اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یارانه نقدی واریز و قابل برداشت شد/پرداخت یارانه نقدی فقط تا پایان امسال



یارانه نقدی واریز و قابل برداشت شد

یارانه نقدی آذرماه دیشب به حساب سرپرستان خانوار واریز و از امروز یکشنبه قابل برداشت شد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش مهر، یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی به ازای هر نفر دیشب به حساب سرپرستان خانوار واریز و از امروز یکشنبه قابل برداشت شده است. بیش از 74 میلیون ایرانی یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی - فاز اول هدفمندی یارانه‌ها- را دریافت می‌کنند. یارانه نقدی تا مردادماه هر ماه بامداد هجدهمین روز به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شد اما این تاریخ در شهریور، مهر و آبان ماه به بیستمین روز موکول شد. 

پرداخت یارانه نقدی فقط تا پایان امسال

در مقابل دولت براین باور است که در سال جاری باید مرحله دوم هدفمندی اجرا میشد و میزان یارانه نقدی افزایش می یافت ,اما مجلس که نگران از مهار گرانی های افسارگسیخته ناشی از ان بود , عملا با تصویب قانونی که دیروز از سوی رییس مجلس ابلاغ شد جلوی انرا گرفت , اما دولت برای سال اینده این امکان را خواهد داشت که مرحله دوم هدفمندی را اجرا کند .

هنوز بودجه 92 نیامده تا مشخص شود که دولت برای هدفمندی چه در اندیشه دارد ودر سال پایانی خدمتش میخواهد چگونه با مردم حساب وکتاب کند , اما چیزی که از گمانه زنی ها و اظهارات مقامات مسوول دولتی برمیاید این است که دولت با افزایش قیمت سوخت تا قیمت واقعی ان و افزایش 20 تا 50 درصدی در قیمت برق وگاز و حتی اب , تلاش دارد , قدم نهایی را در هدفمندی یارانه ها بردارد و رقم یارانه ها را یکباره به 2 تا 3 برابر فعلی افزایش دهد , این درحالی است که بعید به نظر میرسد که مجلس با افزایش بیش از 20 درصدی قیمتها موافقت کند وحتی با پرداخت همین مقدار یارانه نقدی نیز مخالف است و بر این باور است که باید این پول را که به نقدینگی در جامعه دامن میزند به سمت خدمات اجتماعی و بیمه ها سوق داد.

بر اساس این گزارش کارشناسان پیش بینی میکنند که یکی از مهمترین چالشهای اخرین بودجه دولت احمدی نژاد با مجلس همین مساله یارانه ها باشد که قطعا دولت برای سال اخر به دنبال راهی برای اجرای برنامه خود است , برنامه ای که مجلس در سال 91 مانع ان شد.

***دولت :هدفمندی ادامه می‌یابد

هدفمندی‌ یارانه‌ها یک برنامه اصلاحی میان مدت و پایدار است و به طور طبیعی در همین مسیر اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها تداوم می‌یابد.

این اظهارات سیدشمس‌الدین حسینی - وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سوال است که آیا وقفه‌های چند روزه در پرداخت یارانه نقدی به معنای قطع پرداخت این یارانه است و یا برنامه دیگری دارید؟ اظهار کرد: یکی از نکاتی که برخی از ابتدای اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها به آن دامن می‌زدند این بود که سیاست قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها ماندگار نیست.

حسینی افزود:‌در گذشته برخی یارانه‌ها مانند یارانه مرغ قرار بود نقدی پرداخت شود این امر به هر دلیلی انجام نشد و این سابقه تاریخی نه چندان مناسب هنگام اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها نیز وجودداشت اما اکنون با گذشت نزدیک به 24 ماه از اجرای این قانون مردم می توانند خودشان قضاوت کنند که پرداخت یارانه استمرار داشته است و ادامه می‌یابد.

وی درباره روند اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها طی دو سال از اجرای این قانون اظهار کرد: سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها و دبیرخانه ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها با توجه به مجموع اطلاعات این بخش گزارشی منتشر می‌کند اما مسلم این است که به زبان آمار و ارقام در نظر گرفتن چند آیتم شفاف و ساده مانند صرفه جویی در مصارف نفت ، گاز و برق در حوزه انرژی نشان می‌دهد که منافع و صرفه‌های مادی و مالی قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها بسیار و بیشتر از آن چیزی است که هنوز سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها نتوانسته با بانک مرکزی تسویه کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال مبنی بر این که باتوجه به اظهارات برخی نمایندگان مجلس مبنی بر عدم اجرای فاز دوم قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها برنامه شما برای ادامه قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها به چه صورت است؟ خاطرنشان کرد: هدفمندی‌ یارانه‌ها یک برنامه اصلاحی میان مدت و پایدار است و به طور طبیعی در همین مسیر اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها تداوم می‌یابد.سخنگوی اقتصادی دولت افزود:‌تدوین قانون برنامه (بودجه) فرصتی است که دولت ومجلس گفت‌وگوهای بیشتری انجام دهند و از مزایای این قانون و صرفه جویی‌هایی که در پی داشته است اقتصاد ایران همچنان بهره مند شود.

سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت هم در مورد اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها گفت: در لایحه بودجه سال 92 بحث مربوط به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها طرح می شود .

محمدرضا فرزین در خصوص سرنوشت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: براساس لایحه بودجه سال 92، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را پیشنهاد می کنیم و در این زمینه دولت قصد دارد با مجلس وارد مذاکره شود.

همچنین , جمشید پژویان که از وی به عنوان تئوریسین قانون هدفمندسازی نام برده می شود در گروه موافقان اجرای قانون قرار دارد. وی معتقد است اشتباه فاحش و بزرگ مربوط به کسانی است که مسائل و مشکلات اقتصادی اخیر را به قانون هدفمندسازی یارانه‌ها ربط می‌دهند که از نظر علمی هیچ توجیه و پشتوانه علمی ندارد.

این اقتصاد دادن بر این باور است که شرایط اقتصاد ما مانند بیماری است که باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد تا از مرگ نجات پیدا کند اما اگر فقط با دادن مقداری مسکن بخواهیم وضعیت بیمار را کنترل کنیم، بیماری پیشرفت می‌کند و بیمار از بین می‌رود.

پژویان همچنین تاکید کرد: حتی در این شرایط هم باید گام دوم را اجرا می کردیم اما از ترس این‌که مبادا قیمت‌ها مقداری بالا برود، به جای این‌که به مردم توضیح بدهیم، ادامه قانون را متوقف کردیم و اگر چه ممکن است موقتا کمی از افزایش قیمت جلوگیری کنیم اما در آینده نزدیک دیگر راهی نخواهیم داشت.

***مجلس : هدفمندی متوقف میشود

اما مجلس نظری درست برخلاف دولت دارد , رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعید می دانم سال آینده زمان مناسبی برای اجرای فاز دوم باشد، گفت: با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای سال آینده انجام می شود 6 ماه برای تشکیل کابینه و ساماندهی شرایط مدیریتی دولت جدید زمان می برد بنابراین زمان مناسبی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیست.

عزت‌الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در خصوص گفته‌های معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور در خصوص اینکه در بودجه سال ۹۲ اجرای مرحله دوم هدفمندی را خواهیم آورد و در پاسخ به این سؤال که با توجه به تورم شدیدی که امسال نرخ ارز در جامعه ایجاد کرده آیا مجلس با افزایش قیمت حامل‌های انرژی مرحله دوم موافقت می‌کند،گفت: به عنوان عضو کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس با قاطعیت می‌گویم که مجلس حداقل تا پایان سال ۹۲ به هیچ عنوان با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها موافقت نخواهد کرد.

یوسفیان ملا در ادامه بیان داشت: مجلس تنها با یک شرط اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را می‌پذیرد که دولت حامل‌های انرژی را گران نکند و یارانه را بدهد.

وی گفت: اوضاع اقتصادی کشور تحمل یک ریال گران شدن حامل‌های انرژی را ندارد و دیگر ظرفیتی برای گرانی نمانده است.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم درواکنش به سخنان سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت مبنی بر این که فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها دربودجه ۹۲ لحاظ خواهد شد، گفت: اگر شرایط اقتصادی سال آینده هم مانند امسال باشد و درآمد مردم تکاپوی هزینه های اضافی را نداشته باشد و همچنان تولید با مشکل همراه باشد، اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها به صلاح نیست.

سیدمحمدحسین میرمحمدی ، افزود: کلیت هدفمندسازی یارانه ها مورد تایید نمایندگان و عقلای اقتصادی است اما برای اجرای آن باید شرایط زمان و مکان را درنظر گرفت.

وی دراین باره که اگر دولت بدون درنظر گرفتن شرایط بر اجرای فاز دوم اصرارکرد چه می شود ؟ گفت: مجلس با درنظر گرفتن شرایط زمان و مکان و صلاح مردم و دولت راه را تعیین می کند واگر دولت بخواهد تمکین نکند ما هر تصمیمی بگیریم کار خودش را می کند.

