی 5سانتی‌متر در 5سانتی‌متر روی پشت‌بام افتاده است.

وقتی به آن دست زدم كمی داغ بود. این سنگ ایزوگام پشت‌بام را سوراخ كرده به سیمان رسیده و تكه‌های كوچكی از آن هم به اطراف پخش شده بود. حتی تكه‌هایی از سنگ لانه پرندگان را هم از پاشیده بود و من كه حسابی شگفت‌زده بودم بدون آنكه سنگ را دستكاری كنم به جست وجو در اطراف پرداختم تا ببینم آیا نمونه‌ای از آن را می‌یابم یا نه.

من تا پیش از این چنین اتفاقی را ندیده و نشنیده بودم و مثل فیلم‌ها می‌ترسیدم كه نكند سنگ دیگری روی بام خانه‌ام فرود بیاید یا به سرم اصابت كند.ماجرایی را كه رضا سلیمی تعریف كرد، فرماندار فامنین هم تأیید می‌كند و می‌گوید: وزن این شهاب سنگ نزدیك به یك كیلو بوده كه تكه‌های آن برای بررسی بیشتر به آزمایشگاهی در همدان ارسال شده است.

ظاهر پورمجاهد با اشاره به اصابت این شهاب‌سنگ به یك خانه مسكونی ادامه می‌دهد: به این خانه آسیب جزئی وارد شده و ساكنان آن سالم هستند.

از سوی دیگر مسئول اخترشناسی مركز ابن‌صلاح‌همدانی نیز معتقد است: این شهاب‌‌سنگ‌ها باقیمانده بارش‌های آسمانی هستند كه در ماه‌های مختلف اتفاق می‌افتند. اغلب سنگ‌های حاصل از بارش‌های آسمانی در همان جو زمین می‌سوزند و به زمین نمی‌رسند اما احتمال اینكه یك مورد از جو زمین عبور كند وجود دارد.

با این حال مشخصه سنگ‌های آسمانی را تنها با آزمایش می‌توان شناسایی كرد و تنها با توجه به ظاهر آنها نمی‌توان گفت كه فلان سنگ آسمانی بوده است.

اخبار اجتماعی - همشهری