اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کمک ۷۰ هزارتومانی؛ جبران هزینه یا پرداخت طلب مردم؟



کمک ۷۰ هزارتومانی؛ جبران هزینه یا پرداخت طلب مردم؟

 بالاخره رقم کمک نقدی دولت برای جبران هزینه های تحمیل شده به مردم مشخص شد:' هر نفر بین 70 تا 100هزار تومان'

اما این ارقام با کدام واقعیت های اقتصادی همخوانی دارد و تعیین آنها به چه معناست؟

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

پیشتر، گمانه زنی های نمایندگان مجلس دامنه 200 تا 400 هزارتومانی را نشانه گرفته بود، اهدافی که شمس الدین حسینی، سخنگوی دولت آنها را غیر واقعی اعلام کرد. سپس صحبت از توزیع کالابرگ(کوپن) به میان آمد که ارایه طرح اجرایی آن به جایی نرسید. بدین ترتیب، بار دیگر نگاه ها به افزایش هر چه بیشتر کمک نقدی معطوف شد ولی شب گذشته و در پایان نشست های شبانه مجلس و دولت طی دو هفته گذشته، دامنه 70 تا 100 هزارتومانی برای توزیع نقدی میان دهک های 7 گانه که حدود 60 میلیون نفر از جامعه را در بر می گیرد، مورد توافق نهایی قرار گرفت.

حال دو سوال پیش می آید اول این که ارقام مطرح شده در جریان این نشست ها با کدام واقعیت های اقتصادی همخوانی دارد؟ تعیین دامنه 70 تا 100 هزارتومانی به چه معناست؟

برای تعیین رقم جبرانی هزینه های تحمیل شده به مردم طی یکسال گذشته، سه سناریو می توان در نظر گرفت:

1- محاسبه افت قدرت خرید مردم طی یکسال گذشته در فاصله آذرماه 91 تا آذرماه 90 بر اساس نرخ تورم اعلام شده بانک مرکزی(27.4%). بر این اساس یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی در ماه به طور متوسط 12 هزار و 467 تومان از قدرت خرید خود را از دست داده است. لذا برای جبران سالانه این افت قدرت خرید باید کمک جبرانی 149 هزا و 604 تومانی در نظر گرفت.

2-  محاسبه میزان افت ارزش پول ملی در طول یکسال گذشته منتهی به آذرماه 1391. در قالب این برآورد، نرخ دلار آزاد به طور متوسط در آذرماه سال 90 حدود 1379 تومان ارزیابی شده است. طی آذرماه سال 91 نیز نرخ مبادله ای دلار آمریکا حدود 2450 تومان بوده است که نشان از رشد 78 درصدی نرخ دلار و افت 78 درصدی ارزش پول ملی دارد. لذا قدرت خرید یارانه نقدی ماهانه حدود 35 هزار و 490 تومان و سالانه 425 هزار و 880 تومان کاهش یافته است.

3-اما گلایه ای که طی دو سال گذشته همواره در قالب نظرات مخاطبان خبرآنلاین که مشمول در یافت یارانه نقدی هستند، مطرح شده، تاخیر ادامه دار دولت در واریز به موقع یارانه نقدی بوده است. با وجود این که از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها که 28 آذرماه سال 89 بود، بیست و پنج ماه و نیم می گذرد، دولت تاکنون 24 مرحله پرداخت یارانه نقدی داشته است. لذا دولت تاکنون تاخیر 1.5 ماهه در پرداخت یارانه نقدی داشته است. تاخیری که معادل نقدی آن 68 هزار و 250 تومان است. 

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

در نتیجه ارزیابی سه فرضیه فوق، نحوه محاسبه احتمالی دامنه 70 تا 400 هزارتومانی پرداخت جبرانی مشخص می شود. دامنه ای که رعایت کف آن در واقع جبران بدهی دولت به مشمولان دریافت یارانه نقدی است و پرداخت مازادی محسوب نمی شود.

