اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش سن سکته مغزی در ایران



اخبار,اخباراجتماعی ,سکته  مغزی

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: سال آینده بیماران دچار سکته حاد مغزی و قلبی به طور ویژه در کانون توجه وزارت بهداشت قرار خواهند گرفت و در نظر است، حرکت سازمان یافته ای در مورد درمان حاد آنها انجام شود.

به گزارش مهر، دکتر محمد حاجی آقاجانی در مراسم افتتاحیه هفتمین کنگره سراسری سکته مغزی، از آمادگی وزارته بهداشت در سه حوزه پیشگیری، درمان حاد و توانبخشی بیماران دچار سکته مغزی خبر داد و گفت: با وجود آنکه کشورهای توسعه یافته توانسته اند، میزان ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهند، اما متاسفانه در کشور ما این آمار از شیوع بالاتری برخورداراست و از سوی دیگر پایین بودن سن سکته های مغزی در کشور سبب شده تا برنامه هایی از سوی وزارت بهداشت برای کاهش سکته در کشور به ویژه سکته حاد در دست اقدام قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه عوامل خطر سازی همچون دیابت، کلسترول و به ویژه فشار خون بالا از عمده علل ابتلا به سکته مغزی است، خاطر نشان ساخت: با وجود آنکه نظام آماری و ثبت اطلاعات بیماری ها از جمله سکته مغزی در کشور اشکالاتی دارد، اما اطلاعات موجود بیانگر آن است که سکته مغزی چهارمین علت مرگ و میر را در کشور تشکیل می دهد که به همین منظورکنترل عوامل خطرساز در برنامه های پیشگیری وزارت بهداشت، قرار دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: از معضلات در حوزه سکته های مغزی تکرار شوندگی آن است تا جایی که ۳۲ درصد سکته ها تکرار می شوند که این امر بیانگر آن است که در مورد این بیماران نه اقداماتی در حوزه پیشگیری اولیه انجام شده و نه پیشگیری ثانویه برای جلوگیری از تکرار سکته شده است.

وی گفت: سکته مغزی ۱۱ درصد علت مرگ و میر را در کشور تشکیل می دهد که یکی از نکات مهم درمان در مرحله حاد برای این بیماران و تجویز داروی TPA در سه ساعت اولیه ابتلا به سکته مغزی است که به غیر از دردسترس نبودن این دارو در برخی مراکز، مساله بیمه نبودن آن نیز از مشکلات بیماران دچار سکته مغزی است که وزارت بهداشت درتلاش است از طریق شورای عالی بیمه  نسبت به بیمه این دارو و دسترسی بیشتر آن اقدام کند.

آقاجانی با ابراز تاسف از پایین آمدن سن سکته مغزی در کشور گفت: با اینکه سن ابتلا به سکته مغزی در دیگر کشورهای در حال توسعه بالای ۶۰ سال است، متاسفانه این سن در کشور ما ۵ تا ۱۰ سال کمتر است. نبود مراکز درمان سکته مغزی از دیگر مشکلات مربوط به این بیماری در کشور است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۵ هزار و ۷۰۰ تخت آی سی یو در بخش دولتی داریم و بدون درنظر گیری نیاز آینده به همین میزان نیازمند تخت در این بخش ها هستیم. همچنین حتی با احتساب اینکه بیش از ۲ هزار تخت آی سی یو هم در بخش خصوصی وجود دارد  به همین میزان کمبود در بخش خصوصی نیز به چشم می خورد.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به اینکه کمبود تخت های آی سی یو همواره یکی از دغدغه های پزشکانی است که با بیماران دچار سکته مغزی سرو کار دارند، نیازمند یک سرمایه گذاری خاص در بخش های مراقبت های ویژه هستیم که اختصاص ۲ هزار و ۲۰۰ تخت آی سی یو از اقدامات وزارت بهداشت در سال ۹۴ است که بخشی از آن را به بیماران دچار سکته مغزی اختصاص داده می شود.

وی با اشاره به اهمیت بحث توانبخشی پس از سکته در بیماران دچار سکته حاد یادآور شد: متاسفانه توانبخشی در کشور ما تقریبا رها شده است. به این معنی که نه متولی خیلی روشنی دارد و نه سرمایه گذاری در این حوزه انجام شده است که بازتوانی بیماران دچار سکته مغزی در دستورکار وزارت بهداشت قرار دارد.

هفتمین کنگره سراسری سکته مغزی ایران که از روز گذشته در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران آغاز بکار کرد، امروز به پایان می رسد.


