اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

"سفید بالک" ها چگونه تهران را تسخیر کردند؟



اخبار,اخبار اجتماعی ,پشه های سفید

 

اخبار اجتماعی - "سفید بالک" ها چگونه تهران را تسخیر کردند؟

مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه یکی از متولیان اصلی مقابله با سفید بالک ها، سازمان «دفع آفات» وزارت جهاد کشاورزی است، از بی‌توجهی این سازمان انتقاد کرد

مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه یکی از متولیان اصلی مقابله با سفید بالک ها، سازمان «دفع آفات» وزارت جهاد کشاورزی است، از بی‌توجهی این سازمان انتقاد کرد و گفت: کم آبی و افزایش مصرف سموم، سفید بالک را بوجود آورده است.

محمدهادی حیدرزاده در گفت‌وگو با آنا، گفت: سازمان «دفع آفات» وزارت جهادکشاورزی باید این حشرات را کنترل می‌کرد و آنها باید در این زمینه پاسخگو باشند، چرا که طبق بررسی‌های صورت گرفته در زمین‌های کشاورزی صفادشت و شهریار به علت کاهش آب، میزان مصرف سم از سوی کشاورزان افزایش یافته است تا بتواند کمبود آب را جبران کند.

وی افزود: این افزایش مصرف سم باعث شده تا زنبور ها که شکارچی طبیعی سفید بالک هستند از بین بروند و بر همین اساس این آفت افزایش پیدا کرده و راه مقابله با آن دشوار شده است.

به گفته مدیرکل محیط زیست استان تهران، آفت سفید بالک هیچ‌گونه خطری برای انسان ندارد و پیش‌بینی ما این است که با افزایش و کاهش دما این آفت خود به خود از بین برود اما هنوز کاهش محسوس دما را تجربه نکرده‌ایم و بارش چند دقیقه‌ای باران در روزهای گذشته نیز نمی‌تواند تاثیر چندانی در کاهش سفید بالک داشته باشد.

حیدرزاده تاکید کرد: بنابراین فقط پس از چندین بارش در تهران و همچنین کاهش ملموس دما می‌توان درباره کاهش یا افزایش سفید بالک صحبت کرد و نظر داد. بر همین اساس تا اواخر مهرماه سال جاری باید صبر کرد و پس از آن با کاهش دما جمعیت سفید بالک نیز به مرور کاهش می‌یابد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که طبق نظریه حشره شناسان سفید بالک خسارت بالایی به گیاهان وارد می‌کند و چندی پیش این خسارت در استان کرمان حتی تا 100 درصد نیز اعلام شده است از میزان خسارت وارده به گیاهان تهران ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت:‌ سازمان فضای سبز تهران مدعی است که آسیبی به گیاهان تهرانی وارد نشده است و علت خورده شدن گیاهان را کمبود آب و عوامل دیگری دانست.

حیدرزاده، محیط زیست را دستگاهی نظارتی دانست که نمی تواند راسا برای مقابله با آفت سفید وارد کار شود، با این وجود مکاتباتی با شهرداری و مرکز تحقیقات آفات انجام شده است و نتیجه آن اقدام شهرداری تهران، آب‌شویی درختان بوده است اما به گفته وی متاسفانه مرکز آفات وزارت جهاد کشاورزی که متولی اصلی رسیدگی به این موضوع است هنوز هیچ پاسخ یا اقدامی برای مقابله با سفید بالک انجام نداده است.
اخبار اجتماعی - آنا

 


ویدیو مرتبط :
amp در سئو چیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طغیان مجدد سفید بالک ها در تهران


رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، طغیان مجدد سفید بالک ها در فضای شهر تهران را تشدید گرما عنوان کرد و گفت: کنترل آفات در فضای شهری توسط شهرداری تهران کنترل می شود که در همین راستا اقدامات خوبی انجام شده است.

خبرگزاری ایرنا: رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، طغیان مجدد سفید بالک ها در فضای شهر تهران را تشدید گرما عنوان کرد و گفت: کنترل آفات در فضای شهری توسط شهرداری تهران کنترل می شود که در همین راستا اقدامات خوبی انجام شده است.

محمدعلی باغستانی افزود: سفید بالک ها آفت درختان توت هستند و در اثر خشکسالی های پی در پی و تشدید گرما در واقع شرایط برای رشد و تکثیر این آفت فراهم می شود.

مگس سفید (Whitefly)، سفید بالک یا عسلک گلخانه ای حشره ای در خانواده سفید بالکان است که هم قبل و بعد از بلوغ از شیره گیاهی تغذیه می کند و سبب ضعف عمومی گیاهان می شود.

به گفته وی، سازمان حفظ نباتات کشور در بحث کنترل سفید بالک نقش چندانی ندارد زیرا این سازمان تنها مسئول کنترل و مقابله با آفات و بیماری ها در عرصه های کشاورزی و باغی است اما به عنوان اعضای کارگروه مبارزه با این آفت در جلسات هم اندیشی حضور می یابد.

وی با بیان اینکه کنترل و مقابله با سفید بالک در فضای شهری برعهده سازمان شهرداری ها است، اظهارداشت: در همین راستا دستورالعمل هایی تهیه و اقدامات لازم در این خصوص انجام شده به طوری که در سراسر مناطق 22 گانه شهر تهران روی درختان نوارهای زردرنگی برای جذب این آفت نصب شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص این تصمیم تصریح کرد: از آنجا که در فضای شهری امکان استفاده سم و آفت کش وجود ندارد بنابراین باید از روش های غیرشیمیایی که ضرر انسانی نداشته باشد، استفاده شود.

وی با تاکید براینکه درختان توت میزبان سفید بالک ها هستند، ادامه داد: در راستای کنترل این آفت، شهرداری تهران نسبت به شست و شوی درختان توت اقدام کرده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل افزایش سفید بالک ها در فضای شهری تهران اکثر نوارهای زرد رنگ جذب این آفت اشباع شده اند و کارایی خود را از دست داده اند.

باغستانی تاکید کرد: آنچه که مسلم است شهرداری تهران باید نسبت به تعویض هرچه سریعتر نوارهای زرد رنگ درختان اقدام کند تا این آفت در فضای شهری کنترل شود.

طبق گزارش کارشناسان، سفید بالک ها هیچ گونه عوارضی برای سلامت انسان ندارند و تنها راه ایجاد آزار آنها رفتن این حشرات به درون چشم یا دهان است.

سفید بالک ها از آفات مهم برای طیف وسیعی از محصولات کشاورزی در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق گرمسیری محسوب می شوند، این حشرات در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و به ویژه در شرایط گلخانه ای روی گیاهان زینتی و محصولات گلخانه ای در جمعیت های بالا رشد می کنند.

اندازه سفید بالک ها کوچک و سطح بدن و بال های آنها به وسیله پودر سفید رنگی پوشیده شده که در ظاهر شباهت بسیاری به پروانه ها اما در مقیاسی بسیار کوچک تر دارند.

سفید بالک ها در آسمان شبیه به ریزگردهای کمی درشت دیده می شوند نه مانند مگس و حتی می توان گفت پشه ها نیز کمی از سفید بالک ها بزرگترند.