اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کره شمالی «در آستانه جنگ» با کره جنوبی/ توجیه ترکیه برای حضور غیرقانونی در عراق



اخبار,اخبار بین الملل , رسانه های بین المللی

بازتاب دستگیری مجدد بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر مکزیک، تشدید تنش میان کره شمالی و کره جنوبی، حمله یک فرد وابسته به داعش به یک افسر پلیس در آمریکا، محدود شدن ورود اتباع سوریه به ترکیه و توجیه اردوغان برای حضور غیرقانونی نیروهای ترکیه در خاک عراق، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 خبر بازداشت مجدد بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر مکزیک، از جمله مهمترین موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. سایت شبکه خبری «سی ان ان» ضمن پرداختن به موضوع بازداشت «ال چاپو» می نویسد این خبر، سوالات متعددی را به ذهن متبادر می کند. نخست اینکه چرا اکنون و پس از شش ماه نیروهای پلیس موفق به بازداشت وی شده اند؟ به عقیده تحلیلگر سی ان ان، توافقی در پشت پرده برای این امر وجود داشته است. سوال دیگر اینکه چطور در جریان حمله ای که سبب کشته شدن پنج نفر از محافظین ال چاپو شده خود وی زنده دستگیر شده است؟ در ادامه این مطلب گزینه هایی نیز درباره سرنوشت احتمالی این فرد مطرح شده است.


ادامه تنش بر سر اقدام اخیر کره شمالی در انجام یک آزمایش تسلیحاتی، دیگر موضوع مهم امروز است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد یک مقام ارشد کره شمالی در واکنش به فعال شدن بلندگوهای تبلیغاتی کره جنوبی در مرز دو کره، هشدار داده که این اقدام، طرفین را به آستانه جنگ سوق خواهد داد. اقدام سئول در فعال کردن این بلندگوها، در واکنش به انجام چهارمین آزمایش هسته ای پیونگ یانگ بود که انجام آن اخیراً اعلام شد و خشم آمریکا و کره جنوبی را به دنبال داشت. پیش از این، آخرین باری که این بلندگوها فعال شدند، به اوت 2015 بازمی گشت که در نتیجه آن، درگیری هایی در منطقه مرزی میان دو طرف روی داد. کیم کی نام، رئیس اداره تبلیغات حزب کمونیست کره شمالی، «حسادت» کره جنوبی و آمریکا را دلیل فعال شدن این بلندگوها دانسته است.

تلاش یک تروریست وابسته به داعش برای به قتل رساندن یک مأمور پلیس در آمریکا، موضوعی است که روزنامه «واشنگتن پست» به آن پرداخته است. این روزنامه می نویسد یک افسر پلیس در فیلادلفیا اواخر وقت روز پنجشنبه چندین بار از سوی یک فرد وابسته به داعش هدف شلیک گلوله قرار گرفت. بر اساس گزارش پلیس، افسر مذکور توانسته از این حمله جان به در ببرد و متقابلاً با شلیک گلوله، فرد مهاجم را زخمی کند. فرد مهاجم که یک از اسلحه سرقتی نیروهای پلیس استفاده می کرده، بازداشت شده و پس از انتقال به بازداشتگاه، به ارتباط خود با گروه تروریستی داعش اعتراف کرده است. گفته می شود این فرد پیش از این نیز به جرم حمله و تهدید بازداشت شده و سابقه دار بوده است.

بخشی از مطالب امروز مطبوعات بین المللی نیز به ترکیه اختصاص دارد. روزنامه «نیویورک تایمز» به موضوع محدود شدن ورود اتباع سوریه به خاک ترکیه پرداخته و می نویسد 400 تبعه سوریه که تلاش داشتند از لبنان و از مسیر هوایی به ترکیه سفر کنند، در فرودگاه بیروت متوقف و وادار به بازگشت به دمشق شدند. اقدامی که نشان می دهد گزینه های فرار از جنگ برای سوری ها تا چه محدود شده است. دلیل این ماجرا، وضع قوانین جدید در ترکیه بوده که بر اساس آن، اتباع سوری که قصد ورود به ترکیه از طریق هوا یا دریا را دارند، باید ویزا تهیه کنند. این اقدام دولت ترکیه، سبب شده آسان ترین راه خروج از سوریه برای آن دسته از اتباع سوری که قادر به تهیه بلیت هستند، مسدود شود. گروه های حقوق بشری به سرعت نسبت به ماجرای رخ داده در فرودگاه بیروت واکنش نشان دادند.

