اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گپ و گفت خبرنگار نشریه امریکایی با آیت الله صانعی



از سیاست، بیماری دیابت تا صداقت مالی
گپ و گفت خبرنگار نشریه امریکایی با ایت الله صانعی

گلایه مندی از دولت به دلیل عدم تحقق وعده ها در عرصه سیاست داخلی تا نگرانی از رد صلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح طلب از جمله مسائل مطرح شده آیت الله صانعی بوده اند. او می نویسد:"آیت الله صانعی به من گفت که مشکل نه در ساختار قدرت که در سوء استفاده از آن است. او گفت:"من فکر نمی کنم که ساختار سیاسی نیاز به تغییر داشته باشد. من فکر می کنم تفکر و طرز اندیشیدن برخی از مردم باید تغییر کند".

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 "بابی گاش" خبرنگار معروف که پیش تر برای نشریه "تایم" کار می کرده و اکنون در سایت خبری – تحلیلی "کوارتز" مشغول به فعالیت است در جریان سفر اخیر خود به ایران به دیدار ایت الله "یوسف صانعی" در قم رفته و با او درباره مسائل گوناگون به گفت و گو نشسته است.

به گزارش خرداد، این خبرنگار هندی تبار نشریه امریکایی با بیانی طنز فضای ایجاد شده در  زمان ملاقات با آیت الله صانعی را توصیف می کند و می نویسد:"به محضر ایشان رسیدیم. باید کفش هایم را در می اوردم ولی تا آخر مصاحبه ایت الله صانعی با تعجب به پاهای من نگاه می کردند چرا که جوراب های قرمز بودند و کمی نامتجانس به نظر می رسیدند. شاید هم حق داشتند برای ملاقات با یکی از محترم ترین روحانیون رفته بودم ولی یک تی شرت پوشیده بودم و جوراب قرمز رنگ" !

او در ادامه می نویسد:"ایشان خود جورابی ضخیم و خاکستری پوشیده بودند به همراه عبایی بلند و گشاد. دفتر کارشان ساده بود در خیابانی معمولی در قم که مرکز آموزش های مذهبی در ایران است. ایشان به عنوان یکی از بلندمرتبه ترین روحانیون شیعه شناخته شده اند. یک نگهبان پشت در ایستاده است تا ورود و خروج ها را کنترل کند. فرش روی زمین زیباست اما انتظار می رود که ارزان باشد بدیهی است که فرش ماشینی است".

او در ادامه می نویسد:"ایشان 77 یا 78 ساله هستند (هیچ کس درباره سن شان مطمئن نبود) و ممکن است میلیون ها پیرو در سرتاسر جهان داشته باشند. با معیارهای محافظه کارانه در شهر قم آیت الله صانعی یکی از روشنفکرترین روحانیون محسوب می شوند. پولی که به دفتر ایشان از سوی مردم داده می شود به طور عمده صرف موسسات خیریه و نگهداری از مدارس مذهبی و امور بیمارستان ها می شود. ایشان علاقه ای به جمع کردن پول و ثروت اندوزی نداشته اند. ایت الله صانعی به صداقت مالی شهره اند. ایت الله صانعی در صدور احکام و فتاوی رویکردی نو دارند از جمله درباره مسائل مختلف مرتبط لقاح مصنوعی که  آن را مجاز شمرده اند. ایت الله صانعی هم چنین حقوق مالکیت معنوی را محترم شمرده اند. در وب سایت ایشان که به زبان انگلیسی هم در دسترس است می توان به نوشته ها و جزوات و یا استفتاها دسترسی داشت".

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

این خبرنگار امریکایی در ادامه اشاره می کند که ایت الله صانعی جزو معدود روحانیونی هستند که به برابری حقوق زنان و مردان باور دارند و این موضوع را اعلام کرده اند و معتقدند که زنان حق اشتغال در بالاترین مناصب سیاسی و مذهبی را دارند".

این خبرنگار در ادامه اشاره می کند که در زمینه مسائل سیاسی "رک گویی" و با صراحت صحبت کردن ایت الله صانعی سبب شده تا اصلاح طلبان ایران با او همدلی داشته باشند. او می نویسد:"شاید بتوان آن صراحت را با بی پرده سخن گفتن مرحوم حضرت آیت الله العظمی حسینعلی منتظری مقایسه کرد و مشابه دانست". او در ادامه اشاره می کند که نقطه تفاوت آن دو این است که ایت الله صانعی هیچ گاه خود پیوند خود را با نظام نگسسته است. او می نویسد:"ایت الله صانعی به من گفت که مشکل نه در ساختار قدرت که در سوء استفاده از آن است. او گفت:"من فکر نمی کنم که ساختار سیاسی نیاز به تغییر داشته باشد. ما یک قانون داریم که به وضوح نقش نهادهای مختلف را تعریف کرده است. من فکر می کنم تفکر و طرز اندیشیدن برخی از مردم باید تغییر کند".

