اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

10 زوجی که نماینده مجلس شدند



اخبار,اخبارسیاسی,نمایندگان زوج مجلس شورای اسلامی


اخبار سیاسی  - 10 زوجی که نماینده مجلس شدند

پس از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی تا كنون 9 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شده است. یكی از شیرینی های این انتخابات حضور زوج هایی به عنوان نماینده در مجلس است.

  اسامی آنها در ذیل می آید:
1- عاتقه صدیقی (رجایی) نماینده دوره اول؛ دوم و سوم مجلس شورای اسلامی؛ حوزه انتخابیه تهران؛ ری؛ اسلامشهر و شمیرانات.

2- شهید محمد علی رجایی همسر عاتقه صدیقی؛ نماینده دوره آول مجلس شورای اسلامی ؛ دوره اول ؛ حوزه انتخابیه تهران؛ ری؛ اسلامشهر و شمیرانات.

3- جمیله کدیور نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی؛ حوزه انتخابیه تهران؛ ری؛ اسلامشهر و شمیرانات.

4- سیدعطاء الله مهاجرانی نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی؛ حوزه انتخابیه شیراز؛ همسر جمیله کدیور.

5- فاطمه کروبی نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی؛ حوزه انتخابیه تهران؛ ری؛ اسلامشهر و شمیرانات.

6- حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی نماینده مجلس شورای اسلامی؛ دوره اول الیگودرز ودوره دوم ؛ سوم وششم تهران؛ ری؛ اسلامشهر و شمیرانات؛ همسر فاطمه کروبی.

7- طاهره رضازاده نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی؛ حوزه انتخابیه شیراز.

8-  محمدابراهیم اصغرزاده نماینده  دوره سوم مجلس شورای اسلامی؛ حوزه انتخابیه تهران ؛ ری؛ اسلامشهر و شمیرانات؛ همسر طاهره رضازاده شیراز.

9- نیره اخوان بیطرف نماینده دوره پنجم؛ هفتم؛ هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی؛ حوزه انتخابیه اصفهان.

10- دکتر حسن کامران دستجردی  نماینده دوره چهارم؛ پنجم؛ هفتم؛ هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی؛ حوزه انتخابیه اصفهان؛ همسر نیره اخوان بیطرف.

 اخبار سیاسی  -  اسماعیل شاه محمدی ,عصرخبر


ویدیو مرتبط :
نطق دکتر محمد کرمی راد نماینده مردم کرمانشاه در مجلس هشتم مورخه 10.06.87

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حکم دادگاه برای 2 نماینده مجلس/از متهم شدن 10 نماینده تا فشار برای حذف نام‌ها



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 حکم دادگاه برای 2 نماینده

روزنامه آرمان نوشت:

آخرین اظهارنظرهای رسمی در این مورد هم پاسخی دقیق به این سوال ارائه نمی‌کند.پاسخ‌هایی که همچنان با ضدونقیض‌هایی همراه است.

 

دیروز سرپرست دادگاه کیفری استان تهران از محکومیت دو نماینده مجلس به جزای نقدی و رد مال در این پرونده خبر داده اما پیش از آن اللهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفته بود که این دو تن تبرئه شده‌اند.

 

این در حالی است که اردیبهشت ماه امسال قاضی مدیرخراسانی به خبرگزاری مهر گفته بود که حکم سه نماینده مجلس هشتم که در پرونده فساد سه هزار میلیاردی متهم بودند، صادر شده است.

از متهم شدن 10 نماینده تا فشار برای حذف نام‌ها
پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی از همان ابتدا فهرستی از مسئولان دولتی و مجلس را به همراه داشت. آنطور که محمود احمدی بیغش از اعضای كمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم در همان تابستان سال 90 خبر داد، 10 نفر از نمایندگان مجلس در رابطه با اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی به دستگاه قضایی احضار شدند.

 

بعد از آن هم مکرر نام‌های نمایندگان سرشناس مجلس که گفته می‌شد با این پرونده در ارتباط بوده‌اند مطرح شد، اما هیچگاه مورد تایید رسمی قرار نگرفت.

 

اینگونه بود که مجلس به عنوان مرکز خبرهای مربوط به اختلاس سه هزار میلیاردی مطرح شد؛ هم پیگیری این فساد در دستور کار مجلس بود، هم نام برخی از اعضای آن در لیست متهمان. آبان‌ماه سال 90، هنگامی که قرار بود گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس از فساد بزرگ مالی تهیه شود، برخی رسانه‌ها و سایت‌های اصولگرا این خبر را به شکلی پر رنگ منتشر کردند که در این گزارش «نام سه نماینده که 2 تن از آنها روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس می‌باشند به‌عنوان متهم در پرونده ذکر شده بود که با فشارهایی از سوی برخی نمایندگان، از گزارش نهایی حذف شد».

