اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کریستین‌ساینس‌ مانیتور: اوباما در روز نخست ریاست جمهوری روحانی یک پیام بدون نکات منفی ارسال کند



,پیام تبریک اوباما به روحانی,تبریک اوباما به حسن روحانی

کریستین‌ساینس‌ مانیتور: واشنگتن به جای «بازی انتظار»استراتژی خود در قبال ایران را تغییر دهد/ اوباما در روز نخست ریاست جمهوری روحانی یک پیام بدون نکات منفی ارسال کند

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی تحلیلی به موضوع فرصت‌های پیش روی ایران و آمریکا برای برقراری روابط مجدد پس از انتخاب «حسن روحانی» به عنوان رئیس‌جمهوری ایران اشاره کرد.

به گزارش نامه، روزنامه کریستین ساینس مانیتور در این باره می‌نویسد:  ایرانی‌ها در دوران اوباما و زمانی که وی در سال 2009 به قدرت رسید فرصت‌های زیادی را از دست دادند. اوباما پس از آنکه در سال 2009 به قدرت رسید تلاش‌های واقعی برای ایجاد روابط با دشمنان بزرگ آمریکا در خاورمیانه را در پیش گرفت. وی نه تنها آشکارا دستش را به سوی ایران دراز کرد بلکه دو نامه خصوصی نیز برای «آیت‌الله علی خامنه‌ای» رهبر معظم ایران ارسال کرده و به دنبال تعامل بود. اما تهران همچنان بد گمان بود.

به نوشته این روزنامه، هم اکنون گشایش دیگری به وجود آمده است. حسن روحانی، سازنده تنها توافقنامه میان ایران و غرب طی 11 سال گذشته اکنون به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شده است. در انتخابات ماه گذشته ایران، اغلب مردم رای خود را در یک رقابت شش گانه به نفع کاندیدای معتدل و عملگرا دادند. پیروزی روحانی باعث ایجاد موجی از شادی در خیابان‌های ایران شد. اما واشنگتن همچنان بد گمان است.

کریستین ساینس مانیتور در ادامه مدعی می شود: بدگمانی‌ها قابل درک است. رئیس جمهور منتخب یکی از اعضای داخلی نظام است و از زمان آغاز به کار جمهوری اسلامی، روحانی هرگز از تاییدات رهبر ایران بهره مند بوده است، موضوعی که زمینه فراهم شدن زمینه برای تبلیغات علیه روحانی را به وجود آورد.

این گزارش می‌افزاید: به جای تبریک به رئیس جمهور جدید ایران که بیش از نیمی از مردم ایران به وی رای دادند، کاخ سفید بیانیه‌ای صادر و طی آن اعلام کرد: با وجود موانع و محدودیت‌های دولت، مردم ایران مصمم هستند تا آینده خود را شکل دهند. این در حالی است که اوباما نیز محتاطانه با این موضوع برخورد کرد و در مصاحبه‌ای در این باره، گفت: ما قصد داریم تا تحولات و نتایج را در چند هفته، ماه و سال‌های آینده به نظاره بنشینیم.

فائق آمدن بر سه دهه دشمنی انباشته شده و غلبه کردن بر دیوار بلند بی اعتمادی میان آمریکا و ایران آسان نخواهد بود. به این ترتیب اولویت‌ها باید مشخص باشد. در صورتی که هدف اصلی آمریکا اطمینان حاصل کردن از برنامه هسته‌ای ایران است بدین ترتیب بر سر کار آمدن روحانی باید با استقبال مواجه شود. در حالی که روحانی همانند دیگر رؤسای جمهور ایران حرف آخر را در موضوعات سیاست خارجی نمی‌زند، گفتار رئیس جمهور و تیم وی می‌تواند بر روند دیپلماتیک تاثیر گذار باشد. یک مقایسه ساده میان سیاست‌های هسته‌ای و خارجی دوران «محمد خاتمی» و »محمود احمدی‌نژاد» می‌تواند به اندازه کافی گواهی بر این موضوع باشد.

این رونامه تاکید کرد: واشنگتن به جای آنکه بازی انتظار را در پیش بگیرد باید به تعامل با ایران فرصت دیگری بدهد. برای رسیدن به این هدف، دولت اوباما باید علامتی در تغییر شیوه، ماهیت و استراتژی خود بدهد.

برای تغییر شیوه، اوباما می‌تواند پیام عمومی (پیامی که نباید حاوی هیچگونه نکته منفی باشد) در روز آغاز به کار رئیس جمهور جدید ایران در سوم آگوست 2013 ارسال کند.

کریستین ساینس مانیتور در خصوص این پیام نیز جملاتی را پیشنهاد کرده است: انتظارات جامعه بین‌المللی از ایران به خصوص درباره برنامه هسته‌ای چشمگیر است. آمادگی داریم تا با دولت آقای روحانی برای حل این موضوعات همکاری کنیم.

