اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کلاهبرداری با گنج خیالی



مردی شیاد که با ادعای پیداکردن گنج دست به کلاهبرداری زده بود، دستگیر و از او ٥٠ سکه قلابی کشف شد.

سرهنگ «احمد چنداز»، فرمانده انتظامی شهرستان دزفول استان خوزستان، دراین‌باره گفت: اخیرا افراد شیاد و کلاهبردار با ارسال پیامک‌هایی با مضمون‌‌هایی مبنی‌بر پیداکردن سکه‌های طلا، افراد ساده‌لوح را برای خرید سکه‌ها و کسب سود فریب می‌دهند، سرِ قرار می‌کشانند و از آنها کلاهبرداری می‌کنند.

 

وی گفت: «کلاهبرداران پیامک‌هایی ارسال می‌کنند با این مضمون که «‌ما عشایر چادرنشین هستیم و موفق به کشف مقداری سکه طلا و مجسمه قدیمی شده‌ایم و چون در شهر کسی را نداریم، شما آنها را بفروش و پولی هم به ما بده، شماره شما را از قرآن استخاره کرده‌ایم». شیادان با این روش برخی از شهروندان را به مکانی خلوت می‌کشانند، با آنها معامله می‌کنند و سکه‌های تقلبی را با مبالغ هنگفتی به آنها می‌فروشند».


این مقام انتظامی در ادامه افزود: «در این راستا مأموران با انجام تحقیقات گسترده، موفق به شناسایی یک کلاهبردار حرفه‌ای و سابقه‌دار شدند و این فرد را در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کردند و ٥٠ سکه تقلبی از وی کشف شد». سرهنگ احمد چنداز ضمن اشاره به معرفی متهم به مراجع قضائی از شهروندان خواست، هرگز فریب افراد کلاهبردار و فرصت‌طلب را به‌بهانه به‌دست‌آوردن گنج خیالی نخوردند و درصورت دریافت هرگونه پیشنهاد پیامکی از سوی افراد ناشناس، مراتب را سریعا به پلیس ١١٠ اطلاع دهند.


این خبر درحالی از سوی رئیس‌پلیس شهرستان دزفول اعلام شده است که پیش‌از‌این نیز در شهرهای مختلف کشور این شیوه کلاهبرداری، که به شگرد «چوپان دروغ‌گو» معروف است، رواج فراونی داشته است و به دفعات مقامات قضائی و انتظامی دراین‌باره به شهروندان هشدار داد‌ه‌اند و از آنها خواسته‌اند فریب این افراد شیاد را نخورند و در صورت مواجه‌شدن با چنین شیوه‌هایی، موضوع را به پلیس گزارش کنند.

 

برخی مجرمانی که از شگرد «چوپان دروغ‌گو» استفاده می‌کنند، ابتدا برای جلب اعتماد طعمه‌های خود چند نمونه سکه واقعی به آنها نشان می‌دهند و بعد از اینکه توانستند فرد را فریب دهند، عتیقه‌های قلابی را به فروش می‌رسانند.

 

برخی دیگر از این مجرمان هم، حتی بدون فروش سکه‌های قلابی نقشه خود را به انجام می‌رسانند؛ به این شکل که طعمه خود را درحالی‌که مبلغ هنگفتی پول همراه دارد به محلی خلوت می‌کشانند و سپس با تهدید سلاح گرم یا سرد از او اخاذی می‌کنند. دراین‌میان برخی مال‌باختگان با توجه به اینکه خرید‌وفروش اشیای عتیقه جرم محسوب می‌شود، از طرح شکایت خودداری می‌کنند و همین امر سبب می‌شود فرصت برای کلاهبرداری‌های بیشتر توسط مجرمان فراهم شود.

اخبار حوادث - شرق

 


ویدیو مرتبط :
گنج الان و گنج قدیم ... گنج نسل نو ... :)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کلاهبرداری ۲۵۰ هزار یورویی با کارخانه خیالی



اخبارحوادث - کلاهبرداری ۲۵۰ هزار یورویی با کارخانه خیالی

مرد شیاد که به بهانه واردات کالا دست به کلاهبرداری ۲۵۰ هزار یورویی از یکی از بانک‌های استان گلستان زده بود بعد از سال‌ها فرار به دام پلیس افتاد.

