اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش یک پنجم صادرات نفت ایران به هند



اخبار,اخبار اقتصادی ,صادرات نفت ایران

 

اخبار اقتصادی - کاهش یک پنجم صادرات نفت ایران به هند

هند و دیگر مشتریان نفت ایران از جمله چین و ژاپن پس از سخت تر شدن تحریم ها علیه تهران در سال 2012، مجبور به کاهش واردات نفت از ایران شدند.

روزنامه انگلیسی زبان اکونومیک تایمز هند روز پنجشنبه خبر داد، با وجود افزایش محموله های نفتی در ماه های اخیر- پس از آنکه توافق هسته ای موقت، تحریم ها علیه تهران را کاهش داد- واردات نفت هند از ایران در سال مالی منتهی به مارس (اسفند) در حدود یک پنجم کاهش پیدا کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه اکونومیک، بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع بازرگانی در مورد نفتکش های رسیده که توسط تحلیلگران نفتی تامسون رویترز گردآوری شده است، هند چهارمین مصرف کننده نفت در جهان و بزرگ ترین مشتری نفت ایران پس از چین، در سه ماهه نخست سال میلادی جاری در حدود 358 هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده که تقریبا 43 درصد از مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.

بر اساس اطلاعات یاد شده، حتی با افزایش وادات نفت هند در دوره سه ماهه ژانویه تا مارس، خرید نفت هند از ایران در سال منتهی به 31 مارس، 16.5 درصد کاهش یافته و به 222 هزار بشکه در روز رسیده است.

هند و دیگر مشتریان نفت ایران از جمله چین و ژاپن پس از سخت تر شدن تحریم ها علیه تهران در سال 2012، مجبور به کاهش واردات نفت از ایران شدند.

هند برای سال 2014-2013 دست کم یک کاهش 15 درصدی در واردات نفت از ایران و رساندن آن به 220 هزار بشکه در روز را برای این کشور تعریف کرده بود.

اخبار اقتصادی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
کاهش صادرات ایران به عراق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عراق: آماده جبران کاهش صادرات نفت ایران به کره جنوبی هستیم



عراق , صادرات نفت ,کره جنوبی , وزارت اقتصاد کره جنوبی

 

خبرگزاری رسمی کره جنوبی (یونهاپ) نوشت: عراق به کره جنوبی اطمینان داده است در صورت بروز مشکل در صادرات نفت ایران، نیاز به نفت سئول را تامین می کند.

وزارت اقتصاد کره جنوبی هم اعلام کرد: در ملاقات "چو سیوک" معاون وزیر اقتصاد این کشور و  حسین الشهرستانی معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی در بغداد این توافق به دست آمد.

براساس گزارش یونهاپ، مقام کره جنوبی خواستار تقویت همکاری با عراق در زمینه نفت با وجود احتمال بروز مشکل در عرضه و تقاضای نفت به دلیل افزایش بهای نفت و تاثیرات تحریم های ایران شد.

معاون نخست وزیر عراق هم با پذیرش این درخواست گفت در صورت بروز بحران، کشورش نفت بیشتری را به کره جنوبی صادر خواهد کرد.

الشهرستانی افزود: اگر کره جنوبی در واردات نفت خام با مشکل مواجه شد و درخواست کمک کرد عراق صادرات نفتش را به این کشور در اولویت قرار خواهد داد.

مقامات دو کشور درباره افزایش صادرات نفت خام روزانه 250 هزار بشکه از عراق به کره جنوبی در صورت بروز اتفاق ناگهانی در واردات نفت توافق کرده اند. این رقم معادل 10 درصد میزان فعلی واردات نفت خام کره جنوبی است.

واردات نفت کره جنوبی در سال 2011 به رقم 926 میلیون و 700 هزار بشکه رسید که حدود 9 و نیم درصد از آن از ایران تامین شد.

عراق دارای چهارمین ذخایر بزرگ نفت خام جهان، هم اکنون روزانه بیش از سه میلیون بشکه نفت خام تولید می کند. ایران و عراق از تامین کنندگان عمده نفت خام مورد نیاز کره جنوبی هستند.

کره جنوبی به شدت در زمینه خرید نفت خام از ایران، بیمه نفتکش های منتقل کننده نفت خام و پرداخت پول آن به ایران با محدودیت ها و اعمال فشارهایی روبه رو است.../عصرایران