اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

20درصد زوج‌های ایرانی نابارورند



اخبار,اخبار اجتماعی , سقط جنین

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: در سال 1391، 227هزار سقط جنین انجام شده که 220 هزار مورد آن بدون مجوز و 7000 مورد با مجوز پزشکی قانونی صورت گرفته است.

محمد اسلامی در همایش تبیین سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک با بیان اینکه مقوله جمعیت یک مقوله مهم است و وزارت بهداشت باید با حفظ سیاست‌ها در جهت ارتقای سلامت جامعه حرکت کند، اظهار کرد: بند اول سیاست‌های ابلاغی جمعیت، ارتقای پویایی جمعیت است چراکه نرخ باروری کلی کمتر از حد جایگزینی 2.1 است.

وی با بیان اینکه هر 10 زن باید 21 فرزند داشته باشند، درحالی که 18 فرزند دارند، افزود: نرخ باروری کلی کمتر از حد جایگزینی 2.1 برای تمام دنیا یک خطر محسوب می‌شود و نرخ باروری کلی استان اصفهان 25 صدم کمتر از متوسط کشوری است که باید به حد جایگزینی برسد.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سال گذشته مطابق بررسی‌های انجام شده 2.22 درصد زوجین در آستانه ازدواج تمایل به فرزندآوری داشتند، گفت: با ادامه روند کنونی پیش‌بینی می‌شود در سال 1425 رشد جمعیت کشور صفر خواهد شد.

اسلامی با بیان اینکه سیر افزایش ازدواج از سال 1379 تا 1393 قابل قبول بوده اما افزایش باروری نداشته‌ایم، اضافه کرد: ایجاد بسترهای مناسب برای باروری سالم و فرزندآوری نیازمند ارائه آموزش‌ها و خدمات است و باید فرهنگ باروری سالم در جامعه اجرا شود.

وی با بیان اینکه 20 درصد زوجین در کشور نازا هستند، افزود: 73 درصد مرگ مادران در سال 1391 به علت ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای پیش از بارداری است و سقط جنین‌ها در کشور به دو صورت القایی (عمدی) و غیرالقایی (ناخواسته) انجام می‌شود.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: سالانه 150 تا 350 هزار سقط جنین به صورت القایی در کشور صورت می‌گیرد. در سال 1391، 227 هزار سقط جنین انجام شد که 220 هزار مورد آن بدون مجوز پزشکی قانونی به صورت غیرقانونی و 7000 مورد با مجوز پزشکی قانونی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه پیامدهای سقط جنین افسردگی، گوشه گیری، عذاب وجدان، عفونت و ناباروری است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مانع سقط جنین عمدی، اعتقادات مذهبی است. 36 درصد زوجین علت سقط جنین را مضیقه‌های مالی و اقتصادی و پنج درصد دلیل آن را تداخل با تحصیل عنوان کرده‌اند.

 

اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
ناباروری 6 میلیون زوج ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند درصد از زوج های ایرانی نابارورند؟



اخبار,اخبار اجتماعی,هزینه های درمان ناباروری


اخبار اجتماعی - معاون پژوهشگاه رویان:
15 درصد زوج های ایران نابارورند/ "ناباروری" از لیست بیماری‌های لوکس و زیبایی خارج شود

معاون پشتیبانی و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان با بیان این مطلب که هزینه IVF و میکرواینجکشن تحت پوشش بیمه نیست گفت : هزینه یک سیکل کامل آی وی اف یا میکرواینجکشن در مراکز ناباروری به طور متوسط 5 میلیون تومان دارد و حداقل 60 درصد زوجین باید دو تا سه بار سیکل کامل آن را انجام دهند تا بتوانند از نعمت بچه دار شدن بهره مند شوند.

دکتر احمد وثوق در گفت و گو با  ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بیش از 15 سال است که تحت پوشش قرار دادن هزینه های درمان ناباروری توسط سازمان های بیمه گرپیگیری می‌شود افزود: بیماری ناباروری باید از زمره بیماری‌های لوکس و زیبایی خارج شود و بیمه‌های پایه (خدمات درمانی و تأمین اجتماعی) آن را پوشش دهند چرا که مشکلات زوجین نابارور بسیار جدی تر از بیماری های دیگر است و پیامد های فرهنگی و اجتماعی خاص خودش را دارد و باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

ادامه داد: بحث تعرفه‌گذاری خدمات درمان ناباروری از چند سال قبل در کشور آغاز شده بطوریکه کارشناسی خدمات ناباروری نیز به بیمه ها ارائه شده است ولی متاسفانه این اقدامات تا کنون به مرحله عملیاتی نرسیده است ؛در این میان همت دولت مردان را می طلبد که تعرفه ها را مصوب و به طبع شورای عالی بیمه را موظف کنند که این خدمات را تحت پوشش قرار دهند.

15 درصد زوج های ایران نابارورند
دکتروثوق با بیان اینکه 15 درصد زوج های ایران نابارور هستند افزود: با توجه به جمعیت کثیر نابارور در ایران، ضروری است مسئولان ضمن تعریف ردیف بودجه ای خاص برای این افراد، با ایجاد صندوق‌های خاص مانند صندوق حمایت از زوج‌های نابارور به درمان ناباروری کمک کنند.

معاون پژوهشگاه رویان همچنین ناباروری را یک معضل اجتماعی و فرهنگی دانست و خاطر نشان کرد: این موضوع یک بیماری خاص و منحصر به فرد نیست بلکه در صورت حل نشدن می‌تواند آسیب‌های خانوادگی فراوانی از جمله افسردگی و طلاق را در پی داشته باشد.

دکتر وثوق ضمن امیدواری از تصویب هزینه های درمان ناباروری توسط سازمان های بیمه گر گفت: امیدوارم در دولت تدبیر و امید و با مدیریت عقلانی، تحت پوشش قراردادن هزینه های ناباروری با جدیت پیگیری و در دولت یازدهم اجرایی شود.

وی با بیان اینکه بودجه و امکانات این کار باید توسط نهادهای قانونگذار تامین شود افزود: باید سرانه بودجه سلامت افراد جامعه در بودجه کل کشور افزایش پیدا کند و سازمان های بیمه گر به تعهدات خود عمل کنند و امیدوارم در بودجه سال 93 به این موضوع توجه شده باشد.

تنها 20 درصد زوجین در بهترین شرایط به روش IUIجواب می دهند
دکتر وثوق با اشاره به اینکه هزینه های ناباروری براساس نوع گرفتاری زوجین متفاوت است اظهارداشت: تنها 20 درصد زوجین در بهترین شرایط به روش IUI جواب می دهند، که برای هر سیکل کامل باید 500 هزار تومان هزینه کنند که این برای زوجین بسیار سنگین است.

وی با بیان اینکه هزینه IVF و میکرواینجکشن تحت پوشش بیمه نیست گفت: در حال حاضر هزینه یک سیکل کامل IVF یا میکرواینجکشن در مراکز ناباروری به طور متوسط پنج میلیون تومان باید هزینه کنند و حداقل 60 درصد زوجین باید دو تا سه بار سیکل کامل آن را انجام دهند تا بتوانند از نعمت بچه دار شدن بهره مند شوند.
اخبار اجتماعی - ایسنا