در نهایت، سایت شبکه خبری «راشا تودی» اظهارات رئیس جمهور ترکیه در توجیه حضور غیرقانونی نیروهای نظامی این کشور در خاک عراق را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این سایت، رجب طیب اردوغان مدعی شده نیروهای ترک، یک حمله تروریست های داعش را در اردوگاه ترکیه در عراق خنثی کرده و 18 نفر از تروریست ها را کشته اند. با این حال، ارتش عراق اعلام کرده که اخیراً هیچ درگیری میان نیروهای ترک و داعش رخ نداده است. اردوغان با طرح ادعای حمله مذکور، تلاش کرده حضور نیروهای ترکیه را در خاک عراق مفید و لازم نشان دهد و گفته این حمله، «ثابت می کند اقدامی که در ارتباط با این اردوگاه برداشته شده، تا چه حد صحیح بوده است».

 

 اخبار  بین الملل  - تابناک 


ویدیو مرتبط :
مرز بین کره شمالی و کره جنوبی - حتما ببینید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کره شمالی و کره جنوبی در آستانه جنگ


تنش‌ها در نزدیک مرزهای دریایی کره شمالی و جنوبی بار دیگر افزایش یافت.

خبرگزاری آریا:حملات متقابل کره شمالی و جنوبی در اطراف مرزهای دریایی دو کشور منجر به افزایش تنش ها در شبه جزیره کره شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، تنش ها در شبه جزیره کره با تبادل آتش نظامیان کره شمالی و جنوبی در نزدیک مرزهای دریایی مورد مناقشه بین دو کشور، بار دیگر افزایش یافت. اَندرو سالمون، خبرنگار شبکه از شهر سئول گزارش داد کره شمالی صبح امروز از حملات توپخانه ای آزمایشی و شلیک خمپاره و موشک به نزدیک مرزهای دریایی خود با کره جنوبی خبر داد که باید این مرزها را حساس ترین منطقه در شبه جزیره کره دانست. این مرز در سالهای 1999 و 2002 و همچنین سال 2010 میلادی، شاهدِ حوادث مرگباری بوده است.

امروز نیز کره شمالی به نزدیک مرزهای دریایی با همسایه جنوبی خود شلیک کرد، اما برخی خمپاره ها نیز به داخل آبهای کره جنوبی سقوط کردند.

کره جنوبی نیز که توپخانه های خود را در جزایر مرزی و نزدیک به سواحل کره شمالی مستقر کرده است، تلافی جویی کرد. البته نظامیان کره جنوبی مستقیماً به کره شمالی حمله نکردند، بلکه گلوله های خود را به سمت آبهای ساحلی نشانه رفتند.

بنابراین، این حملات متقابل تاکنون خسارت یا تلفاتی به بار نیاورده، اما قطعاً به افزایش تنش ها نه فقط در منطقه ای خطرناک، بلکه در زمانی خطرناک منجر شده است. نیروهای کره جنوبی و آمریکا معمولاً در فصل بهار، رزمایش مشترک برگزار می کنند که این مسئله برای پیونگ یانگ بسیار حساسیت برانگیز است.

کره شمالی در روزها و هفته های اخیر، چند فروند موشک به سمت دریا شلیک کرده و همچنین از آزمایش هسته ای جدید، سخن به میان آورده است. بنابراین، به نظر می رسد این اقدامات در واکنش به رزمایش سالانه و مشترک بین کره جنوبی و آمریکا بوده است.

اندرو سالمونز در ادامه گفت در خصوص اقدامات کره شمالی باید به دو نکته توجه داشت. حکومت کره شمالی باید پاسخگوی مخاطبان داخلی و همچنین بین المللی باشد. پیونگ یانگ در عرصه داخلی به دنبال ایجاد وحدت میان مردم و نشان دادن توانایی خود برای مقابله با تهدیدهای خارجی است. از سوی دیگر، کره شمالی باید اهمیت و جایگاه خود را به جامعه بین المللی نشان دهد. کره شمالی این روزها به کشوری ناتوان تبدیل شده است که از هر گونه قدرت اقتصادی یا دیپلماتیک واقعی محروم است.

تنها قدرت باقی مانده برای اثبات جایگاه این کشور نیز نیروی نظامی است. بنابراین در زمان هایی مانند برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، کره شمالی نیز به تلافی جویی روی می‌آورد.
 
مانور نظامی کره جنوبی و آمریکا

همزمان با تشدید تنش در شبه جزیره کره، کره جنوبی و آمریکا اعلام کردند در منطقه پوهان مانور نظامی مشترک برگزار می کنند.

همزمان با اقدام کره شمالی مبنی بر گلوله باران برخی مناطق مرزی با کره جنوبی، مقامات سئول اعلام کردند مانور کره جنوبی و آمریکا در شبه جزیره کره که از سه شنبه گذشته شروع شده است همچنان در منطقه پوهان ادامه دارد.