اما توافق دولت بر سر رقم 70 تا 100 هزارتومانی یک معنای دیگر هم دارد و آن این که می توان حدود احتمالی تاثیر اجرای هدفمندی یارانه ها در افزایش نرخ تورم را محاسبه کرد.

زمانی که نرخ تورم یکساله منتهی به آذرماه سال 91 حدود 149 هزار و 604 تومان از قدرت خرید سالانه یارانه نقدی کاسته، تن دادن دولت به جبران 70 تا 100 هزارتومان آن به این معناست که دولت به طور تلویحی پذیرفته است که 47 تا 67 درصد از نرخ تورم حاصل شده، تحت تاثیر اجرای هدفمندسازی یارانه بوده است./خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
اهدای #جوایز مرحله دوم قرعه کشی 255 هزارتومانی و پنج جایزه 50 هزارتومانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گواهی شهریه شرط پرداخت کمک هزینه از محل توافق ژنو



اخبار,اخبار دانشگاه,اعتبار شهریه دانشجویان ایرانی


اخبار دانشگاه - رئیس سازمان امور دانشجویان اعلام کرد:
تحصیل 60هزار دانشجوی ایرانی در خارج/ گواهی شهریه شرط پرداخت کمک هزینه از محل توافق ژنو

رئیس سازمان امور دانشجویان از تحصیل 60 هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور خبر داد و گفت: 50 درصد دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند شهریه پرداز هستند که می توانند مشمول کمک هزینه از محل توافقنامه ژنو شوند.

دکتر مجتبی صدیقی در گفتگو با مهر گفت: براساس پیش بینی که در توافق نامه ژنو صورت گرفته است اعتباری پیش بینی شده که با این اعتبار شهریه دانشجویان ایرانی مستقیما در وجه دانشگاه های آنها پرداخت شود.

وی ادامه داد: برهمین اساس در سایت مربوط به سازمان امور دانشجویان به دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور پیشنهاد شد گواهی شهریه خود را از دانشگاه محل تحصیل دریافت کرده و به تایید سفارت رسانده و آن را اسکن کرده و برای سازمان ارسال کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: با هماهنگی که سازمان امور دانشجویان با بانک مرکزی و وزارت امور خارجه صورت داده است امیدواریم به محض اینکه این گواهی‌ها به سازمان امور دانشجویان ارسال شود از اوایل سال 93 براساس لیست تایید شده سازمان و کمک بانک مرکزی بتوانیم این اعتبارات را مستقیما در وجه دانشگاه ها پرداخت کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از گواهی ها به سازمان ارسال شده است افزود: البته اوایل کار است تا هماهنگی با بانک‌های خارجی واینکه بانک مرکزی بتواند طبق روال کار را مدیریت کند مقداری زمان خواهد برد ولی امیدواریم از اوایل سال 93 فعالیت مربوط به این موضوع پیگیری شود.

وی ادامه داد: این اعتبار پیش بینی شده هم شامل دانشجویان بورسیه و هم غیر بورسیه ای می شود که شهریه می پردازند.

صدیقی به تعداد دانشجویان ایرانی در دانشگاه های خارج از کشور اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر رکورد داشجویان ایرانی در دانشگاه های خارج از کشور حدود 60 هزار دانشجو اعلام شده است که برخی از آنها شهریه می پردازند یعنی حدود 50 درصد از این دانشجویان شهریه پرداخت می کنند و این اعتبار شامل آنها می شود.

به گزارش مهر، در توافقی که میان ایران و گروه 1+5، صورت گرفت در بندی از آن غربی‌ها متعهد شدند مبلغ 400 میلیون دلار از سرمایه های بلوکه شده ایران را به شکل ویژه در قالب کمک هزینه تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج از کشور در اختیار دانشگاه های کشورهای مختلفی که پذیرای ایرانی ها هستند و خواهند بود قرار دهند برهمین اساس شهریه دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور در سال 93 به حساب دانشگاه ها واریز خواهد شد.

اخبار دانشگاه - مهر