اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش 80 کیلوگرمی مصرف سالانه لبنیات در خانوارهای ایرانی/ خطر سوء تغذیه جدی است؟



اخبار,اخباراجتماعی,سوء تغذیه

 

 اخبار اجتماعی -  کاهش 80 کیلوگرمی مصرف سالانه لبنیات در خانوارهای ایرانی/ خطر سوء تغذیه جدی است؟

  گزارش بودجه خانوار که سالانه توسط بانک مرکزی منتشر میشود خاندنی ترین آمارهای اقتصادی ایران منتشر می کند.

براساس تازه ترین گزارش بانک مرکزی از بودجه خانوارهای شهری ایران در سال 92 روند کوچک شدن سفره ایرانیها در پنجمین سال اجرای قانون هدفمندی نه تنها متوقف نشده با سرعت بیشتری ادامه دارد.

براساس این آمارها میزان مصرف مواد غذایی اصلی در سبد مصرف خانوار طی سال 92 معادل معادل 952 کیلوگرم بوده است رقمی که در مقایسه با سال 88 یعنی آخرین سال قبل ازاجرای هدفمندی یارانه معادل 234 کیلوگرم یا 19.6درصدکاهش داشته است ساده تر آنکه بگوییم هدفمندی سفره ایرانی ها را 20درصد کوچک کرده است.

اما رکورد سقوط مصرف را محصولات لبنی شکسته اند، سرانه مصرف شیر و ماست و پنیر در خانوارهای ایرانی از 324 کیلوگرم در سال 88 با 81 کیلوگرم کاهش به 245 کیلوگرم در سال 92 رسیده است، با احتساب این وضعیت آیاسوء تغذیه نسل آینده ایرانیان را تهدید می کند یا نه؟ سئوالیاست که مسلما هیچ کدام از مدافعان دیروز این قانون حاضر به پاسخگویی به آن نیستند.

 

 اخباراجتماعی  - خبر آنلاین


ویدیو مرتبط :
مصرف قهوه خطر ابتلا به سکته مغزی در زنان را کاهش می دهد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چاقی، کم تحرکی و کاهش مصرف لبنیات عامل افزایش شکستگی استخوان!



 

 

چاقی، کم تحرکی و کاهش مصرف لبنیات عامل افزایش شکستگی استخوان!

 

 

یک فوق تخصص روماتولوژی با اعلام این که ۲۷ تا ۵۱ درصد كودكان در دوران رشد حداقل یك بار دچار شكستگی استخوان می شوند، گفت: این شكستگی ها به دلیل چاقی، كاهش مصرف لبنیات و كم تحركی رو به افزایش است.

دكتر احمد سلیم زاده، در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشكی تهران، با استناد به مطالعات انجام شده اظهار داشت: ۲۷ تا ۵۱ درصد كودكان در دوره رشد خود حداقل یكبار دچار شكستگی می شوند كه شایعترین این شكستگی ها در ناحیه ساعد، انگشتان، مچ دست و ترقوه است که درصد این شكستگی ها در سنین كودكی و میانسالی رو به افزایش است.

دانشیار مركز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران در ادامه با اشاره به اینكه بروز این عارضه در دختران ۱۱ تا ۱۲ سال و در پسران در ۱۳ تا ۱۴ سالگی شایع تر است، یادآور شد: در این دوران استخوان ها به خوبی مینرالیزه (معدنی) نشده، عمدتا چند ماه پس از حداكثر رشد معدنی شدن استخوان اتفاق می افتد.

این فوق تخصص روماتولوژی با ابراز تاسف از این كه كاهش مصرف لبنیات، روند رو به افزایش چاقی و كاهش فعالیت های بدنی در كودكان موجب افزایش شكستگی در كودكان شده است، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در افرادی كه یك بار دچار شكستگی شده اند، ۳ برابر بیشتر از افراد سالم شكستگی جدید اتفاق می افتد.

دکتر سلیم زاده در پایان یادآور شد: در صورتی كه بیماری هایی نظیر سلیاك، كاهش فعالیت غدد جنسی و اختلالات تغذیه ای وجود نداشته باشد می توان طبق نظر پزشك با مصرف كلسیم و ویتامین د در كودكانی كه دچار كمبود این مواد هستند تا حد زیادی از بروز مجدد شكستگی پیشگیری کرد.... /  خبرگزارى ایسنا