کره شمالی در روزهای اخیر بخش هایی از منطقه پوهان را بمباران کرد. کره جنوبی هم در واکنش به این اقدام کره شمالی بخشی از آب های این کشور را گلوله باران کرد.
به گفته مقامات کره جنوبی اقدامات نظامی اخیر کره شمالی در حالی انجام شد که این کشور پیش از این موج جدیدی از حملات زبانی را شروع کرده بود و تعدادی راکت و موشک بالستیک را آزمایش کرده بود.

مقامات سئول اقدامات نظامی جدید کره شمالی را واکنشی در برابر مانور نظامی سالانه آمریکا و کره جنوبی ارزیابی می کنند.

مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی موسوم به اس سانگ یونگ بخشی از تمرینات مشترک سالانه میان دو کشور است که از سه شنبه گذشته با مشارکت بیش از دویست تفنگدار و هزار ملوان کره جنوبی و هفت هزار و پانصد تفنگدار و دو هزار ملوان آمریکایی شروع شده است.
گزارش شده این مانور بزرگترین مانور مشترک میان کره جنوبی و آمریکا از سال هزار و نهصد و نود و سه تاکنون است.

کره شمالی مانور مشترک آمریکا و کره جنوبی را مقدمه چینی برای اشغال توصیف کرده است اما واشنگتن و سئول تاکید کرده اند این مانور واکنشی به موقعیت سیاسی منطقه شبه جزیره کره نیست.

پیونگ یانگ روز یکشنبه اعلام کرد : بزودی چهارمین آزمایش اتمی خود را انجام خواهد داد.
 
رزمایش نظامی کره شمالی نزدیک مرز آبی مورد مناقشه با کره جنوبی

کره شمالی روز دوشنبه پس از تهدیدهایی درباره اجرای آزمایش هسته ای « به سبک جدید » خبر برگزاری رزمایش نظامی را نزدیک مرز آبی مورد مناقشه با کره جنوبی اعلام کرد.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی ( یونهاپ ) به نقل از یک مقام دولتی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد این رزمایش حوالی ساعت 12 و 15 دقیقه بعد از ظهر امروز به وقت محلی با شلیک توپخانه در مرز آبی مورد مناقشه با کره جنوبی آغاز شد.

هنوز به طور رسمی خبر ادامه این رزمایش تایید نشده است اما ستاد مشترک ارتش کره جنوبی هشدار داد اگر گلوله توپی به قسمت مرزی متعلق به این کشور شلیک شود ، فورا تلافی خواهد شد.

در همین حال شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار از برگزاری  مانور نظامی کره شمالی با گلوله های واقعی خبر داد.  

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، کره شمالی در مورد مانور نظامی بعدی خود به کره جنوبی اطلاع رسانی کرده است.

کره شمالی قرار است امروز مانوری دریایی با گلوله های واقعی در نزدیکی مرز دریایی خود با کره جنوبی برگزار کند.

مرز دریای زرد منطقه فوق العاده حساسی است که در گذشته صحنه درگیری های کوتاه اما خونین بوده است.

کره شمالی در نوامبر سال 2010 میلادی یکی از جزایر کره جنوبی را نزدیک این مرز هدف شلیک توپ قرار داد که در جریان آن چهار نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سئول ، وی یونگ سوپ سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی گفت : « این اقدامات نشان دهنده نیت خصمانه است. »

هشدار جدی کره جنوبی به کره شمالی

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد کره شمالی در تمرینات نظامی امروز (دوشنبه) در امتداد مرز آبی دو کره ، حدود 500 گلوله توپ و خمپاره شلیک کرده است که 100 عدد آنها در آب های کره جنوبی افتاده است.

کیم مین سئوک، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی درکنفرانسی مطبوعاتی گفت:« کره شمالی حدود 500 گلوله توپ و خمپاره شلیک کرده که 100 مورد از آنها در آب های کره جنوبی افتاده است.
کره جنوبی هم با شلیک گلوله‌های توپ و خمپاره به سمت آب های کره شمالی به پاسخ متقابل پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سئول، وزارت دفاع کره جنوبی این اقدامات تحریک آمیز برنامه ریزی شده کره شمالی را برای آزمایش اراده ارتش کره جنوبی در دفاع از مرزهای این کشور را محکوم کرد.

سخنگوی ارتش کره جنوبی هشدار داد:« اگر کره شمالی به شلیک‌های تلافی جویانه و مشروع ما واکنش نشان دهد و آن را بهانه‌ای برای تحریکات جدید در آبها و جزایر ما قرار دهد ما به پاسخگویی قاطع خواهیم پرداخت.