خبرنگار در ادامه با اشاره به بیماری دیابت ایت الله صانعی می نویسد:"یکی از کارکنان دفتر کاسه قند را سمت من می گذارد و ظرف کوچک حاوی توت سفید را کنار دست ایت الله صانعی . ایشان از میوه های خشک به عنوان شیرین کننده در هنگام نوشیدن چای استفاده می کند. او می گوید:"من بیش از حد دیابتی هستم" ! من هم می گویم که من نیز به بیماری دیابت مبتلا هستم ایت الله می گوید پس توت بخورید برایتان خوب است. از اینجا به بعد حس می کنم یک نقطه مشترک آن هم بیماری مان ما را به هم مرتبط می سازد. از این جا به بعد آیت الله صانعی کمتر رسمی هستند و پاسخ های خود را گسترده تر و رساتر می دهند".

خبرنگار "کوارتز" در ادامه با اشاره به نظرات ایت الله صانعی درباره  رد صلاحیت های احتمالی می نویسد:"ایشان اشاره کردند که گمان می کنند که رویکردی محافظه کارانه در پیش گرفته شود و رد صلاحیت ها صورت گیرند. با این حال، علیرغم این موضوع او می خواهد که اصلاح طلبان بت نام را برای نامزدی انجام دهند. او می گوید:"وظیفه مردم آن است که شرکت کنند". او می گوید که انتخابات یک عمل مهم سیاسی حتی اگر رد صلاحیت ها نیز اجتناب ناپذیر باشند. او معتقد است که بالا بودن رد صلاحیت ها هزینه زیادی خواهند داشت و ممکن است در نهایت به سود اصلاح طلبان تمام شوند اگر در سطح گسترده ای باشند".

 

ایت الله صانعی در ادامه از دولت روحانی انتقاد کرده اند. خبرنگار کوارتز می نویسد:"ایشان گفتند:"رییس جمهوری چندان در اعمال اصلاحات موفق نبوده است. هنگامی که نامزدها می خواهند در انتخابات پیروز شوند وعده های بسیار می دهند اما وقتی به قدرت می رسند ان ها را فراموش می کنند. این یکی از ویژگی های همه کسانی است که در قدرت قرار می گیرند. ایت الله صانعی باور دارند که اصلاح طلبان باید این اطمینان را ایجاد کنند که هزینه رد صلاحیت گسترده زیاد خواهد بود".

کوارتز در ادامه می افزاید:"ایت الله صانعی اشاره می کند که دولت در تحقق وعده رفع حصر موفق نبوده است. ایشان در این باره گفت:"دولت وعده های حقوق بشری داد اما هنوز به آن عمل نکرده است". ایت الله صانعی اما اقدام دولت در عرصه سیاست خارجی را مثبت می داند و در این باره می گوید:"روحانی کمک کرد تا به دنیا نشان داده شود که ما ملتی متخاصم و خواستار جنگ نیستیم".

 

اخبار سیاسی - خردادنیوز

 


ویدیو مرتبط :
نمایی کوتاه از زندگی آیت الله العظمی صانعی (حفظه الله)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت الله صانعی: روحانی شخصیتی عالم، معتدل و مدیری توانمند است



آیت الله صانعی,حمایت آیت الله صانعی از حسن روحانی

آیت الله صانعی:

روحانی شخصیتی عالم، معتدل و مدیری توانمند است

آیت الله صانعی خواستار حضور مردم در پای صندوق های رأی و انتخاب فرد اصلح شد.

آیت الله العظمی صانعی در دیدار جمعی از مقلدان وی در شهر مشهد مقدس با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه خواستار حضور مردم در پای صندوق های رأی و انتخاب فرد اصلح شد.

به گزارش ایلنا،آیت الله صانعی در ادامه و با ابراز تاسف مجدد از عدم احراز صلاحیت حضرت آیت الله هاشمی و محروم کردن جامعه از فیض حضور ایشان در این عرصه سرنوشت ساز گفت: «البته جای خوشبختی است که امروز شاهد حضور جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر روحانی که یکی از یاران و همسنگران حضرت آیت الله هاشمی است در این عرصه هستیم.»

وی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به اعلام حمایت قاطع آیت الله هاشمی و سید محمد خاتمی از حسن روحانی اظهار داشت: این اعلام حمایت در این برهه حساس تاریخی قطعا موجب رضایت حضرت حق، امام شهداء و همه دلسوزان نظام و خاصة یاران حضرت امام (س) گردید.

آیت الله صانعی افزود:  برادر مکرم جناب آقای دکتر حسن روحانی که از دوستان فاضل اینجانب و از سابقون در انقلاب می باشند از زمانی که در مباحثات اینجانب شرکت می کردند مورد علاقه وافر اینجانب بودند.

وی روحانی را شخصیتی عالم، معتدل و مدیری توانمند توصیف کرد و افزود: « امروز الحمدلله ایشان در پرتو خدمات ارزنده شان به نهضت امام (س) و نظام مقدس جمهوری اسلامی با اقبال بسیار خوب مردم در عرصه انتخابات ریاست جمهوری مواجه شده است که امید آن دارم با روی کار آمدن ایشان و استفاده دولت ایشان از نظرات راه گشای بزرگان و کارشناسان خبره ای که به واسطه برخی مسائل در سالیان گذشته گوشه عزلت اختیار کرده اند شاهد رشد و بالندگی کشور در عرصه های داخلی و صحنه های بین المللی و خصوصا رفع معضلات و مشکلات اساسی مملکت از جمله فقر، فساد اداری، تورم و بیکاری باشیم.»

منبع:ilna.ir