اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش 10 درصدی قیمت خانه



قیمت خانه ,کاهش قیمت خانه

کاهش 10 درصدی قیمت خانه

مصطفی قلی خسروی در برنامه "حرف حساب" شبکه یک با بیان اینکه 9 درصد از حباب باقی مانده از افزایش قیمت مسکن در حال کاهش است، گفت: در سال 91 جهش قیمتی در بازار مسکن ایجاد شده و حباب 20 درصدی تشکیل شده بود که در حال حاضر این حباب در حال کاهش است.

همچنین طی سه روز گذشته 9 درصد از حباب بازار مسکن کاهش چشمگیری داشته است.

قلی خسروی با اشاره به اینکه اجاره مسکن تابع ملک است افزود: با افزایش قیمت خرید و فروش قیمت اجاره نیز افزایش می یابد.

رئیس اتحادیه املاک کشور تصریح کرد:در صورتی که قیمت خرید و فروش کاهش یابد قیمت اجازه نیز کاهش پیدا می کند ولی قیمت اجاره با کمی تاخیر کاهش خواهد داشت.

وی در ادامه توضیح داد:در فصل پاییز به دلیل کاهش نقل و انتقالات قیمت اجازه کاهش می یابد.

***هزینه تعمیرات خانه برعهده چه کسی است؟
قلی خسروی در ادامه افزود: جهت قیمتی مسکن در سال 91 موجب افزایش قیمت اجاره شده بود و به همین دلیل امسال تعداد تمدید قراردادهای اجاره به دو ساله و سه ساله افزایش یافت.

رئیس اتحادیه املاک کشوری در ادامه در خصوص رایج ترین مشاجره های میان مالک و مستاجر گفت:رایج ترین دعواها در خصوص تعمیرات ملک است که  مالک و مستاجر هزینه آن را برعهده نمی گیرند.

وی توضیح داد: طبق قانون تعمیرات کلی ملک از جمله تعمیر موتورخانه،شوفاژ و چکه کردن شیرآلات برعهده مالک است و تعمیرات جزئی از جمله تعمیر موتور کولر برعهده مستاجر می باشد.

خسروی در ادامه تصریح کرد:در صورتی که شیرآلات ملک در طول اجاره نشینی خراب شوند گفت :مالک هنگام تحویل ملک خود تمامی شیرآلات را سالم تحویل داده بنابراین تمامی هزینه های تعمیرات آنها در صورت خراب شدن برعهده مستاجر است.

رئیس اتحادیه املاک کشور در ادامه توضیح داد: مستاجران وظیفه دارند هنگام تحویل خود تمامی شیرآلات را بررسی کنند و در صورت خرابی به مالک خود اطلاع دهند تا در آینده به مشکل برنخورند.

خسروی در ادامه توضیح داد: در صورتی که یکی از شیرآلات ملک خراب باشد و مالک بگوید خودم درست می کنم بهتر است مستاجر هزینه تعمیر آن را برعهده نگیرد و برعهده خود مالک بگذارد.

در ادامه برنامه "حرف حساب" فهیمه خان محمد زاده کارشناس حقوقی برنامه، بیشتر دعواهای میان مالک و مستاجر را در تنظیم اجاره نامه دانست و گفت: نحوه تنظیم اجاره نامه به دو صورت رسمی و عادی است که بیشرین مشکلات ایجاد شده ناشی از تنظیم اجاره نامه به صورت عادی است.

وی در ادامه افزود: بهتر است مالک و مستاجر هنگام عقد قرارداد به دفاتر املاک رسمی مراجعه کنند و یک شاهد در این میان برای تنظیم قرارداد حضور داشته باشد.

خان محمد زاده در ادامه اظهار داشت: مالک و مستاجر باید در هنگام عقد قرارداد حضور داشته باشند و دو طرف اجاره نامه را امضا کنند.

وی در ادامه افزود: مستاجر باید در هنگام عقد قرارداد سند را مشاهده کند و تمامی توضیحات یادداشت شده در اجاره نامه را مطالعه کند.

در ادامه  این برنامه قلی خسروی افزود: مشاور املاک باید در هنگام عقد قرارداد بی طرف باشد و به نفع هیچ کدام از طرفین عقد قرار داد کند.

وی درادامه یادآور شد: مشاور املاک حق دخالت در امور مالک و مستاجر را در طول اجاره نشنی ندارد و طبق قانون در صورت دخالت جریمه می شود.

***عوارض نوسازی و مالیات برعهده مالک است
قلی خسروی در پاسخ به یکی از سوالات بینندگان که هزینه خسارت وارده بر ملک برعهده چه کسی است عنوان کرد: در صورتی که مستاجر بی احتیاطی کند و بهداشت را در طول اجاره نشینی رعایت نکند تمام هزینه های ایجاد شده برعهده مستاجر است.