  اخباراجتماعی  -  مهر  


ویدیو مرتبط :
راه کاهش سکته مغزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سن سکته مغزی در ایران، ۱۰ سال پایین‌‌تر از دنیا



اخبار,اخبار اجتماعی ,سن سکته مغزی در ایران

 

اخبار اجتماعی - سن سکته مغزی در ایران، ۱۰ سال پایین‌‌تر از دنیا

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران با بیان اینکه ترومبوز، آمبولی و خونریزی از دلایل سکته‌های مغزی هستند، گفت: ترومبوز در سنین بالای ۵۵ سالگی شایع است، اما متاسفانه آمار نشان می‌دهد در کشور ما این اختلال ۱۰ سال زودتر از متوسط دنیا اتفاق می‌افتد.

حسین پاکدامن در گفت‌وگو با فارس، سکته‌های مغزی را به علت سد احتمالی جریان خون مغز به دلایل مختلف عنوان کرد و اظهار داشت: سکته‌های مغزی منجر به ایجاد علائمی مانند سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، اختلالات حسی- حرکتی، تعادلی، بینایی، اختلال در تکلم، بلع و هوشیاری می‌شود.

* ترومبوز، آمبولی و خونریزی علت سکته‌های مغزی
وی افزود: معمولاً سکته های مغزی برحسب علت به ۳ نوع تقسیم می‌شوند که شامل ترومبوز، آمبولی و خونریزی هستند.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: ترومبوز گرفتگی رگ است، آمبولی حرکت لخته خون از عروق گردن به مغز است که منجر به گرفتگی و محروم کردن آن بافت از اکسیژن و قند می‌شود که برای مغز حیاتی است، خونریزی نیز در پی پاره شدن رگ‌ها ایجاد می‌شود.

* ترومبوز شایع‌ترین علت سکته‌های مغزی است
رئیس انجمن علوم اعصاب ایران تصریح کرد: ترومبوز شایع‌ترین علت سکته‌های مغزی است که بر اثر گرفتگی شریان‌ها ایجاد می‌شود و ارتباط زیادی با سن، فشار خون، قند، مصرف سیگار، چربی بالا، بی‌تحرکی، چاقی و استفاده از مواد مخدر دارد.

* سن سکته های مغزی در ایران پایین‌تر است
وی افزود: با اینکه ترومبوز در سنین بالای 55 سالگی شایع است، اما متاسفانه آمار نشان می‌دهد که در کشور ما این اختلال 10 سال پایین‌تر اتفاق می‌افتد.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران اظهار داشت: این آمار طی تحقیقات متعددی که انجام داده و در کنگره‌های بین‌ المللی اروپایی و آمریکایی مطرح شده است نشان می‌دهد که سن سکته های مغزی در ایران پایین‌تر است.

* آمبولی در کودکان و نوجوانان کمتر دیده می‌شود
این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه آمبولی در کودکان و نوجوانان کمتر دیده می‌شود تصریح کرد: جلوگیری از عیوب دریچه‌ای و بیماری‌های رماتیسمی منجر شده تا آمبولی در این سنین کمتر دیده شود اما در افراد مسن به علت بیماری‌های قلبی و گرفتگی عروق گردن ایجاد آمبولی نادر نیست.

* خونریزی مغزی به علت فشار بالای کنترل نشده
رئیس انجمن علوم اعصاب ایران گفت: خونریزی به علت فشار بالای کنترل نشده یا ناهنجاری‌های عروقی ایجاد می‌شود مردم آگاهی بیشتری در مورد سرطان‌ها و سکته‌های قلبی دارند. ارتقای دانش عمومی در این خصوص به کاهش ابتلا به سکته‌های مغزی و پیامدهای آن کمک می‌کند.

وی افزود: کنترل فشار، قند و چربی خون در کاهش ابتلا به سکته‌های مغزی موثر است همچنین توصیه می‌شود افراد به تحرک بدنی بپردازند.

* یک سوم افرادی که به سانحه زودگذر عروق مغزی مبتلا می‌شوند در معرض سکته‌های مغزی هستند
این متخصص مغز و اعصاب گفت: افرادی که زیر 24 ساعت علائم داشته باشند مبتلا به سانحه زودگذر عروق مغزی شده‌اند که ممکن است یک سوم این افراد در آینده در معرض سکته‌های مغزی قرار گیرند لذا باید حتماً توسط پزشک بررسی شوند.

وی ادامه داد: در مورد درمان نیز چنانچه فرد را تا ۴.۵ ساعت بعد از مشاهده علائم به مراکز درمانی برسانند می‌توان با داروهایی که منجر به از بین رفتن لخته خون می‌شوند از تخریب بافت‌های مغزی که منجر به علایمی مانند فلج می‌شود جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد درمان مراحل حاد نیز از داروهای آنتی پلاکتی و ضد لخته خون استفاده می‌شود. 

اخبار اجتماعی - فارس