اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یک مقایسه تاریخی:‌ رجایی با چند نفر به سازمان ملل رفت؟



 

 

 

این دو عکس در تاریخ ثبت خواهند شد

یک مقایسه تاریخی:‌ رجایی با چند نفر به سازمان ملل رفت؟

زمانی که محمود احمدی نژاد ،‌کاندیدای ریاست جمهوری شد ، ستاد انتخاباتی او برای معرفی این کاندیدای گمنام که تا قبل از شهرداری اش در تهران ،‌کمتر کسی اسمش را شنیده بود ،‌ از یک نام بزرگ و ملی استفاده کرد:‌" شهید رجایی"‌ ... و بدین سان احمدی نژاد در تبلغات رسمی ،‌ رجایی زمانه و رجایی دوم معرفی شد!

اینک اما 6 سال از آن روزها می گذرد و روز به روز عیان تر می شود که رجایی در همان 8 شهریور 60 به شهادت رسید و هرگز در 4 تیر 84 در قالب احمدی نژاد ظهور نکرد.

این روزها ،‌ سفر محمود احمدی نژاد ،‌رئیس جمهور ،‌به سازمان ملل در کانون توجه افکار عمومی ایران قرار گرفته است و آنچه به شدت مطرح است این که چرا رئیس جمهور در این سفر با هیاتی که طبق خبرهای منتشره 100 نفره بوده است به نیویورک رفته و بدتر از همه این که تعدادی از فامیل های خود و اعضای کابینه مانند خانواده های مشایی و بقایی و ... را نیز با هزینه بیت المال به این سفر کاری برده است؟! مگر سفر سازمان ملل جای پسر و عروس و مادر زن آقازاده معزز و ... است و مگر مردم ایران چه تعهدی نسبت به این خاندان دارند که باید هزینه سفر آنان به نیویورک را نیز بپردازند؟!

با این مقدمه بد نیست سری هم به تاریخ انقلاب بزنیم و ببینیم که شهید محمد علی رجایی هنگام سفر به نیویورک چند نفر همراه با خود برد و اساساً‌ از اعضای خانواده خود و رفقا ، افرادی مانند و پسر و عروس و داماد و ... را هم با خود برد یا نه؟!

برای پاسخ به این سوال که جواب آن می تواند مقایسه تاریخی جالبی بین رجایی و احمدی نژاد باشد به کتاب "فرزند ملت در آیینه انقلاب اسلامی" که در بهمن 1361 منتشر شده است مراجعه می کنیم و صفحه مربوط به سفر رجایی به نیویورک را می خوانیم:

« پس از طرح مسأله جنگ ایران و عراق در سازمان ملل و ضرورت شرکت نماینده ایران در جلسات آن سازمان، آقای رجایی نخست وزیر، تصمیم گرفتند شخصا به شورای امنیت رفته، نقطه نظرهای دولت ایران را بیان نمایند.

ایشان که از چند روز قبل در جبهه جنگ حضور داشتند، عصر روز پنجشنبه بیست و پنجم مهر ماه ۵۹ از مناطق جنگی با هواپیما وارد فرودگاه مهرآباد شدند و پس از انجام مصاحبه مطبوعاتی در فرودگاه ، در رأس هیأتی مرکب از برادران: بهزاد نبوی وزیر مشاور در امور اجرایی، گودرز افتخار عضو شورای نگهبان، یک نفر از وزارت امور خارجه، ۳ نفر از دفتر نخست وزیر و چهار نفر خبرنگار و فیلم‌بردار از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری پارس ، عازم نیویورک شده پس از ۱۳ ساعت پرواز، در ساعت هشت صبح جمعه به وقت تهران (نیم ساعت پس از نیمه شب به وقت نیویورک) وارد آن شهر شدند. »

همان طور که در این کتاب تاریخی آمده ،‌ هیات همراه شهید رجایی در سفر نیویورک 10 نفره بوده است که 4 نفرشان نیز خبرنگار و فیلمبردار بوده اند و البته دوستان و آشنایان و اقوام و همسایه ها شال و کلاه نکرده بودند تا با رئیس دولت به نیویورک بروند و جاهایی که بخه خواب هم نمی دیدند را با پول ملت ببینند!

سفر هم به لحاظ دیپلماتیک ،‌ سفر موفقی بود و شهید رجایی در سازمان ملل بیش از آن که از این سو و آن سوی جهان بگوید درباره ایران گفت و "صدای ملت ایران" بود.

حال این رفتار شهید رجایی را مقایسه کنید با رفتار کسی که حتی برای نوه اش نیز درخواست ویزا کرده بود تا او را با خود به نیویورک ببرد و حتی همسران رئیس دفتر و معاون رئیس جمهور هم در این سفر به عنوان "هیات همراه"‌ حاضر بوده اند!

قضاوت با مردم و تاریخ و خطاب به برخی مسوولان می گوییم : آقایان! هر کاری که می کنید ،‌لااقل خود را به چهره های تاریخی نچسبانید و نام بزرگانی چون رجایی را که اینک جزو اسطوره های این ملتند را لکه دار نکنید.

