اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش سن ابتلا به پیرگوشی در کشور



اخبار,اخبار اجتماعی,اخبار سلامت گوش

"یک متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به افزایش شیوع و کاهش سن ابتلا به پیرگوشی در ایران گفت: مردان در قیاس با زنان بیشتر در معرض ابتلا به پیرگوشی هستند..

ابراهیم رزم‌پا متخصص گوش و حلق و بینی تصریح کرد: پیرگوشی یک افت شنوایی تدریجی است که با افزایش سن اتفاق می‌افتد و نوعی معمول از کم شنوایی حسی عصبی است که به دنبال اختلال در حلزون یا عصب شنوایی رخ می‌دهد و منجر به اختلال شنوایی دائم می‌شود و اغلب مردم به وجود آن آگاه نیستند.

وی با اشاره به شیوع بیشتر پیرگوشی در مردان در قیاس با زنان افزود: قرار گرفتن در معرض سر و صدای ناخواسته مثل صدای بوق خودروها، فشار خون، افزایش سن، استرس زیاد، مصرف برخی داروها، ارث و قرارداشتن طولانی مدت در معرض سر و صدا از علل پیرگوشی است.

رزم‌پا، دشواری در تشخیص اصوات به ویژه اصوات زیر مثل حرف (س)، تشخیص بهتر صدای مردان از زنان را از نشانه‌های پیرگوشی دانست و گفت: در افراد مبتلا به پیرگوشی فهم مکالمات به ویژه در هنگام وجود سر و صدای زمینه‌ای، مشکل است ضمن اینکه افت شنوایی معمولاً دوطرفه است و ممکن است با وزوز در یک یا دو گوش همراه باشد.

این متخصص گوش و حلق و بینی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نشانه‌ها ممکن است سرگیجه باشد؛ افراد مبتلا به پیرگوشی معمولاً می‌گویند با وجود شنیدن گفتار در فهمیدن مشکل دارند و همه علائم ذکرشده توانایی‌های فرد را کاهش داده و روی کیفیت زندگی فرد تأثیر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: امروزه پیرگوشی در ایران نسبت به گذشته با سرعت بیشتر و در سنین کمتری اتفاق می‌افتد و این در حالی است که میلیون‌ها نفر از مردم به افت شنوایی‌شان اهمیت نمی‌دهند غافل از اینکه ممکن است انزوا، ترس، عصبانیت و اضطراب آنها برخاسته از همین مشکل است.

 

اخبار اجتماعی - تابناک


ویدیو مرتبط :
خبر شبکه 3 - 15 آذر - کاهش سن ابتلا به ایدز در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش سن ابتلا به سرطان معده در کشور



اخبار,اخبار ا جتماعی , سرطان معده

سرطان معده به طور معمول در دهه 6 و 7 زندگی افراد بروز می‌کند اما در ایران بروز این نوع سرطان به دهه‌های چهار و پنج زندگی افراد رسیده است.

هم‌اکنون سن ابتلا به سرطان معده در ایران کاهش پیدا کرده است.

حسین فودازی، عضو هیئت مدیره انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه سرطان معده شایع‌ترین و کشنده‌ترین سرطان در ایران است، اظهار کرد: سرطان معده، شایع‌ترین سرطان در بین آقایان محسوب می‌شود همچنین این نوع سرطان، دومین سرطان شایع پس از سرطان سینه در بین خانم‌ها به شمار می‌رود، این نوع سرطان در بین هر دو جنس کشنده خواهد بود.

وی افزود: شیوع سرطان معده در ایران در حالی است که این نوع سرطان، ششمین علت مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود سن ابتلا به این نوع سرطان نیز در ایران کاهش پیدا کرده است. سرطان معده به طور معمول در دهه 6 و 7 زندگی افراد بروز می‌کند اما در ایران بروز این نوع سرطان به دهه‌های چهار و پنج زندگی افراد رسیده است.

عضو هیئت مدیره انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی در خصوص علت بروز سرطان معده بیان کرد: هم‌اکنون عوامل زیست محیطی و تغذیه‌ای در بروز سرطان معده تاثیر می‌گذارد استفاده فراوان از کنسروها، مصرف غذاهای نمک سود شده و حاوی ترانس آمین و نیتروزامین بالا می‌تواند در بروز سرطان معده میان افراد موثر واقع شود.

فودازی ادامه داد: مصرف فراوان فست فودها نیز می‌تواند سبب بروز سرطان معده شود علاوه بر آن مصرف آب ناسالمی که در برخی مناطق ایران وجود دارد، نیز فرد را به سرطان معده مبتلا می‌کند.


 اخبار  اجتماعی  -  باشگاه خبرنگاران