اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یك كارشناس علوم دامی:كاهش قیمت تمام شده شیر و لبنیات نیازمند حمایت دولت است



 

شیر,قیمت شیر

 

یك كارشناس علوم دامی تصریح كرد: اگر مسوولان امر خواهان كاهش قیمت تمام شده ی شیر خام و لبنیات هستند، باید به نسبت سرمایه گذاری های صورت گرفته در این صنعت از تولید حمایت كنند تا هزینه های تمام شده كاهش یابد.

اردشیر نجاتی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، در گفت وگو با خبرنگار كشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار كرد: درحال حاضر قیمت تمام شده شیرخام در ایران بالاتر از قیمت تمام شده ی این محصول در كشور های اروپایی است.

وی تصریح كرد: بالا بودن قیمت تمام شده ی شیرخام در ایران ناشی از تصمیمات كلان اقتصادی، عدم حمایت از تولید، عدم توجه به اصلاح نژاد دام، مشكل مدیریتی در دامداری ها و مرغوب نبودن علوفه است.

نجاتی معتقد است كه اگر به دنبال ایجاد اشتغال و خودكفایی در تولید محصولات استراتژیك در كشور هستیم، باید از تولید حمایت كنیم؛ اما در حال حاضر هیچ گونه حمایتی از سرمایه گذاری های عظیم صنعت دامپروری كه توسط بخش خصوصی صورت گرفته، نمی شود.

این استاد دانشگاه تاكید كرد: دامداران علی رغم سرمایه گذاری های كلان در این بخش به دلیل افزایش روز افزون هزینه های تولید به ویژه علوفه كه ۷۰ درصد هزینه ی تمام شده ی شیرخام را تشكیل می دهد، با مشكل سرمایه در گردش و نبود نقدینگی برای تامین علوفه مواجه هستند. از سوی دیگر محصول تولیدی خود را باید به صورت مدت دار به كارخانه های لبنی بفروشند و برای ادامه ی تولید علوفه را به قیمت روز و به صورت نقدی خریداری كنند.

وی با تاكید بر این كه مسوولان باید وام قرض الحسنه یا با بهره بسیار پایین برای تامین علوفه در صنعت دامپروری شیری در نظر بگیرند، گفت: اكنون دامداران با وام های با كارمزد بالا یا وام آزاد علوفه ی مورد نیاز دام را تامین می كنند كه این امر باعث افزایش هزینه های تولید شده است.

نجاتی با اشاره به پایین بودن سطح ژنتیكی دام ها، اظهار كرد: عمده تولید داخلی توسط شركت های به ظاهر خصوصی تامین می شود كه این شركت ها نمی توانند مانند بخش خصوصی اقتصادی باشند.

این كارشناس علوم دامی پایین بودن سطح مدیریت در دامداری ها و سطح بهداشت را از جمله عوامل هزینه های تمام شده تولید شیر خام در كشور عنوان كرد.

وی گفت: با توجه به این كه در بخش اصلاح گیاهان اقدام نشده است، علوفه مان از كیفیت و مرغوبیت لازم برخوردار نیست، لذا میزان مصرف را افزایش داده كه منجر به افزایش قیمت تولید شده است. همچنین قیمت تمام شده علوفه در كشور ما بسیار بالاتر از كشور های دیگر است.

نجاتی تصریح كرد: مسوولان دولتی باید به تناسب سرمایه گذاری های انجام شده در صنعت دامداری برای این بخش به عنوان محصول استراتژیك، سرمایه در گردش با سود پایین تامین كنند تا قیمت تمام شده شیر خام و لبنیات برای مردم كاهش یابد..... / خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
برگشت قیمت لبنیات مشروط به عملی شدن وعده ی دولت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصمیم دولت برای افزایش قیمت شیر و لبنیات!



اخبار,اخباراقتصادی,قیمت لبنیات,قیمت نان


 اخبار اقتصادی - قیمت لبنیات و نان فعلاً افزایش نخواهد یافت

معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران گفت: با توجه به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها دولت فعلاً برنامه‌ای برای افزایش قیمت آرد و نان ندارد.

به گزارش فارس، نعمت‌الله ترکی درباره عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی با توجه به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تا پایان خرداد تأکید کرد و گفت: دولت همچنان برنامه‌ای برای افزایش رسمی قیمت‌ها ندارد.

وی درباره افزایش قیمت محصولات لبنی اظهار داشت: تاکنون هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت شیر و لبنیات در ستاد تنظیم کشور اتخاذ نشده و هر گونه افزایش قیمت این محصولات همچنان غیرقانونی و تخلف محسوب می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران ادامه داد: دولت با بررسی پیشنهادهای قیمت تمام شده این محصولات نرخ نهایی شیر خام را تعیین و نسبت به تغییر قیمت یا پرداخت یارانه شیر اقدام می‌کند.

ترکی درباره تغییر قیمت آرد و نان اظهار داشت: ستاد تنظیم بازار در زمینه گندم، آرد و نان نیز پرداخت یارانه دولت با خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم به نرخ 1050 تومان، توزیع آرد 465 تومانی و یارانه نقدی را تصویب کرده است و هیچ برنامه‌ایی برای تغییر نرخ نان در دولت مطرح نیست.

وی یادآور شد: در مورد تأثیر افزایش نرخ حامل‌های انرژی بر تولید نان نیز مقرر شده تا اتحادیه‌ها آنالیز کارشناسی تمام شد تولید را ارائه کنند تا بررسی شود.
 اخبار اقتصادی - فارس