اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

گزارش "الاخبار" لبنان درباره ارتباط ایران و جنبش جنوب یمن



 

 

گزارش

 

روزنامه الاخبار چاپ بیروت در مطلبی نوشت: رابطه با ایران، فعالان جنوب یمن را به دو دسته ، تقسیم کرده است.

به گزارش عصر ایران، این روزنامه نوشت: موضوع کمک گیری از ایران برای حمایت از مطالبات فعالان جنبش جنوب یمن، باعث دو دستگی میان آنها شده است. انقلابیون یمن از جنوب این کشور در تحصن ها و سایت های شبکه های اجتماعی صحنه اظهار نظرهای متفاوت درباره کسب حمایت از ایران شده است.

"سالم البیض" آخرین رئیس جمهور کشور "یمن جنوبی" و رهبر جنبش مطالبه کسب دوباره استقلال برای این کشور، اخیرا در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان گفته بود:" برای جنبش یمن جنوبی، این امکان وجود دارد که از حمایت های منطقه ای برخوردار شوند."

روزنامه الاخبار به عنوان یک روزنامه نزدیک به حزب الله لبنان و حامی مواضع ایران شناخته می شود.

این اظهارات باعث شد تا همه فعالان جنوب یمن معتقد باشند که منظور البیض از کسب حمایت های منطقه ای، "ایران" است.

ایران و یمن هم اکنون روابط پرتنشی دارند. دولت یمن بارها ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده است.

تاکنون هیچ خبری درباره اقدام دولت ایران برای برقراری تماس با رهبران جنبش جنوب یمن منتشر نشده است.

یمن کنونی در سال 90 از اتحاد دو کشور مستقل "یمن شمالی" و "یمن جنوبی" تشکیل شد.

"علی عبدالله صالح" رئیس جمهور فعلی یمن، در آن مقطع رهبری کشور یمن شمالی را برعهده داشت.

برخی از انقلابیون جنوب یمن گفته اند که مانعی در برابر کسب حمایت و تایید ایران از مطالبات یمن جنوبی وجود ندارد.

شمار دیگری از فعالان جنوب یمن اما ضمن مخالفت با دریافت حمایت از ایران گفته اند که باید از بازتاب ها وتاثیرات این اقدام منفی، برحذر بود.

"یحیی الشعیبی" از رهبران جنبش جنوب یمن در این باره گفت: هیچ چیزی وجود ندارد که مانع نزدیکی روابط با ایران شود. مجموعه ما معتقد است مشکلی وجود ندارد اگر مجموعه فعالان جنبش جنوب یمن با کشورهایی که آمادگی حمایت از این جنبش را دارند ارتباط برقرار کنند. فعالان جنوب یمن با هیچ طرفی براساس نژاد یا دین و مذهب، مخالفت یا دشمنی ندارند.

وی افزود: تا قبل از سال 1990 در دو شهر تهران و عدن، سفارتخانه های یمن جنوبی و ایران فعال بودند. جنبش جنوب حق دارد کانال های ارتباطی را با هر کشوری برای کسب حمایت، برقرار کند و دست کمک سیاسی را برای ایجاد دوباره "دولت یمن جنوبی" و کسب کرسی در سازمان ملل متحد، اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی دراز کند.

این مقام ارشد جنبش جنوب یمن اضافه کرد: نزدیکی با ایران هیچ خطری علیه کشورهای جنوب خلیج فارس ایجاد نمی کند.

همچنین "ادیب السید" روزنامه نگار و فعال سیاسی جنوب یمن نیز گفت: استقبال بخشی از فعالان جنوب یمن از نزدیکی روابط با ایران به دلیل رفتار کشورهای جنوب خلیج فارس است. این کشورها به مطالبات مردم جنوب یمن، اهمیت نمی دهند. هیچ خطری ناشی از نزدیکی روابط میان فعالان جنوب یمن وایران وجود ندارد. هدف از این نزدیکی روابط، ایجاد هم پیمانی آینده است که آسیبی به جنبش جنوب یمن وارد نمی کند.

البته این مواضع با مخالفت بخش دیگری از فعالان جنبش جنوب یمن روبه رو شده است. آنها معتقدند نزدیکی روابط با ایران با موضع گیری منفی کشورهای جنوب خلیج فارس، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه مسئله جنوب یمن روبه رو خواهد شد.

"غازی العلوی " از فعالان جنبش جنوب یمن گفت: نزدیکی میان سران این جنبش و ایران به ویژه در زمان حال، مفید نیست زیرا باعث می شود موضع غرب در برابر این جنبش منفی شود. با نگاهی به تیرگی روابط میان ایران و اتحادیه اروپا و غرب، متوجه این موضوع می شویم.

"عبدالعزیز الحدی" از دیگر فعالان جنبش جنوب یمن هم گفت: با توجه به منافع، فایده ای از نزدیکی روابط با ایران، به جنبش جنوب نمی رسد. به نظر می رسد ایران به جنبش جنوب یمن چیزی جز حمایت مالی اندک و محدود ارائه نمی کند. نزدیکی روابط با ایران، مورد سوء استفاده از سوی طرف های مخالف جنبش جنوب یمن می شود.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزارت خارجه ادعای ارتباط کشتی توقیف شده در یمن با ایران را تکذیب کرد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

وزارت خارجه ادعای ارتباط کشتی توقیف شده در یمن با ایران را تکذیب کرد

در پی انتشار اخبار مربوط به توقیف یک کشتی حامل سلاح در آب‌های یمن و طرح برخی ادعاها در انتساب موضوع به جمهوری اسلامی ایران، یک مقام آگاه در وزارت امورخارجه کشورمان این ادعاها را شدیدا تکذیب کرد.

این مقام آگاه افزود: اخبار ضد و نقیضی در چند روزه اخیر پیرامون کشتی توقیف شده منتشر شده است که ابهامات فراوانی را در این خصوص به همراه داشته است.

این مقام با تاکید بر اهمیت حفظ و تداوم امنیت و ثبات کشورهای منطقه به‌ویژه یمن برای جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد این گونه ادعاهای غیرمسوولانه درراستای منافع دو کشور نیست./ایسنا