قلی خسروی گفت:وزیر راه وشهرسازی برای مالکانی که قرارداهای اجاره خود را تمدید کنند مالیاتشان را کاهش داده است. همچنین  طبق قانون هزینه کمیسیون مشاوران املاک یک چهارم مبلغ رهن و اجاره است و در صورتیکه مشاوران املاکی بیشتر از این هزینه را دریافت کند جریمه می شود.

خسروی در ادامه اظهار داشت: مستاجران باید قبل از تخلیه ملک خود یک ماه و یا یک هفته پیشتر به مالک  اطلاع دهند تا وی میزان ودیعه آنها را تهیه کند.

وی درادامه یادآور شد: در سال 76 به دلیل مشکلات ایجاد شده میان مالک و مستاجر این قانون تغییر کرد و با راه اندازی سامانه املاک و مستغلات مشکلات میان مالک و مستاجر و مشاوران املاک کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه املاک کشور در ادامه افزود: در صورت ایجاد مشکل میان مالک و مستاجر و مشاوران املاک می توانند با شماره تماس 7334 تماس گرفته و شکایات خود را با شورای حل اختلاف و اتحادیه املاک کشوری درمیان بگذارند.

وی با اشاره به اینکه کار مشاور املاک رساندن دو طرف برای انجام معامله است گفت: در حال حاضر با ایجاد دانشگاه علمی کاربردی ، جلسات و کلاس ها اطلاعات مشاوران املاک در خصوص ایجاد معامله افزایش یافته است.

قلی خسروی با اشاره به اینکه مالک و مستاجر باید 4 نکته اصلی را در هنگام عقد قرارداد رعایت کنند گفت: که این نکات عبارتند از  نداشتن طمع ، خجالت نکشیدن و مطالعه دقیق اجاره نامه و داشتن مدارک کافی در هنگام عقد قرارداد از جمله مواردی است که باید دو طرف رعایت کنند.

وی در پایان تصریح کرد:مالک و مستاجر باید در هنگام تصفیه حساب هیچ پولی را به مشاوران املاک نسپارند تا در آینده دچار مشکل نشوند./باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
کاهش 10 درصدی اعتبارات تملک دارایی در برخوار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جمع‌بندی ایران خودرو و سایپا برای کاهش 10 تا 22 درصدی قیمت خودرو



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

جمع‌بندی ایران خودرو و سایپا برای کاهش 10 تا 22 درصدی قیمت خودرو

در پی جلسه امروز رئیس جمهور با وزرای صنعت و اقتصاد و مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی و در پی دستور ویژه احمدی‌نژاد برای پرداخت ارز مبادله‌ای و تسهیلات هزار میلیارد تومانی به خودروسازان، ایران خودرو و سایپا برای کاهش 10 تا 22 درصدی قیمت خودرو به جمع‌بندی رسیدند.

به گزارش  فارس، پس از جلسه امروز رئیس جمهور با وزرای صنعت و اقتصاد و مدیران عامل ایران خودرو و سایپا، این دو شرکت خودروساز برای کاهش 10 تا 22 درصدی قیمت محصولات خود به جمع‌بندی رسیدند.

به این ترتیب در صورت اختصاص ارز مبادله‌ای به خودروسازان، امکان کاهش قیمت خودرو تا 15 درصد وجود دارد و در صورتی که تسهیلات هزار میلیارد تومانی نیز به خودروسازان پرداخت شود، کاهش قیمت خودرو تا سقف 20 تا 22 درصد محقق خواهد شد.

بر این اساس، شرکت‌های خودروساز تا روز سه‌شنبه این هفته فرصت دارند، مدارک خود را برای قیمت‌گذاری جدید تولیداتشان به شورای رقابت ارائه کنند که پیش‌بینی می‌شود، این مدارک فردا به شورا ارائه شود.

در جلسه امروز کارگروه تنظیم بازار با حضور رئیس جمهور مقرر شد خودروسازان آنالیز قیمتی خود را برای تعیین قیمت نهایی به شورای رقابت ارائه کنند و قیمت خودرو در چارچوب وظایف سازمان حمایت و شورای رقابت تعیین شود.

رئیس‌جمهور امروز در نشست ستاد تنظیم بازار به مدیران دو خودروساز بزرگ اعلام کرد که ‌اگر قیمت‌ها را کاهش و عرضه را افزایش ندهند، تعرفه واردات خودرو را به 10درصد کاهش خواهد داد.

در این جلسه، با حضور رئیس‌جمهور و مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور به مشکلات به وجود آمده در بازار خودرو رسیدگی شد.

رئیس‌جمهور در جلسه امروز از خودروسازان خواست تا با افزایش عرضه خودرو، شرایط کاهش قیمت‌ها را در بازار فراهم کنند.

رئیس‌جمهور امروز خطاب به مدیران ایران خودرو و سایپا گفت: اگر قیمت‌های خودرو را کاهش ندهند، تعرفه واردات خودرو را تا 10درصد کاهش می‌دهد./فارس