اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج


مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: اکنون 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج هستند که بخش عمده ای از آنها در حال پشت سرگذاشتن سنین مناسب باروی و ازدواج هستند.

خبرگزاری ایرنا: از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر «محمداسماعیل مطلق» روز دوشنبه در نشست کشوری ارتقای نرخ باروری افزود : نرخ باروری کلی کشور در زمان حاضر کمتر از حد جایگزینی است و از نظر جمعیت شناسان یک تهدید برای کشور به شمار می رود.

وی گفت: از سال 1345 تا 1393 میانگین سن ازدواج در کشور در مردان از 25 به 27 و در زنان از 18 به 24 رسیده است.

مطلق، افزایش سن ازدواج، تاخیر در ازدواج، کاهش روند ازدواج، روند صعودی طلاق، مهیا نبودن فرصتهای شغلی، ناباروری و رفتارهای پرخطر را از جمله چالش های موجود در این خصوص عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون نرخ باروری کلی کشور 8/1 و کمتر از حد جایگزینی است، به عبارت دیگر وقتی این نرخ در یک کشور زیر 2 باشد، از نظر جمعیت شناسان این کشور در تهدید قرار دارد.

مطلق درمورد تعریف نرخ باروری گفت : متوسط تعداد فرزندانی که یک زن در طول دوران باروری خود به دنیا می آورد، نرخ باروری محسوب می شود.

وی فاصله طولانی بین ازدواج تا تولد اولین فرزند را چالش دیگری برای جمعیت برشمرد و افزود: در زمان حاضر این فاصله زمانی بیش از 5/3 سال و فاصله فرزند اول و بعدی نیز بیش از پنج سال است که باید این فاصله کمتر شود.

وی گفت: با انجام راهکارهایی نظیر کاهش 10 درصدی میزان طلاق، ازدواج 10 درصد از جوانان مجردی که در آستانه ازدواج قرار دارند و کاهش میزان مرگ و میر در اثر تصادفات، می توان نرخ باروری را از 8/1 به 6/2 رساند.

نشست آموزشی رویکردهای دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در برنامه های سلامت باروری برای ارتقای نرخ باروری کلی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.


ویدیو مرتبط :
ازدواج فیسبوکی دختر و پسر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنجال ازدواج دختر 9 ساله با پسر 11 ساله!


در شهر سنبلاوین از توابع استان دقهلیه مصر، مراسم نامزدی بین دو کودک 11 و 9 ساله ساله در شرایطی برگزار شد که بسیاری از مردم و محافل اینگونه ازدواج‌ها را محکوم کردند.

پایگاه خبری العالم: در شهر سنبلاوین از توابع استان دقهلیه مصر، مراسم نامزدی بین دو کودک 11 و 9 ساله ساله در شرایطی برگزار شد که بسیاری از مردم و محافل اینگونه ازدواج‌ها را محکوم کردند.

 داماد دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی و عروس کلاس سوم ابتدایی است و همکلاسی های کوچک انها در مراسم نامزدی حضور داشتند.

مرکز آزادی ها و حقوق اساسی سنهوری در شهر منصوره مصر این اقدام را محکوم کرد و ضمن انتقاد از والدین این کودکان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: گویی بار دیگر به دوران گذشته بازگشته ایم.

رضا دنبوقی مدیر ارشد مرکز سنهوری گفت: چنین اقدامی مغایر با کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک و بر خلاف تمام سنت ها و هنجارهای شناخته شده بین المللی است.

ازدواج در سنین پایین بیشتر به دلیل عواملی چون فقر و بیسوادی انجام می‌شود و مشکلات و آسیب های فراوانی برای زوجین به همراه دارد.