اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

"کاش تیم مذاکره، کارشناس بانکی داشت"



کلمات کلیدی


"کاش تیم مذاکره، کارشناس بانکی داشت"

احمد حاتمی‌یزد، کارشناس بانکی در روزنامه شرق نوشت:
در بیانیه روز گذشته، هیچ تصمیمی برای برداشتن تحریم‌های بانکی گرفته نشد و این تحریم‌ها همچنان پابرجاست. با توجه به اینکه بانک‌های خارجی حاضر به انجام مبادلات نیستند و «سوییفت» همچنان بسته است بنابراین نمی‌توان پولی در سطح بین‌الملل جابه‌جا کرد.

بهتر بود آقای ظریف نیز همانند سایر گروه‌های شرکت‌کننده، کارشناسان بانکی را نیز با خود همراه می‌کرد تا در مواقع تصمیم‌گیری به یاری این گروه بیایند. در بیانیه، برداشتن تحریم صادرات مواد پتروشیمی دیده شده است. ما سالانه در کشور 20‌میلیارددلار صادرات این گروه از کالاها را داریم. حال این 20‌میلیارددلار از طریق کدام بانک باید صورت گیرد؟ وقتی پولی قرار نیست جابه‌جا شود؛ صادرات پتروشیمی نیز ارزی برای کشور به‌دنبال نخواهد داشت.

کشورهای تحریم‌کننده حتی حاضر نیستند با بانک مرکزی مبادلات انجام دهند. اگر دولت این امکان را دارد که از طریق مذاکراتی، شورای سیاست‌گذاری خارجی اتحادیه اروپا را متقاعد به برداشتن تحریم یک بانک یا سهل‌ترکردن مبادلات پولی کند باید هرچه‌سریع‌تر نسبت به انجام این مذاکرات یا یافتن کانالی برای ارتباط برقرارکردن با مقامات تصمیم‌گیر اقدام کند.

 

در صورت ادامه این روند و تحریم‌ماندن مبادلات پولی، همچنان اقتصاد زیرزمینی فعال خواهد بود و تنها راه نقل‌وانتقالات، صرافی‌ها باقی خواهند بود. این انتظار از گروه دیپلمات‌های ایرانی وجود داشت که در بیانیه کاهش تحریم‌ها، بخش پولی را نیز ببینند و کشورها را به‌کنارآمدن با بخشی از این درخواست‌ها راضی کنند، اما در هر حال، انجام همین میزان توافق و کاهش برخی از تحریم‌ها گام مثبتی است که بر اقتصاد کشور تاثیر قابل‌توجهی خواهد داشت.

روند تخریب که از سال 91، روزبه‌روز وسیع‌تر شد اکنون متوقف شده است. امروز، مردم هم همان رفتاری را خواهند کرد که در سال نخست پس از جنگ تحمیلی کردند.

خرابی‌ها در دست ترمیم قرار می‌گیرد. اشتغالزایی افزایش یافته و شاخص‌های منفی‌ روبه‌رشد خواهند رفت. با یک برنامه‌ریزی صحیح امیدی که پس از روی‌کارآمدن آقای روحانی در کشور ایجاد شد مسلما عملیاتی می‌شود و رونق به اقتصاد بازخواهد گشت.

هرچند ممکن است نتیجه اقدامات کنونی در کوتاه‌مدت دیده نشود ولی در سال‌ آینده، آثار مثبت جریانات فعلی محسوس خواهد بود. آن‌چیزی که ما را به رشد اقتصاد امیدوارتر می‌کند وجود تیم متخصص و باتجربه در کابینه دولت یازدهم است. در روزهای پس از انتخابات، اتفاقات اقتصادی و تصمیمات اتخاذشده نشان داده که می‌توان به برنامه‌های آقایان امیدوار بود.
/ روزنامه شرق


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عراقچی دوشنبه با آمانو دیدار می کند/ چهار کارشناس تجاری، بانکی، نفتی و حمل و نقل در تیم مذاکره کننده



دیدار عراقچی با یوکیا آمانو

عراقچی دوشنبه با آمانو دیدار می کند/ چهار کارشناس تجاری، بانکی، نفتی و حمل و نقل در تیم مذاکره کننده

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امورخارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام کرد: دوشنبه آینده ( ششم آبان ) با «یوکیا آمانو» دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین اتریش دیدار و گفت و گو می کند.

سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کارشناسان بانکی، تجاری، و نفتی برای افزوده شدن به تیم مذاکره هسته ای مشخص شده اند؟ گفت: چهار کارشناس از بخش های تجاری، بانکی، نفتی و حمل و نقل تعیین و به تیم مذاکره کننده هسته ای اضافه شده اند.

عراقچی از بیان نام این افراد خودداری کرد اما در عین حال گفت: تیم هفت نفره کارشناسان ایران به ریاست «حمید بعیدی نژاد» مدیرکل سیاسی وزارت امورخارجه هفته آینده در وین با کارشناسان گروه 1+5 مذاکره می کنند.

به گفته عراقچی مذاکرات تیم های کارشناسی ایران و 1+5 که متشکل از کارشناسان هسته ای، علمی و امور تحریم است روزهای چهارشنبه و پنج شنبه آینده هشتم و نهم آبان ماه جاری در وین برگزار می شود.

در دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 که روزهای 23 و 24 مهرماه در ژنو سوئیس برگزار شد طرفین پس از ارایه طرح جدید پیشنهادی تهران موافقت کردند برای رفع اختلاف نظرها کمیته ای متشکل ازکارشناسان هسته ای ،علمی و امور تحریم تا قبل از برگزاری دور جدید مذاکرات هر کشور با یکدیگر بحث و گفت و گو کنند.

دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 قرار است روزهای هفتم و هشتم نوامبر(16 و 17 آبان ماه) در ژنو برگزار شود.

/ایرنا