اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کسر مالیات از عیدی و حقوق دریافتی/سنوات پایان سال یا دوره خدمت کارگران مشمول مالیات نمی‌شود



اخبار,اخباراقتصادی,سنوات کارگران

دبیر کل کانون کارفرمایان ایران با اعلام این خبر که سنوات کارگران (مزایای پایان کار) که به صورت سالانه یا پایان دوره خدمت پرداخت می‌شود، طبق قانون کار مشمول پرداخت مالیات نیست، گفت: مجموع حقوق دریافتی و عیدی کارگران از موارد مشمول مالیات است.

محمد مروج حسینی، دبیر کل کانون عالی کارفرمایان ایران در گفت‌وگو با  فارس، با اعلام این خبر که سنوات پایان کار کارگران که به‌ صورت سالانه یا پایان دوره خدمت پرداخت می‌شود، مشمول مالیات نیست، اظهار داشت: تنها مواردی که مشمول مالیات می‌شوند عیدی و حقوق دریافتی کارگران در طول 12 ماه یک سال است.

وی افزود: طبق قانون اگر کارگاهی 10 سال و یا 30 سال سنوات کارگران خود را پرداخت نکرده باشند، باید آخرین حقوق دریافتی وی را به‌عنوان سنوات به تعداد سال‌های کار پرداخت کنند که این پرداختی طبق قانون مشمول مالیات نیست.

دبیر کل کانون عالی کارفرمایان ایران با اشاره به اینکه کارگاه‌هایی که دارای طبقه‌بندی مشاغل نیستند، آخرین مبلغ پایه‌ای پرداخت کارگران را باید در پایان سال به‌عنوان سنوات پرداخت کنند، گفت: کارگاه‌هایی که با تأخیر این کار را انجام می‌دهند، باید به نسبت تعداد سال‌های کارکرد، آخرین پایه دریافتی کارگر خود را به‌عنوان سنوات پرداخت کنند.

در این باره، مرتضی رجبی، قائم‌مقام کانون عالی کارفرمایان ایران نیز با اشاره به ابهامات موجود پیرامون کسر مالیات از سنوات کارگران به خبرنگار فارس، گفت: سنوات ارتباطی به حقوق کارگر ندارد و به عنوان پایان سال در مقاطع مختلف سال و یا پایان خدمت پرداخت می‌شود که مشمول مالیات نیست.

وی افزود: کارگران در کارگاه اگر مجددا به کار گمارده شوند نیز همچنان در سنوات دریافتی‌شان مشمول مالیات نخواهند بود.

 

 اخبار اقتصادی -  فارس


ویدیو مرتبط :
آغاز مرحله ششم مشمول مالیات بر ارزش افزوده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خالص عیدی دریافتی کارگران با کسر مالیات


عیدی کارگران مشمول قانون کار باید دو برابر حقوق پایه دریافتی به شرط آنکه از 3 برابر حداقل حقوق بیش‌تر نباشد، با کسر مالیات 10 درصدی محاسبه به حساب بانکی‌ آنان واریز شود.

خبرگزاری فارس: عیدی 13 میلیون کارگر در سراسر کشور در حالی از روزهای دیگر توسط کارفرمایان واریز خواهد شد که مشمول کسر 10 درصدی مالیات خواهد شد به طوری که خالص دریافتی با توجه به مبلغ معافیت مالیاتی کم‌تر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، خالص دریافتی عیدی امسال کارگرانی که 2 برابر حداقل دستمزد(712425 تومان) دریافت می‌کنند، یک میلیون و 396 هزار و 600 تومان است؛ زیرا حقوق و دستمزدهای امسال ماهانه تا مبلغ یک میلیون و 150 هزارتومان (سالانه 13 میلیون و 800 هزار تومان) از پرداخت مالیات معاف است؛ بنابراین این گروه از کارگران مابه‌التفاوت مبلغ معافیت مالیاتی و عیدی  دریافتی یعنی بابت همان 274 هزارتومان، مالیات می‌پردازند.
 
کارگرانی هم وجود دارند که از سوی کارفرمایان به دلیل بالا بودن پایه حقوق تا سقف 2 میلیون و 137 هزارتومان به کسر مالیات، عیدی دریافت می‌کنند؛ بنابراین این کارگران بابت 987 هزار تومانی که مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شود، باید 98 هزار و 700 تومان مالیات بپردازند؛ بنابراین خالص دریافتی امسال این گروه از شاغلان بابت عیدی پایان سال، 2 میلیون و 37 هزار و 300 تومان است.

بر اساس این گزارش، سایر افرادی که میانه حداقل و حداکثر عیدی را دریافت خواهند کرد بر اساس فرمول «دو برابر پایه حقوق به شرط آنکه از 3 برابر حداقل حقوق بیش‌تر نشود» عیدی دریافت می‌کنند.

به عنوان مثال اگر کارگری 950 هزار تومان حقوق پایه دریافت می‌کند، با کسر مالیات 1 میلیون و 825 هزار تومان عیدی می‌گیرند؛ یعنی 950 هزار تومان ضرب‌ در 2 می‌شود؛ 1 میلیون و 900 هزار تومان؛ این مبلغ با کسر معافیت مالیاتی(1 میلیون و 150 هزار تومان) بابت 750 هزار تومان مالیات می‌دهند که در نهایت با کسر مالیات 10 درصدی عدد نهایی به دست می‌آید.