این دو تصویر در تاریخ ثبت خواهند شد

 

یک مقایسه تاریخی:‌ رجایی با چند نفر به سازمان ملل رفت؟

 

مهر 1359 خورشیدی

شهید رجایی با شش مقام دولتی و چهار خبرنگار به سازمان ملل رفت

 

یک مقایسه تاریخی:‌ رجایی با چند نفر به سازمان ملل رفت؟

 

شهریور 1390 خورشیدی

احمدی نژاد با 100 نفر از جمله پسر ، عروس و اعضای خانواده برخی همکارانش به سازمان ملل رفت.../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
شهید رجایی در سازمان ملل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدارهای احمدی نژاد و روحانی در سازمان ملل (+تصاویر مقایسه ای)



دیدارهای احمدی نژاد و روحانی در سازمان ملل (+تصاویر مقایسه ای)

نتیجه 8 سال سیاست خارجی محمود احمدی نژاد در آخرین سفر وی به سازمان ملل متحد در مهر 91 بروز کرد. او در این سفر تنها توانست با 3 مقام خارجی دیدار کنند که شامل رئیس جمهور بولیوی و دو ریز کشور آفریقایی به نام کومور و سوایزلند بود.

 محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت ایران در آخرین سفر خود به نیویورک برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مهر 1361، در مدت 5 روز اقامت در نیویورک تنها توانست با سران 3 کشور خارجی دیدار کرد. این سه مقام نیز شامل رئیس جمهور بولیوی (واقع در آمریکای جنوبی) و سران دو ریزکشور در آفریقا (کومور و سوایزلند) بودند.

نتیجه 8 سال سیاست خارجی محمود احمدی نژاد در آخرین سفر وی به سازمان ملل متحد در مهر 91 بروز کرد. او در این سفر تنها توانست با 3 مقام خارجی دیدار کنند که شامل رئیس جمهور بولیوی و سران دو ریز کشور آفریقایی به نام کومور و سوایزلند بودند.

این تعداد از سران کشورها و کیفیت انها خود به خوبی نشان دهنده وضعیت ایران در سال 1391 بود.

این در حالی است که حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران در نخستین سفر به نیویورک برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مهر 1392 ، توانست با سران 11 کشور دیدار و ملاقات کرد.

روحانی علاوه بر سران 11 کشور خارجی، با یک وزیر خارجه (وزیر خارجه آلمان به عنوان سرپرست هیات کشورش) و سه مقام ارشد بین المللی شامل اکمل الدین احسان اوغلو دبیر کل سازمان همکاری اسلامی، اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل متحد در بحران سوریه، کاترین اشتون نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هرمان ون رمپوی رئیس شورای اتحادیه اروپا و کریستین لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول نیز ملاقات داشت.

مقایسه کمی و کیفی ملاقات های دو رئیس جمهور ایران در سفر به سازمان ملل متحد در مهر ماه 1391 و 1392 خود به خوبی نشان دهنده، حجم  تغییر و ارتقای سطح ایران در مجامع بین المللی است.

دیدارهای احمدی نژاد رئیس جمهور وقت ایران در سفر به سازمان ملل در مهر 91 با سران 3 کشور
دیدار با اوا مورالس رئیس جمهور بولیوی

اوا مورالس رئیس جمهور بولیوی

 

دیدار احمدی نژاد با رئیس جمهور کومور

رئیس جمهور کومور,احمدی نژاد

دیدار احمدی نژاد با پادشاه سوایزلند

 پادشاه سوایزلند,احمدی نژاد

 

 پادشاه سوایزلند,احمدی نژاد

جایگاه کومور و سوایزلند در نقشه

 جایگاه کومور و سوایزلند در نقشه

حسن روحانی در سفر مهر 92 به سازمان ملل با 11 رئیس کشور، یک وزیر خارجه و 3 مقام ارشد بین المللی دیدار کرد

دیدار حسن روحانی و فرانسوا اولاند رؤسای جمهور ایران و فرانسه

حسن روحانی, فرانسوا اولاند

دیدار حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نواز شریف نخست وزیر پاکستان

حسن روحانی, نواز شریف

دیدار حسن روحانی رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور فیجی به عنوان رئیس دوره ای سازمان 77

حسن روحانی,  رئیس جمهور فیجی

دیدار حسن روحانی و میشل سلیمان رؤسای جمهور ایران و لبنان

حسن روحانی,  میشل سلیمان
 
دیدار حسن روحانی و منصف المرزوقی رؤسای جمهور ایران و تونس

حسن روحانی, منصف المرزوقی

 دیدار حسن روحانی و عبدالله گل رؤسای جمهور ایران و ترکیه

حسن روحانی, عبدالله گل


دیدار حسن روحانی رئیس جمهور ایران و خضرالخزاعی کفیل ریاست جمهوری عراق

حسن روحانی,خضرالخزاعی

دیدار حسن روحانی رئیس جمهور ایران و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن

حسن روحانی,شینزو آبه

 دیدار حسن روحانی رئیس جمهور ایران و خوزه لوئیز رودریگز نخست وزیر اسپانیا

حسن روحانی,خوزه لوئیز رودریگز

دیدار حسن روحانی و ماهیندا راجاپاسکا رؤسای جمهور ایران و سریلانکا

حسن روحانی,ماهیندا راجاپاسکا

 عصر ایران