اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

10شهری كه پایان جهان را دیدند



با اینكه فرضیه پایان جهان براساس تقویم مایاها تحقق نیافت اما شهرهایی در جهان وجود داشتند كه به زیر آب رفته ، زیر خاكسترها و مواد مذاب آتشفشانی مدفون شدند یا اینكه توسط انسان ها به حیاتشان خاتمه داده شد.
به گزارش روز یكشنبه جام جم آنلاین به نقل از آتلانتیكو، از اسكندریه تا پاولوپتری و از پورت روایال تا پمپئی  شهرها و تمدن هایی وجود داشتند كه براثر بلایای طبیعی نابود شدند.

شهرهای زیر آب, تصاویر شهرهای زیر آب
1 - بندر اسكندریه
اسكندریه و بندر آن امروز در عمق پنج متری  آب های این بندر مشهور مصر باستان مدفون است. بندر اسكدریه امروزی هیچ شباهتی  با بندری كه زیر آب است ندارد.
معابد ، تئاترها، كاخ هایی كه در طی قرون متمادی ساخته شدند براساس روایت های تاریخی بر اثر زلزله ای مهیب ویران شده و به اعماق دریا فرو رفتند. باستان شناسان تاكنون بیش از 1000 ستون، دهها ستون مخروطی و بیش از 20 مجسمه اسفنكس (ابولهول) را یافته اند. هنوز كاوش ها برای یافتن هزاران قطعه باستانی دیگر از بقایای اسكندریه ادامه دارد.


2 -ماهابالیپورام
شهر آتلانتید اغلب نامش هنگام صحبت از شهر های غرق شده مطرح می شود. به رغم واقعیت این شهر كمتر شناخته شده و در طول هزاران سال اساس افسانه ها بوده است و وجود آن در ساحل ماهابالیپورام باورنكردنی به نظر می رسد.
با این حال،‌ویرانه هایی در اعماق دریا در خلیج كامبرای در جنوب شرقی هند كشف شده اند. ویرانه ها شامل شش معبد به قدمت بیش از 10 هزار سال هستند. باستان شناسان شاید با ادامه تحقیقاتشان بتوانند ثابت كنند كه معابد ماهابالیپورام افسانه نبوده و واقعیت داشته اند.

شهرهای زیر آب, تصاویر شهرهای زیر آب
3 - پاولوپتری
شهر بندری پاولوپتری در یونان در آب های ایونین در جنوب پلونزی متعلق به دوره برنز بود. در این بندر قدیمی ترین بقایای یك شهر غرق شده مشهور وجود دارد. برخی از سفالینه های كشف شده به گفته باستان شناسان متعلق به هزاره های ششم و پنجم قبل از میلاد هستند. دكتر نیكلاس فلمینگ در سال 1967 بقایای این شهر غرق شده را كشف كرد. با این حال، اكتشاف آن در سال 2009 انجام شد.

شهرهای زیر آب, تصاویر شهرهای زیر آب
4- پورت روایال
پورت روایال مقر قدیمی حكومت انگلستان در جزیره جاماییكا و در عین حال عمده ترین بندر ماهیگیری و تجاری جزیره در طول قرن هفدهم بود. در روز هفتم ژوئن سال 1962 این شهر پایانی دردناك را تجربه كرد و توسط زلزله ای سهمناك ویران شد.
آب اقیانوس بیش از دو سوم شهر را غرق كرد و پورت روایال دیگر رونق نیافت. فعالیت های تجاری به بندر كینگستون منتقل شدند. امروز توریست های غواص می توانند برخی از استحكامات این شهر را كه یادآور گذشته پر رونق آن است زیر دریا مشاهده كنند.

5 - شهرك های گمشده كانادا
با اینكه ماجرای 10 شهرك گمشده كانادا متعلق به گذشته ای دور نیست اما كمتر كسی از آن خبر دارد. در اوایل ژوئیه سال  1958 میلادی 10 شهرك ایالت اونتاریو در زیر آب ها غرق شدند. این سرنوشت شوم نه ارتباطی به زلزله داشت نه سونامی و نه هیچ بلای طبیعی دیگر. حتی ساكنان این 10 شهرك از قبل از سرنوشت زادگاهشان اطلاع داشتند. احداث سد موزس - ساندرز از سال 1954 آغاز شد و سرانجام دریاچه آن این 10 شهرك را غرق كرد و هزاران نفر از ساكنان آن خانه و زادگاهشان را از دست دادند.

شهرهای زیر آب, تصاویر شهرهای زیر آب
6- یوناگونی
در مجمع الجزایر ژاپنی ریوكیو در منتهی الیه جنوب جزیره یوناگونی ماهیگیران محلی اغلب از یك كاخ مدفون شده در زیر آب ها صحبت می كردند. سرانجام كیهاشیرو آراكاته یك برگزاركننده تورهای زیر آبی تصمیم گرفت واقعیت را كشف كند. در سال 1958 او پلتفورم هایی از ماسه سنگ را یافت كه شكل آنها بسیار شبیه هرم های بومیان آمریكای جنوبی و زیگورات های بابل بود. سال ها بعد در 1996 ماساآكی كیمورا استاد زمین شناسی  تحقیقات گسترده تری را انجام داد و در سال 1999 ثابت كرد كه این بنا ها ساخته دست بشر بوده و به احتمال زیاد بقایای یك كاخ یا یك معبد است.

7 - وایز
وایز شهر افسانه ای منطقه برتانی فرانسه را در واقع می توان آتلانتید این كشور نامید كه براساس افسانه ها برای تنبیه "داهود" به دلیل گناهانش به زیر آب فرو رفت. "داهود" به اسطوره های برتانی تعلق دارد.
وی دختر شاه كورنوال و ملكه نورد بود. داهود شهر وایز را ساخت كه براساس اعتقادات كاتولیسیسم تفریحات رایج در آن غیر قابل تحمل بودند.

8 - رونگولت
رونگولت شهری در شمال آلمان در جزیره استراند در روز 16 ژانویه 1362 میلادی بر اثر امواج غول پیكر ناشی از یك توفان عظیم دریایی به زیر آب ها فرو رفت. در قرن بیستم میلادی بقایای این شهر در دریای وادن كشف شد.

شهرهای زیر آب, تصاویر شهرهای زیر آب
9- پمپئی
شهر پمپئی در كامپانیا ایتالیا یكی از مشهورترین شهر های نابود شده تاریخ محسوب می شود. این شهر كه در قرن پنجم قبل از میلاد ساخته شده بود در پی فوران آتشفشان وزوو در 24 اوت سال 79 میلادی زیر خاكسترهای داغ آتشفشانی به كلی مدفون شد. اما همین قشر خاكستر بهترین پوشش محافظ این شهر بود تا  بتوان امروز آن را مشاهده كرد.

شهرهای زیر آب, تصاویر شهرهای زیر آب
10 - هیروشیما
شهر هیروشیما در ژاپن در جزیره هونشو از جمله شهرهایی است كه به دست بشر نابود شد. درواقع، هیروشیما در روز ششم اوت 1945 پایان جهان را به چشم دید. این شهر نخستین شهری بود كه هدف بمباران اتمی قرار گرفت. مترجم: بهرام افتخاری..... /  jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
پایان جهان هستی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

100 مکانی که قبل از پایان جهان باید ببینید


وب سایت تلگراف با دست مایه قرار دادن شایعه پایان یافتن دنیا دست به معرفی صد مکانی زده که می بایست قبل از پایان جهان ببینیم.