اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گشت‌نامحسوس روی میز شورای‌امنیت‌کشور



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی ,گشت  نامحسوس

این تابستان نیروی انتظامی ابتكاری در طرح‌های تابستانی خود داشت؛ ابتكاری كه در نهایت به روی میز شورای امنیت كشور رفت؛ این خبر را حسینعلی امیری قائم مقام وزیر كشور اینچنین بیان كرد كه: «طرح گشت نامحسوس پلیس در دو نهاد شورای امنیت كشور و شورای اجتماعی كشور مطرح، بررسی و كارشناسی خواهد شد تا با لحاظ اثربخشی مثبت و ملاحظه دغدغه‌های مردم، درباره اجرای آن، تصمیم‌گیری شود.»

شورایی كه اعضای آن عبارتند از حسن روحانی در جایگاه رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی، علی لاریجانی در قامت رئیس مجلس، صادق لاریجانی با عنوان رئیس قوه قضائیه، محمدباقر نوبخت در قامت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور، دریابان علی شمخانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری، سرلشكر سید حسن فیروزآبادی رئیس ستاد فرماندهی كل نیروهای مسلح، سرلشكر عطاءا... صالحی به عنوان فرمانده كل ارتش، سرلشكر محمدعلی جعفری در قامت فرمانده كل سپاه، عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان وزیر كشور و رئیس شورای امنیت كشور، محمدجواد ظریف در قامت وزیر امور خارجه و سید محمود علوی به عنوان وزیر اطلاعات و وزیر یا مسئول مربوط به موضوع در حال بررسی در شورا. بنابراین با بررسی دیدگاه این اعضا درباره گشت نامحسوس تاحدودی می‌توان پی به نتیجه‌ای برد كه به عنوان نظر شورای امنیت كشور اعلام می‌شود.

تاكید رئیس‌جمهور بر حفظ حرمت
دكتر حسن روحانی در قامت رئیس‌جمهور نخستین عضوی بود كه در این باره به اظهارنظر پرداخت و در اول اسفند گفت: « یك طرح‌هایی در كشور اجرا می‌شود كه بخشی از آن مربوط به دولت می‌شود و بخشی از طرح‌ها نیز مربوط به دستگاه‌های دیگر مثل قوه قضائیه یا دیگر نیروهای است. دولت به وعده‌های خود از جمله در این زمینه پایبند است و هر جا لازم بوده برای ایجاد احساس امنیت در مردم، از توان خودش استفاده كرده است. نخستین وظیفه ما در قبال مردم احترام به شخصیت و جایگاه و كرامت مردم است. كرامت انسانی را خدا به انسانها داده و این كرامت مقدم بر دین است. كرامت همه باید حفظ شود. ما مردم خوب و وظیفه‌شناسی داریم. همه ما باید در زمینه فرهنگی كار و تلاش و به گونه‌ای عمل كنیم كه مساله‌ای كه از طریق فرهنگی قابل حل است از طرق دیگر حل نكنیم.

 

ما طبق آیه قرآن باید دنبال موعظه حسنه و جدال احسن باشیم و بهترین و كوتاه‌ترین راه را باید انتخاب كنیم. دولت اقداماتی كه در حد توان اجرایی‌اش باشد انجام خواهد داد.» اظهارات رئیس‌جمهور نشانی از موافقت با اجرای این طرح نداشت چنانكه حتی پیش از حضورش در پاستور و در زمان تبلیغات انتخاباتی، انتقاداتی را به گشت ارشاد وارد كرده و در ۱۷ مهر ۹۲ گفته بود: « بانوان عفیف جامعه ما باید از حضور پلیس احساس آرامش و امنیت كنند. در جامعه زنان ما در مسیر عفت و پاكدامنی هستند. اگر در مساله حجاب تذكری لازم است، آن تذكر باید از مدرسه و دبیرستان و دانشگاه و مساجد و علما و حوزه‌ها آغاز شود. آخرین مرحله كاری است كه به تذكر پلیس می‌انجامد، پلیس نباید بار همه را خود به تنهایی بر دوش گیرد.» با استناد به این اظهارات می‌توان چنین پنداشت كه رای رئیس‌جمهور به گشت نامحسوس مثبت نیست.