 

حتی یکی از اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس هشتم که نامش فاش نشد در آن زمان به خبرگزاری‌ها گفته بود «فشارهای وارده بر گزارش نهایی این کمیسیون منجر شد تا گزارش 24 صفحه‌ای به 18 صفحه کاهش یابد».

 

در همان زمان حرف و حدیث‌های مطرح شده که دامنه آن به صحن علنی هم کشیده شده بود باعث شد تا نمایندگانی چون علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس هشتم، ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در آن زمان و محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجالس هشتم و نهم ارتباط و نقش‌آفرینی خود در این اختلاس را تکذیب کنند.

درخواست نمایندگان برای افشای نام نمایندگان خاطی
هرچند برخی از نمایندگان مجلس نیز از همان سال 90 خواستار افشای نام نمایندگان درگیر با این پرونده شده بودند اما نهایتا دستگاه قضایی اجازه این کار را نداد، هر چند برخی از نمایندگان مجلس هشتم معتقد بودند که عدم افشای نام نمایندگان درگیر و مرتبط با پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی باعث می‌شود که کل مجموعه 290 نفر وکلای مجلس زیر سوال بروند.

 

اما دامنه واکنش‌ها به عدم افشای این اسامی به مجلس نهم هم کشیده شد و از اردیبهشت امسال دو مرتبه وزیر دادگستری برای ارائه توضیح درخصوص وضعیت نمایندگان مرتبط با این پرونده به مجلس فرا خوانده شد.

 

اول بار نمایندگان مجلس در اردیبهشت‌ماه امسال به دلیل آنچه «عدم اطلاع‌رسانی درخصوص نقش برخی نمایندگان در این پرونده» خواندند، مرتضی بختیاری وزیر دادگستری احمدی‌نژاد را به مجلس احضار کردند.

 

دومین بار هم این اتفاق در آخرین روزهای عمر دولت دهم تکرار شد. روز 17 مرداد، بعد از آنکه وزیر دادگستری دولت دهم و عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران پاسخ‌های خود را به ابهامات نمایندگان دادند، اللهیار ملکشاهی، رئیس‌کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: «براساس اظهارات جعفری دولت آبادی دادستان تهران، دو نماینده مجلس هشتم از اتهامات وارده تبرئه شدند و تنها پرونده یک نماینده مفتوح و در حال رسیدگی است». ملکشاهی گفته بود که «یکی از این دو نماینده با حضور در دادگاه تبرئه شده‌ و برای آنها قرار منع تعقیب خورده است».

روشن شدن گام به گام
حالا اما قاضی محسن افتخاری گفته: «حکم شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران مبنی بر محکومیت دو نماینده مجلس قابل تجدیدنظر در دیوان عالی کشور است».

 

سرپرست دادگاه کیفری استان تهران از بیان جزئیات احکام از جمله میزان جزای نقدی تعیین شده خودداری کرده است.

 

محسن افتخاری بابیان اینکه دو نماینده محکوم در پرونده سه هزار میلیاردی تجدیدنظرخواهی نکرده‌اند، نسبت به ارائه درخواست تجدیدنظر از این احکام ابراز بی‌اطلاعی کرد.

 

سعید عمرانی رئیس اداره دفتر دیوان عالی کشور نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از احکام شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران مبنی بر محکومیت دو نماینده مجلس تجدیدنظرخواهی شده است یا خیر؟ گفت: «در این رابطه چیزی به دیوان عالی کشور واصل نشده است».

 

در همین حال حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری روز دوشنبه 18 شهریور از صدور حکم مبنی بر محکومیت دو نماینده مجلس شورای اسلامی به جزای نقدی و رد مال در رابطه با پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی خبر داده بود.

 

وی همچنین گفته بود یک نماینده دیگر که در این پرونده متهم بوده با حکم دادگاه تبرئه شده است. هنوز هم گر چه چند و چون احکام این پرونده برای نمایندگانی که اکنون در ردیف متهم قرار گرفته‌اند مشخص نشده اما با سخنان قاضی افتخاری و محسنی اژه‌ای به نظر می‌رسد ابعاد این موضوع چند گام به روشن شدن کامل نزدیک شده است./روزنامه آرمان