میرمحمدی افزود: هدفمند سازی یارانه ها باید بر اساس معیار و شاخصه های خاص خود اجرا شود و متاسفانه دولت فاز اول هدفمندسازی یارانه ها را کامل اجرا نکرد و همین نتیجه نقص دراجرا امروز گریبان همه را گرفته است.

درهمین حال یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درواکنش به سخنان سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت مبنی بر این که بر اساس لایحه بودجه سال ۹۲ اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها پیشنهاد کرده و با مجلس وارد مذاکره می شویم، گفت: گرانی و تورم به حدی بوده که قانون هدفمند سازی یارانه ها ماهیت خودش را از دست داده است.موید حسینی صدر اظهارداشت: من تنها با افزایش قیمت بنزین موافقم و افزایش مابقی کالاهای یارانه ای الان به مصلحت نیست چرا که گرانی ها بیش از حد است و نباید هزینه دیگری تحمیل شود.نماینده مردم خوی و چایپاره درمجلس شورای اسلامی، گفت: هدفمندسازی یارانه ها از هدف اولیه اش دور شده است واین قانون نیازمندبازنگری است.

***طرح مجلس برای قطع یارانه

درهمین راستا, سخنگوی کمیسیون ویژه نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و حمایت از تولید ملی مجلس اعلام کرد: برخی از نمایندگان طرح افزایش حمایت‌های بیمه ای به جای پرداخت یارانه های نقدی به مردم به صورت اختیاری را تهیه کرده‌اند که قرار است در جلسات این کمیسیون مطرح شود.جعفر قادری درخصوص ارائه طرح افزایش حمایتهای بیمه ای به جای پرداخت یارانه های نقدی به مردم،به مهر گفت:موضوع افزایش حمایتهای بیمه ای در قانون هدفمند کردن یارانه ها به صورت تدریجی در نظر گرفته شده است.

وی در عین حال تصریح کرد: البته بعید به نظر می رسد دولت این بخش قانون هدفمندی را اجرا کند، چون بیشتر علاقه به پرداخت یارانه نقدی به مردم دارد.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، به هر میزان که پرداخت یارانه نقدی به مردم کاهش یابد و حمایت‌های بیمه ای افزایش یابد، میزان اشتغال و تولید درکشور افزایش خواهد یافت./قدس آنلاین

 


ویدیو مرتبط :
استمرار پرداخت نقدی و غیر نقدی یارانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازگشایی پایگاه اطلاعاتی آمار طی یك هفته آینده واریز مرحله دوم یارانه‌های نقدی تا 28بهمن پرداخت معوقات بازنشستگان تا پایان سال در قالب سهام



بازگشایی پایگاه اطلاعاتی آمار طی یك هفته آینده

وزیر رفاه با اعلام اینکه پایگاه اطلاعاتی آمار طی یك هفته آینده مجدد باز خواهد شد، گفت: کسانی که تاکنون در این زمینه اقدام نکرده‌اند، پس از بازگشایی سایت آمار می‌توانند ثبت‌نام کنند.

 

به گزارش سرویس اجتماعی ایسنا، صادق محصولی افزود: ‌اطلاعات این دسته پس از راستی آزمایی به سایت رفاه http://refahi.ir منتقل و این افراد پس از انتشار اطلاعیه در اسفندماه می توانند شماره حساب خود را ارایه کنند، البته به این افراد مبلغی بابت سال 89 تعلق نخواهد گرفت و واریز یارانه این افراد از ابتدای سال آینده خواهد بود.

 

وی درباره کسانی که تغییر وضعیت داشته اند، نیز اظهار كرد: این گروه هم به محض باز شدن سایت آمار می توانند اصلاحات لازم را وارد و مانند گروه های دیگر در اسفند ماه شماره حساب خود را اعلام کنند.

 

به گفته محصولی، کسانی که پرونده شان در سایت آمار کامل و تعداد اعضای خانوار آنان درست ثبت شده، در صورت بروز مشکل باید به بانک مراجعه کنند، اما اگر تعداد افراد خانوار نسبت به تعداد واقعی آن در سایت آمار درست ثبت نشده باشد، باید اصلاح لازم پیش از مراجعه به بانک صورت گیرد.

 

وزیر رفاه گفت:‌ كسانی كه قبل از 21 مهر ماه شماره حساب خودشان را در سایت رفاهی اعلام كردند یارانه‌ها به حسابشان واریز شد.

 

وی با بیان اینكه امكان انصرف از دریافت یارانه ها در سایت رفاهی فراهم می شود، گفت: بین 12 تا 15 درصد از مردم اعلام حساب نكرده اند كه اقدام بسیار پسندیده‌ایست.

