اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

یارانه نقدی اقشار مرفه حذف می شود؟


محمدرضا فرزین با تاكید بر این‌كه هم‌چنان برای دریافت یارانه نقدی روش خود‌اظهاری اعمال می‌شود، گفت: در شرایط كنونی هر ایرانی حق دارد یارانه نقدی دریافت كند.

سخنگوی كارگروه تحولات اقتصادی با اعلام این‌كه هنوز درصدی از مردم برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام نكرده‌اند، گفت: براساس آخرین اعلام‌ها جمعیت كشور حدود 76 میلیون نفر است، در حالی كه هم‌اكنون 73 میلیون نفر یارانه نقدی می‌گیرند.

محمدرضا فرزین با تاكید بر این‌كه هم‌چنان برای دریافت یارانه نقدی روش خود‌اظهاری اعمال می‌شود، گفت: در شرایط كنونی هر ایرانی حق دارد یارانه نقدی دریافت كند.

او در پاسخ به این سوال كه موضوع حذف یارانه‌ی نقدی اقشار مرفه در چه مرحله‌ای است، گفت: ما برای این كار باید براساس یك مطالعه‌ی دقیق بتوانیم خانوار‌هایی كه از تمكن مالی لازم برخوردارند را شناسایی كنیم.

وی افزود: البته هر زمان بخواهیم نسبت به حذف یارانه‌ی نقدی آنها اقدام كنیم، قطعا پیش از آن با این افراد مكاتبه و موضوع را به آنها اعلام می‌كنیم و سپس نسبت به حذف یارانه اقدام می‌كنیم.

منبع: ایسنا



ویدیو مرتبط :
حذف 5.5 میلیون نفر از اقشار پردرآمد از یارانه نقدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یارانه نقدی اقشار مرفه حذف می شود


دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره آخرین وضعیت طرح تحول بانكی، گزارش عملكرد قانون هدفمندی یارانه‌ها و زمان آغاز حذف یارانه اقشار مرفه اطلاعات جدیدی ارائه كرد.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره آخرین وضعیت طرح تحول بانكی، گزارش عملكرد قانون هدفمندی یارانه‌ها و زمان آغاز حذف یارانه اقشار مرفه اطلاعات جدیدی ارائه كرد.

متن گفت‌وگوی محمدرضا فرزین در این باره در پی می‌آید.

* گزارشی كه قرار بود از روند اجرای هدفمندی یارانه‌ها تهیه شود، در چه مرحله‌ای است؟

ـ طبق قانون این گزارش باید از سوی سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها تهیه شود. سازمان هم گزارش را تهیه كرده و نسخه‌ اولیه‌ آن را به آقای مصباحی‌مقدم، رییس كمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس ارسال كرده است، ولی ظاهرا این گزارش به عنوان نسخه‌ اولیه داده شده نه به عنوان نسخه‌ نهایی. قرار است ما هم یك بررسی مجدد در دبیرخانه روی آن انجام دهیم و آن را به صورت رسمی به مجلس ارائه كنیم.

* محتوای این گزارش چیست؟

ـ این در واقع یك گزارش عملكرد است كه طی این مدت از كل مصارف هدفمندی كه به مردم و تولید‌كننده‌ها داده شده و سهمیه‌هایی كه پرداخت شده و نیز از منابع آن تصویر دقیقی داده شده است.

* در این گزارش به گفته شما درباره منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها صحبت شده است. آیا بر اساس آن، منابع و مصارف با هم همخوانی دارد؟

ـ بله همخوانی دارد، ولی وقتی گزارش رسمی ارائه شود، جزییات نیز معلوم خواهد شد.

* گزارش رسمی چه زمانی ارائه می‌شود؟

ـ من فكر می‌كنم تا یكی دو هفته‌ آینده نهایی شود. البته گزارش غیررسمی از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به رییس كمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس داده شده‌است، ولی گزارش رسمی هنوز نهایی نشده است.

* بر اساس این گزارش، درآمد‌های هدفمندی از چه محلی تامین شده است؟

ـ من بارها گفته‌ام منابع هدفمندی یارانه‌ها چند مورد است. یك ردیف‌های بودجه‌ای است كه در بودجه مصوب شده و بخشی هم درآمد ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی است.

* سوال بعدی این است كه طرح تحول بانكی در چه مرحله‌ای است و چه زمانی عملیاتی می‌شود؟

ـ الان تقریبا نسخه اولیه‌ طرح تحول بانكی در دبیرخانه تهیه شده ‌است. البته این نسخه اولیه باید در كارگروه تحولات اقتصادی مصوب شود. ما هنوز این طرح را در كارگروه تحولات اقتصادی مطرح نكرده‌ایم و فعلا طرح در دبیرخانه است.

* سوال دیگر این است كه یارانه اقشار مرفه از چه زمانی حذف می‌شود؟

ـ ما در ماه‌های آینده كاملا روی حذف برخی از افراد كه مستحق دریافت یارانه نیستند، متمركز می‌شویم و متناسب با آنچه در قانون آمده، كار را اجرایی می‌كنیم. الان جلساتی برای تقویت نظام شناسایی گذاشته‌ایم. مشكل الان ما این است كه باید یك نظام شناسایی دقیق داشته باشیم تا افرادی كه از فهرست حذف می‌شوند، افرادی باشند كه طبق قانون باید حذف شوند و در این روند دچار خطا نشویم.
الان بیشتر جلسات ما روی تقویت نظام شناسایی و گرفتن اطلاعات از دستگاه‌های متمركز است و در آینده نزدیك، حذف یارانه اقشار مرفه آغاز می‌شود. البته همان‌طور كه گفته‌ام، پیش از حذف یارانه با افراد مكاتبه می‌شود.

* پارامتر‌هایی كه در نظام شناسایی استفاده می‌كنید، چیست؟

ـ ما پایگاه‌های اطلاعاتی مختلفی در كشور داریم كه همه آنها را با هم لینك می‌كنیم. مثلا پایگاه‌های اطلاعاتی درباره‌ خودرو، مسكن یا وضعیت حقوق و دستمزد داریم و اینها معیارهایی است كه اطلاعات آن جمع‌آوری می‌شود و بر اساس آن، یارانه اقشار مرفه حذف خواهد شد.

منبع: ایسنا