اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کشف تابوت هخامنشی از سوداگران اشیای عتیقه



اخبار ,اخبار حوادث ,قاچاق اشیای عتیقه

 

اخبار حوادث - کشف تابوت هخامنشی از سوداگران اشیای عتیقه

سه قاچاقچی میراث فرهنگی که قصد فروش اشیای عتیقه از جمله تابوت دوران هخامنشی را داشتند، از سوی ماموران اداره اطلاعات شهرستان اقلید استان فارس دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان اقلید در این باره به جام جم گفت: چند روز پیش ماموران اداره اطلاعات این شهر با گزارش مردمی اطلاع یافتند سه مرد در زمینه قاچاق اشیای عتیقه و میراث فرهنگی فعالیت داشته و قصد دارند دو تابوت عتیقه را بفروشند.

سرهنگ محمدحسین اسکندری افزود: باصدور دستور قضایی، تحقیقات پلیس در این زمینه آغاز شد و با سرنخ هایی که در این ارتباط به دست آمد ماموران پاتوق های متهمان را شناسایی کرده و آنها را زیرنظر گرفتند. در کنترل نامحسوس، ماموران متوجه شدند سوداگران تاریخ دو تابوت عتیقه را به خانه ای در جنوب شهر منتقل کرده و قصد ملاقات با خریداران را دارند.

وی یادآور شد: ماموران با هماهنگی قضایی وارد این خانه شدند و سه مرد قاچاقچی را دستگیر کردند. در بازرسی از محل، یک عدد تابوت بزرگ مربوط به دوران هخامنشی، یک عدد در تابوت و چهار عدد مجسمه شیر سنگی کشف شد. اشیای کشف شده برای مشخص شدن اصالت و قدمت در اختیار کارشناسان اداره میراث فرهنگی قرار گرفت و متهمان برای تحقیقات به پلیس اطلاعات منتقل شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان اقلید گفت: متهمان در بازجویی اعتراف کردند در زمینه حفاری های غیرمجاز و خرید و فروش اشیای عتیقه فعالیت دارند و قصد فروش اشیای کشف شده را داشتند که بازداشت شده اند.

با صدور قرار قانونی برای متهمان، تحقیقات تکمیلی از آنها ادامه دارد. هنوز کارشناسان اداره میراث فرهنگی اصالت تابوت و دیگر اشیای کشف شده را که متهمان ادعا می کنند آن را در حفاری ها به دست آورده اند، منتشر نکرده اند.
اخبار حوادث  - جام جم

 


ویدیو مرتبط :
بازگشت اشیای عتیقه ایرانی از ایتالیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف اشیای عتیقه با قدمت 2500 ساله


فرمانده انتظامی دزفول ، از کشف اشیای عتیقه با قدمت 2500 سال در این شهرستان خبر داد.

خبرگزاری ایرنا: سرهنگ احمد چنداز روز پنجشنبه گفت: اشیای کشف شده مربوط به دوره هخامنشی و عیلامی بوده که از سه قاچاقچی اشیای عتیقه کشف و ضبط گردید.

وی در تشریح چگونگی کشف این اشیای باستانی، افزود: در پی کسب خبری در خصوص فعالیت یک باند خرید و فروش اشیای عتیقه در سطح حوزه استحفاظی این شهرستان ، ماموران پلیس آگاهی وارد عمل شدند.

این مقام انتظامی بیان داشت: کارآگاهان پلیس با اقدامات اطلاعاتی و تخصصی باند سه نفره قاچاق اشیای عتیقه را شناسایی و با هماهنگی قضایی در یک عملیات ضربتی و غافلگیرانه ، متهمان را در مخفیگاهشان دستگیر کردند. 

سرهنگ چنداز افزود: ماموران در بازرسی از مخفیگاه قاچاقچیان چهار عدد مجسمه طلا ، 9 عدد سکه نقره، یک عدد جام بز نشان، دو عدد مجسمه سنگی ، یک مجسمه از جنس استخوان و تعداد زیادی مهر سنگی کشف کردند. 

فرمانده انتظامی شهرستان دزفول گفت: متهمان پس از تشکیل پرونده به همراه مستندات قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

ماموران نیروی انتظامی در مهرماه امسال نیز موفق به کشف یکهزار و 613 قطعه سکه باستانی مربوط به دوره صفویه از سه نفر قاچاقچی شدند.

شهر دزفول در شمال خوزستان علاوه بر حدود 250 هکتار بافت قدیم ، دارای آثار ارزشمند تاریخی از جمله پل باستانی و آسیاب های آبی است.

بافت تاریخی دزفول در برگیرنده بناهای ارزشمند آجری با معماری زیبا و منحصر به فرد است.

آسیاب های آبی دزفول با یک هزار و700 سال قدمت به عنوان قدیمی ترین سازه آبی جهان می باشد که تا اواخر قرن 19 میلادی همچنان مورد استفاده قرار می گرفت.