چند سال پیش مرد جوانی به بانكی در استان گلستان رفت و درخواست صدور ال‌سی برای واردات محموله لنز از یكی از كشورهای اروپایی كرد. او كه مدعی بود صاحب كارخانه‌ای در شهرك صنعتی گرگان است، مداركی به بانك ارائه كرد كه نشان می‌داد وی اقدام به خرید محموله لنز كرده و شركت فروشنده آماده است به محض دریافت هزینه محموله، آن را به ایران ارسال كند.

با توجه به مدارك و وثیقه‌هایی كه مرد جوان به بانك ارائه كرد، درنهایت با درخواست او موافقت و قرار شد طبق فاكتورهایی كه وی در اختیار بانك قرار داده بود، بانك مبلغ 250هزارو208 یورو به‌حساب شركت فروشنده واریز كند تا محموله خریداری شده به ایران ارسال شود.

مدتی از این ماجرا گذشت و زمان آن رسید كه مرد جوان بدهی خود را به بانك پرداخت كند. درحالی‌كه قرار بود این بدهی طی چند قسط پرداخت شود اما این مرد هیچ‌یك از اقساط را پرداخت نكرد و وقتی بانك بررسی‌های لازم در این زمینه را انجام داد مشخص شد كه تمامی مداركی كه مرد كلاهبردار به بانك ارائه كرده بود صوری یا جعلی بوده است. به این ترتیب نماینده حقوقی بانك با حضور در دادسرا از مرد كلاهبردار شكایت كرد و پرونده برای رسیدگی به پلیس آگاهی استان گلستان فرستاده شد.

از همان زمان تحقیقات مأموران برای شناسایی و دستگیری مرد كلاهبردار كلید خورد. مأموران راهی محلی شدند كه كارخانه مرد كلاهبردار در آنجا بود اما نه اثری از كارخانه بود و نه متهم تحت تعقیب. در حقیقت این مرد یك زمین بایر را به‌عنوان كارخانه خود به بانك معرفی كرده و از این طریق توانسته بود آنها را فریب دهد.

درحالی‌كه تنها سرنخ پلیس از متهم تحت تعقیب یك اسم و فامیل بود، جست و جو برای دستگیری این مرد ادامه یافت. جست‌وجویی كه هرچند از سال88 تا امسال ادامه داشت اما درنهایت یك‌ماه پیش به نتیجه رسید و مأموران توانستند سرنخی از مرد كلاهبردار در پایتخت به‌دست آورند. مأموران كه یك نشانی از متهم در شهرك غرب در اختیار داشتند با دریافت نیابت قضایی راهی تهران شدند. آنها خانه‌ای را كه احتمال می‌رفت مرد كلاهبردار در آنجا مخفی شده باشد زیرنظر گرفتند و پس از 3شبانه‌روز محاصره این محل در نهایت توانستند متهم را در یك عملیات غافلگیرانه دستگیر كنند.

متهم پس از انتقال به اداره آگاهی به كلاهبرداری از بانك اعتراف كرد و گفت: پس از اینكه با یك شركت خارجی برای خرید لنز طبی قرارداد بستم و پیش فاكتور گرفتم، با استفاده از مدارك صوری و جعلی به بانك رفتم و مدعی شدم كه صاحب كارخانه هستم و قصد واردات كالا به كشور را دارم. حتی كارت بازرگانی جعلی نیز در اختیارشان قرار دادم و درنهایت ال‌سی اعتباری برایم صادر شد. شركت خارجی با دریافت پول محموله كه بانك به حسابش واریز كرده بود،

محموله را برایم فرستاد اما زمانی كه بار در گمرك بود با این شركت تماس گرفتم و با این بهانه كه لنزها مرغوب نیستند، گفتم كه بار را پس می‌فرستم. به این ترتیب شركت مورد نظر پولی را كه دریافت كرده بود به‌حساب من برگرداند و به این ترتیب مبلغی كه بانك پرداخت كرده بود، حالا در حساب من بود. پس از دریافت این مبلغ، از گلستان گریختم و به تهران آمدم و زندگی مخفیانه‌ای در پیش گرفتم اما درحالی‌كه تصور می‌كردم دیگر پلیس در تعقیب من نیست، دستگیر شدم.

سرهنگ اكبری، رئیس پلیس آگاهی استان گلستان با بیان این خبر گفت: پس از اعترافات متهم برای او قرار قانونی صادر شد و پرونده وی در اختیار مرجع قضایی قرار گرفت.
اخبارحوادث - همشهری