اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گفت و گوی كاترین اشتون و سعید جلیلی در باره ادامه مذاكرات ژنو



 

گفت و گوی كاترین اشتون و سعید جلیلی در باره ادامه مذاكرات ژنو

 

 

اختصاصی/با حضور در محل اقامت دبیر شورایعالی امنیت ملی انجام شد؛

گفت و گوی كاترین اشتون و سعید جلیلی در باره ادامه مذاكرات ژنو

ژنو - هماهنگ كننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه شب با حضور در محل اقامت دبیر شورای عالی امنیت ملی و رییس گروه مذاكره كننده جمهوری اسلامی ایران در باره ادامه مذاكرات ژنو با وی به رایزنی پرداخت.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، كاترین اشتون در دیدار با سعید جلیلی در باره محور مذاكرات روزسه شنبه و همچنین دیگر مسایل مورد علاقه گفت و گو كرد.

همچنین دو دور نشست روز دوشنبه گروه 1+5 با هیات ایرانی از دیگر محورهای گفت و گوی اشتون و جلیلی در این دیدار همراه با ضیافت شام بود.

مذاكرات گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران از صبح روز دوشنبه در محل دفتر سوییس در مقر اروپایی سازمان ملل آغاز شده است.

خانم اشتون از سوی گروه ?+ ? متشكل از آمریكا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان، سرپرستی مذاكرات را برعهده دارد.

ریاست هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را نیز آقای سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی برعهده دارد..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
گفت و گوی خبری دکتر سعید جلیلی در شبکه 2

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات مذاكرات ژنو از زبان جلیلی



 

جزئیات مذاكرات ژنو از زبان جلیلی

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران جزئیات گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+5 را تشریح كرد.به گزارش فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سؤال كه با رد بیانیه گروه 1+5 از سوی ایران، آیا نشست اواخر ژانویه در استانبول برگزار می‌شود یا نه؟ گفت:

 

در پایان گفت‌وگوهای ژنو 3 نتیجه این شد كه گفت‌وگوها برای همكاری، حول نقاط مشترك ادامه پیدا كند و این جمع‌بندی بود كه در جلسه خود خانم اشتون اعلام كرد.

وی افزود: خانم اشتون نظرات كشورهای دیگر را هم خواست و آنها هم این موضوع را تأیید كردند و طبیعتاً این همان بحثی بود كه در 2 روز نشست، ایران بر آن پافشاری و تأكید داشت.

جلیلی با بیان اینكه ادامه گفت‌وگوها برای همكاری حول نقاط مشترك جمع‌بندی بود كه اشتون در جلسه ارائه كرد و در حقیقت همان نظر ایران بود كه محقق شد، تصریح كرد: مادامی كه آنها براین مبنا و به این توافق پایبند باشند، می‌توانند به ادامه این گفت‌وگوها امیدوار باشند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان همچنین با اشاره به دیدار خود با نمایندگان هیئت‌های دیپلماتیك روسیه و چین در روز نخست مذاكرات فراگیر در ژنو گفت: با نماینده كشور دیگری، ملاقات نداشتیم.

وی در ادامه درباره دستاوردهای مذاكرات ژنو گفت: چند موضوع را به صراحت در مصاحبه خود در تهران قبل از سفر به ژنو تأكید كردیم؛ اول اینكه گفت‌وگوها درباره حقوق ملت ایران نمی‌تواند باشد.

نكته دوم هم كه در نامه به اشتون تصریح كردیم این بود كه ایران بحثی را كه گروه 1+5 مطرح می‌كند، تحت عنوان «گفت‌وگو در سایه فشار، راهبرد دو مسیره»، رد می‌كند و آنها باید به ما پاسخ دهند آیا می‌خواهند این راهبرد را ادامه دهند یا نه؟

جلیلی افزود: تأكید كردیم اگر گفت‌وگوها درسایه فشار باشد، ایران آن را گفت‌وگو نمی‌داند و فرهنگ و تمدن نیز این نوع گفت‌وگو را نفی می‌كند، مذاكره باید مبتنی بر منطق و استدلال باشد.

وی نكته سوم گفت‌وگوها را در این خواند كه باید برای همكاری باشد، آن هم حول نقاط مشترك و تصریح كرد: بعد از دو روز گفت‌وگوها و تأكید و استدلالات ایران، در پایان دو روز مذاكرات، جمع‌بندی كه ارائه شد این بود كه در استانبول گفت‌وگو برای همكاری حول نقاط مشترك باشد.

جلیلی گفت: ما به صراحت گفتیم كه مذاكرات باید برای همكاری باشد و آنها قبول كردند. اگر توافق پایان جلسه پایبند باشند، گفت‌وگوها موفق بوده است.

سرپرست هیئت مذاكره كننده ایران در ژنو همچنین در پاسخ به تغییر رفتار مذاكره كنندگان گفت: آنها با دیدگاه خود وارد مذاكره شدند اما ایران اعلام كرد كه تداوم مذاكرات باید طبق شروط ایران باشد، بنابراین با توجه به مباحثی كه گفته شد آنها تغییری جدی داشته‌اند.

جلیلی در پاسخ به این سؤال كه گروه 1+5 در مذاكرات به اهرم فشار اشاره‌ای داشت یا نه؟

اظهار داشت: چنین مسأله‌ای مطرح نشد و ایران هم تأكید كرد، ادبیات و رویكرد گفت‌وگو اگر با فشار همراه باشد، اشتباه است و باید از تعابیری چون «راهبرد دو مسیره» دور شد.

وی با تأكید بر اینكه برخی از قدرت‌ها امروز دچار اشتباهات جدی هستند و در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های خود اشتباه محاسباتی دارند، اظهار داشت: به عنوان مثال ما سال گذشته در ژنو (گفت‌وگوهای ژنو 2) درنامه‌ای به آژانس برای رأكتور تهران برای مصارف دارویی سوخت 20 درصد درخواست كردیم و آنها گفتند ایران نمی‌تواند این سوخت را تولید كند اما دیدند كه ما توانستیم و تولید كردیم.

جلیلی با بیان اینكه آنها در زمینه‌های مختلف اشتباه محاسباتی اینگونه دارند، افزود: در موضوع قطعنامه هم دیدگاه آنها این نگاه بود كه قطعنامه 1929می‌تواند فشار جدی به ایران وارد كند، اما درعمل دیدند اینگونه نشد، بلكه خود دچار بحران‌های اقتصادی شدیدی شدند كه خودشان به آن معترف هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان خاطر نشان كرد: كسانی كه صحبت از قطعنامه می‌كردند اكنون شاهد هستند جمهوری اسلامی ایران با یك پشتوانه قوی سیاسی و اقتصادی، بزرگترین جراح اقتصادی خود را هم دردست اجرا دارد و این علامت مهمی است كه امروز جمهوری اسلامی ایران به لحاظ ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای و اقتصادی بیش از همیشه قوی و متكی به ظرفیت‌های خودش است.../فارس