کریستین ساینس مانیتور اضافه کرد: برای تغییر ماهیت، آمریکا در همکاری با متحدان باید نقشه راهی را فراتر از گام‌های اعتماد ساز اولیه ترسیم کند که به برداشته شدن تحریم‌ها در قبال اعطای امتیازهایی از سوی ایران همراه باشد.هرگونه اعمال تحریم بیشتر علیه ایران، اندیشه ادامه تلاش‌ها برای تغییر نظام در ایران را تقویت می‌کند و ممکن است توسط عناصر محافظه کار در ایران برای جلوگیری از تلاش‌ها روحانی و همچنین برگزاری مذاکرات حقیقی استفاده شود.

این روزنامه آمریکایی در پایان نوشت: برای نشان دان تغییر در استراتژی، واشنگتن باید با مشارکت ایران در کنفرانس ژنو 2 موافقت کند. این تصمیم می‌تواند رویکرد سیاسی جدید تهران را توجیه کند.  بحران سوریه ممکن است با حضور ایران حل نشود اما قطعا این بحران بدون در نظر گرفتن ایران قابل حل نیست./نامه

 

 


ویدیو مرتبط :
بازنشستگی اوباما و جان کری، ریاست جمهوری اسنودن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحلیل کریستین ساینس مانیتور از یک رئیس جمهور آتشین مزاج:احمدی نژاد پر سر و صدا کاخ ریاست جمهوری را ترک می کند/ او کوتاه نخواهد آمد



تحلیل کریستین ساینس مانیتور از یک رئیس جمهور آتشین مزاج:

احمدی نژاد پر سر و صدا کاخ ریاست جمهوری را ترک می کند/ او کوتاه نخواهد آمد/ رئیس جمهور و مخالفانش، شمشیر از رو بسته اند

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

انتخاب :کریستین ساینس مانیتور در تحلیلی تحت عنوان "انتخابات ایران نزدیک می شود، احمدی حاضر به ترک بی سر و صدای کاخ ریاست جمهوری نیست" نوشت: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران نمی تواند مجددا کاندیدای انتخابات شود، اما به جای تسهیل خروجش از کاخ ریاست جمهوری، او در حال ایجاد جنجال و منازعه با دیگر سیاستمداران است. در واقع، این روزها در تهران خروج پرهیاهوی احمدی نژاد از راس دولت را شاهد هستیم!

چهار ماه پیش از انتخاباتی که جایگزین رئیس جمهور فعلی را انتخاب می کند، احمدی نژاد مشخص ساخته است که او نمی خواهد دوره ی دومش را با آرامش و سکوت به پایان ببرد.

او در عوض، علناً خشم خود را در مقابل دشمنان سیاسی اش در پارلمان و ایران به نمایش کشید.

یک تحلیلگر کهنه کار در تهران که خواستار عدم افشای نامش بود گفت: این مناقشه بسیار جدی است و مثل این می ماند که انها هیچ اعتماد به یکدیگر ندارند و حاضر نیستند یکدیگر را ببینند!

وی اضافه کرد: ما اصطلاحی در فارسی داریم که می گوید، آنها شمشیر خود را از رو بسته اند و ملا عام در حال جنگ و دعوا هستند.

یک استاد ایرانی دانشگاه تگزاس ای اند ام گفت: ایران با یک تهدید متفاوت رو به رو شده است.

وی ادامه دارد: احمدی نژاد حاضر به عقب نشستن و کتار آمدن نیست.

کریستین ساینس ماینتور در ادامه آورده است: رئیس جمهور فعلی ایران در خلق دشمن در طول 8 سال اخیر به شدت ماهر بوده است و گاهی اوقات هشدار داده است که مدارک علیه برخی از افراد دارد که در صورت ازار رساندن به او، آنها را منتشر می کند.

احمدی نژاد سیاستمداری آتشین مزاج و پوپولیست است که از حمله به بسیاری از افراد اجتناب نکرده است. این در حالی است که بسیاری از اعضای ارشد دولتش در رسوایی های میلیارد دلاری شرکت داشته اند.

تحلیلگر ساکن تهران گفت: به نظر می آید که آنها فشار بیرونی را فراموش می کنند، چراکه تنها چیزی که مهم است، رقابت است. اختلافات از نگاه خارجی ها به شدت ناچیز است اما در داخل کشور، آنها بسیار آشتی ناپذیر، سیاه و سفید و بدون هیچ مصالحه دیده می شوند.

به گزارش سرویس ین الملل انتخاب، احمدی نژاد در طول ماه های اخیر سعی کرده است که خود را تنها سیاستمدار صادق و مسدولیت پذیر در ایران معرفی کند.

احمدی نژاد گفته است: همه چیز در کشور سر جای خودش است و تنها دولت من ضعف دارد. من تقریبا تنها مقامی هستند کهاز ارتباط با مردم و بیرون رفتن با آنها ترسی ندارد. من ترسی ندارم. به خدا ترسی ندارم!/انتخاب