اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

50 درصد مرگ ایرانیان ناشی از سکته است



علت مرگها در ایران ,اخبار جدید


اخبار اجتماعی - وزیر بهداشت:
50 درصد مرگ ایرانیان ناشی از سکته است

وزیر بهداشت گفت: 50 درصد علت مرگها در ایران سکته‌های قلبی یا مغزی است که ناشی از تغذیه نامناسب، کم تحرکی، فشار خون بالا و مصرف دخانیات است.

به گزارش فارس، حسن قاضی زاده هاشمی صبح امروز در مراسم پیاده روی در کنار دریاچه خلیج فارس در پارک چیتگر تهران گفت: بیماری برای همه هست و هیچ کس از آن مصون نیست اما بسیاری از بیماریها به خصوص بیماریهای غیر واگیر هستند که ما می توانیم با اصلاح سبک زندگی خود از بروز آنها پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: حتی بسیاری از بیماریهای مادرزادی نیز هستند که قابل پیشگیری هستند، برای این کار باید از خودمان و همسر و فرزند و اطرافیانمان مراقبت کنیم و بدانیم که چطور می توانیم زندگی کنیم تا کمتر دچار بیماری شویم.

وزیر بهداشت گفت: مهمترین عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر شامل فشار خون بالا، مصرف زیاد نمک، شکر و روغنهای جامد، استعمال دخانیات، چاقی و کم تحرکی است که کنترل همه این موارد در دست خودمان است.

هاشمی افزود: متأسفانه به علت بی توجهی به این مسائل حدود 50 درصد مرگ ایرانیان ناشی از سکته های مغزی و قلبی است که بسیاری از آنها با خودمراقبتی و اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری هستند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از علل مهم مرگ و میر ایرانیان سرطانها و از جمله سرطان ریه است که مصرف دخانیات یکی از عوامل اصلی بروز آن است البته می دانم که بسیاری از مردم علت این نوع بیماریهای تنفسی را آلودگی هوا هم می دانند که البته تأثیر این نوع آلودگی ها موضوع قابل انکاری نیست.

وزیر بهداشت گفت: امیدوارم همه ما مراقبت سلامتمان باشیم و به خصوص به همکاری و همت زنان کشور بسیار امیدوارم، زنانی که در همه عرصه ها از جمله انقلاب و دفاع مقدس منشاء حرکتهای بزرگی بودند و امروز نیز با اصلاح سبد و سفره غذایی خانوارها و کم کردن شکر، نمک و روغنهای مضر می توانند نقش اساسی در بهبود سلامت ایرانیان ایفا کنند.

وی ادامه داد: همه ما باید برای آینده بهتر کشور تلاش کنیم و این آینده بهتر در گرو سلامت مردم و حذف عوامل آسیب رسان به سلامت است.

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه مراسم پیاده روی اعضا و خانواده کانونهای سلامت شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در منطقه 22 تهران گفت: این مسئله ناشی از این است که برای اجرای برنامه های توسعه ای کشور و شهرها پیوست سلامت نداریم و نیازمندهای بهداشتی و درمانی مردمی که در مناطق توسعه ای ساکن می شوند را در نظر نمی گیریم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اینکه درآمد برخی از پزشکان از فوتبالیستهای پردرآمد بیشتر است گفت: من چنین مقایسه هایی را نمی پسندم و به نظرم یکی از مسائلی که فوتبال کشور ما را به حاشیه کشانده است همین مسائل است.
اخبار اجتماعی  - فارس

 


ویدیو مرتبط :
محاسبه ی ریاضی دنیا و آخرت 150 درصد و 50 درصد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیماری های قلبی عامل 43.7 درصد مرگ و میر ایرانیان/ میانگین سن سکته‌های قلبی در ایران



وزیر بهداشت,دکتر سید حسن هاشمی

بیماری های قلبی عامل 43.7 درصد مرگ و میر ایرانیان/ میانگین سن سکته‌های قلبی در ایران

وزیر بهداشت اعلام کرد: در ایران 43.7 درصد کل مرگ‌ها مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی است. میانگین سن سکته‌های قلبی در ایران در مردها 59 سال و در زن‌ها 65 سال است.

به گزارش  ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در پیامی به پانزدهمین کنگره تازه‌های قلب و عروق به راهکارهایی برای کاهش بار بیماری‌های قلبی - عروقی با استفاده از ظرفیت متخصصان این حوزه اشاره کرد و گفت: همان طور که می‌دانید در حال حاضر بیماری‌های غیر واگیر یکی از مشکلات اساسی نظام سلامت در دنیا و ایران محسوب می‌شود و این بیماری‌ها به 36 میلیون مورد مرگ در سال منجر می‌شود که این رقم حدود 63 درصد از کل مرگ‌هایی است که هر ساله در دنیا رخ می‌دهد.

وی افزود: 80 درصد این مرگ‌ها در کشورهای با درآمد پایین و متوسط اتفاق افتاده و یک سوم آن در افراد زیر 60 سال رخ می‌دهد.

قاضی‌زاده هاشمی بیماری‌های قلبی و عروقی را از جمله بیماریهای غیرواگیر بسیار شایع خواند گفت: در ایران 43.7 درصد کل مرگ‌ها مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی است و میانگین سن سکته‌های قلبی در ایران در مردها 59 سال و در زن‌ها 65 سال است که این واقعیات اهمیت پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها را گوشزد می‌کند.

وزیر بهداشت در این پیام به برنامه‌های اصلی لازم برای کاهش بار بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد و گفت: ترسیم نقشه بروز بیماری‌های غیرواگیر و تحلیل عوامل خطر تأثیرگذار، کاهش سطح مواجهه افراد و جوامع با عوامل خطر مشترک، بیماری‌های غیرواگیر، تقویت مراقبت‌ها برای افراد مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر با گسترش مداخلات مقرون به صرفه و سیاست‌گذاری و استاندارد سازی خدمات برای پیشگیری از خطرات اصلی تهدید کننده سلامت یقیناً می‌تواند در کاهش مرگ و افزایش کیفیت زندگی افراد مؤثر باشد.

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف مذکور اقدامات زیادی طی سال‌های متمادی انجام شده گفت: تشکیل پایگاه داده برای تجمیع اطلاعات بروز و شیوع بیماری‌های قلبی، جمع‌آوری اطلاعات مربوط به عوامل خطر در برنامه نظام مراقبت عوامل خطر و جمع‌آوری سیر بیماری‌های قلبی و عروقی بر اساس گواهی فوت در قالب کتاب سیمای مرگ در 29 استان، تنظیم سند فعالیت بدنی و سند تغذیه، تعهد به کنوانسیون دخانیات و برنامه‌ریزی برای مداخلاتی مانند فشار خون، دیابت، چاقی، خود مراقبتی و بازتوانی قلب از جمله اقداماتی است که انجام شده است.

وی اذعان داشت: با وجود همه اقدامات انجام شده تا تحقق اهداف این برنامه یعنی کاهش بار بیماری‌های قلبی و عروقی راه درازی در پیش است و بدون شک این امر بدون یکپارچگی بخش‌های مختلف نظام سلامت ممکن نیست که یکی از بخش‌های محوری صاحبان تخصص در حوزه قلب و عروق هستند./ایسنا