تایید با تبصره رئیس قوه قضائیه
رئیس قوه قضائیه هم به نوعی درباره این طرح سخن گفت. آیت‌ا... صادق آملی لاریجانی با اشاره به اینكه مقابله با هنجارشكنی‌هایی مانند «بدحجابی»، «بی‌حجابی» و «رفتارهای غیر اخلاقی» قانون مشخص و مدون دارد، گفت: تمام كسانی كه بر اثر غفلت یا اشتباه مرتكب هنجارشكنی می‌شوند، باید بدانند كه رعایت حقوق دیگران الزامی است و حتی اگر اعتقاد شخصی به قانون ندارند باید آن را رعایت كنند؛ بدحجابی و بی‌حجابی جرم است و مجازات آن در قانون معین شده است. رئیس دستگاه قضا با تاكید بر اینكه «نیروی انتظامی در اصل مقابله با هنجارشكنی‌ها مسیر درستی را انتخاب كرده است و همه باید در انجام وظایف قانونی به آن كمك كنند» اضافه كرد: اگر برخی طرح‌ها و برنامه‌ها دارای اشكالاتی است باید دلسوزان و متدینان جامعه تذكر دهند كه اصلاح شود و البته اصل مقابله با هنجارشكنی‌ها نباید در سایه امور فرعی و عرضی قرار گیرد. وی افزود: متاسفانه برخی افراد بر اثر غفلت و اشتباه و تحریك برخی رسانه‌ها در مسیر هنجارشكنی قرار می‌گیرند و دولت، نیروی انتظامی، قوه قضائیه و همه نهادهای مرتبط باید برخورد قانونی با این هنجارشكنان را در دستور كار قرار دهند.

نیروی انتظامی مظلوم واقع شد
وزیر كشور اما این طرح را تایید صد درصدی نكرد و گفت: نیروی انتظامی در جریان گشت نامحسوس مظلوم واقع شد و در برخی جاها در حقش اجحاف شد. عبدالرضا رحمانی فضلی ادامه داده است: « ابتدا باید دید آیا وظیفه نیروی انتظامی تامین امنیت اجتماعی هست یا خیر؟ كه قانون می‌گوید هست و جامعه توقع دارد كه نیروی انتظامی این كار را انجام دهد كه بله چنین توقعی وجود دارد و سومین نکته اینكه نیروی انتظامی باید پاسخگو باشد كه بله باید پاسخگو باشد كه بنده در مجلس نهم چندین بار با حضور در كمیسیون‌ها به سوالات نمایندگان پاسخ دادم. در مرحله نخست اتفاقی كه افتاد این بود كه مطرح کردن این طرح خوب صورت نگرفت و نوع بیان كامل نبود چرا كه این مسائل ابعاد مختلفی دارد و میان بخشی است و تاثیرگذاری فرهنگی، اجتماعی و بهره‌برداری سیاسی دارد. به هر حال نوع بیان و نوع توضیح این طرح مناسب نبود.»

گمانه‌زنی درباره نظر سایر اعضا
دیگر اعضای شورای امنیت كشور سخنی درباره گشت نامحسوس امنیت نداشتند اما با توجه به سوابق اظهارات آنها درگذشته می‌توان گمانه زنی‌هایی داشت كه شاید برخی از آنها از حقیقت دور باشد، بنابراین یك حدس و گمان رسانه‌ای است. سرلشكر عطاءا... صالحی به عنوان فرمانده كل ارتش تاكنون ترجیح داده است مواضع خود را علنی نكند و از آنچه برای نیروهای مسلح در راستای خودداری از بیان مواضع چالشی در نظر گرفته شده است عدول نكند، بنابراین درباره او نمی‌توان گمانه زنی داشت. اما سردار جعفری فرمانده سپاه و سرلشگر فیروزآبادی رئیس ستاد فرماندهی كل نیروهای مسلح دارای دیدگاه ارزشی هستند كه حفظ امنیت اخلاقی را مولفه‌ای واجب در كشور می‌دانند، بنابراین می‌توان گفت كه با اصل موضوع موافق باشد. مواضع علی لاریجانی را می‌توان به سادگی پیش بینی كرد اما به حفظ حجاب و عفاف در جامعه تاكید و خواستار ارائه برنامه دیگری برای نیل به این هدف می‌شود. شمخانی، نوبخت و ظریف و علوی هم شباهت زیادی به هم دارند و این گمانه را درباره آنها می‌توان مطرح كرد كه تابع رئیس‌جمهور شده و رای روحانی را رای خود خواهند كرد.