 

 

واریز مرحله دوم یارانه‌های نقدی تا 28 بهمن

 

وی در عین حال گفت: بانک‌ها حق ندارند بواسطه طلب‌هایی که از مردم دارند، از حساب یارانه‌ها برداشت کنند.

 

وزیررفاه زمان پرداخت بعدی یارانه های نقدی را پیش از 28 بهمن ماه اعلام و میزان پرداختی را همان مبلغ 89 هزار تومان به ازای هر نفر برای دو ماه بیان كرد.

 

پرداخت معوقات بازنشستگان تا پایان سال به صورت سهام

 

اجرای بسته های حمایتی تامین اجتماعی از 22 دی

 

وی همچنین با اشاره به بسته‌های حمایتی وزارت رفاه برای گروه های آسیب‌پذیر پرداخت و از اجرای بسته های حمایتی تامین اجتماعی از امروز چهارشنبه 22 دی ماه خبر داد و گفت: 1200 میلیارد تومان برای اجرای این بسته در نظر گرفته شده است.

 

گفت: در بخش درمان یکی از کارهای بزرگی که به کمک وزارت بهداشت صورت گرفته، آغاز نظام ارجاع به پزشک خانواده یا سیستم ارجاع بوده که در سه استان به صورت آزمایشی در حال اجراست.

 

محصولی بیمه ایرانیان را به عنوان اقدامی دیگر یاد کرد كه براساس آن افراد فاقد دفترچه بیمه درمانی با مراجعه به خدمات درمانی و پرداخت مبلغ چهارهزار تومان به صورت ماهانه، دفترچه بیمه درمانی دریافت می‌کنند.

 

وی با بیان اینكه تا كنون سه میلیون نفر برای این بیمه مراجعه داشته اند، گفت: كسانی كه نتوانند این چهار هزار تومان را پرداخت كنند با مراجعه به نهادهای حمایتی مانند كمیته امداد و بهزیستی از تخفیف بیشتری بهره مند می شوند.

 

وزیر رفاه گفت: تامین لوازم منزل و گازكشی به منازل محرومان و تهیه 70 هزار جهیزیه برای مددجویان از دیگر اقدامات وزارت رفاه بوده است.

 

به گزارشایسنا، محصولی در ادامه سخنان خود در یك برنامه تلویزیونی، با بیان اینكه 300 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش قرار می گیرند، اضافه كرد: كمك 37 درصدی دولت برای بیمه به مربیان مهد كودك ها ،كاركنان مراكز نگهداری و توانبخشی، هنرمندان، روزنامه نگاران و نویسندگان ، صیادان، لنج داران، زنبورداران و اصناف كم درآمد اختصاص می یابد.

 

محصولی گفت: در مجموع دو میلیون و 306 هزار خانوار با جمعیت بیش از هشت میلیون تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

 

وی با اشاره به اینكه یك میلیون نفر نیز تحت پوشش بیمه درمانی قرار می گیرند افزود: مبالغی نیز برای بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص خواهد یافت.

 

وزیر رفاه افزود: با حمایت دولت قانون بیمه قالیبافان، رانندگان، باربران، خادمان مساجد و كارگران ساختمانی اجرا شده است و بیش از یك میلیون و 600 هزار خانوار به بیمه شدگان اضافه شده اند.

 

وی افزود: صنوف كم در آمد مانند رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و 50 درصد حق بیمه آنان را دولت پرداخت می كند.

 

وی اظهار كرد: اقداماتی در خصوص پرداخت یک هزار میلیارد تومان پرداخت مطالبات بازنشستگان قبل از سال 1379 انجام شده است، دوهزار میلیارد تومان هم معوقات مربوط به تطبیق قانون مدیریت خدمات کشوری هفته گذشته در دولت مصوب و بنا داریم قبل از اتمام سال به صورت سهام به بازنشستگان ارایه کنیم.

 

محصولی گفت: پرداخت های بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی به مراكز درمانی و بهداشتی در كل كشور به روز شده است.

 

به گفته وی ضریب نفوذ در بخش بیمه های اجتماعی برای شاغلان از 60 درصد در سال 84 به 80 درصد رسیده است كه بزودی نیز تا 90 درصد افزایش خواهد یافت.

 

وزیر رفاه محصولی در ادامه نقش مردم را در اجرای هدفمندی یارانه ها بسیار شاخص و ارزشمند دانست و گفت: همراهی مردم با دولت مهرورز و عدالت گستر باعث شد این قانون آغاز خوبی داشته باشد.

 

به گزارش ایسنا، وی در خاتمه اظهار كرد: آینده بسیار روشن و شفافی از اجرای این قانون داریم و امیدوارم با اجرای این قانون به سمت تورم صفر پیش برویم./ایسنا