در نهایت...
در نهایت در شرایطی كه برخی مسئولان طرح گشت نامحسوس را به‌صورت صد درصدی تایید نكردند، به نظر می‌رسد نباید امید زیادی به تایید این طرح در شورای امنیت كشور و شورای اجتماعی داشت و شاید این طرح هم مانند برخی دیگر از طرح‌ها به بایگانی سپرده شود.

 

  اخباراجتماعی  - آرمان / یاسمین طالقانی


ویدیو مرتبط :
تذکر شورای امنیت کشور به صدا و سیما، پیرو اهانت فیتیله!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر کشور :بررسی طرح گشت‌های نامحسوس در شورای امنیت و شورای اجتماعی کشور



 اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی, وزیر کشور

وزیر کشور از بررسی طرح گشت‌های نامحسوس پلیس در شورای امنیت و شورای اجتماعی کشور خبر داد و در عین حال به دستگاه‌هایی اشاره کرد که در این زمینه دارای مسوولیت هستند.

به گزارش  ایسنا ، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه فرماندهان نیروی انتظامی که صبح امروز در مقر مرکزی پلیس برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران درباره گشت‌های نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی، خاطرنشان کرد: این موضوع آنطور که گفته شد نبوده و قرار بود که از نیروهای آماده استراحتی برای حوزه‌هایی چون سرقت، اخاذی، درگیری و... بهره‌مند شویم اما تنها به حوزه حجاب و عفاف توجه شده و تمرکزها بر روی این یک مورد قرار گرفت در حالی که این طرح ابعاد گسترده‌ای دارد و در تمام بخش‌ها مسوولیت وجود دارد.

وی با بیان اینکه ناجا در حوزه خیابان مسوول است، گفت: اما در حوزه عفاف و حجاب دستگاه‌های دیگری نیز مسوولیت دارند و این یک طرح بین بخشی است که هر بخش باید وظایف مربوط به خود را انجام دهد و در عین بین مسوولیت نیروی انتظامی در خیابان است.

وزیر کشور ادامه داد: برای اثرگذاری بیشتر این طرح درخواست دادیم این موضوع در شورای امنیت و شورای اجتماعی کشور نیز بررسی شود تا نتایج بهتری از آن حاصل شود.

رحمانی‌فضلی درباره وضعیت نمایشگاه بین‌المللی تهران در خیابان سئول نیز گفت: مسوول این نمایشگاه من نیستم اما اینکه چنین موقعیتی باعث افزایش حجم ترافیک شود، با آن موافق نیستیم و امیدواریم محل نمایشگاه‌ها به گونه‌ای باشد که چنین مشکلاتی ایجاد نشود.

وی درباره قاچاق موادمخدر به وسیله منجقیل از سوی دیگر مرز به داخل کشور نیز گفت: این اتفاق پیش‌تر رخ داده است اما ابعاد آن کلان نیست. مرزبانی ناجا همیشه در مرزها مستقر بوده و این موارد را رصد می‌کنند.

وزیر کشور درباره برگزاری مراسم مختلط در باغ‌های حاشیه شهرها نیز گفت: قانون محدودیت زمانی و مکانی ندارد و در تمام کشور یکسان است. ناجا با هرگونه مورد تخلف و خلاف قانون برخورد می‌کند و این موضوع محدود به نقطه خاصی نیست.

رحمانی‌فضلی درباره درگیری‌های قومی نیز اظهار کرد: در کشور درگیری قومی نداریم اما برخی از اتفاقات در جاهایی رخ می‌دهد که چند قوم در آن ساکن هستند این اتفاقات امنیتی نیست اما نمی‌توان به آن درگیری قومی و قبیله‌ای نیز گفت.